Gå til innhold
Fiskersiden

Isforhold i Telemark


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest StadJon

Snabla dårlig gjort å være så hemmelighetsfulle :unsure::D

;) Er ingen sensasjonell fangst, bare en art jeg har ønsket meg en god stund og som dukket opp i dag, like før vi skulle dra hjemover. Lager en liten rapport i morra, nå skal jeg myse inn i natta og slokne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Ny runde med denne pga mildværet:

Ser på pent.no nå at temperaturen i Kilebygda meldes å bli minus 4, 7 og 6 på det kaldeste - onsdag, torsdag og fredag.

Greia er at jeg har en gammel barndomskompis som har det litt tøft psykisk og som er veldig mye alene. Han har begynt å få litt interesse for fisking og da tenker jeg som så at hvis han blir med en tur på Voldsfjorden nå på isen, så vil han nok kunne oppleve et variert fiske.

Men så lurer jeg da på: Kunne en av dere (Skogstroll?) som kjører forbi der av og til, kaste et blikk utover isen og si om dere ser om det er mye overvann eller om isen har forandret seg mye i mildværet?

Isen var jo gode 20 cm pluss sist gang jeg var der, men det er greit å være på sikre siden etter mildværet nå om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Jeg skal følge med. Var en tur på Kilevannet i går for å teste undervannskamera. Der var det jaggu meg vått... Så et par stykker på Voldsfjorden, tipper nok det var mye overvann der også. Jeg skal ta en sjekk hvis jeg reiser forbi i løpet av uka.

Supert, mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekka Voldsfjorden, men regner med forholdene der er omtrent likt, om ikke bedre, enn Eidangerfjorden og Langangenfjorden. Det var for mørkt til at jeg ville gå ut nå, men jeg så idag flere på Eidangerfjorden som fiska. Overflatevann er vekk/frosset. Lagde noen testhull rundt flytebrygga i Langangen og 12cm var vel minste tykkelsen jeg fant, selv der høyvannet har laget åpent vann var det slush/is. Med meldt enda kaldere fra imorra kveld skulle det forundre meg veldig om ikke du allerede nå kunne planlegge tur til kysten til helga, jeg håper hvertfall sjansen byr seg :)

Jeg er interessert i isen rundt Valle/Kjønnøya/Fossing/Trosby.. noen som har peil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Har ikke sjekka Voldsfjorden, men regner med forholdene der er omtrent likt, om ikke bedre, enn Eidangerfjorden og Langangenfjorden. Det var for mørkt til at jeg ville gå ut nå, men jeg så idag flere på Eidangerfjorden som fiska. Overflatevann er vekk/frosset. Lagde noen testhull rundt flytebrygga i Langangen og 12cm var vel minste tykkelsen jeg fant, selv der høyvannet har laget åpent vann var det slush/is. Med meldt enda kaldere fra imorra kveld skulle det forundre meg veldig om ikke du allerede nå kunne planlegge tur til kysten til helga, jeg håper hvertfall sjansen byr seg :)

Jeg er interessert i isen rundt Valle/Kjønnøya/Fossing/Trosby.. noen som har peil?

Hjertelig, flott at folk kan bidra med info for oss som bor litt unna. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekka Voldsfjorden, men regner med forholdene der er omtrent likt, om ikke bedre, enn Eidangerfjorden og Langangenfjorden. Det var for mørkt til at jeg ville gå ut nå, men jeg så idag flere på Eidangerfjorden som fiska. Overflatevann er vekk/frosset. Lagde noen testhull rundt flytebrygga i Langangen og 12cm var vel minste tykkelsen jeg fant, selv der høyvannet har laget åpent vann var det slush/is. Med meldt enda kaldere fra imorra kveld skulle det forundre meg veldig om ikke du allerede nå kunne planlegge tur til kysten til helga, jeg håper hvertfall sjansen byr seg :)

Jeg er interessert i isen rundt Valle/Kjønnøya/Fossing/Trosby.. noen som har peil?

