Gå til innhold
Fiskersiden

Isforhold i Telemark


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er dessverre noe som skjer flere isfiskere hvert år, og som alltid er det tragisk. Jeg kondolerer med de pårørende.

Det er altfor lettvint av meg å si at dette kunne vært unngått ved å benytte seg av lokalkunnskap, flytedresser, ispigger osv.

Heldigvis finnes det idag mye bra utstyr for å forebygge/hindre å gå i gjennom isen, men etter mange års isfiske og erfaring er min konklusjon at VI KAN ALDRI VÆRE SIKRE PÅ Å KOMME HELSKINNET I LAND SÅ LENGE VI GÅR UT PÅ EN IS! Uansett årstid, tykke iser, bra utstyr osv osv.

Endret av Arnstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

BUMP!!

Det er høyaktuelt med israpporter igjen, håper vi kan fortsette trenden fra forrige sesong.

Gradestokken hjemme viser 13 kalde nå, og jeg tipper det ikke er lenge til vi ser førstemann på isen i Voldsfjorden, og kanskje Eidangerfjorden og Langangsfjorden.

Tenkte å ta meg ei lita runde senere idag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BUMP!!

Det er høyaktuelt med israpporter igjen, håper vi kan fortsette trenden fra forrige sesong.

Gradestokken hjemme viser 13 kalde nå, og jeg tipper det ikke er lenge til vi ser førstemann på isen i Voldsfjorden, og kanskje Eidangerfjorden og Langangsfjorden.

Tenkte å ta meg ei lita runde senere idag. :)

Jeg var på Kilevannet i dag. Ti centimeter is rett ved land ved badeplassen i sørenden. Jeg boret flere hull utover, og allerede 40 meter fra land var istykkelsen nede i 4 centimeter på steder med snø på isen. Det var ikke trygg is ut til selve varpet. Blei noen få røyer, men jeg begynte vel og merke å fiske etter soloppgang. Med dagens snøfall bør sørenden av Kilevann regnes som usikker, siden det ikke lenger er mulig å se områdene som var snødekte da isen la seg.

Det lå is innerst i Voldsfjorden, men den hadde mange mørke skygger og synlige sprekker. Med isforholdene på Kilevann i bakhodet hadde jeg holdt meg unna. Og husk at snøen som kommer nå vil føre til at isen vil legge på seg veldig sakte, selv om det blir kaldt framover.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldstur til Eidangerfjorden for å sjekke forholdene, under utriggerne er det rundt 5cm nå, inntil flytebrygga varierer det litt, 2-4 cm en halvmeter ut.

Det var mørkt så jeg så ikke hvor langt ut den lå, regner med det ligger ny is et stykke ut. Den gode nyheten er at snøen fra igår er blandet med vann, og er blitt sørpeis, og ikke et isolerende lag. Er nok ikke lenge før første gærning er utpå nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.