Gå til innhold
Fiskersiden

Karpe


nordkarpe
 Share

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Karpe er akseptert av sportsfiskere, men siden de finnes i veldig få vann så regnes de ikke som en allmeninteresse for den gjennomsnittlige fisker. Det som sikkert har bidratt til å gjøre fiskearten noe mer upopulær i embedets øyne er vel alle ulovlige utsettinger etc. At fisk blir flyttet og satt ut i sjøer, uten særlig kontroll eller viten om hva det vil gjøre med biologien i vannet. Ta ørret. 1 million nordmenn fisker en eller få ganger i året, da fisker de ørret. Den som ikke klarer å forstå hvorfor ørret alltid er på dagsorden, har spesielle problemer. Dette er en folkefisk. Karpe derimot er en litt mystifisert fisk og har et lite, veldig begrenset miljø som fisker. At etater og foreninger ikke kaster seg over fisken som den nye "ørreten" er jo selvforlklarende. At de som er ivrige karpefiskere har en stor oppgave foran seg for å "legalisere" fisken i Norge er det liten tvil om. Veien å gå baserer seg vel mer på åpenhet og informasjon. Så lenge man er redd for å nevne ett vann med karpe fordi man tror konsekvensene kan være utfisking eller bøter innad i miljøet, står man på stedet hvil. Saklighet, informasjon og åpenhet, samt et samhold og økende interesse vil nok gjøre mye for arten. Det er nå mine tanker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P No vart vel karpefisker innført, på Vestlandet iallefall, av diverse munkeordninger frå sørlege strøk for fleire århundre sidan. Den innførte fisken vart frakta til Norge for å gje munkane mat, og fleire stader her vest er det fortsatt litt att.

Forståelse for artens eksistensrett her på bjerget må sjåast i dette historiske lys, då flytting av fisk i nyere tid ikkje vil få noko aksept i dei bestemmande organ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to teorier er:

I Norge er fiske ekstremt tett knyttet til matauk, antagelig tettere enn i mange andre land, og siden karpe ikke er kjent som mat for nordmenn er den bare styggedom.

I Norge strekker den kollektive hukommelsen seg ikke lengre tilbake enn til krigen, det som evt skjedde før den teller ikke. Så om det bådre fantes karper her før krigen, og at de kondisjonerte spiste den (sammen med mye annet eksotisk) gjelder dermed ikke.

Dette betyr likevel ikke at jeg oppfordrer kaprefiskerne til å begynne så servere fisken de får, selv om jeg tror det ville fungert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at karpe er "upopulær" fordi den ikke er en matauk fisk, det er et snevert syn på saken. Hovedsaklig så er den vel ikke så allment kjent fordi den er sær å fiske, samt aldri har vært en sportsfisk i Norge. Hjelper ikke om den har vært her fra 1800 tallet. Det som gjør den upopulær hos div etater, foreninger og lokale fylkesmenn er ulovlige utsettninger og spredning av arten totalt ukontrollert. Det er vel her problemet ligger, tror jeg. At plutselig får den lokale fylkesmannen karpe i garnet i ett vann de aldri har fått karpe i før. Den samme frykten får man om man plutselig oppdager at det er vaskebjørn i gitte områder. Selv om vi hypotetisk sett hadde vaskebjørn på 1800 tallet, så hjelper ikke det. Igjen, åpenhet og informasjon er veien, ikke lukkede dører og hemmlighetsskremmeri ovenfor myndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Karpe er vel like "upopulær" som all annen fisk som ikke spises...

Den er litt "tynn". Såvidt jeg har fått med meg har det vært tradisjon for å spise feks Brasme en del plasser på Østlandet.

En måte å løfte karpen som matfisk er jo å begynne å spise den. Brasmen jeg har tatt i vannet her hos meg, et vann med stor utskiftning av vannet, er svært god matfisk. Kritthvit i kjøttet med god smak. Trenger ikke å fyre på med diverse krydder osv for å bli kvitt drittsmak. Etter min mening en mye bedre matfisk enn gjedde.

Min oppskrift sålangt er å skrape den, av med hode og hale, rulle i mel/salt/pepper og rett på steikepanna. Ettersom det er en hvit fisk kan man vel egentlig tilberede den som man vil. Bare til opplysning så er jeg vestlending og har spist mange slag fisk oppimellom.

Så nå har jeg to matfavoritter når jeg fisker i vannet "mitt", Brasme og Abbor. Hvordan andre karpefisker smaker aner jeg ikke.

Ettersom "lokalheltene" omtaler Brasmen som "Dasslokk" så har jeg den for meg selv :-) (Med unntak for noen øst-europeere som har skjønt poenget, men de har vel snart dradd hjem igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser der er flere teoriger her. To av de er nokk ikke så heldige etter mitt synn.

