Gå til innhold
Fiskersiden

Skogseidstikka


Gjest Thomas94
 Share

Recommended Posts

Gjest Thomas 14

Har ikke brukt den på isfiske, men jeg har 2 stykker jeg bruker til bryggemeite osv. Morsomme stenger og kjøre fisk på!

Hvor store fisk har du kjørt på den?

HAr du kjørt noen fisk på 200g. eller mindre, hvordan var i såfall dette?

Endret av Thomas 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas 14

Ja har fått endel flatfisk på den, for det meste sandflyndre men også en og annen rødspette. Stanga er helt kanon til flyndrefiske fra flytebrygger osv :=) Var under flyndrefiske jeg fikk torsken på 7,2 - morsom bifangst!

Hvordan sneller bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas 14

Dette er ikke noen små røye stikke nei ..

Da har du andre bedre valg hos tom ole eller andre steder som passer bedre til røye og små abbor . Det er ikke no stang for fisk under halv kiloen

Det er ikke Thomas 14 som skal fiske etter røyer og små abbor, men hvordan snelle bruker dere på stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "Skogseidstikkene" (dvs korte isfiskestenger av omtrent den typen, hovedsaklig benyttet på isen og under Skogseid-turer...) mine bruker jeg en vanlig haspelsnelle i størrelse 500 eller 1000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg snakker om korte isfiskestenger generellt jeg i mitt siste innlegg. Stenger av denne typen: https://www.fiskersiden.no/images/stories/a...estenger500.jpg Der det er noen stiv og noen myke. Jeg har brukt de mykeste med hell på Skogseid også jeg og disse er mer egnet til normalt røyefiske kanskje. Faktisk har jeg et inntrykk av at enkelte ganger har myke stenger kroket best på Skogseid - trolig grunnet måten fisken tar agnet på - akkurat som en myk feederstang vil kunne fiske bedre etter stam f.eks ved gitte forhold...

Begrepet Skogseidstikke har vel oppstått fordi en en butikk kalte en serie dette fordi det var ca den typen de fleste benyttet på Skogseid og den var egnet til dette fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi om den nye modellen av skogseidstikka her? Den jeg har vil jeg i hvert fall kalle egnet til lett fiske, selv om den også tydeligvis tåler en real figth.

Det har foreløpig bare vært en modell av Skogseidstikka på markedet, Skogseidstikka Light. Kraftigere modeller er bestilt og ventes inn utover vinteren.

Skogseid Light er lagd for å kunne fiske stor fisk på en liten stikke, og fisk på opp mot 10 kilo går greit å fighte, samtidig som den er morsom å dra 1/2 kilos abborer på.

Stanga finnes i to ugaver, en for haspel og en for multi.

Link til stengene finner dere her:

http://www.avkrokenfiske.com/shop/advanced...ywords=skogseid

Endret av avkroken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Link til Avkrokens isfiskestenger: http://www.avkrokenfiske.com/catalog/index.php?cPath=93_132&osCsid=71aa01d927de1d83ea82c3188192dab8

Link til Outfishings sine: http://www.outfishing.no/storefront.php?c1=5505&c2=297

Som dere skjønner driver jeg og planlegger innkjøp av et par nye isfiskestenger som i hovedsak skal brukes til ismeite etter ørret.

Har Daiwa Heartland Ice HL24 isfiskestang og den er veldig fin å kjøre kilosfisk på, og sikkert litt større fisk også.

Til pilkefiske på isen vil en 60cm stang være greiere å ha med å gjøre enn f.eks skogseidstikka på 95 cm.

Men til ismeite er vel kanskje skogseidstikka optimal?

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte et par skogseidstikker til fjorårets isfiskesesong for å prøve meg på mjøsørreten. til det fisket synes jeg de var helt fantastiske. nå har jeg et dårlig sammenligningsgrunnlag, men jeg synes i hvert fall opplevelsen av å kjøre tokilos mjøsørret var utrolig bra! har også fått røye på 4-5 hekto på stanga, og jeg synes det var ganske fornøyelig også, men blir fisken i 2 hektosklassen som du skisserer så blir stanga i groveste laget. jeg ville vel i og for seg ikke vurdert stang i det hele tatt til det fisket, siden jeg synes at følsomheten blir mindre og småfisk derfor kan være vanskeligere å oppfatte bittet til. er vel sneller i 1000-serien jeg har brukt, hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.