Gå til innhold
Fiskersiden

Belle eller ikke belle?


bjs
 Share

Recommended Posts

Hoi!

OFA har tillatt bruk av belly i enkelte vann utenom allfarvei i Marka. Men uten belly så blir jo faktisk vi fluefiskere til dels diskriminert bort fra mange vann ettersom det er mange vann hvor det knapt er mulig å kaste med flue pga av vegetasjon ved vannkanten. Min mening er at det ikke hadde utgjort noen stor trussel for bestanden i mange vann i Oslomarka om det hadde kommet noen flere fluefiskere med belly til flere vann enn i dag. Eventuelt kunne man innføre bag limit for de vannene som ville blitt utsatt for størst fiskepress.

Hva synes dere folkens? Oppfordrer herved OFA til å vurdere sine regler mht bruk av belly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av bjs

Hva synes dere folkens? Oppfordrer herved OFA til å vurdere sine regler mht bruk av belly.

Ikke enig, jeg synes likestillingen med båt er bra og synes det er helt greit at dette kun er lov i de store vannene. I.f.t. fiskebestanden går det sikkert greit å finne en løsning på det, men ved de små vannene er det langt trivligere med fiskere langs bredden enn plaskende utpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste for en stund siden at det finnes en forskrift som sier at belly og båt ikke går for det samme. Om reglene ved et vann forbyr båt er det ikke selvsagt at belly er forbudt. Jeg har ikke selv funnet forskriften men den sier "i følge andre" at belly og vading er samme sak.

I marka derimot står bellyfiske beskrevet i reglene, som man bør følge.

Det beste er å forhøre seg på forhånd, er slett ikke umulig om du får lov hvis du spør først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Ami, det kommer høyst sannsynlig ikke til å bli noe problem ift bestand. Tviler meget sterkt på om det vil bli noe rush av bellybåter i Marka hvis man tillot det i flere vann. Du må huske på at mennesker av idag er bedagelige vesener. Det er ikke mange som hadde giddet å sykle ei mil inn i Marka med belly på ryggen selv om det hadde blitt lov i flere vann. Vi hardcore fluefiskere derimot kunne ha fått flere opplevelser, og litt oftere kontakt med fisk. Det er jo utbredt med c&s blant de fleste fluefiskere uansett. Jeg mener man kunne tillate kun fluefiske med fluestang fra belly. Min påstand er at det ikke ville ha gjort noe for bestanden i de fleste vann, unntatt de mest bynære hvor folk slapp å gå/sykle spesielt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig med BJS. Belly vil som alle veit gjøre mange standplasser tilgjengelige. Mange storfisk går på disse vanligvis umulige plassene og de fleste vil etter kort tid bli tatt. Kan ikke helt forstå hvorfor folk ikke greier å se fisk vake utenfor rekkevidde? Må vi alltid ha tilgang til gromplassene utpå vannet? For meg holder det å fiske fra land. Jeg har hatt belly i 10-11 år, men bruker den sjeldnere og sjeldnere. Opplevelsene av å "vente inn" en flott ørret og så levere et nesten like flott kast for så å få denne ene ørreten, er for meg en større opplevelse enn å padle rett ut på plassen hvor fisken er og presentere uten problemer!

Det er mange vann i marka som er store nok til å kunne bruke belly, men jeg mener det bare er bra det ikke er lov å benytte denne. Fisken har bare godt av å ha noen friområder hvor det ikke er noen som står/sitter og denger fjør i huet på den hele tiden. Noen av disse vanligvis umulige fiskene er faktisk mulig å få fra land under de riktige klekkingene. Derfor vil det også gagne "landfiskeren", som er i et stort flertall, at det ikke er lov med belly eller andre farkoster.

Angående effektiviteten til farkoster som blir benyttet til dorging osv, er jeg enig at dette er langt mer effektivt enn noen skarve flyteringer. Derfor ønsker jeg faktisk at det blir strammet ytterligere inn på mulighetene for å fiske fra farkoster generelt. Likevel må man ikke ødelegge for de som liker å fiske på denne måten. Å diskriminere bort andre fiskere er ikke bra. Derfor er nok det beste at regelverket blir slik det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil først av alt gratulere med nytt forum... Virker som et bra produkt:-)

