Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde...


Aristokraten
 Share

Recommended Posts

Sitter her og drømmer om Gjedder og tenker på gamle fangster og

opplevelser o.l... Kom til å tenke på en episode som jeg opplevde

for ca 15 år siden.

Var på vei opp til ett vann for å prøve meg på Gjedda,dette var på høsten og jeg kan huske at det var vindstille og litt yr i lufta.

Når jeg kommer syklende langs stien som følger vannet står det en mann der og kaster Wobbler etter Gjedda,jeg stopper og skal til å spørre åssen fisker har vært,men det rekker jeg ikke: Han skriker til meg: Har du noen tunge sluker???

Jeg blir paff,men skjønner ganske fort at det er noe i vannet,titter utover og der: Mest sinnsyke synet jeg har sett.

Det svømmer ei kjempe-gjedde helt oppe i vannskorpa,vi står som forheksa begge 2.Gjedda er vel ca 100m ute og svømmer sikkert sånn i 15-20min,fram og tilbake.

Hvis jeg skal tippe lengde så vil jeg si ett sted mellom 1,5 og 2,0 m!! Når det gjelder vekt så er det verre men 20kg? Ja det tror jeg sikkert.Vet at det er tatt Gjedde på 15,9kg og 134 cm der oppe,og det er 100% sikkert med vitner,bilde og pålitelig vekt..

Ble helt skjelven av å skrive dette innlegget,akkurat som om jeg opplevde det igjen...

Noen som har vært på noe lignende?

*** flytta etter anmodning av forfatter ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt av en historie, men gjedda blir ikke over 150cm!

Det er målt en eller to gjedder på ca 140cm i Sverige, men aldri i Norge. I Sverige har det blitt landet noen få gjedder på +- 20kg de siste årene. Det har vært gjedder i ekstrem kondisjon med en lengde på 127-130cm. De gjeddene som er over 130cm er stort sett tynnere og veier noen kilo mindre enn gjeddene fra lödde-å!

Max lengde på gjedder her til lands ligger på ca 135cm vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av AAB

Litt av en historie, men gjedda blir ikke over 150cm!

Det er målt en eller to gjedder på ca 140cm i Sverige, men aldri i Norge. I Sverige har det blitt landet noen få gjedder på +- 20kg de siste årene. Det har vært gjedder i ekstrem kondisjon med en lengde på 127-130cm. De gjeddene som er over 130cm er stort sett tynnere og veier noen kilo mindre enn gjeddene fra lödde-å!

Max lengde på gjedder her til lands ligger på ca 135cm vil jeg tro.

Som jeg skrev i innlegget så er det blitt tatt Gjedde på 134cm,når jeg tenker meg om kanskje 139 er litt usikker på akkurat det...

Men at den Gjedda jeg så var minst 150cm er jeg villig til å sverge på. Selvfølgelig vanskelig å bedømme det 100% på ganske lang avstand..

Må legge til at dette er ett meget spesielt vann..

Det er jo ingen som kan si hvor "lengdegrensen" på Gjedda går?!

Alltid unntak fra "regelen" vet du...

Skal prøve å få lånt bildet av Gjedda på 134/139cm,liker ikke at folk ikke tror meg[ :) !][} :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer er bra å ha de men fakta er noe man må forholde seg til.

Jeg har selv opplevd store gjedder i overflata mange ganger og fantasien kan fort ta overhånd når man ser det bukter seg i overflata.

Gjedder på 1,5-2 meter finnes bare ikke så enkelt er det! I skandinavia er det ikke tatt gjedde over 140 cm etter det jeg kan huske, og jeg tror jeg har fått med meg det som er av seriøse dokumentasjon på gjedder de siste 25 åra. Jeg har selv tatt en meget lang gjedde 132 cm.

Man må foholde seg til de fakta som finnes om gjedda og ikke gå i den trua at bare jeg kommer meg utpå den sjøen så skal jeg ta ei gjedde på 2 meter og 30 kg!! Ja, ja det er satt på spissen men sånne drømmer er ikke fornuftige for ei gjedde på 15 kg blir plutslig ikke stor nok. Gjedda kan jo bli 30 kg!!!

Fortsett å fiske og ta ikke mitt innlegg som er satt på spissen ille opp.

