Gå til innhold
Fiskersiden

Vurderer garnfiske etter oppdrettslaks


KjellArne
 Share

Recommended Posts

Svaret er Surimi! :lol:

Surimi som vi f. eks. finner det i crab-sticks o.l. er "utvaskede" fiskeceller, gjerne fra produksjonsavfall eller fra lavverdige fiskeslag, som er "limt" sammen igjen til et produkt. Det smaker niks og null i utgangspunktet. Etter at smak er tilsatt kan vi få fisk som smaker bacon, jordbær eller hva man måtte ønske. Konsistensenkan også maniuleres med, avhengig av hva man bruker som bindemiddel. Produktet skulle dermed være lett å tilpasse all verdens ganer!

Her kan vi endelig oppfylle myten om et 1:1 forhold mellom råstoff og produkt. En mer miljøvennlig matproduksjon skal man lete lenge etter, selv om jeg har lest uttalelser i media om at det bare går med noe over et kilo for til et kilo oppdrettsfisk. Betimelig nok sa den intervjuede oppdretteren ingenting om forets oprinnelige våtvekt, men er et godt eksempel på hvordan tøvpreik blir mediesannheter...

Hadde det offentlige brukt tilnæmelsesvis mye penger på surimiforskning, tilskudd til surimiindustri og global markedsføring av produktene, som de har brukt innen statlig finansiert FOU til beste for o-næringa - se da hadde vi vært mer enn bærekraftige og i mål for lenge siden!

Så la oss slutte med disse ikke-bærekraftige luksusproduktene og heller sørge for å gjøre en innsats for skattepengene våre som faktisk kan mette verden. For mange av oss på FS vil dette selvsagt være trist, i og med at det årvisse og til tider utrolig gode fjord- og elvefisket etter rømlinger blir borte. Annen etendes fisk er det jo dessverre ikke å oppdrive mange steder, men skitt au - det å mette verden er da mer høyverdig enn eget matauk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg var ferdig men siden du siterer meg må jeg svare.

Dette er jeg ikke uenig i.

Ja definitvt. Krill- og algepasta på alle bord ville løst endel problemer.

Betviles ikke! Ble disse 17000 tonnene brukt til mat?quote]

Etter hva jeg husker å ha lest så ble de det! Om våre vestlige fine ganer ikke finner sild egnet til mat, så er det under enhver tvil en vanlig proteinkilde (les mat) i andre land.

Det er selvfølgelig endel utfordringer ved å bruke blant annet krill som menneskeføde, så det er mye bedre at fisk som omformer dette til spiselig protein, fett for oss. Ester bindinger i fettet hos krill gjør oss syke. Det er og en utfordring med konservering av krill, da autolysen går temmelig fort. Dette er immidlertid overkommelige utfordringer.

For o-laksen med krillprodukter og la silden være med på å mette verden. En mye bedre økologisk, bærekraftig metode.

En bør vel evne å se tingene i et bredere perspektiv, og det er under enhver tvil at veksten i oppdrett av våre carnivore o-fisk ikke kan vokse i himmelen og at tiltak for å ivareta det økologiske samspillet i havet må komme NÅ!

Det følger et ansvar med å prøve å villede folk til å tro at tingenes tilstand er bedre enn det de er. Ting blir vridd til det ukjennelige for allmennheten, noe som belyses i f.eks. det evinnelige masset om forfaktor hos fisk og sammenligning av tørrprotein mot våtstoff. Likeens er det veldig viktig å bruke/overføre kjent viten, da med tanke på det som tidligere er nevnt i tråden om virulens og resistens og det evige våpen-kappløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oteren skrev:(det er noe i posten som gjør at jeg ikke greier å bruke "quote")

Etter hva jeg husker å ha lest så ble de det! Om våre vestlige fine ganer ikke finner sild egnet til mat, så er det under enhver tvil en vanlig proteinkilde (les mat) i andre land.

Det er selvfølgelig endel utfordringer ved å bruke blant annet krill som menneskeføde, så det er mye bedre at fisk som omformer dette til spiselig protein, fett for oss. Ester bindinger i fettet hos krill gjør oss syke. Det er og en utfordring med konservering av krill, da autolysen går temmelig fort. Dette er immidlertid overkommelige utfordringer.

For o-laksen med krillprodukter og la silden være med på å mette verden. En mye bedre økologisk, bærekraftig metode.

En bør vel evne å se tingene i et bredere perspektiv, og det er under enhver tvil at veksten i oppdrett av våre carnivore o-fisk ikke kan vokse i himmelen og at tiltak for å ivareta det økologiske samspillet i havet må komme NÅ!

Det følger et ansvar med å prøve å villede folk til å tro at tingenes tilstand er bedre enn det de er. Ting blir vridd til det ukjennelige for allmennheten, noe som belyses i f.eks. det evinnelige masset om forfaktor hos fisk og sammenligning av tørrprotein mot våtstoff. Likeens er det veldig viktig å bruke/overføre kjent viten, da med tanke på det som tidligere er nevnt i tråden om virulens og resistens og det evige våpen-kappløpet.

Sitat slutt

Skjønner ingen ting jeg :)

Å beskatte krillen i de mengder som trengs, blir det noe økologisk bærekraftig metode da ?

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var det noen som leste at vi i verdenshavene har enorme mengde med små, mesopelagiske lysprikkfisk. Disse ligger som et mer eller mindre kontinuerlig lag gjennom alle verdenshavene. Dypt om dagen, og så stiger de opp i vannlagene om natta. Milliarder av tonn.

Klodens største døgnvandring.

Dette MÅ beskattes. Vår hellige plikt :)

For det er jo en uutnyttet ressurs ;)

Og det er jo klart at vi sikkert kunne hentet ut mengder av industrifisk her. Sikkert på forsvarlig vis også, men problemet er jo alltid at vi tenker siden ingen fisker på dem er de uutnyttet.

Men med så enorme mengder må vi jo forvente at hele næringskjeder er bygd på dem. Vi vet så lite om hvem som lever av dem osv.

Nå tok jo aldri dette av, og om det skyldtes sunn fornuft, eller tekniske begrensinger aner jeg ikke. Jeg er parasittolog, ikke fiskeribiolog :)

Dette nevner jeg bare fordi det er enkelte som føler at alle ting det er mye av kan vi høste uendelig av. Sikkert greit at Røkke fanger krill, men hadde verdens fiskerier virkelig gått over til dette fisket, hadde det vært bærekraftig? Eller lysprikkfiskene.

Verdt å tenke på. Kommer ikke på noen ressurs vi ikke har klart å overbeskatte ennå. Hadde brunsneglen vært en fransk delikatesse, hadde den vært utryddet for lenge siden :D

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ingen ting jeg :)

Å beskatte krillen i de mengder som trengs, blir det noe økologisk bærekraftig metode da ?

Selvfølgelig alt med måte.

Men det er så uendelig mye mer å hente ved å gå ned nivåer i næringskjeden. Tenk deg det at silda spiser krill, den vokser men har samtidig et stort forbruk av energi for å leve, det er så denne energien som tapes i neste ledd ved at en forer f.eks. laks med sild.

Får laksen krill så kan vi faktisk fore opp ufattelig mye mere o-fisk, med "mindre" (her tenkt ut i fra for tilgang) påvirkning av økosystemet.

For å eksemplifisere så tenk deg at vi forer ku på gress til mat. Mye lurere enn å fore opp hunder på ku, for å spise hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.