Er enig at det burde være lov med belly i flere vann... Selvfølgelig så kan jo belly gå under samme kategori som en vanlig båt, men det er jo atskillig vanskelige å f.eks dorge etter belly.. Eller skal jeg si umulig??? Skulle vært satt av noen vann som var for sportsfiskere som kunne bruke belly... Er sinnsykt artig å bruke, og man har mer og flere steder å fiske på da... Men selvfølgelig smaken er som baken, den er uhyggelig delt, så alle har forskjellige meninger.... Man kan jo ikke få alt man vil her i verden da:-)

Ha en fin dag.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av belly bør være svært restriktivt. Jeg blir faktisk svært provosert av fluefiskere som ønsker å bruke bellyer ukritisk. Fatter dere ikke at det er andre hensyn å ta enn fiskebestand eller spørsmål om "lov til å bruke båt" eller ikke? Jeg har opplevd å møte nyfrelste fluefiskere i hver sin belly etter å ha gått i 2 timer til bortgjemte vann. For meg er fisketuren og naturopplevelsen nærmest ødelagt hvis jeg må dele et mindre fiskevann med en vuggende bellyboat eller to. I større vann er forstyrrelsesmomentet relativt mindre og etter mitt syn også mindre forstyrrende for naturopplevelsen. Så vidt jeg ser er det nettopp de større vannene OFA har tillatt å fiske i fra belly (eller båt). Er dere så dårlige til å fiske at dere ikke greier å avfiske vannene fra land så mener jeg dere bør oppsøke lettere kastbare vann, eller benytte annen redskap. Jeg har til nå ikke opplevd ett eneste vann i marka som ikke lar seg fluefiske fra land (Jeg har fisket med flue i 24 år)fra 10 år)). Faktisk vil jeg påstå at 90 prosent av fiskene har tatt innenfor 10-15 m. (Og jada, jeg kan kaste lengre). Dette har ikke med gubbeholdninger eller uvilje mot nyvinning å gjøre, men er heller et spørsmål om natursyn. For noen er ikke naturopplevelsen forskjellig om de kjører firhjuling frem til vannet eller går i tre timer. Andre synes det er naturskjønt å se en familie campe foran et vann, mens den nye Land Roveren står parkert i terrenget bak. Jeg tør påstå at fiskeopplevelsen ikke blir mindre fordi man ikke kan komme på kastehold av samtlige fisker i vannet. Å hevde at fluefiske blir diskriminert i forhold til andre fiskemetoder er etter mitt syn tåpelig. For meg er utfordringen i fluefiske mye av årsaken til tilfredsstillelsen når fisken tar. Fluefiske dreier seg om mer enn å kjøre fisk på fluestang, og utfordringen med å nå fisken er også en viktig del. Ved å lære å lese vannet vil man alltid finne fisk å kaste på. For meg er bruk av belly eller ikke et naturestetisk spørsmål, og i denne estetikken hører ikke bellyer hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uten belly så blir jo faktisk vi fluefiskere til dels diskriminert bort fra mange vann ettersom det er mange vann hvor det knapt er mulig å kaste med flue pga av vegetasjon ved vannkanten.

HALLO!!!!! Hvorfor fisker du ikke med dynamitt? Eller garn?

Kanskje vi skal lage flytebrygger til deg i samme slengen? Eller kanskje skoge rundt vannene slik at de som f. eks fisker med oter kan gå "uhindret" langs vannkanten? Og ha med de som fisker med mark og som har relativt "langt oppheng", skal vi skoge for dem også?

Og når vi først er i gang, hvorfor ikke montere en pumpe i vannet slik at den som er ute på "fisketur" bare kan tømme vannet og med hendene plukke opp den fisken vedkommende ønsker til middag.

Sårry utbruddet, men dersom bjs representerer fluefiskerstanden i landet så "pføy!!!"...eller tilhører han kanskje "trendfiskerne" som popper opp som vasspest rundt omkring etter å ha sett Bård og Lars på fisketur?

Rug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Belly går under samme regelverk som båt. Jeg blander meg ikke inn i noe diskusjon her, men det man ikke skal glemme er smittefaren med en slik farekost som blir flyttet fra vann til vann. Men jeg er ikke motstader, har en selv. Men vi som bruker det bør vise varsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forby belley fordi det er effetivt vil være fullstendig idiotisk. Det er dessuten mye lettere å sette tilbake fisk som er fanget på flue enn mark. Skal markfiske forbys, pga at flere fisk må bøte med livet?