Skitt fiske, håper du får storgjedda!

JL

sitat:Opprinnelig postet av Aristokraten

Sitter her og drømmer om Gjedder og tenker på gamle fangster og

opplevelser o.l... Kom til å tenke på en episode som jeg opplevde

for ca 15 år siden.

Var på vei opp til ett vann for å prøve meg på Gjedda,dette var på høsten og jeg kan huske at det var vindstille og litt yr i lufta.

Når jeg kommer syklende langs stien som følger vannet står det en mann der og kaster Wobbler etter Gjedda,jeg stopper og skal til å spørre åssen fisker har vært,men det rekker jeg ikke: Han skriker til meg: Har du noen tunge sluker???

Jeg blir paff,men skjønner ganske fort at det er noe i vannet,titter utover og der: Mest sinnsyke synet jeg har sett.

Det svømmer ei kjempe-gjedde helt oppe i vannskorpa,vi står som forheksa begge 2.Gjedda er vel ca 100m ute og svømmer sikkert sånn i 15-20min,fram og tilbake.

Hvis jeg skal tippe lengde så vil jeg si ett sted mellom 1,5 og 2,0 m!! Når det gjelder vekt så er det verre men 20kg? Ja det tror jeg sikkert.Vet at det er tatt Gjedde på 15,9kg og 134 cm der oppe,og det er 100% sikkert med vitner,bilde og pålitelig vekt..

Ble helt skjelven av å skrive dette innlegget,akkurat som om jeg opplevde det igjen...

Noen som har vært på noe lignende?

*** flytta etter anmodning av forfatter ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Som jeg skrev i innlegget så er det blitt tatt Gjedde på 134cm,når jeg tenker meg om kanskje 139 er litt usikker på akkurat det...

Men at den Gjedda jeg så var minst 150cm er jeg villig til å sverge på. Selvfølgelig vanskelig å bedømme det 100% på ganske lang avstand..

Må legge til at dette er ett meget spesielt vann..

Det er jo ingen som kan si hvor "lengdegrensen" på Gjedda går?!

Alltid unntak fra "regelen" vet du...

Skal prøve å få lånt bildet av Gjedda på 134/139cm,liker ikke at folk ikke tror meg

Jeg baserte mine utsagn om max lengde og vekt på gjedde ut i fra fangststatistikk(på megagjedder i Europa) og forskningen som er gjort på området. Særlig svensken Peter Grahn er spesialist på megagjedder i Norden og Europa og han har publisert flere artikler i Fiskejournalen de seneste årene.

Og ut i fra det arbeidet så blir gjedda max 140cm +- i Europa, men det kan jo finnes et par unntak og du kan jo ha funnet et unikt gjeddevann i europeisk sammenheng.

Ut i fra dokumentert fangststatisikk i Norge, så blir gjedda her til lands max 135cm og 18kg, men det kan jo dukke opp litt større gjedder enn det en gang!? Vi får se! Kan også legge til at ofte så er ikke den gjedda som er lengst den gjedda som er tyngst eller motsatt!

Hadde jo bare vært kult hvis du hadde fått tak i noen bilder på den store/lange gjedda du snakker om. Alltid spennende med store gjedder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett lengde, skjønner deg når du sier du var sjelven.. Har aldri sett så store gjedder i oveflaten før.... kanskje opp til 90-100cm men alldri 135-150cm og 100meter ut.... men har sett en "stor måke" bli dratt under vann ca.200m ute i vannet,og aldri komme opp igjen...det var like skummelt vil jeg tro,ehhe [ :) ] (og dette var i et vann det ikke er lov å fiske i)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Det ble tatt ei gjedde på 23 kilo i garn i jarenvannet i 1964 morfar hadde avisutklippet men mistet det før jeg fikk sett det :)

siden den var i avisen så må den i allefall ha vært kjempe stor , men jeg har min tvil på 23 kilo

Det var ikke gjedde i Jarenvannet før på 80-tallet mener jeg, og den garngjedda du snakker om var nok aldri i nærheten av 23kg. Den ble kontrollveid av zoologiskmuseum til 17,9kg og det stemmer bedre med bildet av fisken. Har avisutklippet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det ikke ille opp,men syns dere er litt raske til å betvile historien..

