Gå til innhold
Fiskersiden

Nå snart!!!!


rug
 Share

Recommended Posts

Ja.. Isen begynner å legge seg på røyevannene i nord også. Kanskje man må prøve sæ før jul.

Her e et kanontips te dem som skal prøve sæ på røya: Dem har lawson waterlights på www.toko.dk i storpakker til 12 kr stk. Vanlig pris e 50+

Prøvde lysene i vinter og dem virke. Æ har lang erfaring i røyefiske og æ dobla fangstene med lysene.

Æ brukte dem i kombinasjon med altevannskjea, men dem skal funke godt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Isen begynner å legge seg på røyevannene i nord også. Kanskje man må prøve sæ før jul.

Her e et kanontips te dem som skal prøve sæ på røya: Dem har lawson waterlights på www.toko.dk i storpakker til 12 kr stk. Vanlig pris e 50+

Prøvde lysene i vinter og dem virke. Æ har lang erfaring i røyefiske og æ dobla fangstene med lysene.

Æ brukte dem i kombinasjon med altevannskjea, men dem skal funke godt alene.

Tillater meg å orientere at bruk av kunstig lys ikke er tillat bruk til fiske i Norge.

Les reglemeng her:

Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:

1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.

2. Sprengstoff.

3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde.

4. Elektrisk strøm.

5. Kunstig endring av vannføringen.

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å orientere at bruk av kunstig lys ikke er tillat bruk til fiske i Norge.

Les reglemeng her:

Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:

1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.

2. Sprengstoff.

3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde.

4. Elektrisk strøm.

5. Kunstig endring av vannføringen.

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.

Hmm, viste jeg faktisk ikke. Hva med de nye røyeblinkene med innlagt lys? Er disse også ulovlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, viste jeg faktisk ikke. Hva med de nye røyeblinkene med innlagt lys? Er disse også ulovlige?

Er det kunstig lys ? Om ja, så sier det i seg selv. Det som er mest overraskende er at produsentene ikke setter seg inni reglemengen .

Det 1. man gjør ved konstruksjon eller design av nye typer redskap og før man setter igang produksjon eller markedsføring , er å sjekke om produktet bryter loven. En ting som noen ganger ikke blir sjekket av sportsfiskeblader som presenterer nyheter.

Derfor er ikke det lov heller å bruke knacklight under havfiske konkurranser i Norge.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kunstig lys ? Om ja, så sier det i seg selv. Det som er mest overraskende er at produsentene ikke setter seg inni reglemengen .

Det 1. man gjør ved konstruksjon eller design av nye typer redskap og før man setter igang produksjon eller markedsføring , er å sjekke om produktet bryter loven. En ting som noen ganger ikke blir sjekket av sportsfiskeblader som presenterer nyheter.

Derfor er ikke det lov heller å bruke knacklight under havfiske konkurranser i Norge.

Hm, det er jo ganske interessant da. Det må vel kalles kunstig lys, da det er påkrevd med batteri i disse blinkene. Merkelig at dette blir solgt hvis det er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det er jo ganske interessant da. Det må vel kalles kunstig lys, da det er påkrevd med batteri i disse blinkene. Merkelig at dette blir solgt hvis det er ulovlig.

Det er ikke ulovlig å selge, men å bruke. Så om du får ditt livs fisk eller evt. NR. ved bruk av utstyr som bryter loven blir ikke denne godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kunstig lys ? Om ja, så sier det i seg selv. Det som er mest overraskende er at produsentene ikke setter seg inni reglemengen .

Det 1. man gjør ved konstruksjon eller design av nye typer redskap og før man setter igang produksjon eller markedsføring , er å sjekke om produktet bryter loven. En ting som noen ganger ikke blir sjekket av sportsfiskeblader som presenterer nyheter.

Derfor er ikke det lov heller å bruke knacklight under havfiske konkurranser i Norge.

Med mindre havfiskekonkurransene går ut på å fiske etter laks eller annen innlandsfisk finnes det neppe noen sammenheng. Det er ikke forbudt å bruke kunstig lys under fiske etter feks lange. Lovteksten det vises til er et utdrag fra gjeldende lakse- og innlandfisklov, og har ingenting med havfiske å gjøre. Det er snakk om fiske etter anadrom laksefisk når sjøen nevnes, ikke fiske i saltvann generelt. Men altså, til isfiske etter feks røye er det forbudt. Ikke til isfiske etter hvitting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre havfiskekonkurransene går ut på å fiske etter laks eller annen innlandsfisk finnes det neppe noen sammenheng. Det er ikke forbudt å bruke kunstig lys under fiske etter feks lange. Lovteksten det vises til er et utdrag fra gjeldende lakse- og innlandfisklov, og har ingenting med havfiske å gjøre. Det er snakk om fiske etter anadrom laksefisk når sjøen nevnes, ikke fiske i saltvann generelt. Men altså, til isfiske etter feks røye er det forbudt. Ikke til isfiske etter hvitting :)

Det er ikke lov å bruke kunstig lys under havfiske konkurranser i Norge OZ. Jeg stillte spørsmålet om dette under formansmøte med NHF og svaret var begrunnet at bruk av kunstig lys bryter norsk lov.

