Gå til innhold
Fiskersiden

Sjø-ørret på Sola stranden


jansenh
 Share

Recommended Posts

Da vi i helgen skulle på familie piknic til Solastranden og jeg fikk streng beskjed om att vi IKKE skulle på fisketur, tok jeg kun med meg en lett haspel stang og noen sluker i en liten box. Vel fremme på stranden - lengst i sør enden - stakk jeg ut på berget bak bunkersen og kastet en liten stund. Primært var jeg ute etter makrell til agn [ :D ]

Den første SØ'en tok sluken på første kastet. Antageligvis strax over minstemål. Deretter fikk jeg to til på relativt kort tid på mellom 30-35 cm. Alle 3 var lette å kroke av og gikk rett ut igjen. Den 4. som hogg var STOR [ :D ] Jeg hadde ikke vekt med meg, men jeg anslår den til å veie mellom 1500 og 2000 gram. Jeg har aldig sett større SØ noengang. Fin søndagsmiddag ...

Mitt livs SØ opplevelse. Jeg har hatt noen turer etter SØ gjenom årene, men oftest ikke fått noe, avogtil fått noen små, aldrig opplevd det helt store SØ fisket - før igår. Jeg får også avogtil noen på surfcast om våren på grunnt vann, både på Vigdel og Ølberg.

Fiskene nappet ganske nært land - ca 5-8m ut - akkurat i skillet mellom tarebeltet og sandbånnen. Blank Toby Reflex 10g på 0,12 FireLine (smoke)

Hva gjorde jeg galt? Høylys dag med sola i ryggen, to bråkete unger med håv og spann og ei bikkje som absolutt skulle fange tang-klysene som beveget seg i bølgene!

Gjett hva jeg skal gjøre etter jobben ikveld?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Arne L, dette var synd. Har vært her en del alene selv den siste måneden eller to. Men sist jeg skulle ned stod det folk der, veldig synd, har alltid fått stå i fred der før.

Spesielt praktisk at fiskeplassen blir kringkastet ned til siste detalj...[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til sutring da [|)]

Sola stranden ligger ikke den rett ved siden av veien da?

Så det er lett som bare det å komme til... Det er jo klart at flere vil prøve det stedet, ikke bare fordi det er nevnt her inne.

En "grom plass" som ligger litt gjemt unna offentligheten derimot, DET kan jeg forstå at hadde vært surt om kom ut.

Get real.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid sjøørretplassene ligger gjemt vekk fra offentligheten. Jeg har også lært at skal du ha en fiskeplass litt for deg sjøl så er det ikke lurt å offentliggjøre den her, tro meg. Dette gjelder enten plassen ligger rett ved veien eller oppe på vidda. Forstår godt at folk som ikkje har fisket så lenge etter SØ synes dette er veldig greit, mens de som har holdt på 10-12 år for å finne gromplassene ikke er like begeistret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessen rundt sjøørret fiske har eksplodert dei siste 3-4 åra. Når jeg begynte med dette fiske for 8-9 år siden var det sjelden eg traff på andre i samme ærend. Nå derimot, er det uhyre sjelden eg får fiske i "fred". Det kan være greit å ha noen å snakke med når en er på tur, men av og til er det greit å være litt i fred. Jeg har sluttet å røpe hot-spot`a.

Har nå bare et par plasser igjen der det går an å fiske et par timer aleine.[} :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solastranden er jo såpass stor at jeg tror nok ikke at dette er noe kjempeproblem.

Det virker jo allikevel som at ALLE dere fra stavanger distriktet som bruker forumet allikevel kjente til stedet ! Så siden dere missliker køfiske, ja da holder dere dere bare langt vekke så kan Jansen fiske alene (og dere får være alene på hot spotene deres !!!)

Og BTW så er vel Solastranden ett kjent sjøørret sted ?!?!? Til og med jeg har jo hørt det nevnt flere ganger av dere her på forumet !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle skal fiske på samme kvatrat-meteren får man jo et problem, men jeg kan da ikke tro at det er bare der sjøauren biter.

Klart at enkelte plasser er bedre enn andre, men auren forflytter seg litt den også.

På Solastranda er det nå heller ikke noe plass problem, trodde jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk stiller seg opp ved siden av deg og kaster over sena di, da er det for tett etter min mening. For Jansen sin del, som sikkert skulle nye turer ut dit så hadde det nok vært lurest å vente med detaljene, men men. Ellers er jo tipset for de som er ute etter makrell å prøve Gandsfjorden eller Dirdal, her er sjangsene store for å fylle opp en bærepose eller 2[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, dette tok jo en litt annen vending enn først forventet. Litt mer sutrete enn forventet, faktisk.

De andre sjø-ørret plassene jeg til tider prøver meg på har jeg snappet opp litt både her og der, noen fra dette forum. Bla visse områder i Hafrsfjord, Dirdal og nede ved Fuglignane. Jeg er evig takknemlig att andre til tider har villet dele med seg om hvor og hvordan vi andre burde prøve oss.

Nå hadde jeg litt flaks i helgen, og gjorde meg umaken å bruke 15 minutter på ett lite innlegg hvor jeg deler mine erfaringer. Var det en tabbe? Jeg tror ikke det. Men for all del, jeg kan da holde mine plasser "hemmlige" hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er litt overrasket over at gutta fra vestlandet med 100 ganger mer kyststripe pr.fisker å fiske(contra oslofjorden) på tar det såpass ille opp at noen deler en ikke spesielt ukjent plass med en del av forumets brukere !

Og det er jo ikke snakk om at de slutter å gnåle om det heller.... Legg nå den ballen død !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte nå du røpe de toppløse damene, typisk. Nå ser eg for meg fiskere med kikkert og fiskestang. Her blir blir det kø. [ :D ]

Ser egentlig heller ikkje noe problem med å røpe en strand på 9 km. Men for min egen del så hadde eg nok ikkje gjort det så detaljert. Det er jo du Jansen selv som må stå i kø her [ :) ]

Til deg ThorEH, kjente du til berget og steinene bak bunkersen helt sør på Solastranden [?].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.