Gå til innhold
Fiskersiden

Olas Fluebinderi


Olagaard
 Share

Recommended Posts

På torsdag dro jeg innom butikkene og hamstret utstyr til stikka mi, som jeg fikk av Oppegård Jff etter Njffs sjøørretkonkurranse i våres.

På fredag var jeg i gang. Jeg har bestemt meg for å lage et par "vinter-dagtid" fiskeimitasjoner, en natt-fiskeimitasjon, og en stripende børstemark-sak til å begynne med. Begynte med en jiggy, som jo både fisker effektivt og er lett å binde. Det gikk bra :

jiggy.jpg

Dernest bega jeg meg ut på en blyfortynget Zonkervariant, :

winter%20zonker.jpg

utendors.jpg

Kroppen er av ice dub pearl, og det er et par strå uv-flash og ice dubbing ispedd i halen.

I dag skulle jeg sitte inne og prøve meg på de andre fluene siden det var meldt -8 grader. Men det var jo lunt og varmegrader, så jeg klarte ikke å sitte inne.

Tok med meg mine nye hjemmelaga fluer og dro til en nær plass, bare for å prøve zonkervarianten, som jeg hadde laget i litt forskjellige utgaver.

Og tro det eller ei: På første kastet med egenbundet flue fikk jeg en ørret rundt minstemålet!

aurish.jpg

Den fikk et kyss før den svømte videre. Til tross for den flyvende starten fisket denne flua effektivt bare halvparten av tiden, da halen hang seg opp i kroken annethvert kast. Men jeg har sett Espen har et luringtriks for å unngå akkurat det..

Sånn, da var jeg hekta på dette og :)

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for tilbakemeldinger :)

I dag tenkte jeg å prøve å lage noen børstemarkimitasjoner. Har stor tro på stripende eller meget høytsvevende fluer til dette fisket, så foam var på agendaen i dag.

Første flua:

borstemark1.jpg

Hale av marabou og kanin som i toad fly, kropp av chenille med litt foam på toppen. Det var ikke nok foam til at den fløyt, men den svevde meget fint i kummen. Tror den vil stige på inntrekk, så det blir en slags omvendt kulehodeeffekt, og vil sikkert funke som en streamer og.

Nr 2:

borstemark2.jpg

Denne fløyt, men halen gjør litt lite ut av seg børstemarkwise. Kanskje bra som skadet-fisk-i-skumring-imitasjon?

Kaninen pulserer derimot godt, og planen for nr. 3 ble å lage en hale med kanin på enden. Vet av erfaring at jeg forkaster fluer som kan henge seg opp i kroken om natten, så løsningen ble å prøve å binde på litt ståltråd, surre den inn med svart chenille lage harestjert, dernest snurpe på chenille juletrepynt-style til slutt. Slik ble den:

borstemark3.jpg

Bandt også inn en harebunt der hvor foamen slutter, men friserte den ned i vannet da den ble stikkende veldig ut. Ble igjen en fin svart kant der. Har bøyd ned ståltråden slik at kroppen striper i overflaten, mens halen stikker litt ned i vannet, så aura lettere skal slurpe herligheten i seg...I teorien hvertfall.

borstemark4.jpg

borstemark5.jpg

Ka dokk tru?

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det her kommer seg med stormskritt, Ola. Så er det opp til sjøørreten å bedømme troverdigheten.

Ser du vektlegger at fluer som skal i bruk nattestid bør ha minimalt med sjanse for å henge seg opp. Etter veeeldig mange sjøørretkvelder og netter ved Oslofjorden kan jeg skrive under på at det er nesten det viktigste ved den typen fluer. Du fisker dessuten dårligere også om du står og lurer på om fluen har hengt seg opp hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for motiverende innspill. Det er de aller første fluene jeg har bundet. På lørdag fikk jeg tre sjøørreter, så det ser ut som jeg er innpå noe :) Utrolig gøy det her! Moro å kunne variere

Joost: Jeg kjøper det du sier om bevegelig hale på børstemarken, og jeg skal prøve noen løsninger jeg har tro på. Kommer tilbake med dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine fluer ... Du har fått en flott start som begynner!

For å feste zonkeren bak bør du vike vekk hår. Noen bruker papirklemme, men det synes jeg ikke er nødvendig.

Deretter tar du bindetråden og stryker superlim av bra merke på tråden. Ikke slik at det ligger perler på tråden, det har nemlig lett for å bli for mye slik det lett trekker inn i håret. ta 3-4 omdreininger med tråden der du vil zonkeren skal festes. Deretter viker du håret bakover og fortsetter fremover og videre på fluen. det er forøvrig meget viktig at du legger bindetørnene oppå hverandre istedet for ved siden, da man lett ser skjøten hvis ikke.

Har tilnå ikke slitt festet en eneste gang. Kan legge til at jeg bruker benecchi 12/0 tråd.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testa flua du fikk beskrivelse på?

Nope, ikke plassen heller. Mangler noen av materialene. Men jeg skal begge deler Stegg, vær du sikker..

Og takk for gode innspill ErikR

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joost; Her har jeg prøvd å lage børstemarken leddet, gjennom å hekte på en krok til, som "vandrer" fritt, men jeg har laget en stopper ganske langt nede, så den ikke kan gli av , eller peke rett ned. Den siste flua kan sikkert bindes penere, men ville først og fremst teste prinsippet. Nå er ihvertfall halen mer bevegelig. Gjenstår dog å se om den henger seg opp under kasting. Kanskje jeg må klippe av den øverste kroken..

todelt%20marl.jpg

Her er en natteflue til, mye mindre avansert, og den jeg alltid ender opp med å bruke og får fisk på :)

Matuka.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt spent om denne børstemark imm. funker Olagaard. Var en grei løsnig med dobbelkrok. :)

Eg bitter mine av en lang bit pearl chenille black. Den legger eg i en lang løkke på kroken, endene fester eg ved krokøyet. Så surrer eg bakover og legger en knute på enden av leggen på kroken. Derfra legger eg løkker rundt halen og går bakover til enden og framover igjen. Hver gang du legger en løkke så strammer du litt. Da vil halen snurre seg litt og blir veldig livlig. Til slutt fester eg framme og lakker. Bruker denne mye med conehead, får å fiske djupt. På nattestid kan du jo sløyve denne. :)

Ellers enig med Matz, 2 hacklefjær rygg mot rygg på denne matukaen.... :)

Er imponert over bittingen din hvis dette er dine første fluer........ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt spent om denne børstemark imm. funker Olagaard. Var en grei løsnig med dobbelkrok. :)

Eg bitter mine av en lang bit pearl chenille black. Den legger eg i en lang løkke på kroken, endene fester eg ved krokøyet. Så surrer eg bakover og legger en knute på enden av leggen på kroken. Derfra legger eg løkker rundt halen og går bakover til enden og framover igjen. Hver gang du legger en løkke så strammer du litt. Da vil halen snurre seg litt og blir veldig livlig. Til slutt fester eg framme og lakker. Bruker denne mye med conehead, får å fiske djupt. På nattestid kan du jo sløyve denne. :)

Kunne du forklart dette i en bildeserie, Joost? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se hva eg får til litt senere.............. :)

Oke, fant en bedre beskrivelse fra en Dansk side, som eg kopierte for noen år siden.

Har ikke klart å finne den igjen....

Har ikke hele beskrivelsen, men mesteparten og viktigste delen vises.... ;)

70324_s.jpg

70325_s.jpg

70326_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.