Gå til innhold
Fiskersiden

Skrubbe


Oz
 Share

Recommended Posts

Skrubba har for meg alltid vært en "bifangst", eller en av mange arter jeg kan få enkelte steder. Jegv il prøve å gå litt mer målrettet etter dem (helst de store), og lurer på om noen har noen tips. Krok, agn, aktiv eller passivt, perler eller ikke+++ Kom med deres heteste skrubbetips! Kom med dem, kom med dem nå!

Edit: Vær, føre, vind, bunnforhold, dybde+++ Kom med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ kjeder du deg vel? Aner meg at du etterligner noen her nå :)

Eeeh... Nei?

Edit: Jeg har forståelse for at folk blir forvirra når det dukker opp en tråd som ikke handler om fotball, men jeg vil gjerne ha litt tips. Fisk, folkens, Noen som husker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeh... Nei?

Edit: Jeg har forståelse for at folk blir forvirra når det dukker opp en tråd som ikke handler om fotball, men jeg vil gjerne ha litt tips. Fisk, folkens, Noen som husker?

Er du seriøs? Er i så tilfelle såpass sjeldent at jeg forstår Rages skepsis... :)

Men mine tips er uansett:

Dybde: 2-10m

Bunntype: Sand/grus gjerne grov, heslt med variasjon

Periode: Jan-april

Agn: Reke og/eller makrell (gjene kombi)

Tackle: Aktivt fisket paternoster, gjerne MED litt perler eller andre attraktorer, skrubba er hissig.

Hvor: Litt ferskvann i nærheten er ikke dumt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det er relativt sjeldent at det postes fiskerelaterte spørsmål her på forumet for tida, men jeg er nå en gang seriøs. Som forklart i startinnlegget mitt, jeg vil gå målrettet etter de store, jeg har aldri fisket målrettet etter skrubbe fra land før og jeg kan trenge noen tips. Jeg hadde tenkt å vente til Storfiskers forum var oppe igjen, men tok sjansen på at dette fremdeles var et sted man kunne få fisketips. Jeg hadde åpenbart delvis rett i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det er relativt sjeldent at det postes fiskerelaterte spørsmål her på forumet for tida, men jeg er nå en gang seriøs. Som forklart i startinnlegget mitt, jeg vil gå målrettet etter de store, jeg har aldri fisket målrettet etter skrubbe fra land før og jeg kan trenge noen tips. Jeg hadde tenkt å vente til Storfiskers forum var oppe igjen, men tok sjansen på at dette fremdeles var et sted man kunne få fisketips. Jeg hadde åpenbart delvis rett i det.

Som man sår høster man heter det jo.

En annen detalj jeg har lagt merke til med skrubbe- det virker som om de følger faste ruter når de er på matsøk. Har flere ganger observert skrubber helt oppi fjæresteinene , med jevne mellomrom (f.eks hver 20minutt, samme sted samme fisk)

Har flere ganger tatt fin skrubbe ved å time plassering av agn til en slik "rute".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så grunt som mulig er min erfaring, helst sand. Aktivt fiske er nok desidert best, tror jeg. Hvertfall om de er på bettet, om ikke de er det kanskje de vil ha litt mer tid til å utforske agnet. Er egentlig ikke noen dreven skrubbefisker selv, persen min tok jeg på flue da jeg var sjøørretfisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker er:

-Fjæremark

-Sand/Grus bunn

-Aberdeenkrok

Ut i fra det jeg husker har vel alle mine største skrubber blitt tatt mellom 4-7 meters dyp. Stort sett på glidende tackle som jeg fisker "halvaktivt", sveiver inn et par meter med noen minutter mellom hver innsveiving :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det er relativt sjeldent at det postes fiskerelaterte spørsmål her på forumet for tida, men jeg er nå en gang seriøs. Som forklart i startinnlegget mitt, jeg vil gå målrettet etter de store, jeg har aldri fisket målrettet etter skrubbe fra land før og jeg kan trenge noen tips. Jeg hadde tenkt å vente til Storfiskers forum var oppe igjen, men tok sjansen på at dette fremdeles var et sted man kunne få fisketips. Jeg hadde åpenbart delvis rett i det.

