Gå til innhold
Fiskersiden

Splitthagltråd nummer to


Chironomus
 Share

Recommended Posts

Eg brukte lang tid på å telle opp, så det er litt surt å ikkje få posta antalet i den opprinnelige tråden. Det er klart at dette er eit svært kontroversielt tema, så eg forstår godt at posten blei stengt. Uansett, her er mine:

Eg har:

#1 halvfull boks AAA

#1 halvfull boks BB

#1 halvfull boks SSG

#1 nesten tom boks Elbe sine assorterte

#1 nesten tom boks Sølvkroken sine assorterte med vinger

#1 nesten full boks med små splitthagl som eg fann i elva heime

Fordi eg brukar dei samme splitthagla fleire gonger (til dei knekk eller eg mistar dei), har dette vore status lenge.

Kor mange dråpesøkker eg har veit eg ikkje, men kan tenke meg det er snakk om minst 10-12.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full forståelse for om denne tråden stenges også. Dette er helt på kanten av hva som bør tillates på FS. Som nevnt i den forrige (åpenbart provoserende og laaangt over streken) tråden har jeg hatt opptelling og kommet frem til fire. Da regner jeg med det som ligger i esken sin på loftet, men ikke dem som henger på et snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne få moderere meg litt; jeg synes ikke at splitthagl er motivasjonen og drivkraften i det moderne sportsfisket, tilfelle noen skulle finne dette synet krenkende eller provoserende, men jeg tillater meg likevel å påpeke at splitthagl er undervurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj, spennende. Nå skal dere høre, det hele begynte tilbake i 1991 da jeg fikk en pakke splitthagl til 6-årsdagen min. Den røde pakken skranglet når man ristet på den, men var man slapp med å sette på lokket var det fort gjort at noen falt ut. De splitthagla som datt ut av boksen var som regel umulige å finne igjen. Jeg ble etterhvert glad i splitthaglene mine, og boksen jeg fikk til 6-årsdagen min var lenge mitt eneste leketøy. Siden dengangen har det bare ballet på seg, per dags dato har jeg et eget splitthaglrom i kjellern, ettersom jeg nok har opparbeida meg et par tusen splitthagl på de siste 17 årene. Små splitthagl, store splitthagl, mellomstore splitthagl, miljøvennlige splitthagl, forurensende splitthagl, engangssplitthagl, flerbrukssplitthagl, billige splitthagl, dyre splitthagl, splitthagl med ører, splitthagl uten ører, europeiske splitthagl, amerikanske splitthagl, asiatiske splitthagl, you name it. Jeg har starta egen dedikert splitthaglnettbuttikk, www.splitthagl.no , og denne uken er det kampanje på SSG-bly. Bisnissen er noe treig om dagen, men jeg har stor tro på at splitthagl vil bli poppis igjen snart. Like før nå. Drømmen min er selvsagt å kunne leve av splitthagl. Må bare berømme SMS for interessant opprinnelig tråd! Ser selvsagt årsaken til at slike tråder raskt blir moderert. Stå på alle splitthaglentusiaster der ute, ikke la dere bli kuet!

Tight lines.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med blyfrie, skal de regnes med? Og splitt oliven, hvilke kategori går de under? Og hvem jobber som hagl splitter, og er dette et godt karierevalg med tanke på det kommende forbudet mot blyhagl og de volsomt økende råstoffprisene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten 1 boks med bb, 2 boks AAA og 1 boks SSG føler jeg meg naken. :)

Jeg vil gjerne få moderere meg litt; jeg synes ikke at splitthagl er motivasjonen og drivkraften i det moderne sportsfisket, tilfelle noen skulle finne dette synet krenkende eller provoserende, men jeg tillater meg likevel å påpeke at splitthagl er undervurdert.

Med tanke på at du kan bruke det til ismeit, match og karpefiske, synes jeg at alle skulle ta sitt splitthagl alvorlig. Splitthagl er ikke noe man bare glemmer å kjøpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten 1 boks med bb, 2 boks AAA og 1 boks SSG føler jeg meg naken. :)

Interessant at du aldri går hjemmefra uten 2 bokser AAA, for min egen del gjør SSG (store dupper) og AAA (små dupper og wagglere) jobben med grovjustering, og så BB og 1 jobben ellers, kun under nymfefiske med flue at jeg har hatt bruk for noe mindre enn 1, men det er nå meg, fremdels uerfaran på splitthaglbruk.

Splitthagl burde kommet i flere str, med innlegg for ikke å skade sena, i ulike farger, og i materialer med ulik tetthet. Bly er jo greit nok, wolfram vesentlig høyere tetthet, men det finnes garantert situasjoner hvor splitthagl med lavere tetthet ville være å foretrekke, f.eks. tetthet rundt 1.6, som magnsium?

Nei tilbake til tema: hvor mange splitthagl har du?

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke SSG pga mulig seneskade på tynn sene. Jada, man kan bruke tubing. :)

AAA er lettere og klemme på og kan flyttes lett uten at det blir griserumpe.

BB er noe jeg sjelden putter på, men hvis jeg må ha noe lettere enn AAA, så har jeg et alternativ.

Dinsmore har absolutt den mest fornuftige forpakningen. Jeg kjøper det jeg trenger.

Edit: Antall splitthagl er 1 BB, 3 AAA og 1 SSG. Den ene boksen med AAA ligger på hytta til svigers.

Kall det backup :)

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke splitthagl bruker du da, og hvor mange?

skal du spille teit så værsego, jeg svarte at jeg brukte BLY og du vet godt at vi ikke bruker splitthagl...det er leketøy for dere. Ikke for oss :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du spille teit så værsego, jeg svarte at jeg brukte BLY og du vet godt at vi ikke bruker splitthagl...det er leketøy for dere. Ikke for oss :D

Mulig du spiller teit du og, men dette er en tråd om splitthagl, ikke bly. For de av oss som faktisk tar splitthalg litt seriøst er det en fornærmelse å få dette assosiert med noe så simplet som trollinglodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du spiller teit du og, men dette er en tråd om splitthagl, ikke bly. For de av oss som faktisk tar splitthalg litt seriøst er det en fornærmelse å få dette assosiert med noe så simplet som trollinglodd.

da antar jeg at du vet sånn ca hvormange splitthagl som må til for å bli 5 kg da?

Hvis dette skal være en seriøs tråd om splitthagl så hører vel med hva og men og når en bruker splitthagl da. Og ikke ANTALL splitthagl. Det nevnes også dråpeblysøkker i første post.

dessuten er den postet i testforum også

:D

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel seriøst ingen som flytter splitthaggel på sena ved å skyve dem uten å åpne først......???

Dette gjelder på 0,16-0,18 under sørvfiske. Noen ganger justerer jeg fall lengden til agnet. Alt blyet sitter oppunder duppen.

Nå vil nok mange si at jeg bruker litt tjukk sene til match, men jeg føler meg mest komfortabel med dette.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest StadJon

Så, fått tak i noen fete splitthagl i det siste?

Jeg fant et driiitfett vintage splitthagl her om dagen, i bunnen av en gammel fiskeveske. Ble skjelven da ja!

Skal selvsagt i glass og ramme, eventuelt selges til blodpris på Ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jalla splitthagl. Can't live without them, can't live with them.

Jeg har både gull og amalgan i kjeften og får en forferdelig følelse i munnen når jeg biter dem fast i sena.

Bruke tang sa du ? Nei tenner er til for å brukes, brukes til det meste når jeg fisker, med unntak av avlivning og agning.

Forøvrig har jeg sikkert 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.