Gå til innhold
Fiskersiden

Karpe


nordkarpe
 Share

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Piscator tydeliggjør vel her hvorfor det er så vanskelig å få til.

Tydelig at noen har laget ris til egen ræv.

Veldig synd.

Der er mange måter og se det på, den jobb som er blit gjort med og sette utt karper. På den ene side har de ofentlige enstanser trukket seg tilbake etter folket tok sagen i egen hond, for og begynne og komme frem av sitt skjul når de ser det ikke er farlig.

På den anden side er interassen for denne art og fiskemetode, stigende. Samtidig med kunskapen om den bare øker. Alt dette vil jeg ikke betegne som ris til egen ræv, men en posetiv utvikling i den riktige retning. Som nokk likner lidt på en kopi av SE. og DK.

Klart man skal passe på og flytte fisk over landegrenser og fra vann til vann. Men tror ikke det er så farlig og flytte lidt fisk så lenge de er fra samme land og over relativ korte avstande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man skal passe på og flytte fisk over landegrenser og fra vann til vann. Men tror ikke det er så farlig og flytte lidt fisk så lenge de er fra samme land og over relativ korte avstande.

Kan ikke skjønne hvorfor dette skulle være så veldig mye mindre farlig. Man har jo ingen garanti for at det ikke er sykdom i vann A selv om det ligger rett i nærheten av vann B.

De samme forhåndsregler må nesten tas uansett hvor lang avstand det er mellom vannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde vaere en grunn til aa akseptere Karper som sportsfisk i Norge: litt over 120kg fra Thailand (verden's rekord, tror jeg?):

71033_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28264/71033.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne hvorfor dette skulle være så veldig mye mindre farlig. Man har jo ingen garanti for at det ikke er sykdom i vann A selv om det ligger rett i nærheten av vann B.

De samme forhåndsregler må nesten tas uansett hvor lang avstand det er mellom vannene.

Ok.

Men hvor mange tilfeller har du og ref. til i NO. av sykdom?? Her er nok 200 vann med karper i, og det er ikke storken som har været der :lol: Men EN eller få stammer av fisk som er sprært. I SE og DK hvor der er mange flere stammer av fisk og mye mye mere flytning av karper kjenner jeg kun til 6 tilfeller i DK 1 stde 2 gange. Så det er nokk ikke så farlig her hvis vi holder os til de samme stammer av fisk. Men nå kommer jeg noe utt fra hva jeg startet tråden med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent bortsett fra at dette ikke er en karpe, er det en stor fisk ja.

Med all respekt for dine kunnskaper, er dette en Siam karpe, som er den stoerste av Cyprinidae familien!! Hvis ikke jeg tar feil er det latinsk navnet " Mylopharyngodon piceus" som er en av de fire asiatiske karpe arter;saa karpe er den nok!!

Stor fisk og stor karpe!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange tilfeller har du og ref. til i NO. av sykdom?? Her er nok 200 vann med karper i, og det er ikke storken som har været der :) Men EN eller få stammer av fisk som er sprært. I SE og DK hvor der er mange flere stammer av fisk og mye mye mere flytning av karper kjenner jeg kun til 6 tilfeller i DK 1 stde 2 gange. Så det er nokk ikke så farlig her hvis vi holder os til de samme stammer av fisk. Men nå kommer jeg noe utt fra hva jeg startet tråden med.

For det første; en eventuell sykdomstrussel er helt sentral i forhold til hvorfor karpe har lav status i Norge, og derfor er dette en viktig diskusjon i så henseende. Og ja, så vidt meg bekjent er det ingen kjente tilfeller så langt at karper har spredd nye og farlige sykdommer til norske vann. Det har i hvertfall ikke vært noen dramatiske utbrudd av slike så langt. Og dette kan man jo gjerne bringe til torgs som et argument i debatten; praktisk talt ALLE tilfeller med skummel sykdoms og parasittspredning i Norge har vært med laksefisk, arter som til de grader blir så "forgudet" av myndighetene - for å tillate meg å bruke et litt flåsete og uvitenskaplig uttrykk. Dette er jo ikke så rent lite ironisk med tanke på debatten her hjemme.

