Gå til innhold
Fiskersiden

KVEITESPYD / HÅV........


sigbjørn
 Share

Recommended Posts

sant d. yrkesfiskerne er nok hakket verre. er ikke noe c/r fanatiker sjøl. mente vel bare at hvis en får en del kveiter så ville jeg ihvertfall valgt å slippe mesteparten. men får endelig ei kveite etter lang tids fiske etter den så er det fullt forståelig å lage mat av den. er visst god matfisk har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

115461_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/46685/115461.jpg

Fant en stooooor krok i naustet til bestefaren min i helga som var, pusset den opp med

slipemaskin og spraylakerte den med antirust. Tenkte den må være brukandes som landings

redskap vis jeg får på ei stor kveite, kroken er ca 45cm lang fra øye til spiss.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier i underkant av 1kg, stammen er ganske tykk så den er fin å løfte med vil jeg tro, gjenstår bare å se

om det blir nå kveite nå.

Noen idè om hva den kroken er laget for i utgangspunktet..? Ett eller annet skal henge fast, det er helt sikkert. Skikkelig mothake. Andre som vet hva dette er for? Hval..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen idè om hva den kroken er laget for i utgangspunktet..? Ett eller annet skal henge fast, det er helt sikkert. Skikkelig mothake. Andre som vet hva dette er for? Hval..?

Lurer lit på det samme, tror ikke den ble brukt som kveitekrok av bestefaren min da jeg aldri hørte

han drev mye med det, men han fisket lit med vad. Vet at de drev etter størja i området før i tia, mulig

den kan ha blit brukt til det. Den er sansynligvis hjemmesmid, ihvertfall kraftig stål/jern kroken er

laga av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer lit på det samme, tror ikke den ble brukt som kveitekrok av bestefaren min da jeg aldri hørte

han drev mye med det, men han fisket lit med vad. Vet at de drev etter størja i området før i tia, mulig

den kan ha blit brukt til det. Den er sansynligvis hjemmesmid, ihvertfall kraftig stål/jern kroken er

laga av.

Tipper på den har blitt brukt på størja ja.. Den har den litt åpne vinkelen til en "hytt" samtidig som "skaftet" også er vinkla slik at du har noe å dra i mot, i forhold til om skaftet hadde vert rett. Nesten som en moderne isklatreøks. Størja ble fangsta med not, og i sluttprosessen var det omågjøre å dra den opp i båten. Tampen i enden kunne gjøre det mulig for flere å hjelpe til om det skulle være større individ.

Forøvrig litt spessielt at trådstarter er bekymra for utaket av kveite i nordnorge, samtidig som han kvesser spyd og kleppkrok for å ta livet av en av dei ytterst få storkveitene(alltid hofisk) som finnes i sine trakter. En så lenge er det tross alt i bømlafjorden desse individa burde vert satt tilbake.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

kan vel gjerne være problematisk og spyde storkveite, den er tjukk og ekstremt solid, så jeg ville ikke ha satset på et spyd til større fisk. Krok er også tingen etter min mening, du får mer fleksibilitet slik at både du og fisken kan bevege dere under landinga. Det skal ikke så altfor mye rykk til før ei kveite river høtten ut av neven din=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.