Gå til innhold
Fiskersiden

KVEITESPYD / HÅV........


sigbjørn
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har klart mål av å lande ei stor kveite kansje aleine i båten før eller seinare, men vist og når anledningen er der, er det forseint å tenke på hviket utstyr ein skulle hadd for hand. Tok ei her i Januari år på vel 10, men tror ikkje eg skulle tatt ei stort storre før eg kansje hadde vorteutsatt for visse problem.

Er det andre som har tenkt tanken og forberedt seg for å kunne lande ei stor kveite aleine i båten?

Endret av sigbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigbjørn.

Tur nok at ein håv er å utelukka i ditt tilfelle... Men vil tro at eit kveitespyd kan vera ideelt når ein er åleine i båten, eg har ikkje noko erfaring med denne redskapen men vil tro det skal kunne gå greit å bruke det åleine... Sjølv ville eg kanskje gått for ein klepp med J form. Men det er litt avhengig av kva type båt du fisker fra. Men ein viktig ting å tenke på er jo at redskapen ikkje skal vera vanskelig å bruke med ei hand, ettersom du nokk må halde fiskestanga i den andre... :)

Men om du ønsker litt selskap i båten når du er på jakt etter kveita så stiller eg gjerne opp! Drømmer sjøl om å fanga kveite, så det er bare å gi ein lyd om du er innteresert... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Ja, det er likegodt å ha tenkt igjennom kva ein skal gjera dersom kveita skulle forbarma seg over agnet. Sjølv har eg ein stooor haikrok tapa til eit treskaft med eit solid tau :) som skal fortøyast i ripa om det trengst. Kroken har solid mothake og er ca 25 cm lang med ein krokopning på8-10 cm. Planen er å få den festa i kveita fyrste gangen den er oppe for så å sloss med den for hand, og eg kjem aldri til å gje slepp. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klepp er nok utelukket - den vil bli nappa rett ut av nevene dine med en gang ei stor kveite rister på seg.

Nei, klepp er ikkje tema her, da e større kveite eg forberede meg på og dei tar eg neppe med klepp. Kan vel kleppe ei 10 - 15kg, men deretter ser eg for meg håv helst?

Tar ikkje sjangsen på å angripe ei kveite med klepp som enten ikkje holder eller som eg ikkje greier å handskes med, å miste eit slik dyr med ein stor kleppkrok i seg hadde vore dobbel tragedie.

Me må vel snakke her om eit spyd der det er festet eit langt tau med ei stor blåse i enden eller ein stor håv?

Eg har ei j..... klepp no med ein kjempestor j-krok, men eg må sei når eg har kleppa dei største langene på 25+ eg har tatt, så kan eg eg ikkje tru eg hansker eg tilsvarende kveite med klepp aleine.

Endret av sigbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet endel fiske etter kveite både med sportsfiskeutstyr og kveitvad (line). Største jeg har fått på juksa er 42kg. Største på line 82 og 90kg. I år har jeg forsket litt på trolling etter kveite, men har ikke hatt hell foreløpig. Skal prøve igjen til våren.

Jeg bruker en stor krok ved landing av kveita. Kroken er ca 1 meter lang og av syrefast 12mm rundstål. Åpning i krokgapet ca 15cm. Kroken er til enhver tid belagt i båten med solid tau.

Når (stor)kveita kommer opp til overflata setter jeg kroken i haka eller nakken og skjærer over kverken. Jeg lar fisken blø i hjel utfor rekka før jeg tar den inn i båten. Mindre fisker løfter jeg rett ombord.

De siste årene har kveitebestanden tatt seg betydelig opp. Jeg har sett storkveiter flere ganger i sommer på sundet hjemme. Dette er positivt og spennende for oss sportsfiskere. I høst ble det landet 16 tonn kveite på et av fiskebrukene her hjemme. Det er landet så mye kveite på brukene i høst at minsteprisen ble satt ned fra 55 til 35kr. Det sier litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet endel fiske etter kveite både med sportsfiskeutstyr og kveitvad (line). Største jeg har fått på juksa er 42kg. Største på line 82 og 90kg. I år har jeg forsket litt på trolling etter kveite, men har ikke hatt hell foreløpig. Skal prøve igjen til våren.

