Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde...


Aristokraten
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av AAB

sitat:Det ble tatt ei gjedde på 23 kilo i garn i jarenvannet i 1964 morfar hadde avisutklippet men mistet det før jeg fikk sett det :)

siden den var i avisen så må den i allefall ha vært kjempe stor , men jeg har min tvil på 23 kilo

Det var ikke gjedde i Jarenvannet før på 80-tallet mener jeg, og den garngjedda du snakker om var nok aldri i nærheten av 23kg. Den ble kontrollveid av zoologiskmuseum til 17,9kg og det stemmer bedre med bildet av fisken. Har avisutklippet selv.

da beklager jeg , kanskje morfar husker litt dårlig [ :) ][ :o )][ :o )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei igjen alle Gjeddevenner..

Tydelig at folk ikke leser godt nok!! Kan vel for F... ikke se hvor lang en fisk er under vann på ca 100m(Legg merke til ca før 100)..

Diskutere med folk som TROR at dem har svaret på naturens mange gåter er utrolig moro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man ser vel hva man tror man ser, og fantasien setter som kjent heller ikke så mange grenser.

Hvis ca 100 meter feks vil si 80 meter så vil jeg tro at det er NESTEN like vanskelig å bedømme lengden på en fisk, meste dels under vann på 80 meter.

Men folk ser både , Jesus,ufoer og alt mulig rart.

De ålene var det den jeg tippet vekten til 75 kilo?? med støvler LOL...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av trollingcharter

Ja man ser vel hva man tror man ser, og fantasien setter som kjent heller ikke så mange grenser.

Hvis ca 100 meter feks vil si 80 meter så vil jeg tro at det er NESTEN like vanskelig å bedømme lengden på en fisk, meste dels under vann på 80 meter.

Men folk ser både , Jesus,ufoer og alt mulig rart.

De ålene var det den jeg tippet vekten til 75 kilo?? med støvler LOL...

Alle som har sett en ufo har god fantasi,ja du er svensk du...

Jag er inte sjuk jag er bare svensk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ett stykke i Villmarksliv om en kar som hadde dykket ett sted med masse Gjedder(Oldervika),hvor er det? Der hadde han visst møtt på Gjedde på over 150cm...

Fant forresten ett Gjeddekadaver på Tunevannet for noen år siden,uten hode så var den 119cm(sjekket med en kamerat av meg som har god hukommelse),hvor lang kan den ha vært?

Sverige er eneste landet som ikke har hatt besøk av ufoer,hvorfor det tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aristokraten, du må gjerne fortsette å tro på 2 meters gjedder og Ål som aldri ender, men faktum er det at det aldri har blitt fanget og dokumentert så store fisk. Kom gjerne med dokumentasjon, og forvent deg verdenspressens lys i en lang tid fremover. BTW, tror du meg hvis jeg sier at jeg så en 70 cm abbor på 100 meters hold? Eller en Gjørs på 29 kilo død i strandkanten av Tunevannet? Du kommer med historier som er hinsides all fornuft, uten noen som helst dokumentasjon, og må tåle at folk setter spørsmålstegn ved dine utsagn. AAB, JL, SU er norges fremste gjeddefiskere, lytt på hva folk med erfaring og kunnskap har og si, fremfor å grave dypere i dette her nå. Alle her inne skjønner at du har sett en eller annen fisk, som utvilsomt var stor. Det er disse bastante og ikke minst konkrete påstandene som blir så irriterende. Alle har vi sett stor fisk, og alle har vi fantasert om HVOR stor den kan ha vært, men det er ikke det samme som konkrete målangivelse på unevnelige avstander. Skitt fiske, og jeg håper du får utbytte av gjeddefisket selv om 2 meters fisken uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart har vi alle sett stor fisk, og for all del en to meters gjedde er ingen umulighet.

Selv så så jeg en lauvve(tror det skrives sånn), tror det var ca 70 meters hold.

Den så ut til å være ca 85 cm lang og svømte rundt med en halvspist halvdød voksen stokkand i munnen.

En av Randsfjordens såkalte "killerlauvver".

Fikk jo selv under ørret dorging på mjøsa en krøkle på 9.3 kg, jeg fileterte den og stekte den ved bålet på natten så derfor er det ingen bilder å se av den.

For to år siden fikk en av mine kompiser en 85 kilos Beluga stør i ett lite tjern på Totenåsen, på 2 g droppen og ul utstyr :-)

Så helt klart de store finnes [ :) ][ :) ][ :o ][ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Aristokraten, du må gjerne fortsette å tro på 2 meters gjedder og Ål som aldri ender, men faktum er det at det aldri har blitt fanget og dokumentert så store fisk. Kom gjerne med dokumentasjon, og forvent deg verdenspressens lys i en lang tid fremover. BTW, tror du meg hvis jeg sier at jeg så en 70 cm abbor på 100 meters hold? Eller en Gjørs på 29 kilo død i strandkanten av Tunevannet? Du kommer med historier som er hinsides all fornuft, uten noen som helst dokumentasjon, og må tåle at folk setter spørsmålstegn ved dine utsagn. AAB, JL, SU er norges fremste gjeddefiskere, lytt på hva folk med erfaring og kunnskap har og si, fremfor å grave dypere i dette her nå. Alle her inne skjønner at du har sett en eller annen fisk, som utvilsomt var stor. Det er disse bastante og ikke minst konkrete påstandene som blir så irriterende. Alle har vi sett stor fisk, og alle har vi fantasert om HVOR stor den kan ha vært, men det er ikke det samme som konkrete målangivelse på unevnelige avstander. Skitt fiske, og jeg håper du får utbytte av gjeddefisket selv om 2 meters fisken uteblir.

