Gå til innhold
Fiskersiden

fluefiske etter gjedde


superpaal
 Share

Recommended Posts

Skal du prøve Gjedde på våren så prøv rett før, eller rett etter "leken", da er de største gjeddene helt inne på grunna og kan tas på flue! Hyper hissige denne tiden!

I tillegg til de fortommer som er beskrevet bruker jeg "flette/snurret" Fire Line. Ta dobbelt av ønsket lengde på fortom med 0.19mm FL , fest den i en ende og spinn den til den snurper seg, legg den dobbel og slipp, snøret vil nå spinne seg rundt seg selv, lag en løkke i begge ender og vipps du har en bra, billig og myk gjedde fortom! En 110m spole og du har fortommer resten av livet!

Bruker også en sjokk fortom på ca. 0.60(ca en 1-1.5m, tapering(trengs ikke)) som festes til fluelina med nåleknute, superlim og en ekstra knute på fluesnøret bak nåleknuten.

Har opplevd at store gjedder setter seg fast i siv og skit og river hele fortommen av fluesnøret. Finnes fler knuter her, men det jeg beskriver er enklet og greit!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsbyvannet i Hurum er et finfint gjeddevan tidlig i mai. En må bare treffe riktig vannstand, hvis man ikke har kano eller bellyboat.

De flua jeg har fått mest fisk på er laget på en langskaftet krok str 4.Med hovedsakelig sølv flashabou i kroppen + noe rødt og grønt. Husk å forsterke hodet på flua med epoxy. Fiskes best med intermediat snøre da flua ikke skal fortynges.

Gjedda kjører seg ofte fast i sivet ,så jeg anbefaler en stang i #8 med god rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.