Jeg bruker en stor krok ved landing av kveita. Kroken er ca 1 meter lang og av syrefast 12mm rundstål. Åpning i krokgapet ca 15cm. Kroken er til enhver tid belagt i båten med solid tau.

Når (stor)kveita kommer opp til overflata setter jeg kroken i haka eller nakken og skjærer over kverken. Jeg lar fisken blø i hjel utfor rekka før jeg tar den inn i båten. Mindre fisker løfter jeg rett ombord.

De siste årene har kveitebestanden tatt seg betydelig opp. Jeg har sett storkveiter flere ganger i sommer på sundet hjemme. Dette er positivt og spennende for oss sportsfiskere. I høst ble det landet 16 tonn kveite på et av fiskebrukene her hjemme. Det er landet så mye kveite på brukene i høst at minsteprisen ble satt ned fra 55 til 35kr. Det sier litt.

Jepp takker nikolassisen, har tenkt tanken. No har eg 10mm rustftitt rundstål til å kunne lage eg ein stor krok som eg kan kobla til båten, som Thor.h e inne på, må eg kunne sleppa dyret uten at den stikker av når eg har tilslutt har overvurdert kreftene mine i ein slik fait.

Håper ikkje fisket etter kveite der nord skal virke formykje på vår bestand her sør. Kjenne ikkje til kor stedbunden kveita er.

Menkan det vera så intlegent å gå så hardet til verks på kveitebestanden, ok vist det er kontrollert i forhold til bestand, men vist ikkje så........

Endret av sigbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Ja, det er likegodt å ha tenkt igjennom kva ein skal gjera dersom kveita skulle forbarma seg over agnet. Sjølv har eg ein stooor haikrok tapa til eit treskaft med eit solid tau :) som skal fortøyast i ripa om det trengst. Kroken har solid mothake og er ca 25 cm lang med ein krokopning på8-10 cm. Planen er å få den festa i kveita fyrste gangen den er oppe for så å sloss med den for hand, og eg kjem aldri til å gje slepp. :)

skal se om jeg finner min krok med håndtak og ta bilde så kan du jo lage no lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp takker nikolassisen, har tenkt tanken. No har eg 10mm rustftitt rundstål til å kunne lage eg ein stor krok som eg kan kobla til båten, som Thor.h e inne på, må eg kunne sleppa dyret uten at den stikker av når eg har tilslutt har overvurdert kreftene mine i ein slik fait.

Håper ikkje fisket etter kveite der nord skal virke formykje på vår bestand her sør. Kjenne ikkje til kor stedbunden kveita er.

Menkan det vera så intlegent å gå så hardet til verks på kveitebestanden, ok vist det er kontrollert i forhold til bestand, men vist ikkje så........

Når det gjelder vandringsmønster tror jeg kveita vandrer langs hele kysten. Havfiskeinstituttet i Bergen hadde merket og satt ut ei storkveite på vestlandet som ble fanget på vad utfor Tromsø et par uker etterpå.

De som vet litt om dette er Kristian Keskitalo og "Røda baronen". Tror de samarbeider med HIB.

Vedr beskatning er dette opp til Helga. Beskatning av yrkesfiskerne foregår stort sett på høsten. Om vinteren er det torsk som gjelder. Og med en reduksjon i pris på 20 kr vil ikke presset på bestanden øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid en stor J-krok festet til ei blåse med tau. Meninga er å feste kroken i kveita så snart den kommer opp til båten første gang. Hiver så tau og blåse på sjøen og lar kveita slite seg ut med dette før jeg haler den inn etter tauet.

Så langt er dette bare teori :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid en stor J-krok festet til ei blåse med tau. Meninga er å feste kroken i kveita så snart den kommer opp til båten første gang. Hiver så tau og blåse på sjøen og lar kveita slite seg ut med dette før jeg haler den inn etter tauet.

Så langt er dette bare teori :)

Hos Torsvåg Havfiske på Vannøya (naboøya våres) har svenske turister drevet med dette en stund. Men de har brukt harpun og fenderblåse. Dette fungerte utmerket helt til ei storkveite gikk så dypt at blåsa imploderte. Tror de bruker krok nå - det som vi kaller kveitkrok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Torsvåg Havfiske på Vannøya (naboøya våres) har svenske turister drevet med dette en stund. Men de har brukt harpun og fenderblåse. Dette fungerte utmerket helt til ei storkveite gikk så dypt at blåsa imploderte. Tror de bruker krok nå - det som vi kaller kveitkrok.