WORD! Jeg begynner å bli lei tråder om kamerakjøp, reptiler og fotballkamper...

Mine største har jeg fått på slett skjellsandbunn med et aktivt fisket slepetakkel med lang fortom og lang makrellstrimmel. Utnytt det at den er hissig og bevegelig. En liten agnpropell foran kroken er heller ikke feil. Ellers alt vel, Åsmund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et par ganske store på søndag.

Sted: Øysand

Tidevann: Full flo

Dybde: 1-1,5m

Metode: 22g blank møresild, m 30cm slep og krok str 1 agnet med kokt reke. Fisket passivt.

Skrubbe ahr jeg fått døgnet rundt, men synes den er mer sjelden når det er mørkt egentlig.....

Morgen/formiddag ville jeg sagt sånn i utgangspunktet, men tror man skal fiske når man kan for å sid et sånn.

Skrubba er nesten irriterende hissig på flua i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et par ganske store på søndag.

Sted: Øysand

Tidevann: Full flo

Dybde: 1-1,5m

Metode: 22g blank møresild, m 30cm slep og krok str 1 agnet med kokt reke. Fisket passivt.

Skrubba er nesten irriterende hissig på flua i mørket.

Interessant...kan det være fordi en flue er lettere å ta/få øye på når det er mørkt enn agn fisket lnags bunnen mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å få mye skrubbe i mørket nå på denne tiden. Da er det helst så grunt som mulig ja, gjerne på en halvmeters dyp. Har inntrykk av att den nesten kryper opp på land i mørket. Så mine tips er å fiske i skumringen og noen timer utover i mørket. Finn deg en plass med fin sandbunn, gjerne kombinert med litt tilsig av ferskvann.. Lykke til!!

og en ting til. Stigende vann har nok gitt dei beste resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til skrubbe syns jeg det funker knall med MYE dims, gjerne i kombinasjon med et svært agn som lukter godt. Dybdemessig har jeg fått mine største fra 70cm til 1,5meters dyp.

Favorittackelet er et tokroks loop-rig med laaaange fortommer. Dette bruker jeg når det er mye bevegelse i vannet. Har hatt mest suksess med makrell som agn, men sandmark funker godt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å få mye skrubbe i mørket nå på denne tiden. Da er det helst så grunt som mulig ja, gjerne på en halvmeters dyp. Har inntrykk av att den nesten kryper opp på land i mørket. Så mine tips er å fiske i skumringen og noen timer utover i mørket. Finn deg en plass med fin sandbunn, gjerne kombinert med litt tilsig av ferskvann.. Lykke til!!

og en ting til. Stigende vann har nok gitt dei beste resultatene.

Metode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metode?

Eg bruker stort sett paternostertackel med forholdsvis stort agn. Nå når vannet begynner å bli kaldere er det feit fisk som gjelder. Makrell, eller en kombo med reke og makrell er det eg pleier å bruke. Vanligvis fisker eg halvaktivt. Dvs att eg beveger litt på agnet i ny og ne. Ofte tar fisken rett etter att agnet har beveget seg litt.

Uten att eg skal påstå noe, så vil eg vel tru att noe av grunnen til att så mange ikke får skrubbe i mørket er att dere fisker for dypt. Tipper att det ligger drøssevis med feite fine skrubberter mellom dere og agnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt mange av skrubbene mine på stigende vatn. Som nevnt tidlegere gjerne med tilsig av ferskvatn.

Grunne poller eller viker med et oppkom er ofte bra. Synes nesten at skrubbe liker seg i vatn som de fleste andere fisker unngår eller ikke trives i.

Høst/vinter fiske kan være meget bra med flo i 18.00 - 19.00 tiden her på Vestlandet. Altså fra skumringen til det er mørkt. Eller om morningene. Bruker stortsett paternoster med noen få perlemor perler og en rødfarget perle som kontrast. Alltid kombi reke/makrell. Begynner å kaste utover og når det mørkner kaster eg lengre og lengre innover. Fisker helst passivt med et løft av stangen i ny og ne, eller rett og slett drar eg litt i snøret og slepper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.