Frisch,jeg har ikke sagt Gjedde på 2 meter,jeg sa at jeg tippet på mellom 150-200cm,du vrenger og vrir på det jeg har sagt i hvert innlegg du skriver,usaklig kalles det...[ :) )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av trollingcharter

Klart har vi alle sett stor fisk, og for all del en to meters gjedde er ingen umulighet.

Selv så så jeg en lauvve(tror det skrives sånn), tror det var ca 70 meters hold.

Den så ut til å være ca 85 cm lang og svømte rundt med en halvspist halvdød voksen stokkand i munnen.

En av Randsfjordens såkalte "killerlauvver".

Fikk jo selv under ørret dorging på mjøsa en krøkle på 9.3 kg, jeg fileterte den og stekte den ved bålet på natten så derfor er det ingen bilder å se av den.

For to år siden fikk en av mine kompiser en 85 kilos Beluga stør i ett lite tjern på Totenåsen, på 2 g droppen og ul utstyr :-)

Så helt klart de store finnes [ :) ][ :o ][ :o ][ :D ]

Stakkar du er bare dum(svensk)[ B) ][ :) ][ :o )][xx(]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Aristokraten

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Aristokraten, du må gjerne fortsette å tro på 2 meters gjedder og Ål som aldri ender, men faktum er det at det aldri har blitt fanget og dokumentert så store fisk. Kom gjerne med dokumentasjon, og forvent deg verdenspressens lys i en lang tid fremover. BTW, tror du meg hvis jeg sier at jeg så en 70 cm abbor på 100 meters hold? Eller en Gjørs på 29 kilo død i strandkanten av Tunevannet? Du kommer med historier som er hinsides all fornuft, uten noen som helst dokumentasjon, og må tåle at folk setter spørsmålstegn ved dine utsagn. AAB, JL, SU er norges fremste gjeddefiskere, lytt på hva folk med erfaring og kunnskap har og si, fremfor å grave dypere i dette her nå. Alle her inne skjønner at du har sett en eller annen fisk, som utvilsomt var stor. Det er disse bastante og ikke minst konkrete påstandene som blir så irriterende. Alle har vi sett stor fisk, og alle har vi fantasert om HVOR stor den kan ha vært, men det er ikke det samme som konkrete målangivelse på unevnelige avstander. Skitt fiske, og jeg håper du får utbytte av gjeddefisket selv om 2 meters fisken uteblir.

Frisch,jeg har ikke sagt Gjedde på 2 meter,jeg sa at jeg tippet på mellom 150-200cm,du vrenger og vrir på det jeg har sagt i hvert innlegg du skriver,usaklig kalles det...[ :) )]

200 cm er såvidt jeg vet 2 meter, og du antok at den kunne være også dette (mellom 150 og 200 cm). Det er slike "farfetched" opplysninger som gjør at folk reagerer, og du må tåle dette. Det var en stor fisk, la oss la det ligge her[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Aristokraten

sitat:Opprinnelig postet av trollingcharter

Klart har vi alle sett stor fisk, og for all del en to meters gjedde er ingen umulighet.

Selv så så jeg en lauvve(tror det skrives sånn), tror det var ca 70 meters hold.

Den så ut til å være ca 85 cm lang og svømte rundt med en halvspist halvdød voksen stokkand i munnen.

En av Randsfjordens såkalte "killerlauvver".

Fikk jo selv under ørret dorging på mjøsa en krøkle på 9.3 kg, jeg fileterte den og stekte den ved bålet på natten så derfor er det ingen bilder å se av den.

For to år siden fikk en av mine kompiser en 85 kilos Beluga stør i ett lite tjern på Totenåsen, på 2 g droppen og ul utstyr :-)

Så helt klart de store finnes [ :o ][ :D ][ B) ][ :o ]

Stakkar du er bare dum(svensk)[ B) ][ :o ][ :o )][xx(]

Er Dere ikke helt gode eller !? Tenk at voksne folk klare å diskutere dette her i flere uker [ :) ][xx(][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 14 years later...
On 2/3/2005 at 4:22 PM, jørgen meitefan said:

Det ble tatt ei gjedde på 23 kilo i garn i jarenvannet i 1964 morfar hadde avisutklippet men mistet det før jeg fikk sett det :)

siden den var i avisen så må den i allefall ha vært kjempe stor , men jeg har min tvil på 23 kilo

Hørte akkurat historien. Jeg ble fortalt 25 kg og 147cm. Han hadde bildet i avisa ja, og der stod det at han hadde tatt den med haspel, selv om alle i bygda visste at han bare fisket med garn. Hodet på gjedda står på en hytte litt opp i landet hos en kjent kunstner. Husker ikke navnet, men han maler bilder av seilbåter på havet. Tror kunsteren også er i familien med den gamle karen som tok den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.