Gå til innhold
Fiskersiden

Kjøp av vadebukser


Truls
 Share

Recommended Posts

Ok. Då er det greit. Eg berre lurte sjønar du :D

Men, Truls. Eg er fornøgd med simms sine freestone vadere og dei kan kanskje vere eit alternativ? (www.nfisk.no) Hos nordisk (adressa) kan du også få kjøpt sett med freestone buksa, freestone sko og gravel guards til 2795 spenn. Et godt alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Truls

Har bestemt meg for å kjøpe vadebukser, og derfor så lurer jeg på om noen av dere har noen anbefalninger til hvilken type eller merke jeg burde kjøpe. Skal for det meste bruke de til fiske i sjøen og ørretfiske i elver og vann.

Maks pris ca. 2500 kr

Vanntemperaturen der du skal fiske bestmmer om du skal kjøpe neopren eller vadere i pustende stoff. Er temperaturen oftest under ti grader er neopren førstvalget og vice versa.

Det neste du må ta stilling til er fast støvel eller egne vadesko. Fast støvel er raskere å ta av og på.(For mange er det et viktig poeng å komme først i til fiskeplassen!) Som regel kommer du billigere unna med fast støvel.

Ulempene er at komforten ikke blir like bra, de er vanskeligere å tørke, og når støvelen er utslitt er det som regel bare å kassere buksa.

Orvis har kommet med et par "gore-tex" bukser med fastmontert vadesko med snøring. Ser interessant ut.

Velg også et merke som har god garantiordning. Vadere bør du ikke kjøpe på postordre! Blir lett feil størrelse og problem med evt reklamsjon. Handle i en seriøs butikk hvor du kan få byttet buksene ved feil/lekkasje. Snakk med andre kunder og deres erfaringer.

Når det gjelder merker så skryter mange av Vision og Guideline. I den dyrere enden har du bl.a. Simms, Patagonia og Loop. Selv har jeg et par Patagonia SST+ som jeg er godt fornøyd med, men har også et par Neoprene vadere som backup/kaldtvannsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

For alt i verden om du skal vade i saltvann.. skyll i ferskvann og vreng vaderen. ellers blir de ikke mange år gammel... jeg bruker en til ferskvann, og en til sjøen. mest for å vite at den dagen jeg står i gudvangen, eller namsen etc. så skal vaderen være tett. men dette sjekeks jo selvfølgelig FØR sesongen starter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville gått for to par vadere.

en til sjøen og en til ferskvann.

selv har jeg loop adventure vadere som er noen år gamle nå men de er fortsatt tette og meget gode.

det er en forsterket utgave som har cordura stoff i rumpa og fra knærne og ned.

i sjøen bruker jeg tailwater sine neopren vadere som også begynner å dra på åra men holder fortsatt vannet ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :D ]Valg av vadebukse er ikke lett, enig i at postordrekjøp på dette kan gi problemer.Passform,størrelse og bruksområder er individuell og en vadebukse må prøves før kjøp.I prisklassen 2500,- er det mye bra å velge i og forretningene har sikkert gode rabatter på denne årstida.Vision(Aktiv Fritid)leverer bukser i alle str og alle fasonger;eks.LK- large-konge(kor****nt) osv.Husk at det ikke skal stramme når du tar sitteøvelser ol, samtidig at du ikke skal "svømme" i buksa.Seriøse forhandlere kan hjelpe deg til å finne den rette varianten for deg og ditt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.