Gå til innhold
Fiskersiden

Isforhold i Telemark


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Fangsten første dag var 15 stk-i går 16 stk og i dag var det vesentlig kaldere og dårligere.dro tidlig hjem.

fisken var slett ikke i bettet i dag!!!

Noen som vet om det er is i fossing?

Jeg fikk 12 i går aleine, uten å ha foret. I dag, etter å ha foret, var det dårlig, vi var fire personer og fikk sju-åtte stk. Men jeg tror ikke kulda har noe å si. Jeg var ute andre juledag, da var det åtte minus, og da var fangsten langt bedre. Som regel er det bare sånt som hender. Det satt en fyr og øste opp fra et av høla inn mot demningen i dag også. Men der fores det jo jevnt hele vinteren, så sjansen er vel større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har alltid pleid å være best ved badeplassen tidlig i sesongen,seinere får man vel stort sett foret dem til seg overalt i sjøen.pleier å ta ca 3 dager før man ser full effekt av foringa...avhenger selvfølgelig av hvor mye man har foret ;) eneste brekkafjorden jeg synes det er vrient å fore til seg fisk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Jeg kan også melle om tjukk is på Volds fjorden er litt u sikker på hva det het der hvos isen sluttet, det var nesten 18cm. et stykke ut fra land. Fikk ENDEL små hvitting og et parr sei og en lyr.

Var du utover i den retningen hvor du kan se mot Herøya og industrianleggene?

Jeg så et par mørke felt i isen i går som skilte seg kraftig ut fra resten av isen. Her bør man være litt obs, i det minste. Det største av de feltene ligger et stykke ut i bukta nedenfor Svanviksvingen. Jeg tror ikke det er noe reel fare, men det er som sagt greit å følge litt med om man skal krysse isen der.

Blir nok en ny tur igjen snart for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas 14

Var du utover i den retningen hvor du kan se mot Herøya og industrianleggene?

Jeg så et par mørke felt i isen i går som skilte seg kraftig ut fra resten av isen. Her bør man være litt obs, i det minste. Det største av de feltene ligger et stykke ut i bukta nedenfor Svanviksvingen. Jeg tror ikke det er noe reel fare, men det er som sagt greit å følge litt med om man skal krysse isen der.

Blir nok en ny tur igjen snart for min del.

Vi var nesten helt innerst i bukta, på grunna, jeg hadde lyst til å gå lengre ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nå innom fossing,etter en kragerø tur. isen lå så langt jeg kunne skue i mørket,og det var spor etter folk fra stranda ut mot sliperibrygga.det lå visst is der også for en uke siden.jeg hadde minsten med og derfor kunne jeg ikke sjekke isen.men jeg antar at den holder mål.jeg tar ihvertfall sjansen å drar dit imorgen.om ikke den holder på utsiden,kommer jeg ihvertfall på utsida av sliperibrygga og der er det jo gode 30 meter dypt.tar ikke med noen unger siden jeg ikke har fått sjekka isen.Det betyr at mr.oz kan bli med om han vil :) men!! jeg drar ikke tidlig.... ca 10.00 tipper jeg :D kommer tilbake med mer info om isen og forhåpentligvis fisket i morgen :) så da får du bare si fra om jeg skal plukke deg opp åsmund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nå innom fossing,etter en kragerø tur. isen lå så langt jeg kunne skue i mørket,og det var spor etter folk fra stranda ut mot sliperibrygga.det lå visst is der også for en uke siden.jeg hadde minsten med og derfor kunne jeg ikke sjekke isen.men jeg antar at den holder mål.jeg tar ihvertfall sjansen å drar dit imorgen.om ikke den holder på utsiden,kommer jeg ihvertfall på utsida av sliperibrygga og der er det jo gode 30 meter dypt.tar ikke med noen unger siden jeg ikke har fått sjekka isen.Det betyr at mr.oz kan bli med om han vil :lol: men!! jeg drar ikke tidlig.... ca 10.00 tipper jeg :) kommer tilbake med mer info om isen og forhåpentligvis fisket i morgen :) så da får du bare si fra om jeg skal plukke deg opp åsmund :D

