Gå til innhold
Fiskersiden

Må velge døden for oppdrett eller villaks


Oteren
 Share

Recommended Posts

Kan godt hende det er vanskelig - eller endog umulig - å finne noen endelig løsning her, slik at man senere må gjøre et valg. Men da har man ihvertfall fått avklart dette, og kan gjøre valget på et mer solid faglig grunnlag. Og dessuten strider det jo mot enhver forskers natur å si at noe er umulig i utgangspunktet!

Har aldri sagt at noe som helst er umulig, så lenge forskning får tilstrekkelige midler til at det kan gjøres en effektiv, tverrfaglig og koordinert innsats for å finne løsninger. Det er jo nettopp her de bevilgende myndigheter har sviktet i alt for mange år. Hadde NFR og næringen selv evnet å være ørlite føre var og hørt på sentrale forskere som f. eks min tidligere sjef Frank Nilsen, som figurerer som medforfatter i kronikken, hadde denne forskningen vært iverksatt for lengst!

Har vi løsninger i sikte? Hvis generasjonstiden i en lakselv er målestokken har vi slett ikke det. Nix og atter nix! Det er det som er mitt poeng og hovedbekymring nå. Et eskalerende luseproblem vil unektelig gå sterkt ut over villfisk i meget overskuelig, nær fremtid. Sø-bestander i fritt fall i oppdrettstette områder har jo allerede merket trykket. Ferske lusedata viser allerede en alarmerende tendens som Olav Moberg sier, og badmidlene er ineffektive som luseregulator mange steder som Oteren er inne på. Har vi da noen muligheter annet enn i utopiens verden? Nix - en ressursforvaltning basert på håp om en ikke tidfestbar, fremtidig løsning er ikke "bærekraftig", som Helga P. stadig ynder å si!

Naturlig seleksjon fører til rask utbredelse og favorisering av resistente genotyper, for de individer som ikke har denne resistensen vil selvsagt ikke klare seg like bra på laksen. Hvordan i all verden skal forskning som har meget langsiktige målsetninger kunne bøte på allerede akutte problemstillinger? Hallo? Forskningen er ikke engang finansiert ennå, og hvis den noen gang blir det er det selvsagt håp om løsninger på (altfor) lang sikt. Hvor er villfisken da?

Dessuten, bevilgninger har i seg selv aldri utløst brukbare resultater og nye metoder sånn helt uten videre. Dette er komplekse problemstillinger der mye ren grunnforskning gjenstår. Det tar tid!

For villfisken som allerede sliter kraftig er et 5 års lushelvete uansett alt for lenge å gjennomleve. Det er en utopi å tro at nye, kjemiske lusemidler er utviklet, utprøvde og godkjente på så kort tid. Dessuten står ikke farmasøytiske selskaper akkurat i kø for å tillate sine midler brukt på et problemdyr som lakselus, så lenge de har gode markeder annetsteds for produktene sine. Pr i dag har vi ikke alternativer, neppe om noen år heller, for her vil ingen sverte sine produkters renomme ved å slippe dem løs i et usikkert marked!

Kanskje PerH har rett at det ikke er mulig å utvikle gode vaksiner, men VET vi dette i dag? Er ikke det en av de viktigste sidene ved forskningen at den med åpent sinn kaster seg ut i ukjent terreng, der man aldri på forhånd kan vite hva som er mulig å få til?

Og det at alle former for parasitter, bakterier og virus over tid vil utvikle resistens er jo noe vi VET vil skje. Men det betyr ikke at vi skal gi opp å arbeide med disse tingene, men heller at vi hele tiden må være på tå hev. Dette er en evig høk over høk situasjon vi aldri blir ferdige med. Nettopp derfor er det viktig at man fortsetter å utvikle ny kunnskap og nye metoder for å møte denne utfordringen. Dette er kanskje det sterkeste argumentet for denne forskningen, og det som i størst grad rettferdiggjør at samfunnet gir Torrisens miljø de nødvendige midler. Så vil tiden vise om vi faktisk må gjøre et endelig valg mellom villaks og o-næring her....

