Gå til innhold
Fiskersiden

Karpe


nordkarpe
 Share

Recommended Posts

Sakset fra: My Webpage

Hvis det er KHV (Koi Herpes Virus) som det virker som om det er, så er det kun karperne der bliver ramt.

Den tager cirka 70% af en besætning, de resterende bliver symptomfrie smittebærere, og vil derfor have sygdommen i sig uden at dø. Hvis de fisk bliver flyttet til et andet vand, så vil de smitte de andre karper i søen med sygdommen og 70% der vil også dø.

Der er desværre nogle leverandører af koikarper der spekulerer i KHV, forstået på den måde at de giver alle deres koier KHV, og så overlever 30%. De 30% vil så til gengæld også overleve sygdomsudbrud i havedamme og dermed virke som stærkere fisk.

Derfor kan de nuværende udbrud sagtens være forårsaget af nogle med havedam der har hældt et par koier i vandet, der så har smittet karperne. Det kan sagtens være sket for lang tid siden, for sygdommen får ikke i udbrud før vandet bliver omkring 17 grader.

Det vet jeg ikke noe om.

Men jeg vet at det ikke kan være det du siger i DK. Hvis du leser det jeg skrev siger jeg jo der er mange vann som de samme karper blir flyttet rundt i, men KUN 4 vann karperne dør i. Så det er ikke KHV. Da skulle stanken av døde karper ha været over hele københavn.

Det samme skjer i et vann med gjøs. ALT gjøsen dør på samme dag som med karperne de andre steder. Karperne i det vann hvor gjøsen døde lever karperne i dag!!!!

Så igjen er det ikke KHV Eller flytting av fisk Da andre arter gjør det samme. Det er nokk noe vi bare må leve med skjer inn i mellom. Vi kan ikke styre alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det vet jeg ikke noe om.

Men jeg vet at det ikke kan være det du siger i DK. Hvis du leser det jeg skrev siger jeg jo der er mange vann som de samme karper blir flyttet rundt i, men KUN 4 vann karperne dør i. Så det er ikke KHV. Da skulle stanken av døde karper ha været over hele københavn.

Det samme skjer i et vann med gjøs. ALT gjøsen dør på samme dag som med karperne de andre steder. Karperne i det vann hvor gjøsen døde lever karperne i dag!!!!

Så igjen er det ikke KHV Eller flytting av fisk Da andre arter gjør det samme. Det er nokk noe vi bare må leve med skjer inn i mellom. Vi kan ikke styre alt.

Ja, karper har blitt flyttet rundt, og det har ikke gått galt alle steder. Det er mulig jeg feiltolker deg, men at det ikke har gått galt alle steder er absolutt ikke noe argument for å bagatellisere dette. Nei, det er heller ikke et argument for et totalforbud, skjønt man er nærmere en slik konklusjon. Nå kan fiskedød oppstå hos de fleste arter, og mange av sykdommene er artsspesifikke som du er inne på. Men HVIS vi skal sette ut karpe (eller andre arter) er ikke risikoen for SVC eller andre dramatiske epidemier bare noe vi skal leve med, dvs risikoen blir vi aldri kvitt, men erfaringene blant annet fra Danmark viser jo nettopp at dette er en risiko som kan minimeres dersom man bruker hodet. Det er nettopp fordi fisk har blitt spredd etter tilfeldighetsprinsippet, og fordi man ikke har brukt det man vet at det har gått galt noen steder. Og det bør man gjøre alt for å unngå i fremtiden.

Derfor må et eventuell utsettingsprogram kontrolleres nøye av fagfolk og reguleres strengt av myndighetene. Dette er ikke en virksomhet for amatører. Den eneste rollen vi amatører kan ha her er å bistå i praktisk arbeid, og komme med forslag til hvor karpene bør settes ut. Fiskeklubber kan også gjøre en uvurderlig innsats med å legge vann til rette som sportsfiskevann. Men det er noe av et paradoks her at dersom myndighetene skal engasjere seg i slik virksomhet, så må dette være rettet mot publikum, ihvertfall til en viss grad. Og dette er vel det stikk motsatte av hva karpefiskerne ønsker, som helst vil ha sitt egne hemmelige smørhull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svar til piscator

Som du ser i det jeg skrev snakker vi totalt 5 vann på kanskje 400-500 eller fler vann i DK som karper har død i og ikke noe annet har skjet. Jeg ser ikke noen grund til frykt for en utradering av en bestand som noen snakker om det har jo aldrig skjed. Og i DK er der et fiskepres som er langt større en det er her, og fisk blir blandet rund, så det skulle sige at stort set at karperne i DK skulle være døde nå.