Høyres fornuftig ut, kan du legga ut eit bilede her på forumet eller kan du senda meg eit bilede av ein slik krok til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveitespyd fungere utmerket. Kan velge om man vi ha tau fast i båten , evt fast i en massiv blåse/fender som ikke kan kollapse om kveita skulle klare å trekke denne ned på "dypet"

Ja, bevares. Med massive blåser vil dette fungere. Men hva er vitsen? Det eneste tilfellet hvor jeg ser nytte i et sånt spyd er hvis båten er så liten og fisken så stor at det blir farlig å belegge fisken fast til båten.

Ellers oppnår man bare å stresse fisken til døde med kvalitetsforringelse som følge. Det er ikke uten grunn at yrkesfiskere bruker kveitkrok. Jeg har ikke vært borti ett tilfelle hvor man har mistet fisken etter at kroken er satt (riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bevares. Med massive blåser vil dette fungere. Men hva er vitsen? Det eneste tilfellet hvor jeg ser nytte i et sånt spyd er hvis båten er så liten og fisken så stor at det blir farlig å belegge fisken fast til båten.

Ellers oppnår man bare å stresse fisken til døde med kvalitetsforringelse som følge. Det er ikke uten grunn at yrkesfiskere bruker kveitkrok. Jeg har ikke vært borti ett tilfelle hvor man har mistet fisken etter at kroken er satt (riktig).

Nei, betviler ikkje dine vurderinger her. Du har sett og veit meir om dette enn oss fleste og ser åssen yrkesfiskerer og ikkje minst du har høyrt og lert av dei gamle revane som har fisket i generasjonen før oss.

Eg personlig er aldeles ydmyk over for kunnskap om dette, men eg ser med skrekk og gru på å miste kveita vist eg ein dag skulle få den opp til overflata.

Eg er aleine ombord i viknesen 95% av fisketurene mine og har vel alltid vert aleine når eg har tatt "skrytelangene" mine over 25kg, det har vore nåken tunge tak berre da.

Endret av sigbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Torsvåg Havfiske på Vannøya (naboøya våres) har svenske turister drevet med dette en stund. Men de har brukt harpun og fenderblåse. Dette fungerte utmerket helt til ei storkveite gikk så dypt at blåsa imploderte. Tror de bruker krok nå - det som vi kaller kveitkrok.

Bruker ikke fenderblåser men blåsa jeg bruker til å kjøre opp ankeret. Den er fast ombord og mye større enn fendere som passer til mindre båter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har landet noen kveiter og spekulert mye på dette når "storkveita " biter. I praktisk sammenheng vil jeg definere " stor" som over ca 40 kg, opp til denne str. er det ikke større problem å gaffe fisken med vanlig klepp el lign, større enn dette så har det vært vanskelig å løfte den utav vannet med klepp. Har du da ikke vært heldig med klepp feste så slepper den etterhvert ved ripa...Teoretisk er det vel mulig å være heldig å få inn en "kveitkrok" i underleppa og la den henge på stramt tau til den spakner litt, problemet er vel å få siktet inn kroken på ei livlig storkveite, satt i bløtdeler, kjøtt, siden nakken mm vil bare bli lørv igjen når dyret tar laust... Jeg har nå teoretisk gått for spyd, fronten på harpunen må være minst 45 cm lang inkl. spiss for å komme gjennom kveiter over 50 kg, Vivtek fungerer IKKE på større kveiter. Jeg har så ca 10 kg oppdrift i ukomprimerbare garnkuler i front på 50 meter tau og en liten bøye i enden av dette igjen, slå spydet igjennom, hiv resten av greiene på havet etter denne og sitt tilbake og vent en stund.. Når den så tam som en hund legger seg pent ved rekka tar man frem en liten huggkrok til nerleppa. :) Skyting av kveite på Alaskavis er vel mulig ulovlig her til lands, skytevåpen på havet er vel ikke spesielt gunstig og jeg har forlatt denne tanken.. Jeg har ellers lært meg å ikke stresse når fisken kommer opp, ha litt respekt for kreftene den byr på oppe ved ripa. Om 100 kgs kveita vil ned til bunns igjen har du ikke rare argumentet om du står med en klepp i den...spyd og blåse er tingen

