Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske i Danmark


Olav Moberg
 Share

Recommended Posts

Hei hei

I uminnelige tider har jeg hørt om det danske lystfiskeri. Havørred i hytt og pine, og store er de også. Massive utsettinger har gitt mye fisk i sjøen, mens disse såkalte åene for meg har sett ut som overgjødslede bekker i evinnelige kjedelige kulturlandskap.

Så der kan dere se, fordommene trives godt hos meg :)

Så til slutt flyttet min bror til Danmark, og mitt inntrykk holdt seg. Man fisket små flyndrer og utryddingstrua torsk. Men hva bryr vel det meg? Fettfinne eller ingenting. En enkel sjel. Det er heller ikke nok at finna er på plass, fisken skal også være i en elv, skal jeg virkelig få tenning.

Enspora også, altså.

Men hva skjer?

Plutselig har de et seriøst laksefiske!!

I Åene!!

Hmmm. Jeg besøkte ham i helga, og smurfet litt på nett. Gudenå (som var den eneste elva jeg viste hadde laks) har fisk så det spruter etter. På fiskekonkuransen fikk de 25 laks, og ca 15 ørret. Pluss noen gjedder :D

Dette er mye fisk på EN dag. I et land jeg trodde var dødt hva min fisk angår. Selv i store elver i Norge trenger man ikke få flere lakser på en dag. Og Gudenå er på størrelse med Lonelva. Liten, altså ;)

HVORFOR HAR INGEN FORTALT DETTE TIL MEG??!

Hvor lenge skal feriene i forbindelse med dåp og sånt måtte ende i badeland og Legoland? Når jeg kan fiske laks?

Vær så snill, dere laksebomser og globetrottere. Fortell meg om det er noe kult laksefiske i nærheten av Odense som er verdt å prøve seg på. Ny dåp seiler opp til våren, og det skal jo mer til enn billig bacon og pils......

Vel, billig pils er bra, men laks løfter alle ferier.

Thats a fact!

Spøk til side, jeg har hørt at man har en rekke gode elver der nede nå. Noen som har erfaringer de vil dele med meg? Vil være evig taknnemlig, hvis det skulle være verdt noe :)

Olaav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

I uminnelige tider har jeg hørt om det danske lystfiskeri. Havørred i hytt og pine, og store er de også. Massive utsettinger har gitt mye fisk i sjøen, mens disse såkalte åene for meg har sett ut som overgjødslede bekker i evinnelige kjedelige kulturlandskap.

Så der kan dere se, fordommene trives godt hos meg :)

Så til slutt flyttet min bror til Danmark, og mitt inntrykk holdt seg. Man fisket små flyndrer og utryddingstrua torsk. Men hva bryr vel det meg? Fettfinne eller ingenting. En enkel sjel. Det er heller ikke nok at finna er på plass, fisken skal også være i en elv, skal jeg virkelig få tenning.

Enspora også, altså.

Men hva skjer?

Plutselig har de et seriøst laksefiske!!

I Åene!!

Hmmm. Jeg besøkte ham i helga, og smurfet litt på nett. Gudenå (som var den eneste elva jeg viste hadde laks) har fisk så det spruter etter. På fiskekonkuransen fikk de 25 laks, og ca 15 ørret. Pluss noen gjedder :D

Dette er mye fisk på EN dag. I et land jeg trodde var dødt hva min fisk angår. Selv i store elver i Norge trenger man ikke få flere lakser på en dag. Og Gudenå er på størrelse med Lonelva. Liten, altså ;)

HVORFOR HAR INGEN FORTALT DETTE TIL MEG??!

Hvor lenge skal feriene i forbindelse med dåp og sånt måtte ende i badeland og Legoland? Når jeg kan fiske laks?

Vær så snill, dere laksebomser og globetrottere. Fortell meg om det er noe kult laksefiske i nærheten av Odense som er verdt å prøve seg på. Ny dåp seiler opp til våren, og det skal jo mer til enn billig bacon og pils......

Vel, billig pils er bra, men laks løfter alle ferier.

Thats a fact!