Den totale åpenhet er ikke nødvendig og heller ikke bra. værken i SE eller DK er det sånn, og der er der et helt annet syn på karper en her. Jeg her ikke hørt om en uttsetting der er blit sakt go for av myndigheterne i NO, det er lidt rart. Interassen kommer uten noen aktiv info. Men klart Norges karpe forening kunne sikkert gjøre mere av seg mot myndigheterne.

Det er nok ikke så lurt og gjøre karper kjent som en fisk, du kan fiske for og spise. Da vil vi ikke ha den lenge, da den kun få steder reprodusere seg selv. Og slå karper ihjel er HELT FORBUT. Håper du ser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ncs som du referer til har faktisk ett godt sammenarbeid med ofa.

http://www.ofa.no/page?id=77&key=43000

Det er flere grunner til at karpe lokaliteter ikke ønskes diskutert over nettet.

I Dannmark er det flere c&r dammer som er laget kun for karpefiske,i Norge finnes det ikke slike dammer desverre pga norsk nisselue politikk.

Når det gjelder våre arbeidende ikke landsmenn,så er det en fordel at de har minst mulig kjennskap til diverse karpe lokaliteter.

Karpe er som kjent en jule delikatesse i østblokk landene.

Spørr en Irrlender om hva han synes om polakkenes fiske/forvaltnings kultur samt forsøplings evne,så vil du sikkert få ett fullverdig svar.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående østblokkere som en trussel, jeg sår mye tvil om at de er en reel trussel. Klart klarer de å nappe opp en og annen karuss eller suter, som oftest mindre eksemplarer. Sjeldenhetene er vel regelen når det gjelder karpe.

Men man vet jo aldri. Ta jaren fenomenet. Først hører jeg om at en 18kilos gjedde garantert er drept, den henger i ett tre. "Det var den attenkilosen som er drept, henger i treet borti der"... så den aldri. Men alikevel, jaja, noen karer fra estland eller ihvertfall regionen hadde fått den på stang. Ikke mye senere kommer det for dagen at de samme gutta ikke bare hadde fått den på 18 kilo, nei, de hadde fått den på 17 som Glenn tok på isen. To karer fra estland (ikke stedbevist) klarer å nappe opp to av de største kjente gjeddene i Norge. Ikke galt. Særlig med deres utstyr og metoder. Jeg sår jo mine tvil og fniser av saken. Men så, ikke lenge etter igjen, hadde de fått en 14kilos også. Nå har de tatt en på 18, 17 og 14 kilo. Alle klubbet. Jøssenavn. Om ikke mindre, jeg er totalt imponert av gutta som har klart prestasjonen, var ikke nødvendig å klubbe de, men alikevel, gutta leverer langt over noen andre. Om ikke annet, jeg er super imponert. Så imponert at her om dagen da jeg så tre karer fra estland (i følge skiltene på bilen deres) kom ut på jaren i slitne boblejakker og spett måtte jeg prøve å lirke ut deres storgjedde taktikk. Den var enkel. Vodka og skjesluk. Hullene lager man med spett. Nå tar det vel bare noen få dager, så kommer nyheten om at gutta fra Estland har tatt en 13kilos gjedde også. Klubbet med spettet og marinert med vodka.

Men tilbake til tråden. Man kommer ingen vei som rebeller, det nytter ikke med blitznykker hvis man skal forsvare en "ulovlig" fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så lurt og gjøre karper kjent som en fisk, du kan fiske for og spise. Da vil vi ikke ha den lenge, da den kun få steder reprodusere seg selv. Og slå karper ihjel er HELT FORBUT. Håper du ser den.

Her tror jeg mye av forklaringen på hvorfor folk ikke interesserer seg for karpe. At det ikke er reproduksjon nok til å drepe og evt spise den. Så lenge folk ikke har den muligheten tror jeg aldri karpe vil bli akseptert som fullverdig sportsfisk blant folk flest, og derfor ønsker ikke myndighetene å bruke tid og ressurser på den. Myndighetene bruker stort sett sin innsats på det som gavner de fleste. Det å få folk til å begynne med catch and release er en stor og tidkrevende jobb. Selv har jeg begynt med dette de siste årene, og jeg kan faktisk si takket være fiskersiden, etter alt jeg har lest og blitt opplyst om her. Fisker stort sett bare ørret og SØ, og jeg blir sett rart på av så å si alle, både på jobb og kamerater når vi snakker om fiske og jeg sier at i løpet av sesongen har jeg fått ca 70 sø og tatt opp 2 for å spise. Samme med ørret, her tar jeg småfisken og spiser, og setter stort sett alltid ut de større. Folk ler som sagt av meg da, og kaller meg mye rart. Tror som sagt dette er hovedgrunnen til at folk ikke bryr seg om karpe, det mann ikke kan drepe og muligens spise er ikke interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror summen av årsakene som er nevnt her gir et riktig bilde. I Norge bør fisk helst være mat, og mat skal se ut slik det den gjorde dengang bestefar var ung. Derfor er det kun i helt moderne tid at fisk som feks. breiflabb ble tatt vare på og sjøkreps var noen en måtte betale for.