Men uansett hva tilfellet har vært til nå; vi som ønsker flere GODE karpevann i Norge risikerer å lage enda mer ris til egen bak dersom vi forsøker å bagatellisere sykdomsrisikoen. Og et av poengene her er jo at når det først skjer ting, så blir det gjerne dramatikk. De fleste tilfellene med sykdom på karpe i Danmark (og i England og på kontinentet) har vært den fryktede viremia-infeksjonen, som forårsaker nesten total død blant karpene. Og særlig ser det ut til at den store fisken er utsatt, den som jo er så verdifull. Og infeksjonen kan også spres til andre arter. Og det er mye som tyder på at det er påført stress når man forsøker å flytte stor fisk som utløser epidemiene. Så moralen må ihvertfall være at man aldri flytter stor fisk, og ikke flytter fisk fra områder som trolig er infisert med viremia-viruset. Det betyr i klartekst at dersom vi skal etablere norske karpevann er Sverige det lengste vi bør frakte fisk fra, og som sagt, vi bør kun sette ut små fisk. Så får man heller ta tålmodigheten til hjelp.

Med all respekt for dine kunnskaper, er dette en Siam karpe, som er den stoerste av Cyprinidae familien!! Hvis ikke jeg tar feil er det latinsk navnet " Mylopharyngodon piceus" som er en av de fire asiatiske karpe arter;saa karpe er den nok!!

Stor fisk og stor karpe!! :D

Ja, det er en karpeFISK, altså et medlem i familien, men individet er ingen KARPE - altså en cyprinus carpio. Det er jo nettopp denne misforståelsen som fortsatt lever i beste velgående i Norge, at man setter likhetstegn mellom ALLE artene i verdens artsrikeste fiskefamilie. Sånn kan man fritt hevde at karpe er en like uinteressant fisk for oss mennesker som ørekyt, som jo har vært et vitkig retorisk grep fra norske myndigheter i alle år.

Men bevares, den siamesiske kjempebarben er jo en svært interessant karpefisk, som dessverre er utrydningtruet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig interessante linker. Som man kan lese gir ikke viremia-viruset synlig sykdom hos andre arter enn karpefisk, selv om det er kjent at andre arter kan bære viruset, og således bidra til å spre det. Og siden viruset til nå ikke har vært observert i Norge (skjønt det kan jo allerde være her), bør vi være ytterst forsiktig med å importere karpe fra utlandet. Det ville jo vært synd om vi smittet fine bestander av stam, brasme eller andre arter karpefisk med viruset.

Og akvariebransjen er jo også en risikobransje her. Når man heller utskiftet akvarievann rett i utslagsvasken risikerer man å spre mikroorganismer. Faktisk mener jeg det generelt sett er vel så risikofylt å tillate akvarier i privat regi som det er å tillate utsetting av fisk. Arne Levsen ved Universitetet i Bergen foretok jo i sin tid en stikkprøvekontroll blant importerte akvariefisk, og fant ukjente paraitter og sykdommer (for Norge) i omtrent halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en karpeFISK, altså et medlem i familien, men individet er ingen KARPE - altså en cyprinus carpio. Det er jo nettopp denne misforståelsen som fortsatt lever i beste velgående i Norge, at man setter likhetstegn mellom ALLE artene i verdens artsrikeste fiskefamilie. Sånn kan man fritt hevde at karpe er en like uinteressant fisk for oss mennesker som ørekyt, som jo har vært et vitkig retorisk grep fra norske myndigheter i alle år.

Men bevares, den siamesiske kjempebarben er jo en svært interessant karpefisk, som dessverre er utrydningtruet.

Takk for svaret, jeg tok nok feil, det latinske navnet er Henichorhynchus siamese (siamese mud carp paa Engelsk eller Carpe du Siam paa Fransk).

Jeg forstaar ditt poeng og jeg vil jeg ikke avspore denne traaden, saa Du kan vel svare meg paa PM om noedvendig, men cyprinus carpio carpio innholder minst tre kategorier som jeg dessverre ikke har det Norsk navn paa ("Common" carp, "mirror" carp og "leather" carp paa Engelsk). Referer Du til disse tre kategorier naar Du snakker om Karpe paa Norsk??? "Koy" karpen kommer ogsaa under referensen "cyprinus carpio" i enkelte dokumenter. Jeg proever ikke aa vaere "smart" her, bare forstaa hva det snakkes om! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for de siste to innlægg. Jeg tenkte selv og ta opp det med laks og sykdom, som staten bruker milioner på.

