Gå til innhold
Fiskersiden

Pigghå


 Share

Recommended Posts

Har tenkt meg en tur etter pigghå, for første gang, og ut ifra hva jeg har lest ser det ut som at det er litt ting å huske på.... Har aldri fått denne snåle saken før! KLART jeg har tenkt meg på Bontelabo og selfølgelig har jeg fått tak i makrell... <_< MEN!

1. Denne piggen, som man må passe seg for? Giftig? Hva skjer?

2. Dersom man skal drepe (og spise) den, gjør man stort sett som med en vanlig fisk? Mener å ha hørt at den må drepes og slaktes på en spesiell måte?

3. Dersom man skal spise den, hvordan tilbereder man den på best måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt meg en tur etter pigghå, for første gang, og ut ifra hva jeg har lest ser det ut som at det er litt ting å huske på.... Har aldri fått denne snåle saken før! KLART jeg har tenkt meg på Bontelabo og selfølgelig har jeg fått tak i makrell... ;) MEN!

1. Denne piggen, som man må passe seg for? Giftig? Hva skjer?

2. Dersom man skal drepe (og spise) den, gjør man stort sett som med en vanlig fisk? Mener å ha hørt at den må drepes og slaktes på en spesiell måte?

3. Dersom man skal spise den, hvordan tilbereder man den på best måte?

1. Ikke giftig, men ikke direkte steril heller. Ubehagelig å stikke seg på, av og til kjennes det et par dager etter.

2. For å unngå amoniakksmak bør den bløgges og sløyes med en gang. Tror jeg :D...

3. Jeg snakka med en som stekte dem i mel og øl eller noe sånt... Ut over det aner jeg ikke...

Når det er sagt, pigghåen er rødlista, og bør egentlig slippes ut igjen. Mener nå jeg <_< Men det er selvsagt opp til hver enkelt.

Ellers: Bruk wirefortom, krok i størrelsen 4/O - 5/O og makrell som agn. Har hatt suksess med glidetackle, men er håen i støtet er det nok hipp som happ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wire-fortom eller tjukk mono (0.90mm+) er et must til pigghå. Jeg har heller dårlig erfaring med gummislange over tynnere mono, da jeg ganske ofte har opplevd at pigghåen gnager seg gjennom denne.

Perspigghåen tok på et pulleytackel med 1,4mm sene, og kroken satt klokkerent i kjevevinkelen, men ved å kveile kroppen oppetter fortommen, klarte den jaggu å skrape i stykker fortommen. Heldigvis deisa den ned på bakken, og ikke i vannet.

Så mitt råd - som også bursdagsbarnet sier - bruk wire. Denne kan du stole 95% på - med forbehold om dårlig krimping eller knekk på wiren.

ALT! av tackler leverer pigghå.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wire-fortom eller tjukk mono (0.90mm+) er et must til pigghå. Jeg har heller dårlig erfaring med gummislange over tynnere mono, da jeg ganske ofte har opplevd at pigghåen gnager seg gjennom denne.

Perspigghåen tok på et pulleytackel med 1,4mm sene, og kroken satt klokkerent i kjevevinkelen, men ved å kveile kroppen oppetter fortommen, klarte den jaggu å skrape i stykker fortommen. Heldigvis deisa den ned på bakken, og ikke i vannet.

Så mitt råd - som også bursdagsbarnet sier - bruk wire. Denne kan du stole 95% på - med forbehold om dårlig krimping eller knekk på wiren.

ALT! av tackler leverer pigghå.

Word!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips :

Fisk på bunn <_<

"fjernet det jeg hadde skrevet" mistenker at det er kystmeite dere diskuterer å ikke havfiske etter pigghå.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de rødlistet så skal de heller få leve videre! Ihvertfall de som jeg evt. måtte få på Bontelabo. Får jeg fisk som jeg vet er sunnere vil jeg heller vurdere å prøve den da... Shit, wire... Hva med ståltråd som nøderstatning? Ellers er jo monoen min tjukk i grunnen....vet ikke helt hvor tjukk, men har aldri røket den. Treblene nøyer seg heller bakover før jeg greier ryke den. Kanskje jeg kjangser på det første gangen, og så ergrer med heller grønn og satser hardt på skikkelig wire neste gang.