Spøk til side, jeg har hørt at man har en rekke gode elver der nede nå. Noen som har erfaringer de vil dele med meg? Vil være evig taknnemlig, hvis det skulle være verdt noe :)

Olaav

Skal prøve selv om det er mange år siden jeg bodde der.

Skjernå er vel fortsat den beste, storåen kommer, ribeå har til tider fisket meget godt, gudenå tar de en del Laks, men den er diger. Sikkert fler åer og.

Danskerne har tatt det på alvor å hjelpe naturen (EU), utsetninger er bare en del, kamp mod garn fiske er en annen faktor som vi kunne lære noget av.

Men den største forbedring skyldes at all landbruk en forbudt nærmere en 3 meter fra bredden og mengden av kvelstoff blir betydelig redusert - dambruk og industriel forurensing er også redusert.

Så bare vent, når vi har ødelagt alle våre fiske vande - blir der nokk et "NORSKE stræde" ved de danske åer ;);)

Oddense er nokk bare havørred, du må til landet (Jylland) etter Laksen

Endret av vaskerelva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha

Jeg har lært meg ei ny elv ;)

Skjernå!

Laks

År 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

Antal 119 151 61 82 123 191 259 308 399

Ørret

År 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

Antal 579 295 333 145 78 231 516 340 371

Statistikken er slett ikke verst eller hva? Mye ganske fin fisk var det også. Ikke så mye storlaks, men greit med mellomfisk. Laksens snittvekt litt over 5, ørretens snittvekt 2,26. Hadde jo trodd det bare var småfisk jeg skulle le av :)

Og antallet går jo mine elver på vestlandet en høy gang.

Hmmm, akkurat det er jo litt trist da, midt oppi den gleden og entusiasmen over å oppdage noe nytt. Og på toppen av det hele tror jeg jo at noen av fiskestedene mine rett og slett blir stengt, kanskje allerede neste år :D

Vel vel, det er neste år ;)

Så nå må jeg finne ut om dette er langt fra Odense. Vel, ingenting er langt vekke i et lite land som Danmark ;)

Skal nå sette igang å sjekke ut de andre elvene Vaskerelven nevnte.

Det blir jo aldri som hjemme. Regner med at fossene og strykene jeg egentlig trenger få få feelingen er sjelden kost i et land hvor det høyeste punktet er toppen på et bruspenn.... :)

Men, se på meg. Jeg holder på å utvide min horisont!!

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Jeg har nå et opplyst og meget positivt syn på dette landet, som tidligere bare har vært en sandhaug med familieselskp med noen års mellomrom. Og Legoland, selvsagt :)

Det her nå også blitt et FERIELAND med alle fasiliteter. Og på fangstrapportene ser det heller ikke ut for å være land infisert av fly-only og C&R.

I Europa!!

Ok, det siset var litt for å erte, men jeg kan altså fiske med alt, ser det ut for, og det er jo kjekt.

Så neste år......

Olav, lystfisker med ambisjoner om dansk laksefiskeri

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen link, der endel av mine fiskebrødre i Gaula bor:

http://www.karupaa.dk/dk/default.asp

Havørret-landet !

Ja de danskene, de starter laksesongen leeenge før oss, og jeg får stadig meldinger utover høsten om fine fangster på 1-håndsen. Laksefiske i Dk har tatt seg skikkelig opp nå, ganske utrolig med de små "bekkene" de har :P

De drar jaggu blank og nygått, feit storlaks mens snøstormene her hjemme enda herjer :-)

Og ganske så annereledes der nede enn å fiske med 100 grams søkke har jeg skjønt :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ganske så annereledes der nede enn å fiske med 100 grams søkke har jeg skjønt :blush:

Ja, det kan jeg tro :)

Hvordan det er å fiske i ei elv uten et eneste stryk, ingen fosser, og sannsynligvis ikke ene eneste stor stein fisken kan stå bak.......

Jeg kan egentlig bare strielvfiske, jeg :blush:

Men jeg må jo bare teste det ut. Får sikkert ingenting heller, men prøves må det.

Olav

Ps laksene der nede er ikke helt det samme som vi kan oppleve i norske junielver, men det er en del ganske fin ørret i elvene. Ihvertfall i de jeg har kikket på nå.