Så kommer det Remy sier. Folk flest vet jo ikke engang at det er en fisk som heter karpe. Eller for å si det på en annen måte - de tror den heter "karpefisk", er relativt liten, sølvfarget, har mye skjell og ikke kan spises. Arten kalles av mange også dassmort. Skjønner! Tror det er riktig det Remy sier jeg. Vil man holde arten "hemmelig" klarer man fint det, men da kan man ikke komme i ettertid å klage over at ingen bryr seg. Hvordan kan man bry seg om fiskebestander man ikke aner eksisterer?

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Ville jo ikke begynt å kakke "vanlig karpe", altså den fantastisk snodige/pene fisken som enkelte av dere nerder bruker mye tid på.

Men Brasme promoterer jeg som god matfisk for de jeg kjenner. En eldre nabo vil faktisk bli med og fiske/spise Brasme når anledningen byr seg.

Det er jo for dumt om folk ser på Brasme som "ufisk" og kaster den på land for råttning når den er en god matfisk. En kompis har en norsk kokebok med sjømat/fisk som tema, den har hele fire oppskrifter med Brasme. Husker i farta en asiatisk oppskrift, dvs chilli, ingefær variant, en grillvariant og en ovnsbakt variant.

For det er vel ikke noen trussel mot arten om Brasmen blir fiska på? Er den truet på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok bare lige en lille rettelse. Jeg sage ikke Ncs ikke gjore noe. Men de kunne nok gjøre mere av seg.

Der jeg vil hen er. Karpefiske skal ses på som et alternativ til de unge og voksne, utt i naturn ligge i telt fiske store fisk lage bål være sosial. Dette er spenne ikke bare se på en anders døpp. Karpefike er ikke noe mere spisjelt en så meget annet fiske. Det er hva man gjør det til.

C&R karpefiskesøer i DK er noe heldt nyt som er komme i de siste årne. karper er blit sat utt lovlig siden sluten av 70 tallet starten av 80 tallet også greskarper.

Akurat nå vil jeg kjøre hjem til DK og holde jul, så God jul til alle sammen her. Jeg synnes dette er et spenne tema jeg kunne tenke meg og prøve meg på etter vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg vil hen er. Karpefiske skal ses på som et alternativ til de unge og voksne, utt i naturn ligge i telt fiske store fisk lage bål være sosial.

Her har du et interessant poeng. NJFF arbeider jo for å tilrettelegge for fiske blant ungdom, men de sliter med å fange interessen over tid. Noe av grunnen til dette tror jeg er at den tradisjonelle villmarkskulturen og den moderne ungdomskulturen fjerner seg mer og mer fra hverandre. Slik sett kunne moderne meite være en måte å skape en bro inn mot friluftslivet for nye generasjoner, da dette fisket har et større preg av urbanitet over seg enn hva villmarkens gubber har.

Man kan neppe regne med at NJFF legger fra seg knorte-koppen og den røde spesialen med det første, så for å promotere dette alternativet må det andre krefter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du et interessant poeng. NJFF arbeider jo for å tilrettelegge for fiske blant ungdom, men de sliter med å fange interessen over tid. Noe av grunnen til dette tror jeg er at den tradisjonelle villmarkskulturen og den moderne ungdomskulturen fjerner seg mer og mer fra hverandre. Slik sett kunne moderne meite være en måte å skape en bro inn mot friluftslivet for nye generasjoner, da dette fisket har et større preg av urbanitet over seg enn hva villmarkens gubber har.

Man kan neppe regne med at NJFF legger fra seg knorte-koppen og den røde spesialen med det første, så for å promotere dette alternativet må det andre krefter til.

Jepp Det var akurat sånn jeg fakte tenkte det. Jeg har en ide om det kanskje kan lykkes. Jeg vil starte med de vann hvor ørret ikke er inntresant og sette utt. Mitt første mål er og kontakte kommunens natur avd.

