Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske og lys


rug
 Share

Recommended Posts

Om lys...

I min barndom, når isen la seg på elven, pleide vi ta et bilbatteri og en tusenmetring og en øks...

Så sitter en på isen og lyser...til slutt kommer nyskjerrig fisk svømmende....da peiser en hammersiden på øksen i isen (dersom fisken var stor nok til at det var bryet verd), fisken svimeslås/ drepes og driver med strømmen ned til et åpent område hvor en plukker den opp...

Synes dere det er greit å bruke lys til å fiske med?

Sånn tankevekker angående lys sammen med skje og agn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Om lys...

I min barndom, når isen la seg på elven, pleide vi ta et bilbatteri og en tusenmetring og en øks...

Så sitter en på isen og lyser...til slutt kommer nyskjerrig fisk svømmende....da peiser en hammersiden på øksen i isen (dersom fisken var stor nok til at det var bryet verd), fisken svimeslås/ drepes og driver med strømmen ned til et åpent område hvor en plukker den opp...

Synes dere det er greit å bruke lys til å fiske med?

Sånn tankevekker angående lys sammen med skje og agn....

I og med at det (i ferskvann) er forbudt ihht norsk lov så.... Nei.

I saltvann, hvor det ikke er noe forbud... Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør vell også kunne skille mellom lyskastere og lysende røyeblinker. Jeg ser ikke noe galt i å bruke en lysende røyeblink, hvis det er lov å bruke knekklys under havfiske. Vi kan ikke finne oss i artsrasistiske lover.

Likhet for loven!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med fiskebollen her og hvis intensjonen mot bruk av lys har med lokalisering å gjøre og ikke for å lokke fisken til seg er jeg - i utgangspunktet iallfall - positivt innstilt til waterlight. Ser de er på full fart inn i butikkene nå, tviler på at de er så ekstremt effektive at de bør forbys. Det gjenstår å se, håper å få testet det før jul en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ingen tankevekker av eksempelet ditt. Menneske har i uminnelige tider prøvd å lure naturen, med økende teknologi, har vi heldigvis satt noen grenser for dette. Hvor denne grensa skal gå, bestemmes av lover, men håndheves av moral. At loven sier at bruk av kunstig lys ikke er lov i ferskvann, men lov i saltvann, gjør den vanskelig for meg moralsk å godta. Skal vi ha en slik lov, så må den gjelde for alle, også de som selger lys til sportsfiske. Litt salt kan ikke endre et standpunkt, bestander av store langer er minst like truet av sportsfisker som røya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært interessant å visst om det er endel her på FS som bruker annet lys enn cracklights og/eller selvlysende materiale og om de har notert seg bedre/større fangst som følge av det?

Da mener jeg i saltvann.

Jeg ble vist en artig sak på forrige Vestlandstreff; en liten nøkkelring-aktig greie som blinket når man skrudde den på og som visstnok tålte trykket på flere hundre meters dyp. Vedkommende sa at den var svært effektiv som lokkemiddel når den ble plassert nær agnet til f.eks. lange og kveite.

Hva saken heter aner jeg ikke, husker bare at det var noe fra Ebay. Kan hende det var noe i samme gate som det "Waterlight" dere nevner, for alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ingen tankevekker av eksempelet ditt. Menneske har i uminnelige tider prøvd å lure naturen, med økende teknologi, har vi heldigvis satt noen grenser for dette. Hvor denne grensa skal gå, bestemmes av lover, men håndheves av moral. At loven sier at bruk av kunstig lys ikke er lov i ferskvann, men lov i saltvann, gjør den vanskelig for meg moralsk å godta. Skal vi ha en slik lov, så må den gjelde for alle, også de som selger lys til sportsfiske. Litt salt kan ikke endre et standpunkt, bestander av store langer er minst like truet av sportsfisker som røya.

Og dermed mener du at samme regler skal gjelde for fiske etter sei i sjøen som laks i elv?

Om svaret er nei - kan du jo stryke logikken din ovenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært interessant å visst om det er endel her på FS som bruker annet lys enn cracklights og/eller selvlysende materiale og om de har notert seg bedre/større fangst som følge av det?

Da mener jeg i saltvann.

Jeg ble vist en artig sak på forrige Vestlandstreff; en liten nøkkelring-aktig greie som blinket når man skrudde den på og som visstnok tålte trykket på flere hundre meters dyp. Vedkommende sa at den var svært effektiv som lokkemiddel når den ble plassert nær agnet til f.eks. lange og kveite.

