Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Master Forsker På Nytt Fluekonsept


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Som nevnt i flere tråder her, laksen er ikke grei å få på flua i starten av sesongen. Glorete og flashy tuber som ser aldri så flotte ut, kommer stadig til kort mot sluk og mark.

Jeg tror tubene mangler noe. Sluken har bevegelse og marken har lukt.

Gjennom årets sesong fikk jeg en forkjærlighet for The Toad Fly, og jeg har lenge tenkt på hvordan jeg kan videreføre dette konseptet.

Nå er den første prototypen her:

Masters epoxy toad.

68767_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27167/68767.jpg

68768_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27167/68768.jpg

68769_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/27167/68769.jpg

Som sagt folkens, dette er den aller første prototypen, men tro det eller ei, den dykker og svømmer som bare pokker.......

Kanskje det endelig kan bli fluelaks å få i Gaula i løpet av de to første ukene.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ha ha ha, hva i all verden er det du har laget nå :D

Men det ser unektelig spennende ut, en flue som vrikker på "rumpa", ikke så ulikt en Tasmanian Devil, er det ikke det den heter ? :D

Men hvorfor lure Master, jeg har jo et soleklart konsept til storlaksen på kald elv i juni. Bare jeg blir ferdig med tubetråden min engang. Og at den funker er det ingen tvil om, de gangene jeg har brukt den på iskald elv. Skjønner egentlig hvorfor ikke jeg bruker den mere, men før og etter feitmarkens tid, det har nok noe med det å gjøre. Rett og slett latskap ! :D Men den borer seg ikke ned i vannmassene, det er eneste aberet for de som ikke klarer å fiske med synkeliner :) Men du har jo båt, og kan bare la synkelina, med en framifrå tube på enden gjøre jobben. At laksen tar denne tuben bare den er sånn noenlunde i nærheten er det ingen tvil om. Den fungerer like bra som en bomber i hotte farger på iskald elv :D

Du skal jaggu få et eksemplar til sommeren, og jeg skal gi bort all feitmarken min hvis du ikke får storlaks på denne de første 14 dagene !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste litt andre farger og fasonger etterhvert.

Målet er å få til en "flue" med tilnærmet wobblerens bevegelser, men som kan kastes med fluestang, og anvendes uten at det blir stilt spørsmål om lovligheten av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett ei litt stiv papplate, (eska til et sett gitarstrenger faktisk) farget med tusj. Hvor holdbart dette er i lengden, vil vise seg. Den er jo godt forseglet med epoxy forhåpentligvis, men den minste lekkasje vil nok løse den opp på sikt.

Dette er som sagt prototyper, så annet materiale vil nok bli løsningen etterhvert. Jeg må bare finne de fasongene som svømmer best først.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og spekulerer i om dette er en flue, eller noe abstrakt noe som jeg ikke vet om :lol:

Har alltid lurt på hva definisjonen av ei flue egentlig er :blush: Det har jo også kommet endel nytt i fluebutikkene de siste årene. Hva i huleste er def. på ei flue ? Noen som kan gi en enkel forklaring på det :blush: Hva er grensen på hvor tung den skal være f.eks. ? Eller hvor stor den kan være ?

Er jo ikke alltid lett fiske i elvene, der fluelina skal utgjøre kastevekta :blush:

Men om det brukes en tung tube f.eks, sånn ca. 30-40 gram på enden istedet for sluk, er ikke det tillatt da ???

En sluk med mye hår, der det ikke er noen fortom som kan sette seg fast i bunn og "fiske" i evighet :blush:

Kan ikke se at en tung tube er verre enn en sluk egentlig, sånn ut ifra farlighet ovenfor laks etter at man har satt fast i bunn.

Spørsmålet kan jo også dukke opp når man har fått en laks. Hvilket redskap er den tatt på ? :-) Flue, sluk eller en variant ?

Ikke vet jeg.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende greier dette her. Frykter bare at det kan bli en del luftmotstand og flagring i fremkastet. Når det gjelder materialet, hvorfor ikke prøve en meget tynn plastbit pakket inn i epoxy? Her er det bare å prøve seg fram.