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg tro :)

Hvordan det er å fiske i ei elv uten et eneste stryk, ingen fosser, og sannsynligvis ikke ene eneste stor stein fisken kan stå bak.......

Jeg kan egentlig bare strielvfiske, jeg :)

Men jeg må jo bare teste det ut. Får sikkert ingenting heller, men prøves må det.

Olav

Ps laksene der nede er ikke helt det samme som vi kan oppleve i norske junielver, men det er en del ganske fin ørret i elvene. Ihvertfall i de jeg har kikket på nå.

angående laksen er det taget rundt 850 stykker i Skjern å i år, med gennemsnit på 5,2 kg. sæsonen starter 1. april. vårlaksen tas i april og maj. flott og blank fisk. derefter avtager fisket lidt i juni og starten af juli for igen at ta sig op i august og september. sæsonen slutter 15. september. det er bare lov at bejholde en laks pr. sæson i Skjern å. er laksen under 70 cm. er det lov at holde to. mindstemålet er 60 cm.

ellers kan jeg anbefale Vejle å. jeg viol si at det er en av de bedste sjøørret elver i DK. største sjøørret i år er 10,2 kg. gennemsnitter er vel 2,5 kg. man kan bare fiske i denne elv om man er medlem af foreningen(det er jeg) fiskekort koster 100 kr. det samme er prisen i Skjern å. fiskestrækket i Vejle å er vel 3 mil. i Skjern å omkring 1,5 mil

Vejle å ligger rundt 1 time fra Odense. Skjern å vel 2,5 time.

du kan sende mig PM om vi skal tage en tur sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Varde å er også en af de bedste i landet et en times køring fra odense.mener selv den er blandt top3 i dk.priserne er overkommelige i forhold til norske.har været i suldal/etne/vikedal som de sidste årene har været dårliger end de fleste danske åer.og priserne er ikke efter forholdene her i nk kontra dk.men som en tidligere nævnte vejle Å er også perfekt men mest for store SØ.. ...skjern å DK største og bedste mener jeg skal være en tur vært at besøge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om enda strengere regler i Dk ang. sesongkvoter på laks. Hørte om max. 1 laks over en viss vekt iflg. mine venner oppe ved Karup. Stemmer det ? Kanskje ikke så rart at prisene er som de er der nede, kontra i Norge :)

Og det er vel ikke så lett å få på en laks der heller, sammenlignet med de beste norske elvene. Så jeg tror nok en fiskedag i norsk natur er vel verdt pengene, fremfor å stå og fiske i danske åer hvor man må blåse igang redskapen :thumbsup:

Men det var den havauren da, slike beist er høyst uvanlig i Norge :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om enda strengere regler i Dk ang. sesongkvoter på laks. Hørte om max. 1 laks over en viss vekt iflg. mine venner oppe ved Karup. Stemmer det ? Kanskje ikke så rart at prisene er som de er der nede, kontra i Norge ;)

Og det er vel ikke så lett å få på en laks der heller, sammenlignet med de beste norske elvene. Så jeg tror nok en fiskedag i norsk natur er vel verdt pengene, fremfor å stå og fiske i danske åer hvor man må blåse igang redskapen :lolu:

Men det var den havauren da, slike beist er høyst uvanlig i Norge ;)

1 laks må beholdes om året. startkvoten på laks i Skjern å er 200 laks. 100 over 75 cm og 100 under 75 cm.blir sikkert forhøjet til 350 laks senere i år. sæsonen er fra 1. april til 30 . september. det er ikke lopv at bruge kroge med modhage og der må kun være en krog på hvert agn. d.v.s en trekrog på ei wobbler. har du fået ei laks på mark er det ikke lov at benytte mark mer den sæson. det er vel de vigtigste regler for 2010. og sjøørreten i dag. kom bare den er stor i elvene. blir taget fisk 10+ i fler vassdrag hvert år. og der findes strøm i danske vassdrag. man ser det bare ikke. da der ikke findes klipper og sten i bunden. men det går fint med flua. desuden er det jo muligt at fiske laks på flue i april/maj med svagt synkende snøre og små fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Nåja, Silver, min venn, det er ein utfordring å fiska dei danske åer. Der må ein også knekke kodane og finne hotspottane, og for meg var det fantastisk å stå i dei omgivelsane og blandt danske lystfiskarane som rikelig deler sin erfaring med andre. :lolu: Ikkje ulikt enkelte eg har truffe i trivelege Trøndelag. Gudenå var ein artig opplevelse, med ymse kvalitet på dei som fiska der, men alle var glade og elva var fasinerande. Der fekk eg "grønnlender" på floga i slutten av februar i 1995. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Nåja, Silver, min venn, det er ein utfordring å fiska dei danske åer. Der må ein også knekke kodane og finne hotspottane, og for meg var det fantastisk å stå i dei omgivelsane og blandt danske lystfiskarane som rikelig deler sin erfaring med andre. :D Ikkje ulikt enkelte eg har truffe i trivelege Trøndelag. Gudenå var ein artig opplevelse, med ymse kvalitet på dei som fiska der, men alle var glade og elva var fasinerande. Der fekk eg "grønnlender" på floga i slutten av februar i 1995. :wub:

Ja vi er så bortskjemt med strøm her i nord ;)

Det skal liksom røske skikkelig i ett 100-grams søkke, og "stakkars" fisker med svidd tommeltott som farer i hundre nedover elva, etter laksen. Blir det forhold til 50-grams søkker er det "andedam" :blush:

Men når sant skal sies, det er noe annet å kjøre en 15-kilos i steinhard strøm, like ovenfor et stryk :lolu:

Har blitt invitert mange ggr. til Dk, kan nok hende jeg slår til på den. Har forbaska lyst på det sø-fiske de har der nede. Har jo noen bilder fra mine venner der nede, fra kystfiske og elvefiske ;)

Men jeg tror jeg dropper laksefiske, i og med at jeg er nordmann, he he.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er så bortskjemt med strøm her i nord :)

Det skal liksom røske skikkelig i ett 100-grams søkke, og "stakkars" fisker med svidd tommeltott som farer i hundre nedover elva, etter laksen. Blir det forhold til 50-grams søkker er det "andedam" :shifty:

Men når sant skal sies, det er noe annet å kjøre en 15-kilos i steinhard strøm, like ovenfor et stryk :wub:

Har blitt invitert mange ggr. til Dk, kan nok hende jeg slår til på den. Har forbaska lyst på det sø-fiske de har der nede. Har jo noen bilder fra mine venner der nede, fra kystfiske og elvefiske :camp:

Men jeg tror jeg dropper laksefiske, i og med at jeg er nordmann, he he.

som jeg har skrevet før. har jeg tilgang til elvene Karup å, Vejle å og Skjern å. samt rigeligt med skikkeligt sjøørretfiske på kysten. der er altid lov at kontakte mig i i har lyst til at teste fisket i Danmark . kan være behjælpelig med fiskekort. og skal gerne følge med på tur om jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hørte om enda strengere regler i Dk ang. sesongkvoter på laks. Hørte om max. 1 laks over en viss vekt iflg. mine venner oppe ved Karup. Stemmer det ? Kanskje ikke så rart at prisene er som de er der nede, kontra i Norge :|

Og det er vel ikke så lett å få på en laks der heller, sammenlignet med de beste norske elvene. Så jeg tror nok en fiskedag i norsk natur er vel verdt pengene, fremfor å stå og fiske i danske åer hvor man må blåse igang redskapen :thumbsup:

Men det var den havauren da, slike beist er høyst uvanlig i Norge :(

Fint med sådanne kvoter i stedet for at stenge elven helt mener jeg..hvor mange elve i nk er stengt i år fordi i ikke tager vare på det gode fiske i engang har haft for i min verden er norge faldet langt ned på min liste...Man kan jo ikke bare tage alle fisk med man fanger når lusen allerede tager halv parten av de andre fisk i norge..men er vel også lidt mere betænktsom for overfiskning når laksestammer er truet..men for aldel fortsett da med det gode fiske uden at tænke sig om og stenge flere elver i nk fandme en god ide??For man kan jo altid se den dejlige natur i nk når elveene er stengt det er vel også det der for fisketurister til at smide penge til lokalefolk for at se på natur og ikke fiske...DDUUUHHH mester jakob.....

Endret av shimano1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.