Gå til innhold
Fiskersiden

Pigghå


 Share

Recommended Posts

Kanskje jeg kjangser på det første gangen, og så ergrer med heller grønn og satser hardt på skikkelig wire neste gang.

Ser at tråden er gammel, men siden ingen ser ut til å ha nevnt det:

Fisk uten avrevet fortom/krok i munnviken og søkke på slep er en lykkeligere fisk enn en med krok i kjeften og søkke på slep. Ta derfor ikke sjansen, spesielt ikke med en rødlistet art. :)

Wirefortom koster svært lite, og selges stort sett overalt. Med rette utstyret kan du nok lage en selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du alergisk mot veps ell lign bør du holde deg unna piggen tang er tingen og napp den ut om du skal ta den .

Alle hai typer som er spiserlige bør ligge i vann natta over .

ellers ble /blir det jo eksportert mye pigghå til fish and chips så spiserlig absolutt

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggen er giftig, ja.

Sjekk artikkelen her: http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender...10&blobtype=pdf . Den er frå 1920, men funkar.

:)

Mmmmnnei... Jeg tror deg når du sier det :)

Det har ofte blitt sagt at det kun er havmusa og fjesingen som er giftige av fiskene våre, og at pigghåen ikke hadde gift på samme måte, men at det fremdeles kunne være temmelig ugreit å stikke seg på piggene pga skit og bakterier som koser seg der... Har selv stukket meg på pigghåens pigger flere ganger uten å merke allverdens til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettare å tenke seg at pigghåen er giftig (eller kan vera det) når ein ser definisjonen på ordet gift: stoff som skader kroppen el. dens funksjoner. Noen stoffer er ekstremt giftige i små doser (f.eks. blåsyre, stryknin).

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9312500

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettare å tenke seg at pigghåen er giftig (eller kan vera det) når ein ser definisjonen på ordet gift: stoff som skader kroppen el. dens funksjoner. Noen stoffer er ekstremt giftige i små doser (f.eks. blåsyre, stryknin).

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9312500

:)

Da er det mye som er giftig... Og joda, den er vel giftig, uten at jeg vil si den_har_gift på samme måte som feks fjesingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadå, eg forstår det. Og me er jo einige om at det er verre å stikke seg på fjesingen enn på pigghåen!

:)

For all del, jeg synes bare det er å dra det langt å si at pigghåen er giftig... :)

Hæh?!? Du later jo til å være en sånn uforsiktig person som til og med ville klart å stukket deg på en fjesing du! Vær forsiktig!

Nei *****, jeg er jo ikke helt idiot heller da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.