Er der noen som vet hva som har blit prøvt før, gjerne lidt i detaljer. Hvor (kommuner, organisasioner) der har blit gitt avslag på tidliger forsøk på utsetninger og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp Det var akurat sånn jeg fakte tenkte det. Jeg har en ide om det kanskje kan lykkes. Jeg vil starte med de vann hvor ørret ikke er inntresant og sette utt. Mitt første mål er og kontakte kommunens natur avd.

Er der noen som vet hva som har blit prøvt før, gjerne lidt i detaljer. Hvor (kommuner, organisasioner) der har blit gitt avslag på tidliger forsøk på utsetninger og hvorfor.

Trenger ikke sette ut- er tusenvis av vann med interessante karpefisk allerede, deriblant flere hundre karpevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp Det var akurat sånn jeg fakte tenkte det. Jeg har en ide om det kanskje kan lykkes. Jeg vil starte med de vann hvor ørret ikke er inntresant og sette utt. Mitt første mål er og kontakte kommunens natur avd.

Er der noen som vet hva som har blit prøvt før, gjerne lidt i detaljer. Hvor (kommuner, organisasioner) der har blit gitt avslag på tidliger forsøk på utsetninger og hvorfor.

Jeg trodde egentlig at det nå var blankt avslag uansett nå jeg.

Tidligere fikk man jo lov til å slenge ut regnbueørret rundomkring osv, men det er det jo slutt på nå.

Sånn jeg har forstått det så er utsettinger kun aktuelt dersom det er for å spe på en allerede eksisterende bestand. Og da en bestand som sees på som naturlig i Norge. Helst ørret altså. Hvor naturlig ørreten er i alle vann den holder til i kan jo diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok har det ikke karpens utbredelse i Norge blitt dokumentert skikkelig.

Her ligger mange hundre års kulturarv gjemt i notater og skrifter som ikke blir publisert.

Det som er bekymringsfullt er at de som har best tilgang ikke rydder opp i de misforståelsene som finnes i publisert matriale angående karpe.

At karpe er blitt et offer for at ørekyte ble spredd over det ganske land er helt sikkert.

Karpefisk er jo blitt synonymt med pest i enkelte kretser. Så det å spre pest er ikke noe Fylkesmannen stiller seg bak. :hailfs: Så den viktigeste jobben ligger i å opplyse om at karpa ikke er ei ørekyte.(trodetellerei)

At OFA har sett at karpe har sin rett og er en interessant art til sportsfiske må sees på som banebrytende.

Kultivere et vann fra scratch blir nok vanskelig ettersom fylkesvetrinæren ikke kommer til å godkjenne settefisken før den eventuellt kommer fra et oppdrett i Norge.

Da er det nok betydlig lettere å få grunneiers tillatelse til å lage swimmer i et vann som allerede har en karpebestand.

Karpefiske er på full fremmarsj i Norge. Også myndighetene har blitt var av dette fenomenet, så vi er nok på riktig vei, men det er fa..n så trist at det blir spredd nye arter som kan tilføre sykdommer til vår karpebestand. Det er mildt sagt kroken på døra hvis det skulle bli en massiv fiskedød grunnet ulovlig utsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultivere et vann fra scratch blir nok vanskelig ettersom fylkesvetrinæren ikke kommer til å godkjenne settefisken før den eventuellt kommer fra et oppdrett i Norge.

Da er det nok betydlig lettere å få grunneiers tillatelse til å lage swimmer i et vann som allerede har en karpebestand.

Karpefiske er på full fremmarsj i Norge. Også myndighetene har blitt var av dette fenomenet, så vi er nok på riktig vei, men det er fa..n så trist at det blir spredd nye arter som kan tilføre sykdommer til vår karpebestand. Det er mildt sagt kroken på døra hvis det skulle bli en massiv fiskedød grunnet ulovlig utsetting.

Er ikke nødvendig med nye vann-bare bruke de vannen som finnes rett det. Og ikke bare karpe, men også arter som stam, vederbuk og brasme? Vil tro rekrutteringspotensialet er mye større ved å starte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok har det ikke karpens utbredelse i Norge blitt dokumentert skikkelig.

Her ligger mange hundre års kulturarv gjemt i notater og skrifter som ikke blir publisert.

Det som er bekymringsfullt er at de som har best tilgang ikke rydder opp i de misforståelsene som finnes i publisert matriale angående karpe.

At karpe er blitt et offer for at ørekyte ble spredd over det ganske land er helt sikkert.

Karpefisk er jo blitt synonymt med pest i enkelte kretser. Så det å spre pest er ikke noe Fylkesmannen stiller seg bak. ;) Så den viktigeste jobben ligger i å opplyse om at karpa ikke er ei ørekyte.(trodetellerei)

At OFA har sett at karpe har sin rett og er en interessant art til sportsfiske må sees på som banebrytende.

