Gå til innhold
Fiskersiden

brutal gjedde!


GjeddeToro
 Share

Recommended Posts

Vika er kanon den.Rimelig sikker på at det kan settes ny norgesrekord hvis hvis man legger igjen en del timer i mnd april-juli der.

Som jeg alltid har sagt - det svømmer MANGE norgesrekorder i Mjøsa!

Tørr ikke å tenke på hva gjedda som vi tok på ulovlig vis i 1980 veide....... :)

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle det, hvis INGEN gjør det etter meg, det var på den tiden jeg var ung og litt mindre opplyst enn nå. Tror vi gikk i 8 klasse og noe av det kjekkeste vi gjorde var å sykle til Vika å fiske eller lystre.

Det var spesielt en vår/sommer vi bedrev dette mye. Det var kanonvær, så vi brukte flere helger til å vade rundt og lete etter gjedde. Vi så mange, men fikk gudskjelov ikke tatt så mange av de (men det var noen andre som hadde gjort det, det var rene kirkegården i ei vik).

Den jeg husker best, var ei diger madam som nisevaket så småfisken spratt rundt henne. Dessverre så klarte vi å treffe henne. Den svømte faktisk videre med et lyster i ryggen :unsure: men endte til slutt sine dager med mitt lyster i nakken. Min kompis (hvis MAO leser dette så kan han få bekreftet det av Ole - vaktmesteren på skolen der han jobber - for det var han som var med........) nektet å gå å hente gjedda, så jeg måtte uti.

Jeg var en liten pinne på ungdomsskolen, og sånn jeg husker det så var gjedda større enn meg (ikke sikkert) og vi klarte nesten ikke å løfte henne - hu var svæææææærrrrrrr

Som sagt jeg håper at ingen tar etter dette - ikke av mine stolteste fiskeøyeblikk - men til mitt forsvar så var dette veldig vanlig å drive på med tidligere i Vika. Håper det er slutt med dette nå.

Dårlig skrevet - men det gir ikke helt den store inspirasjonen å skrive om dette...... til den oppvoksende generasjon - ALDRI driv med dette. Det er spennende, men det er mer spennende å bruke ei stang.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle det, hvis INGEN gjør det etter meg, det var på den tiden jeg var ung og litt mindre opplyst enn nå. Tror vi gikk i 8 klasse og noe av det kjekkeste vi gjorde var å sykle til Vika å fiske eller lystre.

Det var spesielt en vår/sommer vi bedrev dette mye. Det var kanonvær, så vi brukte flere helger til å vade rundt og lete etter gjedde. Vi så mange, men fikk gudskjelov ikke tatt så mange av de (men det var noen andre som hadde gjort det, det var rene kirkegården i ei vik).

Den jeg husker best, var ei diger madam som nisevaket så småfisken spratt rundt henne. Dessverre så klarte vi å treffe henne. Den svømte faktisk videre med et lyster i ryggen :) men endte til slutt sine dager med mitt lyster i nakken. Min kompis (hvis MAO leser dette så kan han få bekreftet det av Ole - vaktmesteren på skolen der han jobber - for det var han som var med........) nektet å gå å hente gjedda, så jeg måtte uti.

Jeg var en liten pinne på ungdomsskolen, og sånn jeg husker det så var gjedda større enn meg (ikke sikkert) og vi klarte nesten ikke å løfte henne - hu var svæææææærrrrrrr

Som sagt jeg håper at ingen tar etter dette - ikke av mine stolteste fiskeøyeblikk - men til mitt forsvar så var dette veldig vanlig å drive på med tidligere i Vika. Håper det er slutt med dette nå.

Dårlig skrevet - men det gir ikke helt den store inspirasjonen å skrive om dette...... til den oppvoksende generasjon - ALDRI driv med dette. Det er spennende, men det er mer spennende å bruke ei stang.

Elegante madammer bør fanges på en elegant måte men skulle likt å sett gjedda det her er snakk om.Takker for historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg kan fortelle det, hvis INGEN gjør det etter meg, det var på den tiden jeg var ung og litt mindre opplyst enn nå. Tror vi gikk i 8 klasse og noe av det kjekkeste vi gjorde var å sykle til Vika å fiske eller lystre.

Det var spesielt en vår/sommer vi bedrev dette mye. Det var kanonvær, så vi brukte flere helger til å vade rundt og lete etter gjedde. Vi så mange, men fikk gudskjelov ikke tatt så mange av de (men det var noen andre som hadde gjort det, det var rene kirkegården i ei vik).

Den jeg husker best, var ei diger madam som nisevaket så småfisken spratt rundt henne. Dessverre så klarte vi å treffe henne. Den svømte faktisk videre med et lyster i ryggen :lol: men endte til slutt sine dager med mitt lyster i nakken. Min kompis (hvis MAO leser dette så kan han få bekreftet det av Ole - vaktmesteren på skolen der han jobber - for det var han som var med........) nektet å gå å hente gjedda, så jeg måtte uti.

Jeg var en liten pinne på ungdomsskolen, og sånn jeg husker det så var gjedda større enn meg (ikke sikkert) og vi klarte nesten ikke å løfte henne - hu var svæææææærrrrrrr

Som sagt jeg håper at ingen tar etter dette - ikke av mine stolteste fiskeøyeblikk - men til mitt forsvar så var dette veldig vanlig å drive på med tidligere i Vika. Håper det er slutt med dette nå.

Dårlig skrevet - men det gir ikke helt den store inspirasjonen å skrive om dette...... til den oppvoksende generasjon - ALDRI driv med dette. Det er spennende, men det er mer spennende å bruke ei stang.

Kjenner meg igjen der,huff. Vi gjorde det samme da vi var smågutter.Husker vi lagde lystergafler på sløyden på skolen og rigga oss til på fundamentet under E6 brua der Svartelva renner.

En kamerat av meg og noen til fortalte at de en dag fikk øye på ei sinnsykt diger gjedde som gled inn langs fundamentet.Han kjørte gaffelen i den men fikk problemer.To andre kjørte sine gafler inn bak hodet og bakparten.Gutta klarte ikke holde den og gjedda dro avgårde oppover i strømmen mens de tre gaflene stakk opp over vannet.Sikkert litt av et syn og sikkert litt av ei gjedde....men heldigvis slutt på det der. Det var liten respekt for fisken på den tida og det lå ofte slengt hauger med stinkende gjedde og brasmelik overalt.Takk og pris for at det har endret seg med senere generasjoner.

Har inntrykk av at det er mindre fisk i vika enn det var før mjøsaksjonen på 70 tallet,det er vel ikke så rart med all dritten i vannet hadde jo småfisken masse mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.