Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret eller laks?


Recommended Posts

Jeg hadde aldri engang vurdert laks hvis det ikke var for en meget mer erfaren fisker som igår fortalte at han hadde fått en laks på samme sted, på samme størrelsen.

Denne er litt annerledes i prikkene enn de andre sjøørretene jeg har fått samme sted, derfor ble jeg plutselig usikker. Litt mindre (ikke færre, mindre i størrelse) prikker, og mesteparten mot ryggen. Blitsen gjør bildet litt utbrent under sidelinjen på fisken, men det er ikke så mange flere prikker enn de som synes på bildet.

Så hva tror ekspertene? Ørret?

orret.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tenker det der er en laksesmolt. 1.På grunn av den slanke fasongen og smal halerot, 2. og munn greia går langt bak øyet. 3.Halen er også kløftet!

Men nå er jo jeg alltid kødden mot strømmen

1. Sø på bildet har ikke knall K-faktor ser det ut til utifra bildet, men langt i fra unormalt tynn.

2. Noe som er et klart tegn på SØ, så her blander du(langt sikrere en prikker,form,hale osv)...

3. Hvis du ser nøye etter så er det fordi det er en "brett" på halefinnen, samt at SØ kan ha en liten kløft den også...

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at denne prototypeørreten skal ende opp som en tvilstilfelletråd :)

Halen er jo heller ikke strukket ut så den kløfta er bare fordi halen er litt slapp.

Og det finnes ikke unormalt tynne sjøørret, denne her ser ut som en gjeldsfisk. Helt vilt om det er en laks.

Har heller aldri sett en laks på så ungt og ikke kjønnsmodent stadie bære en slik kolør...Det er en typisk sjøørret å få i fjorder det der.

Endret av kenbring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en temmelig proto ørret ja.

Tror baklengsdorgern kunne trenge litt mengdetrening på å skille laks og ørret. det er ofte det som skal til. Hvis ikke kan det bli endel flaue bestemmelser til "Måse" på helt klare "Kråker".

Men det skal ikke være lett bestandig, og det er ingen skam å være litt på bærtur. Alle har vært det en eller annen gang når man prøver å bryne seg på naturen.

Legger ved et øvebilde av fiskeunger fra et lite/middels/stort sidevassdrag til Gaula. Her er forskjellen mellom ørret og laks klinkende klar..

Ofte kan det i enkelte vassdrag være adskillig vanskeligere, men etter å ha sett mange nok fra en spesifikk bekk/elv, så klarer man som regel det meste. Hybrider forekommer kanskje mer enn vi tror, så disse kan man ikke gardere seg mot.

68666_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27126/68666.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Det er en ørret på bildet. Hvor er den?

(bruk fullversjonen så ser du enda bedre)

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er jeg bedre på fugler... men takk for info dette er nyttig for fremtiden. Men fisk under 15 cm kommer jeg nok ikke borti.. hehe

Det er ingen her som er har har sett gråstrupedykker??? Hadde en observasjon jeg ikke finner ut bæra av...

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.