Gå til innhold
Fiskersiden

Skrubbe


Oz
 Share

Recommended Posts

Får komme med et seriøst innlegg jeg da Oz :)

De største skrubbene mine har jeg fått på 50cm-1m vann, 1\0 aberdeen med reke, makrell eller en kombo. På plassen jeg pleier å fiske skrubbe så hender det at de skrur av lysten på enten det ene eller det andre, så litt variasjon er ikke feil.

Har brukt 2 UV rødfarga perler, eller noen vanlige perlemor farger, og fisker aktivt og halvaktivt som nevnt over. De er oftest glad i aktive agn, og tar gjerne kontant hvis de ser agnet.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråde burde jo egentlig slettes så fiskerelatert den er.

Utover det så har jeg også ønske om å bedre skrubbepersen min, og mye interresant lesning her.

Jeg har fått mye skrubbe men mye smått. Synes stadig jeg ser større skrubbe bli tatt på heavy takler. Har bla annet sett Balder med et par over 700 gram, tatt på noe som ser mest ut som perlekjeder lagt av ivrige elleveåringer i en formingstime. Forskjellen er dog at de har fått ligge urørt i evigheter fra småskrubbe.

Gleder meg til skrubbejakt snart vaffal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses. :hailfs:

Tusen takk for en flott fiskerelatert tråd.

De største skrubbene var det datteren min som fikk på slump.

Brukte det jeg hadde for hånden i nøden...

7gr sølvkroken skjesluk med ca40cm slep og en kortskaftet krok agnet med blåskjell som vi plukket der vi fisket.

Helt innerst i mørjefjorden. Skjell/leire bunn. Ca 4m dyp. Vekt 4-6hg. Skumring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tråden på lang tid, men denne har gått meg hus forbi, drukna vel i alle trådene om fotball, bursdagsgratulasjoner og generelt ikke-fiskerelatert vissvass.

Når det gjelder bunntype så virker det jo som skrubbe finnes både på sand, skjellsand og mykere bunn, noen som har noe synspunkt på hvor de større liker seg? Fins småskrubbene helst på en annen bunntype enn de større, eller er andre faktorer viktigere?

Som ofte ellers når det gjelder flatfisk er kanskje nøkkelen til store skrubber å fiske i Nord-Norge?

Har sett interessante reportarsjer fra Andørja, hvor det også ble fiska inni fjorden etter skädder (selvfølgelig var det svensker, ingen nordmenn som fisker i sjøen i Nord-Norge). Nrekene på lomre og gapeflyndre er jo tatt av svensker på Andørja, mens nreken på skrubbe er fra Mauranger.

Noen som vet om de virkelig digre skrubbene også er tatt grunt, eller om disse lever dypere eller oppfører seg annerledes enn de små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja! Masse gode tips. Tusen takk! Det var vel ikke så forbanna vanskelig det, var det vel??

Nei skulle det være det?

N.rek på skrubbe er tatt under aktivt fiske med dupp&makrell, sang/grus bunn i store deler av det området den ble tatt i men vet ikke akkurat hvor den ble tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tatt mye skrubbe på mange forskjellige metoder, men det mest effektive har vært blank slukskje med ca 20 cm fortom og en krokstørrelse 6. Har best erfaring med reke som agn - bruker hele rekebiten på den lille kroken. Fisker grunt på sandbunn med lett utstyr og trekker saaaaaaaaaakte inn langs bunn, med pauser.

Paternoster har jeg bare unntaksvis fått Skrubbe på, glidende litt oftere. Min erfaring er at jeg sjelden får skrubbe hvis jeg setter fra meg stanga. Må være "på" hele tiden. Gir et passe tilslag hver gang det blir hakket tyngre å dra inn. Ofte bare tang, men kan godt være fisk.

Har fått overraskende få småfisk med denne metoden, og et par ordentlig fine (har ikke vekt) men det kan jo være plassen jeg fisker på.. ;)

Mmmm... stekt skrubbefilet med brunt smør, reker og godt brød... sikle sikle...

Endret av Smått er godt nok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas 14

Jeg har prøvd meg på flyndrer en del ganger.

Dybde: 1,5-10-15m.

Bunnfohold: Usikker.

Tackel: Paternoster (jeg fikk de to uten noen atraktor)

Krok str.: 4-2 kanskje.

Agn: Reke eller Makrell (jeg ville godt for reke).

Hvor: Jeg har fått mine i et sund, men det kommer an på.

Når: Ut oktober.

Vær forhold: De fleste har jeg tatt under litt overskyet og små krusninger på vannet.

Skitt fiske :)

mvh.

Thomas 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle poste et fiskerelatert spørsmål jeg også, men jeg får vel vente noen dager nå da...

Skrubbene 'vi' har fått har vært på 1-3m, bifangst etter sjøørret. Duppmeite med duggmark, ikke noe krimskrams. Agnet krok har ligget på bunn, gjerne lang fortom. Dette har skjedd på ettermiddag/kveldstid, nok vind til å lage krusning på vannet har ikke vært dumt.Har bare vært der om våren selv.... men de forsvinner vel ikke om vinteren (?). Ikke sett noe over kiloen der dog.

edit: 'Vi' = jeg har den ikke på min artsliste enda ...

Endret av Martin S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Mye lignende erfaringer som det som er allerede nevnt; grunt vann, perler (røde og hvite), makrell/reke som agn og sandbunn.

Jeg har et sted jeg gjerne skulle testet etter flatfisk men det renner ut en bekk der som sjøørreten bruker mye og det er selvsagt ikke lov å fiske der (desverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var en tur med kompis forrige uke, som dro en skrubbe på 620 gram. Tok på pulley med et pop-up bead. Eneste fisken på mange timers fiske.

Det jeg merka meg både av denne, og særlig av den på 540 som Brutus fikk i klubbkonken var at de var veldig tynne. Noen som vet nåpr på året skrubba er på sitt feiteste. Rimelig sikker på at begge disse hadde passert 700 med klar margin med litt skikkelig med kjøtt på beina.

Litt spesiell følelse at en kompis som fisker med et takket jeg har bindi til han, på min lånte stang, på plassen jeg tok han med til får sitt livs første skrubbe som er større enn samtlige av mine sikkert 100 skrubber. Men sånn er vel livet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spesiell følelse at en kompis som fisker med et takket jeg har bindi til han, på min lånte stang, på plassen jeg tok han med til får sitt livs første skrubbe som er større enn samtlige av mine sikkert 100 skrubber. Men sånn er vel livet. :)

Den følelsen har jeg hele tida, gitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på et par ting om skrubbas vandringer. Det å gå opp i ferskvann, er det noe alle gjør når de er små eller bare noen?

Og hvor mye vandrer en skrubbe i den voksne delen av livet sitt. Føler jeg treffer de på såpass like plasser året rundt at jeg mistenker at de ikke vandrer mye mellom dyp og mellom plasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.