Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender 23. Desember


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

Mitt bidrag til kalenderen blir altså en årsrapport. Selv om det ikke har vært mer enn knappe 60 fiskedager i år, håper jeg dette kan være til inspirasjon for noen i det minste.

Startet mitt fiske allerede 1 januar i år. Det endte opp med en stor haug med pigghå med denne på 6040g i topp.
70680_s.jpg

2 nyttårsdag var det på nytt med fiske sammen med bullfrog og broren hans. De var på jakt etter pigghå og jeg ville være sosial samt fiske litt. Det var mye drivis men jeg fikk da opp et par greie fisker:
Havmus – 1170g:
m1mi3.jpg

Foto: Simon

Hågjel – 1350g:
hgjelke1.jpg


Satte så snuten nedover mot Bergen og forestående eksamener samt håp om litt fiske.
Den 11 januar kom den første skikkelige fisken opp. Nemlig ei flott sandflyndre pålydende 960g og ny pers. Morsomt at en plass man har funnet helt på egenhånd leverer flere skikkelige flyndrer.
42672_s.jpg

42673_s.jpg

42674_s.jpg
Senere på kvelden var det tur til Bontelabo med gutta samt en journalist fra Bergens Tidene på slep. Det tok ikke akkurat av denne kvelden,men ei havmus ble dratt opp av undertegnede:
70560_s.jpg
Foto: Rune Sævig

Så ble det tid for lesing og avsluttende eksamener. Vet ikke om jeg gledde meg mest itl og bli ferdig med eksamen eller og fiske røye,men inn til Skogseid bar det iallefall like etter endt eksamen.
Resultatet ble 7 fisk over 1,7 på meg.
Lørdag ble avsluttet med denne som toppfisk:
43624_s.jpg
3,36.

Søndagen derimot ble fjæra i hatten satt.
Drøye hannfisken på 6640 - 79

43625_s.jpg


43626_s.jpg

43627_s.jpg

Tilbake til Bergen og kurs på dagtid, samt i det minste en avsluttende fisketur før snuten ble satt hjem. Nok ei havmus kom opp, og denne gang 1570:
70681_s.jpg


Vel hjemme ble det planlegging av sjøistreff,men er ganske vanskelig og bestemme været her i Trøndelag.
5 februar stakk jeg og Trond en tur ut for å teste. Isen var som prim (sitat Trond) og fisket var ok. 4 skater på meg og 2 på Trond.
Turens største:
44999_s.jpg

Fin dag:
45001_s.jpg

Ismeitetreffet som var planlagt gikk uten is,men likevel ble det treff. Folk kom fra fjern og nær uten at det ble landet tonnevis med skater akkurat. Den eneste som kom opp var det Kjetil som leverte fra båt ute med Jim. Men likevel blir man så glad når langveisfarende setter pers :
Bilde%20038,%20ny.jpg



Påska ble i år som alle år tilbragt på Vikna. Torskefiske stod i fokus, og det slo til skikkelig i år. Ikke all verdens største,men mengden var bra. At det i tillegg er førsteklasses matfisk setter ingen demper på fisket.
Hvitting som bifangst på 1750 – 55:
easter002.jpg

Heftig vær:
easter006.jpg

Morten med torsk på 16 kg:
IMG_0427.jpg


Morsomme fisker tatt på 6-12lbs stang:
11,8 og 102cm øverst - 12,3 og 100cm nederst
easter013.jpg


I påska var det skikkelig kaldt, så da ble det jaggu så isen la seg på Lygnin igjen etter påske. Hvem hadde trodd det? Da ble det jaggu en tur ut med kompis Håvard. At jeg gikk igjennom isen på vei ut la egentlig ingen demper. Iallefall ikke når fisk som dette kommer opp:
De vitale målene på fisken var 93lang - 70bred og 10cm høy- vekt 6840.
lygnin002.jpg

lygnin007.jpg

lygnin010-1.jpg
lygnin001.jpg

lygnin005.jpg


Tok enda en tur på isen med Irvin, Arve og Trond.
Ble mange skater og ei skate ble fanga 2 ganger av meg og 1 gang av Irvin. Fisken var 5200g og er her representert ved Irvin:
P3280082.jpg

Turens største skate var denne fanget av undertegnede:
6050g
70679_s.jpg
I tillegg ble det landa både skrubbe,rødspette,strømsild,sypiker,øyepål,knurr,hyser og hvitting,makrell,torsk og sei

En kjapp tur til Brønnøysund resulterte i tullefisker
Ulke 390g:
70682_s.jpg
Tangkutling 2,56
70683_s.jpg

Det ble litt stille i April,men en tur jeg hadde planlagt i lang tid fikk jeg tid til. Og hvilken uttelling!
Starta med pers på hågjel.
1620:
Hågjel 1620g:
52092_s.jpg