Hva saken heter aner jeg ikke, husker bare at det var noe fra Ebay. Kan hende det var noe i samme gate som det "Waterlight" dere nevner, for alt jeg vet.

Det er ESCA du tenker på. Jeg har brukt denne mye og har hatt veldig god uttelling ved bruk av den. Bl.a ble skjellbrosma mi tatt med en slik på fortommen. Den er forøvrig norskprodusert, selges ikke på ebay og kan ikke slås på. Den starter når den kommer i saltvann. Mao funker den ikke i ferskvann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ESCA du tenker på. Jeg har brukt denne mye og har hatt veldig god uttelling ved bruk av den. Bl.a ble skjellbrosma mi tatt med en slik på fortommen. Den er forøvrig norskprodusert, selges ikke på ebay og kan ikke slås på. Den starter når den kommer i saltvann. Mao funker den ikke i ferskvann

Samme prinsipp som på den du linket til her, men den jeg ble vist hadde "tønneform" (så ut som en miniatyr-tønne) og måtte skrus en gang mot høyre eller venstre for å slås på.

Snodig, kanskje en utenlandsk variant? Den du sendte link til ser uansett knall ut.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dermed mener du at samme regler skal gjelde for fiske etter sei i sjøen som laks i elv?

Om svaret er nei - kan du jo stryke logikken din ovenfor...

Kan godt stryke logikken min jeg :) Men mener fortsatt at en lov mot kunstig lys burde gjelde/ikke gjelde for alt sportsfiske. Det kan sammelignes med forbudet mot elekroniske lokker, som er forbudt under all jakt, være seg elg eller sjøfugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med fiskebollen her og hvis intensjonen mot bruk av lys har med lokalisering å gjøre og ikke for å lokke fisken til seg er jeg - i utgangspunktet iallfall - positivt innstilt til waterlight. Ser de er på full fart inn i butikkene nå, tviler på at de er så ekstremt effektive at de bør forbys. Det gjenstår å se, håper å få testet det før jul en gang.

Og du skal "teste" denne selv om det er forbudt ? Hvor er de 20 årene med erfaring som du skrev i en annet tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme prinsipp som på den du linket til her, men den jeg ble vist hadde "tønneform" (så ut som en miniatyr-tønne) og måtte skrus en gang mot høyre eller venstre for å slås på.

Snodig, kanskje en utenlandsk variant? Den du sendte link til ser uansett knall ut.

:) Den på Vestlandstreffet var vell ein vareprøve Jan hadde fått fatt i, og han eller Svein kan nok svara bedre enn meg for det produktet. Sjølv nytter eg ein tysk variant som og er avhengig av vatn for å gjeva lys. Eg trudde ikkje det betydde noko om eg hadde lys eller ikkje, men etter å ha fiska utan medan kompisen hadde ein blinkande sak vart eg overtydd. Eg vart fiska i senk. Like oppsett, like lodd, men det oppsettet med lys var suverent. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du skal "teste" denne selv om det er forbudt ? Hvor er de 20 årene med erfaring som du skrev i en annet tråd?

De 20 årene med erfaring må være en annen.

Nå har jeg fra fiskefaglig hold fått signaler om at den ikke er forbudt. Den dagen det evt. står i klartekst skal jeg respektere det, men syns debatten omkring akkurat waterlight-blinken ligner storm i vannglass. Men jeg har altså ikke erfaring med den ennå.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 20 årene med erfaring må være en annen.

Nå har jeg fra fiskefaglig hold fått signaler om at den ikke er forbudt. Den dagen det evt. står i klartekst skal jeg respektere det, men syns debatten omkring akkurat waterlight-blinken ligner storm i vannglass. Men jeg har altså ikke erfaringen med den ennå.

Beklager, jeg blandet deg med en annet og ja, det er storm i en vannglass. Det står klar i loven at det ikke er lov , men jeg kutter debaten om saken for min del og ønsker alle dere en flott isfiske sesong med eller uten lys

:):D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ESCA du tenker på. Jeg har brukt denne mye og har hatt veldig god uttelling ved bruk av den. Bl.a ble skjellbrosma mi tatt med en slik på fortommen. Den er forøvrig norskprodusert, selges ikke på ebay og kan ikke slås på. Den starter når den kommer i saltvann. Mao funker den ikke i ferskvann

Vilma har allerede gitt et godt svar Even.