Men sykdommen til karper er lidt rar. Jeg husker den kom i 4 vann i DK. på samme tid, 2 av de var der sikkert satt utt karper, men de 2 andre var der ikke satt utt noen tidliger en på 70 tallet dette var midt på 90 tallat. Vi snakker en total død. De 4 vann ligger i et område med mange karpe vann hvor der bliver tullet mye med og "stjæle" fra hverandre. Så i det område rotere karperne stort sett rundt på omgang, groft sakt. Men "kun" 4 vann døde karperne i og her snakker vi stor forskjel i fiske pres, fra en og anden til der ble fisket der hver dag.

Jeg opplevet også i et stort vann hvor der er karper i masse hvis, a al gjøsen døde og ikke noe annet. Samme for de steder hvor karperne døde hvar det kun karper der døde

Det skal nok også siges myndiheterne ikke altid har det rette svar, som i denne sag har de definnetivt ikke heller ikke den kunskap som trenges.

Etter min mening er de utstninger der har blit gjort helt ok. Det har skapt et grundlag for denne art og en interasse som ikke der hadde været i dag hvis ikke gutter hadde tatt sagen i egen hånd på den tid. Så venner, det er bare og takke de for den kjempe jobb der er gjort her. Nå kan vi fiske samtidig med myndigheterne kan se denne art ikke er noe skummel. Men fremfor alt en mulighet for de unge og bruke naturen på et lidt mere modernet måte, og det vil komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Men hvor mange tilfeller har du og ref. til i NO. av sykdom?? Her er nok 200 vann med karper i, og det er ikke storken som har været der :) Men EN eller få stammer av fisk som er sprært. I SE og DK hvor der er mange flere stammer av fisk og mye mye mere flytning av karper kjenner jeg kun til 6 tilfeller i DK 1 stde 2 gange. Så det er nokk ikke så farlig her hvis vi holder os til de samme stammer av fisk. Men nå kommer jeg noe utt fra hva jeg startet tråden med. :blush:

Jeg har ingen tilfeller å referere til jeg. Ikke føler jeg behov for å ha det heller. Ved enhver flytting må det til en skikkelig utredning. Om det aldri før har blitt overført sykdom fra ett vann til ett annet så betyr jo ikke det at dette ikke vil kunne skje i framtiden.

Ellers er det meg revnende likegyldig om det er laks, ørret eller karpe vi snakker om. De samme forhåndsregler må tas uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det og flytte fisk i al almenlighet vet jeg ignenting om.

Og flytte på arten karpe og dens liv leve vis adferd osv. Har jeg avlagt stor biologirepport om. Ikke der med sakt jeg har svaret.

Det er da rart ikke nesten alle karper i det sentrale europa ikke har daver for lengst, om det skulle være så farlig og flytte på en fisk som er flyttet fra asia på hestevogn til europa.

Karpen ramte ikke Norge 1800 tallet Da den var tilagnet de adlige som jo holde til lidt lenger sør.

Dette er ikke en salmon art som du bare skal tenke bakterige så daver den. Karpen er en av de toffe gutta i klassen som tåler en hel del. Og jeg kjenner ikke til noen bevist smitteoverføring fra karpe til andre arter.

Jeg vil veldig gjerne høre hvor dere har al den skepsis fra med og flytte på karper, for og læne seg opp av myndigheterne kan være farlig. Se nå bare på villaksen den har de snart fået tatt livet av. Det er jo bare og se nyheterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er symptomene på disse karpesykdommene? (Da tenker jeg på synlige symptomer, vrient å spørre fisken hvor det gjør vondt) Er det mulig å se det på fisken, eller bare dør den? Reagerer forskjellige karpefisk forskjellig på samme sykdom? Kan feks sørv bli rammet, men ikke suter i samme vannet?

Det og flytte fisk i al almenlighet vet jeg ignenting om.

Og flytte på arten karpe og dens liv leve vis adferd osv. Har jeg avlagt stor biologirepport om. Ikke der med sakt jeg har svaret.

Det er da rart ikke nesten alle karper i det sentrale europa ikke har daver for lengst, om det skulle være så farlig og flytte på en fisk som er flyttet fra asia på hestevogn til europa.