Sykdom blandt fisk er ikke et nytt fenomen, og heller ikke blandt karper. Sammenlikner vi sykdom til laks,ørret og torsk har de parasitter som kan overføres direkte til mennesker. Såvit jeg vet har karper ikke det. Fisk dør og det har de altid gjort.

Mitt poing her er. Hva er det man egntlig frykter her, er det bare fordi staten siger NEI uten en god grund og så skal vi bare bøje os og sige ok, det er lidt sånn jeg føler det her inn. Den største trussel mott kapebestanden som en lovlig art er nokk fiskerne selv. Hvis vi ikke klare og blive enige kommer man nokk ikke så mye lenger en vi er i dag. Jeg tipper der skal mye til enda før vi ha vendt mott en anden holdning hos myndigheterne

Norge er et land som karper ville stortrives i sammen med det store mangfold av arter som er her fra før. Det er bare og venne snuten mott Canada som er veldig ligt Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser i det jeg skrev snakker vi totalt 5 vann på kanskje 400-500 eller fler vann i DK som karper har død i og ikke noe annet har skjet. Jeg ser ikke noen grund til frykt for en utradering av en bestand som noen snakker om det har jo aldrig skjed. Og i DK er der et fiskepres som er langt større en det er her, og fisk blir blandet rund, så det skulle sige at stort set at karperne i DK skulle være døde nå.

Sykdom blandt fisk er ikke et nytt fenomen, og heller ikke blandt karper. Sammenlikner vi sykdom til laks,ørret og torsk har de parasitter som kan overføres direkte til mennesker. Såvit jeg vet har karper ikke det. Fisk dør og det har de altid gjort.

Mitt poing her er. Hva er det man egntlig frykter her, er det bare fordi staten siger NEI uten en god grund og så skal vi bare bøje os og sige ok, det er lidt sånn jeg føler det her inn. Den største trussel mott kapebestanden som en lovlig art er nokk fiskerne selv. Hvis vi ikke klare og blive enige kommer man nokk ikke så mye lenger en vi er i dag. Jeg tipper der skal mye til enda før vi ha vendt mott en anden holdning hos myndigheterne

Norge er et land som karper ville stortrives i sammen med det store mangfold av arter som er her fra før. Det er bare og venne snuten mott Canada som er veldig ligt Norge.

Nei, det er nok ingen grunn til å frykte noen stor katastrofe, selv om man liberaliserte utsettingsprogrammet. Men poenget er at norske myndigheter ikke ønsker ETT eneste tilfelle. Selv om dette alltid er umulig å gardere seg 100% mot - sykdom er tross alt en del av naturen - så er filosofien den at det er bedre å være litt for forsiktig enn å slippe ting løs. For som sagt, når man overlater ting til tilfeldighetene går det gjerne galt før eller senere. Derfor forstår jeg at norske myndigheter er skeptiske. Og de har også et annet argument; karpe er en innført art i Norge, og i henhold til moderne syn på biologisk mangfold er det faktisk viktig å være skeptisk til arter som karpe. At norske myndigheter fører en noe hul argumentasjon på dette punktet forandrer ikke på det. Så konklusjonen er at myndighetene har gode kort på hånden. Problemet er at de har lukket døren for hardt igjen, ikke at de er skeptiske. Men de burde heller forandre sin attitude noe, og gått inn i dialog med oss i miljøet. Og løsningen fra vår side er definitivt IKKE å ta loven i egne hender, men å forsøke å påvirke myndighetene med saklig argumentasjon og kunnskap. Men vi kommer neppe noen vei hvis vi ikke forstår myndighetenes skepsis...

Det er jo feil at andre fiskearter kan overføre parasitter til mennesker, og karpe ikke. Måkemark kan da teoretisk overføres til karpe like gjerne som ørret så vidt jeg vet, og måkemarken har jo fugler og pattedyr som sluttvert. Men risikoen for å spre parasitter til mennesker er jo ikke saken her. Det man frykter er jo spredning av parasitter til annen fisk, parasitter som ikke forekommer i et gitt økosystem fra før.