For å si det slik - det tok vel ca. to år å identifisere og rense opp komponentene til et eneste , svært begrenset vaksineforsøk utført på Havforskningen. I beste fall kan 3-4 års arbeid der ute karakteriseres som et pilotprosjekt man kan jobbe videre på, for resultatene var slett ikke konklusive. Dette er hverdagen for de som driver grunnforskning. Stein på stein - forskning tar enormt med tid. Ingen vet om de noen gang lykkes med en vaksine eller ei, oppgaven er formidabel. En ferdig utviklet og bruksklar vaksine er i alle fall langt utenfor en full generasjons-syklus i lakseelvene våre. Det er tross alt ikke "enkle" organismer som virus eller bakterier vi snakker om her...

Min tidsskala for hva som er mulig eller ikke (alle NIX'ene) defineres selvsagt av det de ville bestandene klarer å takle de kommende år. I dette tidspersektivet har hverken forskning eller villfisk en sjanse i havet så lenge dagens oppdrettsproduksjon opprettholdes!

Torrisens "dersom" er derfor fullstendig irrelevant så lenge krisen allerede er et faktum og vi slett ikke har effektive botemidler å sette inn mot lusa i overskuelig fremtid! Kronikken er forfattet for en måned siden og mye har skjedd siden da. Resistensen brer seg. Ser derfor ingen annen utvei enn at næringen må trappes kraftig ned, inntil Torrisen eller andre i inn- eller utland finner bærekraftige, forsvarlige løsninger.

Disse potensielle løsningene har neigu ikke villfisken tid til å vente på...

Nå er det kanskje noen konspirasjonsteoretikere som hevder noe annet, men det vel rimelig å anta at problemene ble offentliggjort så snart man hadde bevisene/mistankene.

Helt feil!

Resistensen i Trondheimsfjorden ble påvist og solid faglig dokumentert - men det tok over et år før resultatene var offentlige i media. Forsøkene ble utført på HI. I know! Konspirasjonsteoretikere? Nei, vennligst skygg banen! Her er det folk som vet!

At andre krefter sørget for å legge lokk på den viktige nyheten en er en helt annen og skremmende side av "oppdrettsvernet" i varslingssystemet vårt....

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som et aldri så lite apropos til de som synes jeg er vel bombastisk i mine utsagn:

I TRØNDELAG ER DET PÅVIST RESISTENS MOT BÅDE SLICE OG BADBEHANDLINGSMIDLER..!

Det har man visstnok visst i et år nå i følge en av de som skal forelese på Gardermoseminaret i morgen!

Selv hadde jeg bare ryktene å forholde meg til inntil i kveld. Herregud, alt som kreves er at en hannlus med SLICE resistens finne en hunnlus med badbehandlingsresistens nå, så nå er helvete virkelig løs! Oddsen for dette allerede har skjedd må regnes som ubehagelig høy og faglig sett meget sannsynlig siden resistensen er påvist i de samme farvannene... :)

Ikke rart lusetallene i Trøndelag øker ukontrollert nå. Situasjonen nå er dessverre bare en aldri så liten forsmak på scenarioet vi nå med 100% sikkerhet vet vil komme. Multiresistent lus! Fytti katta, fryser på ryggen bare ved tanken! Fremdeles noen som synes jeg er pessimist her eller vil bruke tid på å kverulere om ubetydeligheter? Fatter noen virkelig alvoret her?

Mattilsynet har nå alt de trenger for å iverksette drastiske tiltak hvis hensynet til villfisken - og o-fisken - i Trøndelag og for så vidt resten av landet skal prioriteres. Dobbel resistens i samme område, galopperende lusetellinger og høy biomasse av o-fisk i mærd. I mine øyne betyr dette intet annet enn øyeblikkelig brakklegging! Alt annet vil være gambling med både villfisk og næring - på godt norsk ren galskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som et aldri så lite apropos til de som synes jeg er vel bombastisk i mine utsagn:

I TRØNDELAG ER DET PÅVIST RESISTENS MOT BÅDE SLICE OG BADBEHANDLINGSMIDLER..!

Det har man visstnok visst i et år nå i følge en av de som skal forelese på Gardermoseminaret i morgen!

