Gå til innhold
Fiskersiden

Har jeg kjøpt feil powerpro ?


Vikane
 Share

Recommended Posts

Et siste spørsmål jeg skulle hatt funnet ut av, hvordan kan jeg finne ut hvor mange meter sene jeg får på snella ? Vil jo helst vite hvor mye jeg har å gå på, og ikke minst, hvor mye jeg har igjen på trommelen etter å ha fylt opp snella, noen som har en grei løsning på hvordan jeg kan finne ut dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på Ryobi, Dam, Mustad Tellerverk. Ryobi er klart dyrest og ser klin lik ut med de andre, men det skal vistnok kun være på utsiden? Har i hvert fall enda ikke verdt borti et Ryobi som har tatt kvelden, de billige derimot....

Vilma sin metode er knall, og er du virkelig pirkete på eksakt fylling av spolen så fukt det først. Ellers så går det an å legge på "litt" ekstra for så å slippe ned på dypt vannn 4-5-6-700m og sveive på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg å legge snøret i kryss ganske ofte når du sveiver på, slik at ikke snøret skjærer inn i spolen ved høy belastning!

Skal huske på det.

Leiter litt rundt etter telleverk, om det er kun ryobi som er nøyaktig nok blir det en drøy kostnad bare for å vite mye snøre det er på snella :)

Funnet noe på ebay, bildet er identisk med ryobi sin, ser ikke navnet på selve telleverket, så da må det kanskje være en kina kopi....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telleverket kommer kun å bli brukt til å måle opp hvor mye som går på snella ja, ikke på stanga når jeg er ute å fisker. Hvis dere mener den fra mustad duger til det, så går jeg for den.

Forslag: Ha den på stanga når du fisker også. Er ofte et genialt hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigutgaven under fiske er å ha noen løse ulltråder i lomma og legge de under snøret når man sveiver opp om man har funnet stimen f.eks på et bestemt dyp - da kan man uten problem slippe ned til samme dyp igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigutgaven under fiske er å ha noen løse ulltråder i lomma og legge de under snøret når man sveiver opp om man har funnet stimen f.eks på et bestemt dyp - da kan man uten problem slippe ned til samme dyp igjen....

Ja, spørs om ikke det blir løsningen for meg.

Kjøpte meg et slik mustad telleverk, men det jeg ikke tenkte på var jo at når man drar på sena så stramt som jeg gjorde, da tålte ikke de små trinsene på telleverket den belastningen, så de spratt veggimellom før halmetern var kommet på snella. Resultatet er nå at jeg har fyllt opp ei TLD Star 20/40 snelle, uten å ane hvor mye som er på den ;) Noen som har en ide om hvor mye det kan være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at 0.32 multi er litt tykkere enn 0.32 mono.

:) Om det ikkje er tjukkare enn mono, er det, som oftast, ikkje ein rund profil på multi. Det fører til at multi oftast bygg meir på spolen enn tilsvarande mono. Dette brukar ikkje å vera eit problem på store sneller, men kan, på mindre sneller, utgjera eit problem då ein er meir avhengig av å få på nok snøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal prøve denne. Målte forøvrig sena med mikrometer, og havnet på ca 0,34.

:) Årsaka til at du havner på 0,34 er nok det at multi sjeldan, eller aldri, er heilt rund, men snarere oval i profilforma. Difor vil du, med micrometer, få difrensierte resultat alt etter kor på profilen du måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Årsaka til at du havner på 0,34 er nok det at multi sjeldan, eller aldri, er heilt rund, men snarere oval i profilforma. Difor vil du, med micrometer, få difrensierte resultat alt etter kor på profilen du måler.

Ok, men ikke store forskjellen egentlig da.

Ei 20 lb mono, kan man anta den tilsvarer ca 0,35 mm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spørs om ikke det blir løsningen for meg.

Kjøpte meg et slik mustad telleverk, men det jeg ikke tenkte på var jo at når man drar på sena så stramt som jeg gjorde, da tålte ikke de små trinsene på telleverket den belastningen, så de spratt veggimellom før halmetern var kommet på snella.

Det første jeg gjorde også :) Legg lina rundt hjulet en gang og du har full kontroll igjen. Men, vær obs på at dette vil slite på multiliner. Bruker derfor mine tellere ( Ryobi og Mustad) bare ved nedslipp. Med søkke og/eller fisk på, tar det ikke lang tid før multien ser ut som og er like sterk som en ulltråd.

Ok,

det betyr at snella tar 439 m 0,42 sene.

Med 0,35 sier da linecapacity at jeg har ca 632 m, synes dere dette høres sannsynlig ut ?

Synes dette høres litt optimistisk ut. Et sted rundt 550 meter skulle jeg tro er mer riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har bare forholdt meg til hva det programmet sier, men det er klart at det spørs jo hva som defineres som full snelle osv også da.

:) Ja,fyll ikkje spolen heilt opp dersom du kan. Sjølv om du synest det er greit å føra snøret der du vil ha det på spolen når du fyller på, er det nokoheilt anna når det er storfisk på. Det er kjipt å missa gromfisk pga overfylt part av spolen, dersom du ikkje fører snøret med fingrane under påfylling vil du sjå kva eg meiner. Då vil snøret vera konsentrert på midten av spolen med god plass i endane av spolen. Eg har ikkje mogelegheit til å syna det med bilete her eg er no, men det er det kanskje andre som kan? Alle som har kjørt stor fisk på overfylt spole veit kva eg meiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.