Vet jo hva jeg så,men kan ikke bevise noe.Gjedda på 134/139 og 15,9 kg er det ikke tvil om.Han som tok den er død men mulig jeg kan få lånt bildet av

foreldra hans,hvis det er tigjengelig fortsatt..

Litt facts om vannet:Masse Mort opp til 500gr(største jeg har fått der,men har ikke satset),masse abbor opp til 1,5-2,0kg,Brasme på 2,0kg har jeg fått der,fins sikkert større,masse små-ål men også noen større eksemplarer,min pers er 1,1kg,den var 78cm mener jeg å huske(klarte å miste fangstbøker mine fra 1997-2004 i fjor høst),når det gjelder Gjedde så har jeg fått på 6,0kg og 6,35kg...Her fråtser gjedda i mye god mat,det er også blitt tatt lake der for mange år siden+at det var gjørs der før,hørt om eksemplarer på både 8 og 9kg,men det tar vi med en klype salt...

Leste forresten i boken "Den baktalte Gjedden" av Trygve Berntsen at det er blitt tatt Gjedde på 190cm i Sverige...Glemte forresten en viktig ting:STRENGT FORBUDT Å FISKE DER!! Kanskje det har noe å si??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betviler ikke at den gjedda du skriver om er tatt. Det som du tok opp om storgjedder på 1,5-2 meters lengde er bare tull.

Du må heller ikke tro på alle historier som dukker opp om det så er i ei bok med en seriøs forfatter. Det er ALDRI tatt gjedder på 190 cm!!

JL

sitat:Opprinnelig postet av Aristokraten

Tar det ikke ille opp,men syns dere er litt raske til å betvile historien..

Vet jo hva jeg så,men kan ikke bevise noe.Gjedda på 134/139 og 15,9 kg er det ikke tvil om.Han som tok den er død men mulig jeg kan få lånt bildet av

foreldra hans,hvis det er tigjengelig fortsatt..

Litt facts om vannet:Masse Mort opp til 500gr(største jeg har fått der,men har ikke satset),masse abbor opp til 1,5-2,0kg,Brasme på 2,0kg har jeg fått der,fins sikkert større,masse små-ål men også noen større eksemplarer,min pers er 1,1kg,den var 78cm mener jeg å huske(klarte å miste fangstbøker mine fra 1997-2004 i fjor høst),når det gjelder Gjedde så har jeg fått på 6,0kg og 6,35kg...Her fråtser gjedda i mye god mat,det er også blitt tatt lake der for mange år siden+at det var gjørs der før,hørt om eksemplarer på både 8 og 9kg,men det tar vi med en klype salt...

Leste forresten i boken "Den baktalte Gjedden" av Trygve Berntsen at det er blitt tatt Gjedde på 190cm i Sverige...Glemte forresten en viktig ting:STRENGT FORBUDT Å FISKE DER!! Kanskje det har noe å si??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det diskuteres gjeddefakta her, så fant jeg frem artiklene til Peter Grahn fra tidligere utgaver av Fiskejournalen:

Di lengste fotodokumenterte gjeddene fra Sverige er to gjedder på 138cm med vektene 19,33kg(1990) og 18,80kg(1978), begge tatt vinter/vår før gyting.

Verdens største dokumenterte gjedde ble tatt i garn i Tyskland i 1983, og var 146cm lang med en vekt på 30,5kg. Dette var ei unik (tilnærmet) oppdrettsgjedde fra en meget næringsrik grusgropsjø.

sitat:Litt facts om vannet:Masse Mort opp til 500gr(største jeg har fått der,men har ikke satset),masse abbor opp til 1,5-2,0kg,Brasme på 2,0kg har jeg fått der,fins sikkert større,masse små-ål men også noen større eksemplarer,min pers er 1,1kg,den var 78cm mener jeg å huske(klarte å miste fangstbøker mine fra 1997-2004 i fjor høst),når det gjelder Gjedde så har jeg fått på 6,0kg og 6,35kg...Her fråtser gjedda i mye god mat,det er også blitt tatt lake der for mange år siden+at det var gjørs der før,hørt om eksemplarer på både 8 og 9kg,men det tar vi med en klype salt...