Vi var vel med i forsøksperioden for å teste den ut.

:) Den på Vestlandstreffet var vell ein vareprøve Jan hadde fått fatt i, og han eller Svein kan nok svara bedre enn meg for det produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å klubbe fisk under isen vha lyskastere faller litt i samme kategori som rykking og spidding av fisk - du gir ikke fisken en sjanse. I forhold til sportsfiske blir det rått parti til fiskeren, fisken får ikke valget mellom å bite på agnet vårt eller la være. Angående lokking med bittesmå blinkelys ved kroken, blir det for meg som en hvilken som helst annen lokkemetode (tilsvarende gummimark, perler, slange, luktspray osv.). Det er vel ikke noe entydig bevis (til tross for hva folk måtte ha av erfaringer) på at slikt lys er dødelig effektivt i forhold til agn uten lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fra fiskefaglig hold fått signaler om at den ikke er forbudt. Den dagen det evt. står i klartekst skal jeg respektere det, men syns debatten omkring akkurat waterlight-blinken ligner storm i vannglass. Men jeg har altså ikke erfaring med den ennå.

Når du sier fiskefaglig hold - Mener du da DN?

Jeg har prøvd å lese gjennom lovteksten og ordlyden er at kunstig lys er forbudt til fangst. Hva menes med kunstig lys og hva menes med fangst? Er sportsfiske og fangst det samme?

Jeg har 12 VT jus og det vi lærte på jus-studiet var at hvis ordlyden er uklar må man gå til forarbeidene til loven for å prøve å finne ut hva formålet til lovbestemmelsene er. Jeg tror forbud mot bruk av lys tatt inn i loven for å hindre bruk av kunstig lys som lyskastere etc for å lokke til seg store mengder med fisk for så å fange dem med garn, not eller ved kroking. Jeg tror ikke det er myntet på sportsfiske med håndsnøre og en krok.

Det som gjør waterlights mer effektivt enn tradisjonelle lokkeskjeer. er at det lokker til seg fisk fra en større radius. Når man pilker med blink (og gjerne blankpusset skje) er det for å lokke fisken til agnet. La oss si at ei vanlig lokkeskje blir registrert av fisk inntil 20 meter unna. Hvis man forutsetter at fisken står på bunn dekker man da et areal på 3,14x20x20=1256m2. La oss anta at waterlight registreres av fisk inntil 40 meter unna. Da dekker man et areal på 3,14x40x40=5024m2.

Man vet i tillegg at jo mere fisk som befinner seg rundt agnet jo større blir konkurransen og fisken blir mer bitevillig.

Ut fra ovenstående tror jeg ikke bestemmelsen i Lov om laksefisk og innlandsfisk m.v. §37 pkt.7 vil gjelde for bruk av waterlights. DN bør imidlertid vurdere et forslag til forbud hvis det viser seg at waterlights kan være en trussel mot fiskebestander.

Som nevnt før tror jeg de fleste røyevann har godt av beskatning. Vi har f.eks. et godt røyevann hjemme hvor det fiskes jevnlig med garn. Vannet er mellomstort og folk er tatt på fersken med 70 garn i vannet. Vi sportsfiskere forbanner garnfiskerne, men fakta er at ei hard beskatning gir særdelse gode kår til den fisken som er igjen i vannet. Matforholdene blir svært god og i dette vannet er røya hurtigvoksende og av en fantastisk kondisjon og kvalitet.

Kan til slutt nevne at jeg har prøvd waterlight til havfiske også, men der er min erfaring at effekten er mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Når du sier fiskefaglig hold - Mener du da DN?

2. DN bør imidlertid vurdere et forslag til forbud hvis det viser seg at waterlights kan være en trussel mot fiskebestander.

1. I og med at det var et privat svar vil jeg helst ikke røpe identiteten, men det var ikke DN. Skal legge ut hvis det kommer info fra direktoratet - er en viss link her. Forresten noen fornuftige innlegg her nå.

2. Det kan vi vel alle være enige om, ja. Men hva med at folk flyr rundt på isen med ekkolodd ? Ok, en annen debatt.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I loven står det "Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst...forbudt å bruke...Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst".

Kan man da på grunnlag av loven, si at de med kunstig lys, mener det som benyttes under åle- og krepsefiske. Slik sett vil det være lommelykter,lyskastere etc. og ikke lysende røyeblinker(da de ikke brukes til åle...).

Sånn tolker jeg det med den jussen jeg har :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.