Karpen ramte ikke Norge 1800 tallet Da den var tilagnet de adlige som jo holde til lidt lenger sør.

Dette er ikke en salmon art som du bare skal tenke bakterige så daver den. Karpen er en av de toffe gutta i klassen som tåler en hel del. Og jeg kjenner ikke til noen bevist smitteoverføring fra karpe til andre arter.

Jeg vil veldig gjerne høre hvor dere har al den skepsis fra med og flytte på karper, for og læne seg opp av myndigheterne kan være farlig. Se nå bare på villaksen den har de snart fået tatt livet av. Det er jo bare og se nyheterne.

Litt av skepsisen ligger nok ikke i hvorvidt det går fint med karpene, men i hvilken grad flytting av karper og innføring av nye arter påvirker økosystemet i det nye vannet. Dette vet man som regel filla om, og i den sammenheng blir det gitt generelt ***** i hvordan det går med karpene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ingenting på karpen når den er syk. Du ser det når de alle ligger i overfaten og stinker tro meg det lukter så javelig. Jeg fanget DK. rekorten i 93 på 14,9 3-4 mnd. senere døde alle karper i vannet som et lyn fra en klar himmel.

Jeg sage lidt om det tidliger i tråden med 4 vann døde i et område med riktig mange vann vi snakker om mere en 30 vann i en radius på 20 kilometer. Her ble fiskene flyttet rundt men kun 4 vann døde KUN KARPER ikke mort ikke greskarper og alle de andre under arter. Så var der stille noen år til en klubb satte nye karper i vannet. Da gikk der et å da døde de der igjen. da ble stille igjen jeg flytter til NO og da høre jeg det skjer i 2 andre vann igen vet ingen hva som skjer, karperne dør som lyn fra en klar himmel. Alle står som et spørsmålstegn, ingen symtomer ingen ting alle bare dør på samme tid. Alle kan ikke ha stresset samtidig eller fordi en har satt utt en sykk karpe. Det merkelig er gjøsen som jeg og skrev om tidliger her, skjedde det Samme som med der skjedde med karperne, de døde alle sammen som lyn fra en kler himmel. Men her er det ikke karperne som dør men gjøs og karper er der i massevis av i dette vannet. Det er jo en tanke vekker om dette nokk ikke bare er fordi man flytter rundt på fisk, men nokk mere omgivelserne fisken lever i og miljøet rundt som endre seg. Jeg tviler på noen flytter gjøs til dette vann som huset nokk 1000 eller mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark er vel et godt eksempel på hvorfor man ikke skal flytte fisk ukontrollert.

Skulle karpedøden komme til et norskt vann er det svært liten sjanse for at det vil bli satt ut fisk der senere.

Da har man i realiteten mistet et vann. Så det å gamble med den norske karpebestanden er ikke noe karpemiljøet i norge ser særlig lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark er vel et godt eksempel på hvorfor man ikke skal flytte fisk ukontrollert.

Skulle karpedøden komme til et norskt vann er det svært liten sjanse for at det vil bli satt ut fisk der senere.

Da har man i realiteten mistet et vann. Så det å gamble med den norske karpebestanden er ikke noe karpemiljøet i norge ser særlig lyst på.

Leste du ALT!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra: My Webpage

Hvis det er KHV (Koi Herpes Virus) som det virker som om det er, så er det kun karperne der bliver ramt.

Den tager cirka 70% af en besætning, de resterende bliver symptomfrie smittebærere, og vil derfor have sygdommen i sig uden at dø. Hvis de fisk bliver flyttet til et andet vand, så vil de smitte de andre karper i søen med sygdommen og 70% der vil også dø.

Der er desværre nogle leverandører af koikarper der spekulerer i KHV, forstået på den måde at de giver alle deres koier KHV, og så overlever 30%. De 30% vil så til gengæld også overleve sygdomsudbrud i havedamme og dermed virke som stærkere fisk.

Derfor kan de nuværende udbrud sagtens være forårsaget af nogle med havedam der har hældt et par koier i vandet, der så har smittet karperne. Det kan sagtens være sket for lang tid siden, for sygdommen får ikke i udbrud før vandet bliver omkring 17 grader.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.