Hvordan gikk det med deg og OZzy ?? Forventer et par bilder av stortorsken nå sammensatt i photoshop for å få plass.. ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fossing jeg ja :blush: hørte aldri noe fra oz. isen ca 7 cm tykk,og jeg holdt meg ved land.har blitt litt pysete med åra :) blir sånn når noen venter på en hjemme :o

fisket var labert 5 arter : torsk,knurr,hvitting,sypike og makrell.ikke noe stort. makrell 1.25 største.var morsomt å drille den med skogseid-stikka. om kulda holder får jeg fisket på goplassen neste helg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fossing jeg ja :blush: hørte aldri noe fra oz. isen ca 7 cm tykk,og jeg holdt meg ved land.har blitt litt pysete med åra :) blir sånn når noen venter på en hjemme :o

fisket var labert 5 arter : torsk,knurr,hvitting,sypike og makrell.ikke noe stort. makrell 1.25 største.var morsomt å drille den med skogseid-stikka. om kulda holder får jeg fisket på goplassen neste helg :lol:

Hæ? Sendte jeg deg ikke en sms? Sprøtt... Uansett, sjuk familie holdt meg hjemme (har gjort det siden lille julaften...). Neste helg kanskje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det ligger is på fjorden ved Helgeroa?

Det er nok dårlige greier foreløbig, var tendenser til at det kunne bli ei hinne for noen dager siden, men det blåste vekk og laga et sørpebelte på utsia havna her bare.

Var tidligere tendenser til is borti barkevik området, men har ikke sett etter der på ei stund, kan ikke tenke meg den er gangbar i hvertfall.

Bedre kan det nok være inni mørjefjorden, pleier være det første stedet isen legger seg, i tillegg har jeg hørt det er is inni langangsfjorden, mulig det var der StadJon og Rage testa i dag, om det ikke var eidangerfjorden........?

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen midtveis mellom småbåthavna på Nystrand og sydspissen av Kattøya er nå 15-17cm.

Var ute idag igjen, håpet på like eventyrlig fiske som igår, men jeg tror snøfallet kludret til bettet. Vi var 6 mann på et stort område over flere dyp, med tilsammen 9 snører og stenger og fisket var gør-elendig.

MEN, det er meldt kaldt utover uka også, så til helgen er det på'an igjen! Beste bettet har vært mellom skumring og 11 tida, så stå tidlig opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen formening om hvor mye og lenge mildvær isen tåler før den ikke er trygg lenger ?

Får selvsagt ikke isboret mitt før til uka :blush:

Funker fint med øks også da, familien til dama hadde en såkalt is-pil, som er en slags tung skarp meisel på et langt skaft til å hogge seg gjennom med. Brukte null komma niks tid på 15cm is. Bare pass øya hvis du bruker øks, isen spruter VELDIG.

Har i alle fall tenkt å prøve Eidangerfjorden til helga igjen, dersom det ikke er for mye overvann og smelting da. 15-20cm is tåler en god del dager med varmegrader, det som er skikkelig drepen nå er varm vind <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isforholda var fine på Fossing i dag. Fisket var temmelig røv... Bsalte sto for dagens største (i alle fall da jeg dro) med denne torsken på 2,5.

72187_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28703/72187.jpg

72188_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28703/72188.jpg

72191_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28703/72191.jpg

72189_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28703/72189.jpg

72190_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28703/72190.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket var jammen bånn i bøtta oz,men vi fikk ihvertfall pratet om fisker vi ønsker oss :angry: Likte ikke helt å miste storfisk,men neste gang..... :angry2: takk for turen :angry: nevner i forbifarten at det blei tatt ei lange på 10 i fossing i dag...

Endret av bsalte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.