Dette er helt klart ikke noen langtkastende flue, iallefall ikke på flytesnøre og med enhånds. På en tohånds, med synkeklump og fortom på 30-40cm går det nok greit tenker jeg.

Jeg fiska en del med ei lignende flue med tallerken av hjortehår i sommer. Den kasta jeg faktisk forholdsvis greit med enhånds i klasse 8 og DT snøre.

Plastikk er nok ett av materialene som vil bli utprøvd i denne prosessen ja......

Jeg sitter og spekulerer i om dette er en flue, eller noe abstrakt noe som jeg ikke vet om :blush:

Har alltid lurt på hva definisjonen av ei flue egentlig er

Interessant spørsmål som har vært reist på FS tidligere.

Hvilke kriterier skal vi se på?

Vekt?

Materialer?

Størrelse?

Bevegelse?

Målet mitt er som sagt å få til noe som beveger seg. Ikke slik pinglebevegelse som ei buktende eller pulserende tubeflue gir.

:blush:

Dette er bevegelser som appellerer kun til fiskens synssans.

Det jeg er ute etter er bevegelsesbølger i vannet.

Tenk å kunne stå med fluestanga i neven og kjenne at flua rister i vannet..... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var skummel, det hadde jeg ikke våget..han kunne jo finne på å unngå fisk bare for å få mark til de neste 10ukene :blush:

Setter min feitmark-beholdning+Tobyene på at NM ikke klarer gå 2 uker i starten uten å fiske :blush:

Men flua så spennende ut, får vi video fra badekaret snart???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter min feitmark-beholdning+Tobyene på at NM ikke klarer gå 2 uker i starten uten å fiske :blush:

Du kan bare satse hus, evt. elskerinne og alt, ingen av oss klarer da å gå i 2 uker uten å fiske !

Men feitmark, vil Willmannøien invaderes av ormer neste år ? :blush: Ikke dumt.

Men vi venter i spenning på dette prosjektet ja :lol:

Hvis du fester denne krumme saken horisontalt, vil den nok vrikke litt opp/ned. Og du kan jo bruke en variant som er festet på siden også, vil ikke den vrikke sidelengs. Problemet eller løsningen må være å få denne greia til å gå riktig, slik at den ikke bikker over. Kan jo brukes en vinge som alltid vil plassere seg på topp i vannlaget (løfte greia i rett stilling i forhold til det som er tenkt). Og det kan jo også kombineres med noe blystrenger under krokstammen pluss evt. balsastriper bundet inn over krokstammen. Vet jeg forsket på dette med hjemmelagede wobblere uten skje, myntet på søkke. Der jeg la litt bly i bunnen på balsakroppen kun for å sikre at wobbleren gikk med ryggen opp :blush:

Få se deg med snorkel i bassenget snart da "Frødin", utendørs i tett snævær :blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke antydning til at denne velter over på siden. Den tunge dobbelkroken og den forholdsvis stive halen av bucktail stabiliserer den meget godt. Vil ikke begynne å rote med bly og balsa her. Denne vrikker seg faktisk sidelengs. Tenk litt Apex....

Cluet er nettopp det at dette skal være ei flue...... Ingen skal kunne si noe på at man fisker med denne, uansett regelverk.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til post-aktivitet på dagtid da! Er det ingen som har et ærlig arbeid lenger?? :lol:

Du kan bare satse hus, evt. elskerinne og alt, ingen av oss klarer da å gå i 2 uker uten å fiske !

Hmmm, nå var vel ikke dét korrekt utgangspunkt om jeg husker rett.....

Her derimot :

Du skal jaggu få et eksemplar til sommeren, og jeg skal gi bort all feitmarken min hvis du ikke får storlaks på denne de første 14 dagene !!!