En annen ting er smittefaren som tidligere nevnt. Dette må tas på alvår. Men ærlig talt, syns det er usæriøst å begrunne forbud mot belley med at det er for effektivt! Det tas tross alt vel så mye fisk fra land med mark som agn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, for det første må jeg si at det er artig med litt diskusjon. Argumentet til Bruden, (eller skal vi si kjerringa?), om estetikk er såpass tynt det blir et ikke-argument for meg. Hvorvidt du føler deg beklemt av et par bellyer på et vann samtidig som du er der må bli ditt problem. Du viser ikke særlig stor toleranse i hvert fall. Når det er sagt skal man selvfølgelig bruke sunn fornuft ved bruk av belly. Man skal selvfølgelig ikke jumpe ut i et lite tjern hvis det er flere som står og fisker på land.

Så hva gjør det om det kom to stykker til et bortgjemt vann med bellyer? De renset sikkert ikke vannet for fisk??? Hvis det var så bortgjemt som du skriver gjorde de sikkert ikke noe stort innhogg i bestanden. Det er jo ikke slik at vann skal ligge mest mulig urørt! Vann og natur skal brukes, men selvfølgelig med fornuft. Hvilken verdi har det egentlig om OFA setter ut fisk i et i utgangspunktet fisketomt vann hvis ingen får fluefiskere får fisket der - også med belly hvis det er den eneste mulighet til å få kastet med flue?? Å jo da, det finnes en del vann, spesielt i Østmarka hvor det er eneste mulighet. Dette favoriserer utvilsomt "Sluk-Pelle" og "Mark-Jonny".

Og til deg rug. Når jeg argumenterer for en moderat tillemping i regelverket mht bruk av belly så kan jeg vanskelig se at det skulle bety at jeg var tilhenger av å fiske med dynamitt. Prøv å være saklig - selv om jeg vet at det fristende å ikke være det. Når det gjelder fartstid med fluestang så har jeg vel 18 år med fluestang, så helt uerfaren er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjs;

Du kan ikke argumentere for bruk av belly med argumentet om at "du ikke kommer til med fluefiske pga vegetasjon." Kom med ett eneste godt argument for tillemping av belly-reglene, og jeg er med på debatten. Klarer du det er jeg med.

Du kan jo begynne med å finne ut hva definisjonen på en båt er...og om du vil tillate båter hvor som helst.

Rug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser mine innlegg tidligere i debatten vil du se mine argumenter, rug. Hvorfor skulle jeg ikke kunne bruke det å komme til fiskeplasser som argument forresten? Er det noe ved det argumentet i seg selv som gjør at det diskvalifiseres? Det der blir for dumt,[:0] rug. Det ser du sikkert også snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes spørsmålet om belly eller ei, er veldig enkelt. Vi fiskere må tåle at vi ikke kan nå hver eneste fisk i et vann. Jeg liker faktisk å vite at noen av de store(eller mer moderate) som vaker langt ute eller på utilgjengelige plasser, nesten aldri ser fiskeredskap. Dette bevarer noe av mystikken og forhåpningene om noe uventet når man er ved et vann. Å tillate farkoster i en rekke vann vil utvilsomt ødelegge noe av spenningen og sjarmen ved å fiske i marka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjs;

En belly er ganske enkelt en båt. Hva ville du syntes om at jeg kom roende i en oppblåsbar gummibåt?

Og jeg har lest argumentene dine, men du ser hele tiden bort i fra det faktum at en belly er en båt.

Uansett, det virker på meg som om du mener at det er en menneskerett å drive med fluefiske.....ref din diskriminering og også utsagnet Hvilken verdi har det egentlig om OFA setter ut fisk i et i utgangspunktet fisketomt vann hvis ingen får fluefiskere får fisket der

Jeg fisker ofte med garn, men det er ikke i vann hvor garnfiske er umulig pga f. eks forbud (enten mot båt eller garnfiske). Ei heller fisker jeg med garn der hvor bunnforholdene eller andre naturforhold er slik at garnfiske er umulig.

Oter er også en morsom fiskeform, men også her må reglene overholdes.'

Og siden altså belly er en båt, og der finnes regler for båtbruk så............

Rug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå startet vel tråden som en oppfordring til OFA om å myke opp regelverket ang. bruk av belly, altså skille mellom belly og båt. Jeg har ennå til gode å se årer på en belly, da er det plutselig en pontoonbåt. Det er klart at regler er til for å holdes, som oftest er de jo hensiktsmessige. Hvis noen skulle mene at de ikke var hensiktsmessige må det jo være lov å ta opp dette til debatt. Det er også langt mellom å tillate bruk av belly (men ikke båt) i noen mellomstore vann i marka til "ukritisk bruk", altså fullt frislipp.