Kultivere et vann fra scratch blir nok vanskelig ettersom fylkesvetrinæren ikke kommer til å godkjenne settefisken før den eventuellt kommer fra et oppdrett i Norge.

Da er det nok betydlig lettere å få grunneiers tillatelse til å lage swimmer i et vann som allerede har en karpebestand.

Karpefiske er på full fremmarsj i Norge. Også myndighetene har blitt var av dette fenomenet, så vi er nok på riktig vei, men det er fa..n så trist at det blir spredd nye arter som kan tilføre sykdommer til vår karpebestand. Det er mildt sagt kroken på døra hvis det skulle bli en massiv fiskedød grunnet ulovlig utsetting.

Vel, Steinar Kålås (Rådgivende Biologiser/Universitetet i Bergen) og undertegnede undersøkte i perioden 1988-1995 utbredelsen av karpe i Norge, en studie som resulterte i en artikkel i det biologiske fagtidsskriftet Fauna Norvegica høsten 1995. Det er jo klart at artikkelen vår er utdatert i dag; det har skjedd mye siden 1995 ( ;) ), men den gjør jo likevel rede for hovedlinjene i norske karpeutbredelse fram til 1995, hvordan fisken har kommet til Norge, og når, og bør således være et godt utgangspunkt for videre studier. Men ja, det hadde definitivt vært på sin plass med en oppfølging, skjønt det er jo vanskelig å få til når de som har satt ut arten ulovlig holder kortene så tett til brystet.

Og ja, det er mange misforståelser og fordommer som fortsatt lever i beste velgående i Norge, selv om ting definitivt er i en viss endring hos myndighetene. Fiskerikonsulenter og andre folk i viktige posisjoner i forvaltningern har etter hvert fått et noe mer riktig og nyansert bilde av disse tingene, nettopp fordi noen av oss har benyttet ihvertfall noen anledninger til å rette opp eventuelle misforståelser.

Som jeg har stresset mange ganger har jeg ment at myndighetenes linje har vært uklok, de har oppnådd det stikk motsatte av det de ønsket med sin strenge og inkonsekvente linje, uten at jeg derved forsvarer de ulovlige karpeutsettingene i Norge. Jeg er faktisk ganske "pissed" på grunn av disse utsettingene. Ja, vi har fått mange nye karpevann, men til hvilken pris? Den gangen NMU var i dialog med myndighetene, og vi faktisk fikk tillatelse til et forsøksprosjekt med utsetting av karpe - en av to slike lovlige prosjekter til dags dato så vidt jeg vet - så hadde vi ting på glid. Myndighetene skjønte at vi (dvs meitemiljøet representert ved NMUs miljøutvalg) hadde kunnskaper, og vi hadde en konstruktiv dialog. Men istedenfor at vi klarte å bygge videre på denne gjensidige tilliten vi forsøkte å bygge opp var det en rekke utålmodige sjeler som tok loven i egne hender, og dermed brøt helvete løs. Vi ble stigmatisert og mistet vår tillit i systemet, og myndighetene svarte med å bli enda strengere. Det er vanskelig å si hva som egentlig var høna eller egget i denne onde sirkelen, men ut over at vi har fått NOEN OK vann å fiske karpe i, og en røys vann som ikke er særlig spennende, så har disse ulovlige utsettingene satt det arbeidet vi gjorde på 1980-tallet og begynnelsen av 1990-tallet kanskje mer enn 15 år tilbake. Så når vi diskuterer norske fordommer som fortsatt eksisterer i beste velgående, og årsakene til disse, så bør også karpemiljøet ta en titt på seg selv, og kanskje drive litt hardere selvjustis? Så får norske myndigheter på sin side kanskje også gå i seg selv, og arbeide for å fjerne noen av skylappene de forstatt har?

Og nettopp det med spredning av sykdommer er jo et viktig poeng. Hvem tenkte på det når man ulovlig spredde karpe? Det ville jo vært mildt sagt ironisk dersom noen av de beste karpebestandene i Norge - etablert ved ulovlige utsettinger - skulle bli ødelagt fordi en eller annen idiot ulovlig satte ut en ny art som innførte en sykdom som tok knekken på karpene. Det er jo nettopp fordi det er en viss risiko for slike scenarier at jeg mener at enhver utsetting må være et resultat av en grundig undersøkelse med sykdomshemmende tiltak, og med tilhørende risikoanalyse, som må settes opp mot potensiell nytte. Overlater man ting til tilfeldighetene er også risikoen større for uheldige effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.