Da blir det vel å donere noen € til Master (som på dette tidspunktet sannsynligvis har blakket seg helt) slik at han fisker med wobbler og IKKE Silver-tube den første tiden, på denne måten får vi effektivt klippet et hull i "garnet" på B/L og da blir det mer sølv for oss lenger opp ovenfor den verste krattskogen :lol: One man down.....

Fra spøk til alvor, artig å se at noen prøver noe utradisjonelt. På disse novemberdagene med dårlig vær virker det uendelig lenge til sesongstart igjen, derfor er det god terapi å lese om andres tanker og idéer mht "skumle" kreasjoner for kommende sesong.

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne får flua til å riste: Magic Heads Har sett tuber med denne på! Bruker den i sjøen på streamere. Får ganske hissig risting som på wobblere. Flytter også mykje vatn!

Surret sammen noen tuber med denne som hode for 2 år siden. For å oppsummere - de er klippet av og tubene fiskes nå uten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreativiteten har ingen grenser :D Ikke dum den Mao, du er en liten luring du :lol:

Jeg kan si det slik at laksen nede til oss, kommer til å se noe som den aldri før har sett. å det blir knall,

det kan brukes på fluestanga veier ca 3gr, med noen farger som er helt ååååå

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper trådstarter tilgir noen sidesprang ang. hans prosjekt med ny flue, som etter sigende skal gå som en wobbler :lol: Mens vi venter i spenning på hans prototype (med eller uten patent) så har nok jeg et aldri så lite "prosjekt" også på gang. Ikke noe fluegreier denne gang, men noe så enkelt som en devon-spinner. Ser ingen som bruker dette lenger :) Og utvalget her til lands er heller skralt også, ihvertfall myntet på laksefiske.

Jeg fikk noen eksemplarer oversendt fra Pierre (Gamlingen) oppe på Støren i sommer, og de er støpt i messing og kobber etc. Høyst uvanlig tunge devon-spinnere mao. og litt større enn de jeg er vant til å se.

Men jeg skal finne noen passende plastrør til å feste inni disse, pluss noen stoppere (kuler el.l.). Og metallet skal males i wobblerlignende farger på tidlig elv :D En tung sak som går som et strek uti hardstrømmen, med liten fare for feilslag. Og den skal spinne så virvlene vil merkes helt nede i flomålet :)

Meningen er at disse skal erstatte Koster-sluken, da jeg har mere tro på disse. Bilder vil komme senere når de er ferdig "utviklet". Det blir nok saker når elva klarner og fremdeles er noenlunde kald :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper trådstarter tilgir noen sidesprang ang. hans prosjekt med ny flue, som etter sigende skal gå som en wobbler :lol: Mens vi venter i spenning på hans prototype (med eller uten patent) så har nok jeg et aldri så lite "prosjekt" også på gang. Ikke noe fluegreier denne gang, men noe så enkelt som en devon-spinner. Ser ingen som bruker dette lenger :) Og utvalget her til lands er heller skralt også, ihvertfall myntet på laksefiske.

Jeg fikk noen eksemplarer oversendt fra Pierre (Gamlingen) oppe på Støren i sommer, og de er støpt i messing og kobber etc. Høyst uvanlig tunge devon-spinnere mao. og litt større enn de jeg er vant til å se.

Men jeg skal finne noen passende plastrør til å feste inni disse, pluss noen stoppere (kuler el.l.). Og metallet skal males i wobblerlignende farger på tidlig elv :D En tung sak som går som et strek uti hardstrømmen, med liten fare for feilslag. Og den skal spinne så virvlene vil merkes helt nede i flomålet :)

Meningen er at disse skal erstatte Koster-sluken, da jeg har mere tro på disse. Bilder vil komme senere når de er ferdig "utviklet". Det blir nok saker når elva klarner og fremdeles er noenlunde kald :D

:D Kva diameter er det i opninga/gjennomløperen i denne devonen, Silver? Kan du støypa ett hardplastrøyr fast der vha epoxy el. , treng du berre ei perle til å beskytta knuten samt ein duppstopper ovanfor devonen og voila har du eit giftigt våpen til gigaen 1.juni. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.