Selv hadde jeg bare ryktene å forholde meg til inntil i kveld. Herregud, alt som kreves er at en hannlus med SLICE resistens finne en hunnlus med badbehandlingsresistens nå, så nå er helvete virkelig løs! Oddsen for dette allerede har skjedd må regnes som ubehagelig høy og faglig sett meget sannsynlig siden resistensen er påvist i de samme farvannene... :)

Ikke rart lusetallene i Trøndelag øker ukontrollert nå. Situasjonen nå er dessverre bare en aldri så liten forsmak på scenarioet vi nå med 100% sikkerhet vet vil komme. Multiresistent lus! Fytti katta, fryser på ryggen bare ved tanken! Fremdeles noen som synes jeg er pessimist her eller vil bruke tid på å kverulere om ubetydeligheter? Fatter noen virkelig alvoret her?

Mattilsynet har nå alt de trenger for å iverksette drastiske tiltak hvis hensynet til villfisken - og o-fisken - i Trøndelag og for så vidt resten av landet skal prioriteres. Dobbel resistens i samme område, galopperende lusetellinger og høy biomasse av o-fisk i mærd. I mine øyne betyr dette intet annet enn øyeblikkelig brakklegging! Alt annet vil være gambling med både villfisk og næring - på godt norsk ren galskap!

Olav Moberg har skrevet et veldig interessant innlegg om saken på bloggen sin! Kan leses HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare så synd at denne debatten raser her inne på FS, og ikke på forsidene av landets største aviser...........

Go public folkens!

Det er så sant!

Og vi har ofte tenkt oss tanken på å få ting ut. Vi klarte det jo med sjølaksefisket, men her har vi vært litt slappere.

Men nå har lusa større fokus enn på lenge, så vi får håpe noe kommer ut av seminaret og dermed treffer forsidene. Vi har nå et par "utskremte" deltakere på møtet :)

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare så synd at denne debatten raser her inne på FS, og ikke på forsidene av landets største aviser...........

Go public folkens!

Go public?

I morgen arrangeres et seminar på Gardermoen om saken. NFR (forskningsrådet) er vel de som inviterer, med Bærekraftige Helga som innleder. Det som kan krype og gå av tverrfaglig ekspertise innen alle sektorer er representert. Alt sammen på grunn av ei lus vi kjenner meget godt på gangen alle sammen...

Jounalistene vil sikkert også finne noe å løfte på øyenbrynene av. Hvis ikke er det i seg selv en sensajon. Oddekalven lurer også i kulissene, denne gang med en mer faglig basert kampanje. Vi i BJF/HJFF sender Oteren på FS av gårde som vettskremt (eller var det utskremt) medarbeider for å ivareta kritiske innspill til både dette og hint. Han har jo lang erfaring fra næringa, er nå forskerbiolog og elsker å fiske villfisk. Drømmekombinasjon - rett mann på rett plass!

Go Ole! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så denne nå

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff...isplaypage=TRUE

Mulig dere andre har sett den før men....

Forbundet er jo enige med oss ang luseproblemet, men det var en liten detalj jeg merket meg. Skjønt, liten....

"Tidligere i høst ble det meldt om at lakselus i et anlegg ved Austevoll i Hordaland hadde utvikla resistens mot det kjemiske behandlingsmiddelet Slice. I det siste har det også blitt oppdaga resistens eller nedsatt følsomhet mot Slice i tre nye anlegg i Hordaland og Sogn og Fjordane.

- Vi kan bekrefte dette. Det er ingen rapporteringsplikt til Mattilsynet om resistens, og vi vet derfor ikke hvilke anlegg som har vært ramma, sier Hulda Bysheim i Mattilsynet til Norsk Fiskeoppdrett/ Kyst.no."

Hva, kan dette være riktig? Da har jeg ihvertfall ETT forslag som kan gjøre kampen mot resistens ørlite granne lettere å gjennomføre!!

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så denne nå

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff...isplaypage=TRUE

Mulig dere andre har sett den før men....

Forbundet er jo enige med oss ang luseproblemet, men det var en liten detalj jeg merket meg. Skjønt, liten....

"Tidligere i høst ble det meldt om at lakselus i et anlegg ved Austevoll i Hordaland hadde utvikla resistens mot det kjemiske behandlingsmiddelet Slice. I det siste har det også blitt oppdaga resistens eller nedsatt følsomhet mot Slice i tre nye anlegg i Hordaland og Sogn og Fjordane.