Les her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å bruke kunstig lys under havfiske konkurranser i Norge OZ. Jeg stillte spørsmålet om dette under formansmøte med NHF og svaret var begrunnet at bruk av kunstig lys bryter norsk lov.

Les her

Jeg er klar over at det ikke er lov under NHFs konkurranser, men å bruke den lovteksten du refererer til som begrunnelse er i beste fall en misforståelse av loven. Loven du siterer fra er altså loven om lakse og innlandsfisk. Med mindre det finnes en annen lov som også omhandler andre saltvannsfisk mener jeg NHF bommer hvis det er begrunnelsen for å forby kunstig lys. Det er helt greit for meg at det er forbudt i konkurransene NHF arrangerer, men jeg kan ikke se at det finnes noen generell norsk lov som forbyr det.

Jeg siterer fra lovteksten:

§ 1. Lovens formål.

Lovens formål er å sikre at naturlige

bestander av anadrome laksefisk, innlandsfisk

og deres leveområder samt andre

ferskvannsorganismer forvaltes slik at naturens

mangfold og produktivitet bevares. Innenfor

disse rammer skal loven gi grunnlag for

utvikling av bestandene med sikte på økt

avkastning, til beste for rettighetshavere og

fritidsfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det ikke er lov under NHFs konkurranser, men å bruke den lovteksten du refererer til som begrunnelse er i beste fall en misforståelse av loven. Loven du siterer fra er altså loven om lakse og innlandsfisk. Med mindre det finnes en annen lov som også omhandler andre saltvannsfisk mener jeg NHF bommer hvis det er begrunnelsen for å forby kunstig lys. Det er helt greit for meg at det er forbudt i konkurransene NHF arrangerer, men jeg kan ikke se at det finnes noen generell norsk lov som forbyr det.

Jeg siterer fra lovteksten:

Enig med meg OZ- reglene er veldig uklare, derfor prøvde jeg å gjøre noe med det under møte med alle som representerer klubbene i Norge. Det ble bastant faslåt ( og mitt forslag om å godkjenne kunstiglys underkjent) at det gikk imott norsk lov.

Hvem skal tvilen komme til gode ? Fisken eller fiskeren? Det hadde vært fint å klargjøre det en gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjengir et utdrag av hva jeg fikk i svar fra en fiskefaglig konsulent ( velger anonymt pga privat svar):

" Hei

Dette er utstyr som har vært brukt i mange varianter både til isfiske og ikke minst under meitefiske både i ferskvann og i sjøen.

I følge laks-og innlandsfiskeloven ( § 37 ) er det forbudt å bruke kunstig lys ved fiske. Unntaket er ved åle-og krepsefiske. Nettopp dette unntaket indikerer at man her tenker på lys som brukes for å lokalisere fisk, og ikke lys som er beregnet på å lokke fisken til seg. Hvis det skulle være forbudt, burde det i prinsippet også være forbud mot agn som lokker fisken med lukt.

Da ville i praksis bruk av all naturlig agn være forbudt. (Jeg tror forøvrig at lukt i mange tilfeller mer effektivt en lys) "

Likevel ville vedkommende kontakte Direktoratet fot naturforvaltning for en endelig avklaring pga all usikkerheten omkring dette.

Jeg selv har i utgangspunktet ikke imot disse greiene, men blir skeptisk hvis Waterlight skulle vise seg å være svært effektivt. Jeg syns også det er problematisk at folk løper rundt med ekkolodd på isfiske.I tillegg til at noen vann gjøres altfor kjent kan konsekvensen av alt dette bli at forholdene ødelegges for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det da forklarest at det brukes lysbåter til brislingfiske osv om det ikke er lovlig?....

Oz har helt rett i sin tolkning av loven ,i mine øyne.

nei NHF er en gjeng med "særinger" med mye rart for seg, selvlysende pilker/slange osv er tillatt, men knekkelys ikke.

hva er forskjellen på selvlysende maling og et knekklys? ingen verdens ting i mitt hode :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det da forklarest at det brukes lysbåter til brislingfiske osv om det ikke er lovlig?....