Valle kan du nok bare glemme,for der var åpent sist helg. mulig det ligger noe i trosbyfjorden,men tviler sterkt etter den vinden vi hadde...fossing derimot har neppe brekt opp,det lå is nesten helt ut til sundet der eksefjorden begynner.et par kalde netter og isen er like fin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Testet Voldsfjorden i dag, is i bøtter og spann. Dog rimelig glatt her og der pga løssnø på speilblank is.

Ruslet ut mot området der man ser mot åpent vann langt i det fjerne. Bittet var så som så, noen fine hvittinger som fikk friheten tilbake, brodern fikk en lyr som, hvis den ikke hadde vært klein og tynn, sikkert ville veid opp mot 3 Kg + hvis kondisjonen hadde vært riktig. Men den var sliten og vekten stoppet på 1670gr.

Selv hadde jeg et par veldig lovende run ca midt i vannet, 12 meters dybde. Desverre glapp krokfeste etter tilslag, det var sprekt og stort agn var i bruk. Så lovende opplevelse i det minste.

Utenom det så mistet jeg en 40gr. balansepilk da noe av størrelse tok den med seg videre. Jeg vil ikke snakke om det!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

:) Kom igjenn, Jon, fortel om den store du mista. ;) Her vest er det 8-9+, og ikkje is, snart vår. :)

He he! Mye mulig det var litt min egen feil at jeg mistet hele stasen. Vi (broren min og jeg) skulle til å pakke sammen, for været var blitt såpass utrivelig at det var ingen vits i å stå der bare for å stå der. Så jeg sa "5 min til" og byttet til en balansepilk i gul/hvit finish sånn kjapt, slo en rapalaknute siden den bare skulle ta en siste tur fra bunnen og opp.

Dyben var ca 22-23 meter og jeg vil tro at balansen var på ca 17-18 meter da jeg gjorde et drag, for så å se at senen ikke rettet seg ut igjen men forble "krøllet". Skjønte straks tegninga, strammet opp løssnøret og dro et tilslag, men så dro det bare ut et par-tre meter og så vips...slakt snøre. :)

Så mulig at jeg i hui og hast tabbet meg ut ved å bruke en rapalaknute, snøret var i alle fall kappet over knuten for det var ikke den minste "krøll" på enden av fortommet.

Samt at jeg må slutte og undervurdere sjøfiske; fortommet i går var 0.35. Jeg må slutte å tenke at jeg aldri treffer på fisk av stor størrelse og se å øke tykkelsen på fortommet fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen er forholda i bamble nå? Tenker nærmere bestemt på sibjønntjenn ved herre.

Overvann osv? Regner det i bamble nå?

Istykkelsen er det neppe noe å si på, uten at jeg vet noe nøyaktig om akkurat det vannet. Hovedproblemet er nok 40cm med sørpesnø... Sikkert litt overvann her og der. Regner ikke akkurat nå, men det er temmelig mildt. Fjordisen har jeg ikke noe særlig tru på lenger, jeg holder meg i alle fall unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Ser ut som det kommer en ny kuldebølge både i Telemark og Vestfold fra og med onsdag og utover. :) Hvis det stemmer og holder seg så er det vel lov å håpe på ny runde med is/at overvann og fanteri fryser skikkelig til og gjør alle oss godtfolk glade igjen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i hvert fall gi tilbakemelding på Fagerlitjønn i Uvdal. Gåturen på vanligvis 20 min tok 1 time og 45 min takket være snø til rett over navelen og ikke ski/truger med. Var også ca 20cm sørpe/overvann på isen + gode 50cm snø ++. Isen var trygg riktignok da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Kan i hvert fall gi tilbakemelding på Fagerlitjønn i Uvdal. Gåturen på vanligvis 20 min tok 1 time og 45 min takket være snø til rett over navelen og ikke ski/truger med. Var også ca 20cm sørpe/overvann på isen + gode 50cm snø ++. Isen var trygg riktignok da.

Det hørtes ut som en svett tur! Tør jeg spørre om det ble noe fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.