Gå til innhold
Fiskersiden

FS julekalender 12 desember


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

I dag kunne jeg ta turen til gjeddestedet "mitt" og hente en luring som har hengt i et tre og ventet på meg siden en dag i august, da et siste kast gikk litt for langt:

Photo-0159.jpg

Som følge av kalde dager i det siste var hele området fryst og jeg fikk anledning til å rusle over isen til steder hvor jeg aldri har kunnet ta meg fram til tidligere (blant annet til der popperen hang), noe som er interessant med tanke på studering av potensielle bra steder hvor gjedda holder til, med tanke på neste års satsing. :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har gått glipp av mye bra da jeg ikke har fulgt med på kalenderen i år. :)

Veldig spennende luke dette her! Har prøvd poppere noen ganger og har fått gjedde og ørret på det. Enig i at dette er en utrolig spennende metode! Blir jo nesten så en skvetter når fisken kaster seg over popperen med et plask! Fikk virkelig lyst til å prøve dette mer i år etter denne luken, så takk for den! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest StadJon

Finfin luke! Kjører du standard wobblerknute/rapalaknute? En sluklås vil vel i noen tilfeller ødelegge litt av gangen på dem.

Popperfiske er moro over makrellstimer også :)

Ikke fått med meg de to siste postene her før nå :)

Jeg har pleid å bruke standard wobblerknute/rapalaknute, ja. Min erfaring er at hvis man styrer unna svivel/splittring/sluklås osv så blir gangen og, ikke minst, balansepunktet på popperen mye bedre i vannet.

Noen utgaver er som nevnt veldig følsomme for ekstra vekt; da popperen er designet for å ligge helt i grenseland mellom å flyte/synke litt ned i vannet av sin egen vekt alene. Da er det trasig å ha noe som gir vekt foran, siden det kan ødelegge hele gangen på popperen - man mister veldig mye av kontakten.

Så jeg kommer nok til å fortsette å bruke wobbler/rapalaknute og heller kjøre et litt tykt monofortom slik at hvis større fisk med et skummelt tannsett hiver seg over popperen, så er sjansen for slitt sene redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke fått med meg de to siste postene her før nå :o

Jeg har pleid å bruke standard wobblerknute/rapalaknute, ja. Min erfaring er at hvis man styrer unna svivel/splittring/sluklås osv så blir gangen og, ikke minst, balansepunktet på popperen mye bedre i vannet.

Noen utgaver er som nevnt veldig følsomme for ekstra vekt; da popperen er designet for å ligge helt i grenseland mellom å flyte/synke litt ned i vannet av sin egen vekt alene. Da er det trasig å ha noe som gir vekt foran, siden det kan ødelegge hele gangen på popperen - man mister veldig mye av kontakten.

Så jeg kommer nok til å fortsette å bruke wobbler/rapalaknute og heller kjøre et litt tykt monofortom slik at hvis større fisk med et skummelt tannsett hiver seg over popperen, så er sjansen for slitt sene redusert.

Wow !!!

Har ikke hatt tid til å holde meg oppdatert her inne på lenge (pga jobbskifte og andre uvesentlige "ikke-fiske-ting"), men her har du gjort en kjempejobb. Du vil nok tenne popper-interessen hos flere med denne luka. Flotte bilder broren din har levert også...dette varmer frosne sportsfisker-hjerter i mørketida. Har også erfart det samme angående bruk av svivel etc. Kvalitets-poppere er nøyaktig balansert, og det skal lite til for å forandre gangen i vannet. Klarer nesten ikke vente på at vannet blir varmere og storlyren jager i overflata. I mellomtida skal jeg prøve å fange min første popper-SØ...dette blir spennende. Takk for inspirerende tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Wow !!!

Har ikke hatt tid til å holde meg oppdatert her inne på lenge (pga jobbskifte og andre uvesentlige "ikke-fiske-ting"), men her har du gjort en kjempejobb. Du vil nok tenne popper-interessen hos flere med denne luka. Flotte bilder broren din har levert også...dette varmer frosne sportsfisker-hjerter i mørketida. Har også erfart det samme angående bruk av svivel etc. Kvalitets-poppere er nøyaktig balansert, og det skal lite til for å forandre gangen i vannet. Klarer nesten ikke vente på at vannet blir varmere og storlyren jager i overflata. I mellomtida skal jeg prøve å fange min første popper-SØ...dette blir spennende. Takk for inspirerende tips...

Så hyggelig, mange takk for fin tilbakemelding. :)

Veldig ålreit å høre at tråden inspirerer, jeg må nok bli flinkere til å holde øye med tråden selv he he. Jeg kjenner at det kribler rimelig bra i skrotten med tanke på at det snart går mot vår og åpne vann og fjorder igjen; det kommer til å bli skummelt for fisk som jakter langs overflaten. :)

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.