Oz har helt rett i sin tolkning av loven ,i mine øyne.

nei NHF er en gjeng med "særinger" med mye rart for seg, selvlysende pilker/slange osv er tillatt, men knekkelys ikke.

hva er forskjellen på selvlysende maling og et knekklys? ingen verdens ting i mitt hode :):)

Det var derfor jeg prøvde å forandre reglemengen da jeg stilte samme spørsmål su du stiller. I min verden ser ikke jeg noe forskjell heller og ser overhodet ikke noe problem ved bruk av slike type kunstig lys til sportsfiske. At det øker fangstene betraktelig er ut av tvil.

Ellers er det faktisk flott at saken blir debatert og at tvilen ryddes av veien en gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med meg OZ- reglene er veldig uklare, derfor prøvde jeg å gjøre noe med det under møte med alle som representerer klubbene i Norge. Det ble bastant faslåt ( og mitt forslag om å godkjenne kunstiglys underkjent) at det gikk imott norsk lov.

Hvem skal tvilen komme til gode ? Fisken eller fiskeren? Det hadde vært fint å klargjøre det en gang for alle.

Njaaa... Hvis du mener reglene er uklare er du strengt tatt ikke helt enig med meg :) Jeg mener reglene er temmelig klokkeklare. Denne loven gjelder kun for anadrom laksefisk og annen innlandsfisk.

Å høre på NHF tolke Norges lover er nok underholdende en liten stund, men neppe særlig lærerikt i lengden. Det går ikke i mot norsk lov å bruke kunstig lys under havfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får skrike høyt på generalforsamlinga lopez .Selv litt usikker om vi stiller mandat dit i år men vi får se hva som skal taes opp.synes selv det burde hvert lov med kunstig lys men det er nå bare min mening :)

Jeg er ikke en del av forsamlinga nå lengre, så dette blir en jobb for noen av dere med litt mer oppdaterte tanker en den ene 4.delen som fortsatt mener at fisk som er huket skal telle på konkurranse.

Jeg er en konkurranseman og savner treff med en haug med flotte fiskere, men konkurranseglede skal aldri ødelegge fiskegleden. Derfor er jeg ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det ikke er lov under NHFs konkurranser, men å bruke den lovteksten du refererer til som begrunnelse er i beste fall en misforståelse av loven. Loven du siterer fra er altså loven om lakse og innlandsfisk. Med mindre det finnes en annen lov som også omhandler andre saltvannsfisk mener jeg NHF bommer hvis det er begrunnelsen for å forby kunstig lys. Det er helt greit for meg at det er forbudt i konkurransene NHF arrangerer, men jeg kan ikke se at det finnes noen generell norsk lov som forbyr det.

Jeg siterer fra lovteksten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Dette med at det kan være ulovlig å bruke lokkelys ved isfiske har jeg faktisk ikke tenkt på. Det hadde vært greit å få en avklaring på det for det kommer til å bli svært utbredt med bruk av disse lysene.

At de er effektive kan jeg bekrefte etter grundig testing.

På en måte hadde det vært greit om de ble forbudt. Jeg har brukt 20 år på utforsking av hva som fungerer til røyefiske på isen hva gjelder utstyr og fisketeknikk. Den smule kompetanse jeg har opparbeidet i løpet av disse årene er nå tilsidesatt ettersom det nå stort sett bare er å fire ned et lys med fortom og en maggotegnet krok for å få fisk. Det var den egoistiske tankegangen. Samtidig er det positivt at folk får fisk ettersom det kan øke rekrutteringen til friluftsliv. Det er som regel også positivt at vannene blir beskattet, spesielt røyevannene (etter min erfaring har lysene mindre/liten effekt i ørretvann) og pilking med lokkelys er ikke selektivt.

Jeg må innrømme at jeg har hatt en nagende følelse av juks ved bruk av disse lysene i vinter, nærmest som om jeg som imitasjonsfisker etter ørret skulle begynne å fiske med oter.

Så dette var et lite dilemma. Hva ble de lærde enig om? Jeg tolker lovverket slik at det er forbudt å bruke kunstig lys i ferskvann, men ikke i saltvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundre rullings rulla og termos satt klar. Selfølgelig er fiskeutstyret sjekka og sene bytta. Skal prøve nye kroker i år; Owmer 5055. Mustad 80200 har funka i massevis men må prøve noe nytt :).

Diskusjonen over er idiotisk! Dette er en tråd om isfiske og om at det snart er dags :). Lov om innlandsfiske sier vel klart i fra... Dermed er kunstig lys forbudt i forhold til lov om laks....

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.