Gå til innhold
Fiskersiden

Belle eller ikke belle?


bjs
 Share

Recommended Posts

Dom som sier je er dom; Domedommedom!!!

[ :D ][ :D ][ :D ]

Og rug, jeg står fast på det jeg tidligere har sagt:

sitat:Jeg er ikke for noen form for frislipp av bruk av belly(boat) i marka. Jeg mener dette må være opp til OFA (når det gjelder Oslomarka seff...) og de må ta den beslutningen på et bredt grunnlag av argumenter, det så være av estetiske hensyn,, spørsmål om beskatning, hensyn til at fisken skal få et sted i fred osv, osv. Man kan ikke avfeie spørsmålet fordi man ikke har tenkt lengre enn at siden det heter "bellyboat" så må det være en båt og følge båtreglene.

Mange synes jo at det gir fisket en ekstra dimensjon å fiske fra bellyboat, og det er godt mulig at det faktisk fins vann hvor det kan være mulig å tillate fiske fra bellyboat uten at det er forstyrrende for naturestetikere eller kverulanter (som meg...), og heller ikke forstyrrende for bestanden. Det fins jo vann hvor det er forsvarlig (iflg. fiskekortutstedere...) å fiske med garn, og det gjør jo du. De som kjenner området best må avgjøre dette, i dette tilfellet OFA. Jeg skjønner at du tror jeg er tilhenger at bruk at belly, man da foreslår jeg at du leser det forrige innlegget mitt en gang til!

Men kanskje det likevel er plass i til alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippielt har jeg intet imot bellyboat. Men jeg reagerer på at enkelte mener "de har en rett" til noe.....I dette tilfellet en rett til å nå alle fiskevann/ alle steder i et fiskevann.

En lignede debatt finner sted bla i Rana kommune hvor de med funksjonshemning mener at de skal få ferdes fritt med snø-scooter i fjellene fordi det er den eneste måten de kan komme seg ut i fjellheimen.....er det en menneskerett å komme seg ut i fjellheimen? Er det en menneskerett å ha sex (med andre enn seg selv?)

En annen debatt med fiskeperspektiv er oterfiske. Hvorfor er dette forbudt? Dersom jeg tar oteren med meg i sekken en gang i året og drar på en fisketur, fisker meg en fisk eller to til stekepannen på den turen og det er alt jeg fisker det året. Da er jeg ingen trussel mot bestanden. Markfiskeren som fisker hver eneste dag med 4-5 stenger.....vel?

Så derfor er min tankegang så "enkel" at der hvor det er forbut å fiske fra båt/ ferdes med båt, der bør det også være forbud mot belly. Og så kan de som synes at det å fiske med belly tilbringer fisket en ekstra dimensjon fiske i de vann hvor båtfiske er tillatt og la de "stille vann" være stille......som oterfiskeren kan fiske i enkelte vann, som de med funskjonhemning kan ferdes etter enkelte lovlige løyper, som garnfiskeren fisker der det er tillatt.

Jeg mistenker de som på liv og død vil bruke belly overalt for grådighet......Naturgrådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.