Gå til innhold
Fiskersiden

Olas Fluebinderi


Olagaard
 Share

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg ville brukt 2 hackelfjærer rygg mot rygg

Mener du å legge begge to samtidig mens de bøyer fra hverandre, eller skal de ligge parallelt? prøvde med to som bøyde fra hverandre (rygg mot rygg?), og det ble ikke så bra. Det ble derimot ganske bra når jeg la på en to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av knyteteknikken i den flua til Joost, prøvde jeg meg på en med samme prinsipp, bare omvendt. Har brukt en "mild chenille", og noe kalt ultra chenille til beina

Worm_O.jpg

Og her er en nightrider med elementer fra flere fluer.

Natt_devil.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en krok på den, bør nok være to ja :)

Er noe a la ice dub i den sorte, hakke tatt vare på påsan, men skal sjekke opp Matz

Du bør holde deg til en krok, blir bare trøbbel under kasting med 2 synes jeg, ville advare deg mot det før du bandt opp et dusin av disse med to kroker :)

Likner veldig på icedub ja! Trenger ikke stresse med det, var bare nyskjerrig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har lekt meg litt i jula, og han her fikk endelig gjort litt nytte for seg :)

nizzefar.jpg

Skjegget utgjør vingen i denne:

nizzen.jpg

Så gjenstår det å se om den fanger fisk :)

Her er et par til, den første har kropp av mohair-garn og overvinge av egg-yarn, den andre er nok en zonkervariant, hvor kroppen er spunnet på som et hackle med skinnbiten på.

Rosaposa.jpg

FullZONKerhvit.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her kommer seg med stormskritt, Ola - med den læringshastigheten skjønner jeg at du trolig har holdt på mye med håndarbeid tidligere ;-)

Alle gode fiskende fluer det her - så gjenstår det å se hvem av dem sjøørreten har som favoritt - ville forøvrig brukt de lyseste om dagen og/eller knallfarger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanger nok fisk alle de fluene der! Men tror kanskje jeg ville spunnet kaninen i en løkke uten skinnbiten på den siste der. Skinnremsene trekker mye vann og blir tunge og kaste på slike fluer synes jeg :) Nyttig bruk av julepynt også :D

Hvis du nettopp har begynnt og binde fluer så har du helt klart en lys fremtid som fluebinder foran deg! Mange av disse fluene er bedre enn de jeg binder :D Fortsett og legg ut slike fine fluer, skikkelig inspirerende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten videreføring av reka i dag. Skulle prøve å få til litt mere bein, og lage den magesekken man kan se på de unge rekene. Resultatet ble ganske bra, selv om den trenger å bindes noen ganger til. Fascinerende hvor forskjellig den kan oppføre seg under ulik påvirkning av lys

5.jpg

2.jpg

1.jpg

8.jpg

Materialene er ice dub i forkropp og litt i bein/følehorn, isbjørnhår i bein og følehorn, rosa egg yarn i magesekk, uv-flash i bein og følehorn og "nesespiss/horn" av et materiale jeg ikke vet hva heter, men som ser slik ut:

7.jpg

På søndag blir det mildt og sønnavind <_<

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen fler:

DSC_0071.jpg

DSC_0068.jpg

DSC_0062.jpg

DSC_0060.jpg

DSC_0059.jpg

DSC_0046.jpg

DSC_0010.jpg

Silda er bundet med Angel Hair, synes det virker litt stivere enn materialet i f.eks runars deceiver, men den skal prøves. Teknikken er som glimmersilda her på forumet. Den nederste er en jiggy hvor bucktailen er bundet inn som en kropp med hale. I tillegg til bly i conen er det bly langs skaftet på undersiden, og så har den fått mer kropp og zonkerrygg. Ziggy ?

Bildet under viser skjøten av to snører

DSC_0029.jpg

Har klippet av bellyen på et intemediatesnøre, og skjøtet på 8-9 meter med synk7 (16 gram- skal passe perfekt til 6-eren min.)

Først fjernet jeg coatingen og sydde en liten løkke på begge, som er hektet i hverandre. Så tredde jeg over en del av en slik strømpe man får kjøpt til å montere ferdigløkke med, som jeg hadde litt superlim på, og bandt fast endene med bindetråd. Dernest glattet jeg over alt med en myk epoksy. Synes resultatet virker bra, den glir fint gjennom fingrene uten noen kanter, og den er litt bøybar. Har dratt ganske hardt i den og, den ser ut til å holde.Spørsmålet er om den kommer til å tåle bruk? Finnes det smartere "coatingmaterialer"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har prøvd meg på den her:

DSC_0016.jpg

Åssen stemmer detta da ?

streamer krok 6 og 4 har vært best på denne.

ville ha lagt på noe mer hår både gult og sort skal være litt tungt dressa denne . Noen pleier jeg å lakke rødt hode på (rød tråd)

ikke glem navnet.GODFLUA

Min nattflue nummer 1

:lol:

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

streamer krok 6 og 4 har vært best på denne.

ville ha lagt på noe mer hår både gult og sort skal være litt tungt dressa denne . Noen pleier jeg å lakke rødt hode på (rød tråd)

ikke glem navnet.GODFLUA

Min nattflue nummer 1

:lol:

Mottatt :lol:

Har du innvendinger på krokvalget? Er en tiemco 777 str. 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da ble den slik

DSC_0004.jpg

Var hos Runar på Nordisk og fikk materialer til Runars Deceiver. Har ikke vært så fornøyd med de jeg har kjøpt, da de har "tovet" seg. Det viser seg at det finnes to forskjellige typer Lite-brite, hvorav en tover, og en oppfører seg som den skal.

Her er et par varianter, bundet med den "rette" Lite-brite:

DSC_0036.jpg

DSC_0141.jpg

DSC_0146.jpg

Har også bundet noen CdC-reker, har tro på dem :)

DSC_0001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.