I tilllegg er det ikke BÅTFORBUD i marka, det er ikke lov å FISKE fra båt i alle vann.

Til slutt må jeg få lov til å tillegge at jeg synes at det har blitt kastet vel mye ved på bålet i denne debatten, kan man vise til nobelt måtehold i fluefisket sitt burde dette også gjelde hvordan man ordlegger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, for det første må jeg si at det er artig med litt diskusjon. Argumentet til Bruden, (eller skal vi si kjerringa?), om estetikk er såpass tynt det blir et ikke-argument for meg. Hvorvidt du føler deg beklemt av et par bellyer på et vann samtidig som du er der må bli ditt problem.

Det er trist å se at holdninger til bruk av natur ikke er mer utviklet enn dette. Jeg er faktisk stolt av at jeg føler motstand mot å fiske fra belly. Grunnen er at jeg tror denne motstanden gjenspeiler en fornuftig holdning til hvordan vi bør opptre i naturen. Selvsagt er moderne menneskesker en del av naturen. Allikevel må vi begrense oss. Denne diskusjonen er i grunnen over hvis du er av de som synes naturopplevelsen er like stor ved Sognsvann som ved feks Brannbutjerna, eller like stor i Hallingdalselva som i indre Karasjokka? De fleste er vel enige om at det er greit med restriksjoner på hyttebygging i marka og at det ikke blir satt opp hytter ved vann man drømmer om om vinteren? Er det så vanskelig å se at noen mennsker også føler at noe av naturmagien, selvsagt i mye mindre grad, blir frarøvet hvis bruk av belly får bre om seg? Er du så byadaptert at du ikke ser at bellyboat er et fremmedelement på et vann i seg selv, og at vannet på en måte oppleves som mindre urørt med bellybåter flytende rundt? For å hjelpe deg med å forstå; I mine øyne er bellyboat like forstyrrende som hvis noen har på en radio ved et vann en ellers stille kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå til gode å se årer på en belly....sies det. Hva har du på beina dine når du bruker bellyen?

Forøvrig, hvis du tror definisjonen (og forhåpentligvis også de flestes oppfatning) på en båt er at farkosten drives fremover av årer så.....

Forøvrig, hva heter en belly egentlig? "Bellyboat" mener jeg å ha sett.....

Rug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får tenkt meg litt om, må jeg si at jeg er litt enig med dere "belly-motstandere".

En del av fluefiske er jo å vente på f.eks noen fine klekkinger så storfisken kommer nærme land for å spise. Eller fiske på natta, da kommer jo fisken nærmere land.

Da er det litt "feigt" og padle ut over hue på dem og dra dem opp.

Det blir liksom litt mindre fluefiske da. Men så er det veldig tett vegetasjon rundt mange vann. Det er ikke gøy å sette seg fast i trær og busker heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva Rug? Og videre; hva du leste mellom linjene i mitt innlegg får være ditt problem. Mitt poeng var at man er at man dekker mye mindre vann i en belly(boat) enn fra en tradisjonell båt (du vet, de med årer, ikke svømmeføtter...), og at dorging utelukker seg selv fra en belly.

Spørsmålet om belly(boat) er en båt eller ikke er etter mitt syn uviktig. Det som teller er hvor effektivt man kan fiske fra en belly(boat) i forhold til en båt, og hvor mye en slik farkost kan forstyrre for andre fiskere. Dette får være opp til de som administrer fisket.

Selv om du åpenbart tar meg for å være ihuga tilhenger av bruk av bellyboat (ja, tror jeg har sett den betegnelsen et eller annet sted jeg også...) så er jeg faktisk ikke det. Jeg har ikke belly(boat) og kommer heller ikke til å skaffe meg det. Jeg er ikke for noen form for frislipp av bruk av belly(boat) i marka. Jeg mener dette må være opp til OFA (når det gjelder Oslomarka seff...) og de må ta den beslutningen på et bredt grunnlag av argumenter, det så være av estetiske hensyn,, spørsmål om beskatning, hensyn til at fisken skal få et sted i fred osv, osv. Man kan ikke avfeie spørsmålet fordi man ikke har tenkt lengre enn at siden det heter "bellyboat" så må det være en båt og følge båtreglene. Har du ikke bedre argumenter enn det så.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.