- Vi kan bekrefte dette. Det er ingen rapporteringsplikt til Mattilsynet om resistens, og vi vet derfor ikke hvilke anlegg som har vært ramma, sier Hulda Bysheim i Mattilsynet til Norsk Fiskeoppdrett/ Kyst.no."

Hva, kan dette være riktig? Da har jeg ihvertfall ETT forslag som kan gjøre kampen mot resistens ørlite granne lettere å gjennomføre!!

Olav

Ser ut som bra timing!

Her ser det ut som om at det må jobbes kraftig på mange fronter, dersom en skal få banket dette inn hos de ansvarlige. Nærliggende spm er jo: Hvem skal stilles til ansvar? Hvem tar de økonomiske konsekvensene? Hvem har det kontrollerende ansvaret?...........

Å latt næringen mer eller mindre styre seg selv går som regel galt!

Hvor er velferdshensynene til villfisken? Sikker på at noen kunne laget en heftig sak ut av dette.

Oteren, som prøver å kvesse klør og tenner for å gi ekle spm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyn rapport fra seminar på Gardemoen idag:

Alt vi har skrevet i denne tråden er bekreftet. I Trøndelag er det påvist resistens mot badmidler og slice....... Ingen nye midler står på trappene, det er snakk om å bruke eldre midler som flere plasser er bevist resistens imot.

FKD mener fortsatt at det er bærekraftig å gi nye konsesjoner på tross av massive pd problemer og resistens hos lakselusen. Vær så snill en eller annen å lær politikere og personer i FKD hva ordet bærekraft betyr.

I Chile tok det 2 år fra man viste multiresistens til en hadde ragnarokk. Villfisken er en sagablott om en ikke iverksetter tiltak umiddelbart.

Om en nå ikke setter inn det en har av skyts og forener kreftene så bærer dette at skogen for både næring og villfisk.

En veldig bekymret Oter.

NB. Forskningen er langt unna nye metoder, så løsningen er å kjøpe seg tid ved forvaltningsmessige tiltak av rette myndighet som er mattilsynet. En nøkkel ligger og hos fiskehelsetjenesten som burde vite hvordan avlusningen blir praktisert i næringen, og burde være sitt ansvar bevisst.

Endret av Oteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på tide at en forsker tok ut skoen av kjeften og smalt til litt! godt å se at de ikke er helt gjennompinglete på havforskningsinstitutet. men virka som han og forskerne hadde vært klar over en del ting lenge(skulle bare mangle for det har jo menigmann vært å!). hvorfor vente så lenge med å si ifra? fått for godt betalt av staten?

beklager litt bastante kommentarer, men jeg er ekstremt lei at ingen med litt faglig tyngde skriker ut mot idiotien til o-næringen og ikke minst myndighetene. så detta er en liten start. håper det avler fler opprop mot idiotien. :o

en ting til: han snakker bare om løsninger for luseproblemer(flott at han kommer med konkrete tiltak til løsninger). men om det blir helt lusefritt i alle o-anlegga, så hjelper det ikkeno så lenge det rømmer o-laks hver gang det blåser mer enn bris.

Takk, du kommer meg i forkjøpet.Satta.....n dettte temaet vil nok aldri bil" lakt på is"PUNKUM. Så lenge lobbyen sitter med gronkene.Dessverre. :lol: Det gledelige er jo den merkbare viljen til å "si fra "bla, på denne siden. Noen er blitt merkbar taus ja.:-)

Flott :D . Bærekraftigmeglangtinnirævvvv.....a. :)

Flagg dem ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge lobbyen sitter med gronkene.

Tja, en av grunnene til at denne forskeren snakker i store bokstaver er nettopp for å skaffe grunker... for øvrig er vi vel alle enige om at det er bra at forskere tør å snakke rett fra levra. Så blir det spennende å se om vedkommede får sine midler, og får gjort denne viktige forskningen, og i forlengelsen av dette, hva som skjer med norsk o-industri på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en av grunnene til at denne forskeren snakker i store bokstaver er nettopp for å skaffe grunker... for øvrig er vi vel alle enige om at det er bra at forskere tør å snakke rett fra levra. Så blir det spennende å se om vedkommede får sine midler, og får gjort denne viktige forskningen, og i forlengelsen av dette, hva som skjer med norsk o-industri på sikt.