Leste forresten i boken "Den baktalte Gjedden" av Trygve Berntsen at det er blitt tatt Gjedde på 190cm i Sverige...Glemte forresten en viktig ting:STRENGT FORBUDT Å FISKE DER!! Kanskje det har noe å si??

En innsjø med gjørs, ål og lake i Norge??? Det er vel bare nedre Glomma med sjøene Visterflo, Skinnerflo, Vestvannet og Mingevannet som har den kombinasjonen, og der er det jo lov å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror selvfølgelig ikke på alt jeg leser og hører,men det jeg ser må jeg jo tro på,gjør kanskje ikke det du?!

Har ei bok om Gjedde skrevet av en eller annen svensk,der står det at Gjedda ikke spiser død fisk!! Vet jo at det ikke er sant da jeg alltid bunnmeiter med død fisk og får ganske bra med fisk..

Når det gjelder det lake og Gjørs i vannet så har jeg aldri fått det,men snakket med folk som fisket bra med gjørs der før,Lake er det visst en nabo av vannet som fikk for mange år siden,veide ca 1,5kg mener jeg å huske..

Er isfritt på ett sted der nå(var en tur der i går og sjekket).

Snakket med en fisket MYE der for mange år siden,rekorden hans er ca 4,5 kg,men han fortalte også om ei kjempegjedde som en kamerat av han hadde på,han hadde klatret opp i ett tre og sett ned på Gjedda og han mente på at den var ca 150cm,det her var på ca 5m avstand.. Ikke samme sted som vi så gjedda. Har også hatt på Gjedde som har flekt av 0.18mm Fireline på grunn av at jeg har slurvet med bremsen.. Det var litt av noen krefter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt sjarmerende å være naiv, da har man drømmene i behold og noe å sikte etter. Men det som også er viktig å huske på er at man ikke skal tro på alt man leser og hører, da man fort kan bli skuffet. Hvis jeg nå forteller deg at jeg så en gjedde på 182 cm i hagedammen til naboen i går, tror du meg da? Det er ingenting galt i å drømme, men i det virkelige liv må man tross alt prøve å forholde seg til realiteter. I hele Europas gjeddefiskehistorie, så har det aldri blitt fanget en gjedde på over 150, og kun èn oppdrettsfisk over 140. Hva er egentlig odsene for at 2 over 150 har blitt observert av din vennekrets? La oss være ærlige og si at en skrøne er og blir en skrøne. Alle har en tendens til å legge på vekt og lengder på fisk de har sett, men svært få klarer å gjøre dette på fisk de har fått, da dette avsløres med en gang. Noen får også lengre armer for hvert år som har gått, når armene ikke er lange nok, så er det avstanden mellom øynene som måles... Jeg synes du skal prøve å ha et realistisk syn på gjeddefisket ditt. Sett deg et mål å få en fisk over 12 kilo, så skal du se hvor mye du selv tror på historier om 50 kilos gjedder på 2 meter. All fisk over 8 kilo er stor fisk i Norge. 10 kilo er drøyt, og 12 kilo er svært stort. Fisk over 15 forekommer kanskje en gang eller to hvert år. Men aldri har det blitt dokumentert fisk over 20 kilo i Norge. Verken garnfiskere, eller sportsfiskere. Når det er sagt så blir jo ikke gjeddefiske noe mindre interessant av at det ikke eksistere 2 meters gjedder, for det er stor nok utfording å få en på 10, om man ikke skal drømme om en på 50 i tilegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er det jo store muligheter for ar det var samme Gjedda,var jo tross alt samme vannet,du kan vel lese?

For det andre er så er jeg ikke naiv,la oss si at den Gjedda var 153cm(sier var for det er tross alt ca 15år siden nå),det kan jo være mulig når du tenker på at det er ett meget godt vann for Gjedda og at det er tatt Gjedde der på 134/139cm,mangler ikke så mange cm da.

Synes at det virker naturlig at Gjedda kan bli 150+ under ekstreme forhold,når du tenker på at det i resten av dyreriket dukker opp individer som er større en "tabellen" vil tilsi...

