Gå til innhold
Fiskersiden

Har jeg kjøpt feil powerpro ?


Vikane
 Share

Recommended Posts

Da var det ikke helt skivebom da, er lettere forvirret over alle disse talla angående tykkelse og styrke på powerpro, det burde da stå noe informasjon om dette noe steder på nettet ?

Har leita på powerpro sine sider, men som en typisk amerikansk side er det ikke lett å finne det man leter etter der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Legger inn denne igjen, som noen her på FS så elskverdig ordnet en gang:

PowerPro-tabell:

0,10 mm 5 kg

0,13 mm 0,005" 8 lb 8 kg

0,15 mm 0,006" 10 lb 9 kg

0,19 mm 0,008" 15 lb 13 kg

0,23 mm 0,009" 20 lb 15 kg

0,28 mm 0,011" 30 lb 20 kg

0,32 mm 0,012" 40 lb 25 kg

0,36 mm 0,014" 50 lb 30 kg

0,41 mm 0,016" 65 lb 40 kg

0,43 mm 0,017" 80 lb 48 kg

0,46 mm 0,018" 100lb 55 kg

0,56 mm 0,022" 150lb 75 kg

0,76 mm 0,030" 200lb 95 kg

0,89 mm 0,035" 250lb 125 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se hvor den sena jeg har kjøpt passer inn på den tabellen, 40 lb test og 010 lb diameter ?

Dette er sena du har kjøpt tipper jeg:

0,32 mm 0,012" 40 lb 25 kg

Det der med 10lb diameter tror jeg ganske enkelt betyr at dimmen på sena di tilsvarer dimmen på en 10 lb monosene... Noen må gjerne arrestere meg om jeg er way off :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 lb x 0,454 gram = ca 18 kilo

Stemmer det.

Det stemmer og det stemmer ikkje.

Powerpro er IGFA-klassifisert og da er det knutestyrken i våt tilstand som gjelder etter det eg har fått opplyst.

Hvis me tar for oss 40 lbs snøret så skal det MAX tåle 40 lbs (ca 18kg) med våt knute. Snøret er 0,32mm tjukt og i Europa har det ein bruddstyrke på 25kg. Da er det det bruddstyrken på sjølve snøret som gjeld (ikkje knute og ikkje vått).

Når produsenten skriver "40 lb Test 10 lb Dia" meiner dei at snøret har IGFA-klasse 40 lb og at tjukkelsen er den samme som 10 lb monofilament. I US oppgir dei ikkje tjukkelsen på snørene i mm men rangerer dei etter vektklassen dei er beregna på i lb.

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer og det stemmer ikkje.

Powerpro er IGFA-klassifisert og da er det knutestyrken i våt tilstand som gjelder etter det eg har fått opplyst.

Hvis me tar for oss 40 lbs snøret så skal det MINST tåle 40 lbs (ca 18kg) med våt knute. Snøret er 0,32mm tjukt og i Europa har det ein bruddstyrke på 25kg. Da er det det bruddstyrken på sjølve snøret som gjeld (ikkje knute og ikkje vått).

Når produsenten skriver "40 lb Test 10 lb Dia" meiner dei at snøret har IGFA-klasse 40 lb og at tjukkelsen er den samme som 10 lb monofilament. I US oppgir dei ikkje tjukkelsen på snørene i mm men rangerer dei etter vektklassen dei er beregna på i lb.

Trur dette er feil Helge,

Når snøret er IGFA klassifisert som 40 lbs snøre, så er det MAX 40 lbs som skal vera bruddstyrken, ikkje MINST som du skriv. Ellers så stemmer alt du skriv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøret er "perfekt" til formålet, hvorfor vil du opp i 25 kilo bruddstyrke?....

spol på det snøret du har å prøv å løfte ei 10 litersbøtte med vann med stanga di (det veier ca 10kg),så skjønner du at du ikke trenger 25kg bruddstyrke....

, det blir bare mer strømfang og dermed tyngre lodd for å holde bunnen om du går opp i dimmensjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøret er "perfekt" til formålet, hvorfor vil du opp i 25 kilo bruddstyrke?....

Hmm, nei si det.

Noen ganger har man bare fått en ting for seg, at man bør ha den styrken for å kunne takle "beist" med litt størrelse på, men jeg har ingen erfaring med valg av sene-styrke til slikt fiske, så da går jeg for denne.

Har hørt det er viktig å få dratt det skikkelig stramt på, er det noen triks for å få til dette, eller er det best å levere til en forretning med utstyr for å kjøre på sena ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nei si det.

Noen ganger har man bare fått en ting for seg, at man bør ha den styrken for å kunne takle "beist" med litt størrelse på, men jeg har ingen erfaring med valg av sene-styrke til slikt fiske, så da går jeg for denne.

Har hørt det er viktig å få dratt det skikkelig stramt på, er det noen triks for å få til dette, eller er det best å levere til en forretning med utstyr for å kjøre på sena ?

legg pp spolen i ei bøtte med vann en stund før du begynner å spole på, bruk ei våt fille der du lar pp snøret ligge stramt "i klem" om du skjønner hva jeg mener, la spolen ligge i vannet når du spoler på.

men det beste er selvsagt om du får noen til å holde spolen på en kulepenn, med litt "brems" på. det kan godt være en våt klut på hver side av spolen, da den blir varm av bremsinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg spolen på et teppe og kjør en pinne gjennom spolen som er såpass lang at du kan ha føttene på begge sider. Da kan du justere hvor stramt du skal ha det på på egenhånd.

Denne hørtes jo enklest ut, og da trenger jeg ikke fukte spolen først ? Går det an å få det for stramt ?

Bruker man ikke noen runder med elektroteip i bunnen her også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hørtes jo enklest ut, og da trenger jeg ikke fukte spolen først ? Går det an å få det for stramt ?

Bruker man ikke noen runder med elektroteip i bunnen her også ?

Knyt fast multien fyrst og legg nokre stramme tørn med elektrotape over før du legg på snøret stramt. Og, som Asmund poengterer, er det ein stor fordel å legga PPen på i våt tilstand. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig overbevist om at våt PP lønner seg på haspelsneller og, forøvrig. Ved de første kastene med tørr PP så ble det knuter og møkk flere ganger. Så sørget jeg for at vann trakk gjennom lagene på spolen, tok endel kast, påførte mer vann osv. og siden har det ikke vært en eneste krøll.

Enten er det noe i det eller så har jeg bare hatt flaks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.