Og hvorvidt Norge er et bra land for karpe kan diskuteres. Vi er uansett i ytterkant av artens mulige utbredelse. Vi har få vann av den typen karpe foretrekker i Norge (naturlig eutrofe vann i lavlandet). Og vannet er på grensen til å være for kaldt til at arten reproduserer særlig godt. Og Canada er en dårlig sammenlikning. Det er få karpevann i Canada på samme breddegrad som Norge for å si det sånn...! :angry2:

Nå er det Golfstrømmen som gjør det mulig med karpe så langt nord som Norge - på lik linje med de fleste andre arter her hjemme. Men de vann med karpe i Canada er næringsrike vann mye lengre mot sør, med et helt annet klima enn i Norge. Ja, de kan ha svært tøffe vintre på den andre siden av Atlanterhavet, men karpene holder til i store vann, og de har varme sommere. Kan vanskelig se for meg mange store vann der karpene vil kunne etablere seg i Norge på lik linje som i Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

piscator

Det er jo feil at andre fiskearter kan overføre parasitter til mennesker, og karpe ikke. Måkemark kan da teoretisk overføres til karpe like gjerne som ørret så vidt jeg vet, og måkemarken har jo fugler og pattedyr som sluttvert. Men risikoen for å spre parasitter til mennesker er jo ikke saken her. Det man frykter er jo spredning av parasitter til annen fisk, parasitter som ikke forekommer i et gitt økosystem fra før.

nordkarpe

Hvis du kjenner lidt til oppdretts industrigen vil du finne utt hva jeg snakker om.

piscator

Og hvorvidt Norge er et bra land for karpe kan diskuteres. Vi er uansett i ytterkant av artens mulige utbredelse. Vi har få vann av den typen karpe foretrekker i Norge (naturlig eutrofe vann i lavlandet). Og vannet er på grensen til å være for kaldt til at arten reproduserer særlig godt. Og Canada er en dårlig sammenlikning. Det er få karpevann i Canada på samme breddegrad som Norge for å si det sånn...! ;)

Nå er det Golfstrømmen som gjør det mulig med karpe så langt nord som Norge - på lik linje med de fleste andre arter her hjemme. Men de vann med karpe i Canada er næringsrike vann mye lengre mot sør, med et helt annet klima enn i Norge. Ja, de kan ha svært tøffe vintre på den andre siden av Atlanterhavet, men karpene holder til i store vann, og de har varme sommere. Kan vanskelig se for meg mange store vann der karpene vil kunne etablere seg i Norge på lik linje som i Canada.

nordkarpe

Canada er et veldig bra eksempel i dag i Montreal i Quebec er tempen den samme som Oslo akurat nå.

:D Som du selv sa golfstrømmen er ikke der selv om det er 6-800 km mere sør. Så din teorig holder nok ikke heldt der :)

Endret av nordkarpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ett vondt ord om karpe fra min side,men kan noen fortelle meg hva som er unikt med denne fisken ?

Hva er det som gjør at dere er så fasinert ?

En ting jeg lurer litt på og, er om foringen gjør at karpen vokser fortere ?

Den er vanskelig :D Vanskelig er gøy :)

Sprek-sprek er gøy :)

Dessuten er det kjekkt med fisk som trives når alle andre trekker på dypet også ;)

Skal nok fores mye for å påvirke veksten over et år, men i mindre vann med endel fiskepress påvirker nok foringen veksten ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ett vondt ord om karpe fra min side,men kan noen fortelle meg hva som er unikt med denne fisken ?

Hva er det som gjør at dere er så fasinert ?

En ting jeg lurer litt på og, er om foringen gjør at karpen vokser fortere ?