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har landet noen kveiter og spekulert mye på dette når "storkveita " biter. I praktisk sammenheng vil jeg definere " stor" som over ca 40 kg, opp til denne str. er det ikke større problem å gaffe fisken med vanlig klepp el lign, større enn dette så har det vært vanskelig å løfte den utav vannet med klepp. Har du da ikke vært heldig med klepp feste så slepper den etterhvert ved ripa...Teoretisk er det vel mulig å være heldig å få inn en "kveitkrok" i underleppa og la den henge på stramt tau til den spakner litt, problemet er vel å få siktet inn kroken på ei livlig storkveite, satt i bløtdeler, kjøtt, siden nakken mm vil bare bli lørv igjen når dyret tar laust... Jeg har nå teoretisk gått for spyd, fronten på harpunen må være minst 45 cm lang inkl. spiss for å komme gjennom kveiter over 50 kg, Vivtek fungerer IKKE på større kveiter. Jeg har så ca 10 kg oppdrift i ukomprimerbare garnkuler i front på 50 meter tau og en liten bøye i enden av dette igjen, slå spydet igjennom, hiv resten av greiene på havet etter denne og sitt tilbake og vent en stund.. Når den så tam som en hund legger seg pent ved rekka tar man frem en liten huggkrok til nerleppa. ;) Skyting av kveite på Alaskavis er vel mulig ulovlig her til lands, skytevåpen på havet er vel ikke spesielt gunstig og jeg har forlatt denne tanken.. Jeg har ellers lært meg å ikke stresse når fisken kommer opp, ha litt respekt for kreftene den byr på oppe ved ripa. Om 100 kgs kveita vil ned til bunns igjen har du ikke rare argumentet om du står med en klepp i den...spyd og blåse er tingen

Ok. Jeg skal jenke meg litt på dette ettersom jeg ikke har prøvd harpunt og blåse selv. Vet imidlertid at de svenske turistene på Torsvåg mistet drømmefisken sin med dette bruket. Det var antakelig underdimensjonert. Men jeg antar at et godt spyd/harpun kan være et alternativ til krok.

En solid kveitkrok er ihvertfall utprøvd og du vet sikkert selv at storkveitene som regel gaper med det samme hodet kommer opp av vannet. Ved å sette kveitkroken gjennom haka fra innsiden av munnen da er fisken din - garantert. En annen ting er at de skikkelig store kveitene som regel er rolig.

Jeg hadde imidlertid en sjokkopplevelse med ei på 42kg som var ekstremt vill:

Jeg lå på vakkerplassen med håndjuksa og hadde fått ei kveite på 10kg da jeg oppdaget ei større kveite som var oppe og slo med sporden ca 100m fra båten. Jeg startet motoren og gikk i møte med ho. Vel framme slapp jeg ned juksa og etter ei stund fikk jeg på en liten torsk. Jeg hadde dratt opp denne til midt i sjøen da det ble bom stopp. Aha - tenkte jeg - der var ho. Jeg slapp nylon og ventet 10 sekunder før jeg rykket til. Og da...... - fikk jeg svar på tiltale.

Dum som jeg var hadde jeg ikke kveitkroken med - kun en vanlig høtt (huk). Etter 15 min med gi og ta kom kveita opp til båten. Jeg fikk bløgget fisken med det samme og trodde jeg kunne ta den ombord med det samme også så jeg dundret høtten til bunns i nakken på ho. Det ble imidlertid dårlig mottatt og i basketaket som fulgte kjentes det ut som armen løsnet i skulderfestet (jeg slapp selvfølgelig ikke taket). Det som da skjedde var at høtten raknet ut helt fra nakken og fram til nesa.

Fisken raste til bunns igjen mens jeg hoppet og danset for å unngå juksanylon som lå kveilet rundt føttene mine.

Dette gjentok seg 5 ganger. Hver gang var jeg sikker på at fisken var død og klar til å ta ombord. Men - nei.

3.gangen ho var oppe og raste ned igjen hektet gummimakken seg fast i armen på jakken. (hadde en gummimakk over svenskpilken). Da var jeg sikker på å miste fisken. Men, neida, makkangeln rakna ut og heldigvis satte den seg ikke i hånda.