Du skriver også at det i hele Europas Gjeddehistorie aldri har dukket opp gjedde på over 150cm,hva vet du om det? Har du noen slags overnaturlige evner som gjør at du har kontroll over alle Gjedder som har blitt tatt gjennom alle år..

Husk også at det er veldig mange fisk som aldri dukker opp i noen fangstrapport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på fiskelengder (kanskje ikke gjedde da men!), så jeg ørret på rundt 70 cm i samme elva jeg tok rekordørreten min i! Hvor stor fisk er dette? selv tipper jeg på... tja, skal vi si rundt 4,5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: For det første så er det jo store muligheter for ar det var samme Gjedda,var jo tross alt samme vannet,du kan vel lese?

For det andre er så er jeg ikke naiv,la oss si at den Gjedda var 153cm(sier var for det er tross alt ca 15år siden nå),det kan jo være mulig når du tenker på at det er ett meget godt vann for Gjedda og at det er tatt Gjedde der på 134/139cm,mangler ikke så mange cm da.

Synes at det virker naturlig at Gjedda kan bli 150+ under ekstreme forhold,når du tenker på at det i resten av dyreriket dukker opp individer som er større en "tabellen" vil tilsi...

Du skriver også at det i hele Europas Gjeddehistorie aldri har dukket opp gjedde på over 150cm,hva vet du om det? Har du noen slags overnaturlige evner som gjør at du har kontroll over alle Gjedder som har blitt tatt gjennom alle år..

Husk også at det er veldig mange fisk som aldri dukker opp i noen fangstrapport...

Jeg tviler jo ikke på at du har sett ei meget stor gjedde, men at gjedda kunne ha vært over 140cm har jeg ingen tro på pga det jeg tidligere har basert mine innlegg på i denne tråden. Det er riktig som du sier at en og annen gjedde kan bli ekstremt lang (eller tung) en sjelden gang eller under ekstremt gunstige forhold, og det vil si 135-140cm i Norge.

Med bakgrunn i det arbeidet som flere av europas gjeddespesialister har gjort, så er nok sjansen for at det skal finnes gjedde over 150cm det samme som at menneske skal bli 3m høyt! Sjansen for det siste er vel noen få promille.

Jeg synes du skal lese artiklene(og bøkene) til de som kan og som har studert dette tema. Det kan være en grei start å se på det Peter Grahn har skrevet og samlet om mega gjedder i Sverige og på kontinentet.

sitat:Når vi er inne på fiskelengder (kanskje ikke gjedde da men!), så jeg ørret på rundt 70 cm i samme elva jeg tok rekordørreten min i! Hvor stor fisk er dette? selv tipper jeg på... tja, skal vi si rundt 4,5?

Ørretpersen til en kompis fra Glomma veide og målte vi til 4475g og 71cm, så det du tipper høres jo ganske bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Er det forresten mulig å få tak noe av det Peter Grahn har skrevet på nettet?

Kan nok være vanskelig å finne noe særlig av dette på nettet, men det burde sikkert være mulig å kontakte Peter Grahn via e-mail.

Man får sikkert tak i ham/adressen via redaksjonen i Fiskejournalen.

http://www.fiskejournalen.se/

http://www.fiskejournalen.se/redaktion.htm/red.htm

"Peter Grahn, Trollhättan, kombinerar brett fiskekunnande med djupa kunskaper om våra fiskar. Hemtam i de flesta fiskemiljöer från Mongoliet till Mexico och med de flesta fiskemetoder. Utbyter erfarenheter med internationella fiskexperter och forskare. Peter illustrerar sina artiklar med egna foton och teckningar av högsta klass. Medverkar flitigt i Fiskejournalen sedan 1984. Jobbar som röntgenläkare i Trollhättan"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nicholaysen Sport og Fritid i Fredrikstad ligger det ett bilde av ett Gjeddehode ved siden av en skikkelig arbeidsneva,er i følge ryktene ei Gjedde på 25kg tatt i Skinnerflo for mange år siden..

Mener å huske ei liste over de 50 største Gjeddene tatt i Norge(ikke den til Avkroken),der var det vel 4 Gjedder over 20kg,2 fra Øyeren og 2 fra Vansjø,noen som har sett den lista,har søkt etter den,men klarer ikke å finne den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.