Det som lokket meg i første omgang var den myteomspunnede fisken, den ene fisken satt ¨på pidestall av en gruppe mennesker, den ultimate fisken, den fisken som er skyere, vanskligere, tøffere og mer brutal enn alt annet. Når disse mytene var brutt ned sitter jeg igjen med denne oppfatningen. Karpe er en sær fisk, som det tar tid å skjønne seg på. Når det så er gjort (i den gitte sjø) forsvant vel mye av de mytene. Den er ikke den fisken som fighter best, langt i fra. Den er ikke den ultimate fisken, den er ikke vanskeligere ei tøffere. Men den er tidkrevende. Du må gjøre mye forhåndsarbeide for å få den, man må bruke mye tid og innsats for å få den. Det jeg syns var mest moro var forhåndsarbeidet. Fôringen, valg av plasser, rekognisering, valg av agn, plassering av agn. Så er det vente tiden. For det er mye venting. Når forhåndsarbeidet er gjort er det venting som gjelder. Bytte agn to ganger i døgnet, eller en. Alt etter som. Videre har du alle millioner av duppedingser som man kan få kjøpt og brukt. Det er og moro. Men alt i alt er karpen en fisk som spiser larver, nymfer og andre ting den finner i mudderet og på røtter etc. Så man må jo få den til å tygge noe annet enn den egentlig vil, feks boilies, pellets, dumbels, nøtter..... Ang fighten til en karpe så er den desverre ikke verd vente tiden. Jeg opplevde en fisk som fightet bra, resten var mildt sagt sløve. En laks, gjedde, røye, etc gir mer fight. Fighten til en karpe kan kanskje sammenlignes med torsk blandet med stor brunørret. Mye krefter, men lite bruk av de. Det unike er jo selve fiskemetoden og alt arbeidet i forkant, ok ikke minst alle antall kg med utstyr man må ha med. Det er ikke bare å ta chestpacken og gå på tur med stanga i hånda lissom. Alle har sine favoritt fisker, men karpefiskere er de som gang på gang setter sin favoritt høyest blandt alle fisker. Kanskje nettopp fordi det er så mye rundt det at den blir så høyt verdsatt. Kanskje fordi man kan ha med familie, venner på fisket og hygge seg da det er lite aktivt fiske? Ikke vet jeg, men alt fiske har sin sjarm, karpefiske også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remy beskriver det bra her lige bort sett fra fighten og sammenligningen med laks, røye og gjedde. Her kommer det nokk ann på hvor kraftig uttstyr du velger ;)

Ellers er det når man sitter på kvellen med karpe gutter og griller og drikker øl, prater langt utt på natta. Altså veldig sosialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remy beskriver det bra her lige bort sett fra fighten og sammenligningen med laks, røye og gjedde. Her kommer det nokk ann på hvor kraftig uttstyr du velger :D

Ellers er det når man sitter på kvellen med karpe gutter og griller og drikker øl, prater langt utt på natta. Altså veldig sosialt.

Har kun brukt 2.50lbs stenger i norge og sverige. I frankrike bla brukte jeg 3,25lbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akurat og hva er lige gjenomsnitett i Norge. Og en 2.50lbs Alt under 10kg blir banematt ;)

Tenk og stå og dra 7kg laks med 2.5lbs flue stang i stilleståene vann :D:) Tror ikke du vil merke en stor forskjel der.

Jeg har fisket nok laks i mitt liv til å vite at den drar veldig mye bedre. Er en fisk som er skapt for å svømme hurtig over lengre destinasjoner, bare det i seg selv burde vel gjøre det enkelt å kalkulere ut. Tok en laks i sommer som dro avgårde i ett og samme utras rundt 150meter!!!!! I stille stående vann, så godt som det kan bli ihvertfall.

btw, karpa på 26kg i frankrike tok jeg på den ene 2.5 punds stanga, den ene jeg fisket med, da den er fin å kaste langt med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjemper på forskjellige måter. Ingen tvil om at laksen gir en god fight, men det gjør definitivt karpene også. Hvilken som gir best fight er vel irrelevant. Både lakse- og karpefiske kan være en tålmodighetsprøve, og følelsen når storfisken endelig biter er sikkert like god både for en laksefisker og en karpefisker. Om kampen tar 13 minutter eller 15 minutter er ikke det viktigste aspektet her!

Skal du ha virkelig fight må du fiske de gutta her:

67865_s.jpg

:lol::D:lol:

Endret av Iversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja alle har sine eks. jeg er jo og blit trukket rundt i en gummibåt 20min med håven i vannet og det var bare en 11kg speil :lol::D

ja, men har DU fightet storlaks? Hvis ikke vet du ikke hva du sammenligner med :lol:

67865_s.jpg

:D:D:D

Har sett noen videoer fra russland og bc der de har stått spent fast med harness til fjellet og stått på fjellhyller og fightet beistene.... ser rått ut... skal også prøves en gang i livet, helst fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales ikke fra land Remy. Får du på virkelig stor stør skal det godt gjøres å kunne holde igjen! Denne støren dro ut 3-400 m uten stans før guiden måtte dra opp ankeret og lot oss drive nedover etter fisken. Var ikke snakk om å kunne holde igjen!! Her snakker vi tykk multi og steinhard brems. I tillegg er det tung strøm i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...

Hei, jeg er en seriøs karpefisker som har gjort dette halve livet mitt mens jeg bodde i nederland. Har ALDRI klart å finne noen karpevann her i norge i romerike området. Håper noen kan hjelpe meg i riktig retning slik at jeg kan fortsette min hobby som jeg så lengter etter her...... send gjerne en pm eller mila på tnuis@hotmail.com

Evt om noen på romerike ser etter en karpefiske buddy:)

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.