Gå til innhold
Fiskersiden

hvor kjøpe bly?


JohanM
 Share

Recommended Posts

Forsiktig Matz. Det er lenge siden blyforbudt ble inført til balansering av dekk, men ja, om man får tak i denne type bly er denne flott til selvstøping. Husk at det er en legering og med lavere egenvekt en ren bly. I dag bruker man legeringer av sink til avbalanserin og om det kommer bare litt sink oppi blyet , er det bare å kaste det helle.

Hos meg er det så pass strenge krav til ventilasjon ved bruk av skrapbly at det ikke lønner seg.Husk også at dekk bly er en gift bombe- ikke på grunn av blyet , men pga. forurnsingen som fordamper ved smelting 1. gang. Dette skal gjøres ute! og aldri når det regner ( da eksploderer om det kommer vann oppi kjelen) En annet ting man bør passe på er hud kontakt over lang tid ( det er det som har gitt mest blyforgiftning i industrien). Bruk alltid hanser og vask hendene før røyking , spising eller når du hilser på junior.

Du som bor hernede JohanM, bare stikk innom og du får handle fra meg om du ønsker det, men jeg bruker kun det beste legeringen. Ellers kan du prøve hos skrap handleren og spør etter bly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du kjenner en tannlege, eller noen som jobber på tannlegekontor, kan du kanskje tigge til deg "tannlegebly", de samler opp de små blyflakene som sitter i den røntgenbilde saken, siden det er spesialavfall. de har på titusenvis av disse flakene ,dette blyet er helt rent, og ganske bløtt. kan nok med fordel tilsettes litt tinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blikkenslager også.

Vanlig avbalanserings lodder fra biler. 99% av aluminiums felgene limes det zink plater på,så det er mye sorterings arbeid med det.

Fikk noe som har vært rundt kabler. Anbefales ikke.

det funker bra men hiv litt talg lys oppi så det tar fyr så ryker det ikke så ille ikke anbefalt med nabo 100 meter unna når du smelter det blyet som har ligget rundt kabler ;) kan hvere en fordel og smelta på kvelder når det er mørkt ellers kan man få blå lys og en mann som klapper deg på skuldra ganske fort

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det funker bra men hiv litt talg lys oppi så det tar fyr så ryker det ikke så ille ikke anbefalt med nabo 100 meter unna når du smelter det blyet som har ligget rundt kabler :lol: kan hvere en fordel og smelta på kvelder når det er mørkt ellers kan man få blå lys og en mann som klapper deg på skuldra ganske fort

He he!

Redneck versjonen?

Fikk ca 100kg med bly plater som var dekket av seig guffe og tjære.

Bål,jerngryte og laangt jernrør som handtak til kjelen.

Gikk det også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette med og ha bly fra ett verksted vet jeg at der er mye bly enda, gamle felger som ikke har blitt avballansert på en stund o.l. er egentlig bilmekanikker, så har fyllt noen bøtter med bly:P

Hvor er det du holder til Xplorer1? ser du har designet ting for sølvkroken:) det er jo temmelig lokalt for min del ;) Hadde vært morro og vært og kikket hos deg :lol:

Da kunne vi snakket mer om støpeformene åsså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.