4.gangen jeg fikk fisken opp skar jeg bort makkangeln og fikk bløgget fisken bedre. Men det måtte ett utras til før ho var død. 5. gangen jeg fikk fisken til båten sto jeg bare og så på den i flere minutter til jeg var sikker på at den var død. Jeg stakk så hånda inn i gjellene på fisken og fikk snudd den rundt med hvitsiden opp - den kommer mye lettere over rekka da- og da var den min.

Fantastisk opplevelse.

Kveiterfraxxxxxxxxx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Her har du hatt skikkelig "kveitaction" Det er vel dette som gjør fisken såpass fasinerende å drifte etter. Vektklassen her omkring 40 kg er vel langt på vei de tøffeste ifht fight, vill og med plenty av krefter til utras. Poenget med disse fiskene er at de har masse krefter igjen etter første løftet til overflata, og man må ha en god metode å få ut dette før man begynner å løfte ombord. Jeg er enig av bøye/blåse/fender er risky om det er over 30-40 meter dypt, hvem vet hva en fender tåler av trykk?

Jeg skrev vist at blåse er tingen men mener absolutt ikke dette men heller "ukomprimerbar oppdrift" i str orden 10 kg. Jeg har laget en opplegg av harde små isoporkuler , kjøpt på REFA og brukes vel som oppdrift på garnlenker. Disse er stablet som jordbær på strå i tre parallelle korte lenker i fronten av harpuntauet, har så 50 meter kveitvad tau og 5 liters liten fender i enden av dette liggende i linstamp, går den dypt er det vel bare å følge etter fender... Det kritiske punktet med dette opplegget er godt feste for harpun, det mest utbredte er vel å sikte rett bak brystfinna og slå harpun gjennom buken, ellers har jeg sett alaskafiskere som sikter på hodet for å få harpunen inn i munn/svelgområdet, noen foretrekker vist gjellelokkene. Et annet moment som noen ggr taler for kveitkrok er at fisken av og til kommer vertikalt opp og du har intet å sikte på med harpun, legger den seg ikke flatt i vannet kan man altså bare glemme harpun, og mulig må du ha backupløsning med solid tau i rekka og krok i munnen, men om man får bra treff med harpunen skal det skje mye galt om du mister fisken med dette opplegget.

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ha brukt en svær og sterk håv til kveiter opptil 25-30kg istedenfor klepp. da har du muligheten til å sette de ut igjen, sånn med tanke på bestanden. guidene oppe på røst/værøy har jo bevist gang på gang at det er fullt mulig og praktisk med håv til mindre kveiter. det må sies at jeg har null erfaring med kveitefiske. men jeg vil tro at det er lettere med håv til fisk oppmot 25-30kg. haru først fått kveita inn i håven så får den ikke gjort så mye ugagn. klepper du den så har den fortsatt muligheter til å sprelle seg av kleppkroken og stikke av. rister den av pilken/jiggen din etter å ha falt av kleppen, så har du en skada kveite svømmende rundt uten mulighet til å få tak den igjen.

men når det gjelder større kveiter så er jeg enig i at bruk av brutale landingsmetoder som kveitekrok og spyd kan forsvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når det gjelder større kveiter så er jeg enig i at bruk av brutale landingsmetoder som kveitekrok og spyd kan forsvares.

I mangt og mye kan jeg være idealist, men får jeg en 20-30 kg kveite (eller 120-130 for den del) opp til ripa, så er det nok få her i verden som ville få meg til å slippe den igjen.

Men bevares...det er jo flott at noen er villige til dette.

Jeg er vel en av disse 'dinosaurene' som ser på havfiske som en særdeles morsom måte å skaffe fantastiske retter på bordet...men la oss få lov. Det er ikke hobby- og sportsfiskere som er en trussel mot kveitebestanden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangt og mye kan jeg være idealist, men får jeg en 20-30 kg kveite (eller 120-130 for den del) opp til ripa, så er det nok få her i verden som ville få meg til å slippe den igjen.

Men bevares...det er jo flott at noen er villige til dette.

Jeg er vel en av disse 'dinosaurene' som ser på havfiske som en særdeles morsom måte å skaffe fantastiske retter på bordet...men la oss få lov. Det er ikke hobby- og sportsfiskere som er en trussel mot kveitebestanden!

;) Just presis !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.