Gå til innhold
Fiskersiden

Dagens gjettekonkurranse


 Share

Recommended Posts

Mens vi er inne på det fikk jeg aldri noe svar på den sneglen jeg tok bilder av under Vestlandstreffet.... må finne det bildet igjen, for den var kul :P

Her- hva er dette?

51497_s.jpg

Forøvrig våknet jeg inatt og skulle til å løpe og skrive svaret på din gåte Rudolf men så sovnet jeg igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen?

Den var ikke så enkel. Fint bilde forresten skulle nesten tro det var tatt under vann :) Det er broderen som er spesialist på nakensnegler, men hvis jeg skal tippe, må det være noe i nærheten av Onchidoris bilamellata bortsett fra at den har feil farge da.....

esv059cd22.jpg

Eller kanskje Austrodoris kerguelensis

esv176cd060.jpg

Men har ikke helt hodeformen..............

Jaaa. Etter ha ha sett på de fleste hundretusenvis av nakensnegelbilder i UWPhoto fant jeg den (trur eg).

Onchidoris inconspicua

rsv022cd19.jpg

For å være helt ærlig så får jeg ikke det store kicket av å fotografere nakensnegler. Kanskje fordi alle andre fotografer elsker dem? Det er litt sånn som enkelte kutlinger, utrolig vanskelig å identifisere, dessuten hører de ikke inn under fiskeriket heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at nakensneglen har et vanvittig høyt antall variasjoner av seg selv? Og at den er en slags ur-ting? Altså opphav til en rekke arter, deriblant blekkspruter?

Jo det er utrolig mange varianter, det er sikkert, men om det er ur-ting kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ur-ting" er dei ikkje. Men dei tilhøyrer same rekke som blekksprutar (bløtdyr, Mollusca). Dermed har dei etter all sannsynlegheit ein gong i tida hatt felles opphav.

Her fann eg ei side som tek for seg den grunnleggande systematikken hjå dyra våre. Denne er på norsk, lettlest og utan meir latinske namn enn nødvendig. Denne er verd å lese: http://home.hio.no/~knuta/N1komp/Dyreriket.html

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn elysia - det er den som driver fotosyntese?

Tja, her måtte jeg lese meg litt opp, men det stemmer til en hvis grad.

Den bryter ikke ned kloroplasten fra algene i førdøyelsessystemet slik at fotosyntesen fortsetter i sneglen til klorofyllen er nedbrutt og karbonproduktene som dannes er næring for sneglen. (Fritt etter F.E. Moen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.