Se der ja: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff...isplaypage=TRUE

Nå har og forbundet tatt i bruk litt sterkere lut!

Det er strakstiltak av forvaltningsmessig karakter vi trenger nå, samt en holdningsendring i næringen. Ble skremt da jeg hørte fra Mattilsynet og Arve Nilsen på luseseminaret hva som var den vanligste gjennomføringen av badbehandling. Denne utførelsen er stikk i strid med terapianbefalingen fra Statens legemiddelverk, næringen viser en uansvarlig bruk av kjemoterapautika!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff...isplaypage=TRUE

Nå har og forbundet tatt i bruk litt sterkere lut!

Det er strakstiltak av forvaltningsmessig karakter vi trenger nå, samt en holdningsendring i næringen. Ble skremt da jeg hørte fra Mattilsynet og Arve Nilsen på luseseminaret hva som var den vanligste gjennomføringen av badbehandling. Denne utførelsen er stikk i strid med terapianbefalingen fra Statens legemiddelverk, næringen viser en uansvarlig bruk av kjemoterapautika!

Interessant at næringa nå prøver å legge skylda på Mattilsynet for resistensen. Kravet om lave luseverdier er grunnen til at de må behandle så kraftig og ofte, at resistens oppstår.

Fagfolk i alle miljøer (HI, Vet Inst, UiB) kan fortelle hva som skjer med anlegg som er så store at de ikke kan behandles forskriftsmessig. Enorme merder hvor bare en liten del av fisken når medisinen og kan flykte ned i dypet for å unngå den. Hvem som helst kan ta en telefon til disse gruppene og spørre dem om medisieringer følger forskriftene. Spør i tillegg om de vil gå god for at fisken blir godt medisinert. Du vil ikke finne noen av dem som tør å gå god for dette. Snarere tvert om.

Og det er gammelt nytt. Mange har sovet i timen her. mattilsynet, og spesiellt fiskehelsefolka MÅ jo ha visst om dette? De har jo oppsyn, og er rundt om. Det ryktes jo alltid om fortiet kjennskap også.

Tror næringa at de slipper unna med dette? Det er feil bruk som er verst ved medisinering, ikke hyppig men forskreven måte.

Selvfølgelig risikerer man ved all behandling problemer, men det finnes måter å redusere problemene på. Totalmedisinering gjort forskriftsmessig er nok den beste av disse. Om ikke annet har man sitt på det tørre hvis man gjør det riktig.

Jeg er optimist i den forstand at jeg tror Gardermoseminaret fikk litt fokus på dette. Vi MÅ få uavhengige lusetellinger, og vi MÅ få oppsyn med behandlingene. Videre må myndighetene få klare retningslinjer for reaksjoner, og begynne å håndheve allerede eksisterende regler. Er anleggene for store til å drives etter gjeldende forskrifter, steng dem ned, eller krev at de nedjusteres til forsvarlig størrelse.

Burde ikke være kontroversiellt, en gang. Sunn fornuft.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det nytter ikke med flotte seminarer og avisartikler vist det står så på stede hvil på tilltaksfronten som det har gjort til nå, er det nokk ikke vits og kjøpe fluesstenger med god garantid mer for da er laksen vekke ganske snart tenker jeg. vi burde trappe opp alle som en utføre stortinge og vist hvor mangen vi er i dette lande som syns laksen og sø er en viktig del av norsk natur. få litt ordentlig blest om tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det blir nå satt spørsmål om bærekraft og fokus på sjøørret! Se: Haugesunds Avis idag: http://www.haugesunds-avis.no/article/2008...16/1058/AKTUELT

Nå begynner de å våkne i Trøndelag og! Litt ny vinkling, men dette kan bli bra. Følg med i media fremover, NMF har kalt inn til møte for å samle (Laksealliansen)elveinteresser og de som ville møte fra forvaltning. Skal ikke se bort ifra at det kan bli blest i media fremover!

http://www.jaktogfiske.info/id/1172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.