Gå til innhold
Fiskersiden

Kjært barn har mangen navn...


boblerør
 Share

Recommended Posts

Sene har så mangen "navn"... eller er det bare jeg som tror det?

På vestlandet blir gøtt brukt mye, men der finnes sikkert mangen andre kallenavn i Norges land. Kunne vert spennende å høre hva dere kaller senen. Eventuelt, brukes flere navn på multifilament..

Lager en liste her:

Sene - Generelt hele landet

Gøtt - HORDALAND...

Gatt - Ukjent

Snøre - Generelt hele landet vil jeg tro.

Taum - Nord Norge

Tøm - Trøndelag

Endret av boblerør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sene har så mangen "navn"... eller er det bare jeg som tror det?

På vestlandet blir gøtt brukt mye, men der finnes sikkert mangen andre kallenavn i Norges land. Kunne vert spennende å høre hva dere kaller senen. Eventuelt, brukes flere navn på multifilament..

Lager en liste her:

Sene - Generelt hele landet

Gøtt - vestlandet

Gatt - Ukjent

Snøre - Generelt hele landet vil jeg tro.

Er vell berre Bergensere som bruker Gøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg tror jeg kan oppklare i allefall litt av dette. Gutt, gøtt, gut osv er navnet på forløperen til nylonsena. Navnet kommer fra det engelske navnet gut, som rett og slett betyr innvoller. Disse ble behandlet(muligens garvet og tørket eller innsatt med voks for å bli vannbestandige) og brukt til fortommer på de tykke linene som var vanlige før.

Navnet henger igjen mange steder, og da den syntetiske monofilen kom het den gjerne nylongut . Sene(sen, senn ) har også samme utgangspunkt, men i det norske ordet sene (dyresene) som var den lokale norske forløperen til monoen. Gut var som regel importert. Tøm(tømm, taum) er ikke en spesiell betegnelse på mono, men brukes også om andre trådtyper, bl a bomullstråd som ble impregnert med linolje eller tjære og brukt til hovedline under fiske. Det betyr ganske enkelt ei tynn line.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.