Gå til innhold
Fiskersiden

Samletråd for is i Trondheimsområdet


Chironomus
 Share

Recommended Posts

Eg og dama rusla en tur forbi det nederste (?) av dei vatna der, då låg det tynn og glassklar is på vatnet. Ikkje so interessant i seg sjølv, men i et lite område såg eg 7-8 fine aura på grunt vatn rett ved land -- dei såg ut til å være rundt 1.5-2hg (vanskeleg å sjå kondisjonen), og ganske jamn storleik.

Edit: aha, eg trur vi faktisk har vore på det same neset.

Endret av oracel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Og så? Du finner vel omtrent ikke vann uten noe form for parasittisme. Så lenge de ikke har gått inn i kjøttet så er vel matopplevelsen den samme.

Jo heldigvis finner man da plenty vann uten måsemark. Det var da et pessimsitisk utsagn. Ellers så har jeg satt til livs mang en ørret som har hatt måsemark i tarmsystemet men ikke i kjøttet. Dessverre var Estenstaddammen svært infisert sist jeg fisket der (det er riktignok mange år siden) med mye mark også i kjøttet.

Ellers så var det i all beskjedenhet et forsøk på å få fram relevant informasjon om vannet, uten at jeg dermed råder eller fråråder noen fra å fiske der. Vannet har så langt jeg kan forstå bare godt av å beskattes hardere.

mvh

bda

Endret av BDA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei til Estenstadhytta i går var jeg en tur innom det nederste vatnet. Hadde ikke utstyr til å bore hull, så kan ikke si sikkert hvor tykk isen var, men jeg kunne i alle fall fint stå på isen inne ved land. Der er det rimelig grunt, så jeg er ikke sikker på om isen er like tykk lenger ut.

Jeg sier ikke at isen er sikker, men den så vesentlig mer solid ut nå enn på de første bildene i denne tråden. Med fortsatt stabilt kaldvær er det kanskje sikker is snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

I følge noen som bor ved litjvatnet (jonsvatnet) så er det trygt nå. Ungene har gått på is der noen uker..

Ellers er Foldsjøen sikker (muligens ikke rett ved demningen..) for de som vil fiske gjedde.

Movatnet (ved Åsen) har nesten 50cm is (etter de siste kalde dagene). Har sjekka et par av vanna ovenfor mostamarka (mot selbusia) og de hadde for en uke siden 5cm toppis 20cm sørpe og 20cm is under. Sørpelaget er nok borte nå.

Store tyldvatnet har vist bra is, men noe oppåvann (burde også være ordnet av de siste dagers kulde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.