Ellers, noen som vil slå følge? Jeg blir sikkert å fiske fra ca midnatt og litt utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mono på 0.60 med tynn gummislange skal det være store muligheter for og få opp fisken uten at den ryker. Har selv fisket pigghå på 0.35 mono, det gikk greit d. Eneste negative me tynn mono er at du må passe på at det ikke er mye skader på den hver gang du har snøret oppe. Alternativet er raskt tilslag på fisken, slik at den ikke får mulighet til og gnage over monoen.

Skal du være sikker på at det ikke ryker, er wire tingen.

Legger med en tidligere tråd over fisk som folk på forumet har spist.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...286&hl=piggh%E5

Tvi tvi og lykke til med et gøy fiske.

Endret av øysteiin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kystmeite etter pigghå det er snakk om ???

Da må jeg melde pass å beklage.......... får det har jeg alldrig prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Denne piggen, som man må passe seg for? Giftig? Hva skjer?

- Du dør ikke, men ubehagelig kan det være. Men det er lett å holde fingrene unna dem. (har to pigger ikke en)

2. Dersom man skal drepe (og spise) den, gjør man stort sett som med en vanlig fisk? Mener å ha hørt at den må drepes og slaktes på en spesiell måte?

- Blodet må ut nesten før fisken er død, utover det ingen spesielle ting å tenke på.

3. Dersom man skal spise den, hvordan tilbereder man den på best måte?

- Pigghåen er en god matfisk, som kan tilberedes på en haug forskjellige måter, ta med hjem de som ikke overlever ut-av-vannet-opplevelsen. (med sirkelkrok eller å holde stanga mens du fisker blir det ikke så mange)

Ellers blir jeg gjerne med og viser det lille jeg vet, send en PM en dag eller tre i forveien (pga. baby må jeg planlegge sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET setter jeg stor pris på Ølgylt! Hva med neste helg?

Ellers, akkurat kommet inn. Ble ikke mer enn to timer ca, men selv uten fisk er jeg kanskje noen erfaringer rikere. Først og fremst....tin agnfisken skikkelig! I dag/natt tok jeg meg faktisk også tid til å surre fast agnet til kroken, og det er et stort fremskritt. Siden det ble sagt her at bare man har agn så biter pigghåen velvillig, valgte jeg et selvlaget takkel. På det er det krok...og...vel, det har den kroken ihvertfall! Pluss et søkke nederst da. Eller, søkkefeste med et søkke i. Sparer ikke futten her nei. Så var det selve fiskingen da... Slengte skiten utti, strammet opp og ventet. Plutselig så jeg en halvmeter lang brun sak svømme forbi. Hva fisk det var så jeg ikke, men det var fisk! Pulsen i hundre! EnDELIG! Men neida, to ganger hadde jeg skikkelig kontakt, men ingen kroking. Kystmeite...interessant, men trenger vist litt tips og triks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke tine fisken før du surrer. Selv liker jeg best og fiske med frosen makrell. Lettere og skjære den synes eg. Dessuten tiner den meget fort i sjøen. Men det er sikkert smak og behag akkurat det. Kjekt og høre du er en kommende kystmeiter :) Er lett og bli hekta, nå er du advart :P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ved litt større agn kan det fort lønne seg å legge strikken dobbel, også. Det er mye forskjellig strikk å få tak i til agnstrikking - selv foretrekker jeg å bruke tynn strikk til små og skjøre agn, mens til større agn liker jeg å bruke strikk med litt tykkelse på.

Et alternativ kan være Varivas Piggy Back 4/0. Denne kroken er genial til større agn, og på grunn av piggen vil agnet sitte bedre på kroken, og derfor gjør strikkingen bedre.

BigMouthpiggyback.JPG

Du får kjøpt den hos Veals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hva er fluer godt for, eller mygg. Eller koalabjørner. Skjerpings.

den har helt sikkert en mening, men det er vell det, at jeg ikke har satt meg inn i dens misjon og røde tall.. og jeg blir ikke glad når jeg får en slik en på min krok. men viss jeg får en slik igjen, levende, på min krok skal jeg slippe den ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.