Så kom årets og sikkert mitt livs fisk. 20.4.2008 går inn i historiebøkene for egen del.
Skjellbrosme fra land på 3120! Jeg kommer aldri til og glemme gledeshylene og telefonene jeg hadde etter denne fisken. Sykt sykt sykt, som Christer ville sagt det laugh.gif
Skjellbrosme 3120g / 67cm!:
52102_s.jpg

52080_s.jpg

52081_s.jpg

52082_s.jpg

52083_s.jpg

Hågjelen på 1640 avslutta turen:
image001.jpg

22april og ny art skulle til pers. Ble med storfiskbåten til Arve samt Irvin som lettmatros og psykisk støtte.
Gutta leverte de. Ny art i blåkjeft på 890g:
52331_s.jpg

Ny tur 4 mai til skjellborsmeplassen:
Første fisk var ny pers på svarthå:
53353_s.jpg
620g
Nok en specimenhågjel kom opp på denne økta:
53355_s.jpg

5mai ble det tur til Trondheim etter denne krabaten som visstnok finnes i bøtter og spann der:
70684_s.jpg
Med sine 163gram var den art nr 99.

17 mai ble feira med hatter og ballonger sammen med Irvin på Frøya.
Først var det regnbue som skulle til pers. Den var ikke akkurat i siget,men Irvin fikk denne flotte fisken på 3580:
54786_s.jpg

I tillegg ble det tangstikling på oss begge
54790_s.jpg
4,79 og 6,61 gram

Etter rykter om stormort i Trondheim tok jeg turen sammen med Trond nedover. Fisken var i siget og jeg fikk nappa opp disse flotte specimeneksemplarene. At jeg tvilte på at jeg kom til å perse på mort måtte jeg bite i meg to ganger:
910g/43cm
55817_s.jpg

55832_s.jpg
Foto:Trond
850g/43cm
55821_s.jpg

Arve var heller ikke snau og dro dette eksemplaret på 940g/45cm
55818_s.jpg

Laksefisket var ikke langt unna. Det ble bra med fin fisk i år.
Her er et knippe av de som ble landa.
70578_s.jpg

70579_s.jpg

70580_s.jpg

70581_s.jpg

70582_s.jpg

70583_s.jpg


Innimellom Lakseroing fikk jeg tid til og ta med Sverre opp til godvatnet mitt.
Vannet innfridde i det minste for min egen del. En sinnsykt vakker ørret på 2,5 tok tørrflua og ga meg en fantastisk flott fight.
Fisken:
58372_s.jpg

58373_s.jpg

58374_s.jpg

Så var det tid for artsturne sammen med ape/skolestkongen Trond.
Trond bøtta opp nye arter først i dyno. Mens jeg lempa opp 7 gjørs sleit Trond med arten,men den satt til slutt:
IMG_8909.jpg

Ut på Øyeren dagen etter ga denne fisk på første kastet:
IMG_8922.jpg

Gjørs på 3800.

Denne gjedda tok på bottom bouncing:
IMG_8940.jpg

6500

Så bar det rett til Kasut og karpefiske. Wagglerfiske er knallmorsomt. Endte opp med 7 karper over 2kg iløpet av noen morgentimer:
70584_s.jpg

70585_s.jpg

Flott solabbor fra Drengsrud
IMG_9082.jpg


Turen gikk videre og etter mange timers tidligere satsing kom endelig karussen opp. Deilig og forløsende og endelig få arten som har vært kjip så lenge. Og når det først løsner kommer det på løpende bånd. Mens Trond er i bilen for og hente håven får jeg opp tre fisk. At det attpåtil var art 100 la ingen demper på feiringen 
IMG_9102.jpg

Dette ble den første og største.
1240g:
IMG_9096.jpg


Turen gikk videre til Numedalslågen og grundling. Tok ikke lange stunda før den satt:
IMG_9113.jpg


Videre gikk turen til Stavanger og tangkvabbe(snakk om lang tur for tullete fisk)
Etter å ha feilkroka et riktig fint eksemplar og dratt opp ei dvergulke fra samme hull, kom fisken opp riktig kroka.
Picture_056.jpg


Etter å ha dratt opp gressgylt for Trond,snudde vi på femøringen og satte kursen mot Kristiansand igjen, og denne gangen stoppa vi. Ettersom ikke Trond fikk vederbuk i Nitelva eller Glomma, garanterte jeg den her sammen med gullfisk. Det tok ikke mange minuttene:
IMG_9135.jpg

IMG_9140.jpg


De store gullfiskene ble ikke med opp denne gang, selv om jeg var i kontakt med de i det minste. Kjørte videre østover like over midnatt. Etter å ha kommet til seg selv på en parkeringsplass etter 5 timers soving rett opp og ned ble det enstemmig vedtatt at kursen skulle settes beint hjem etter å ha prikka regnlaua. Tok lengre tid og komme seg ned til vannet enn å få arten.
Picture_061.jpg


Vel hjemme var det nesten bare og snu i døra for å bli med på en dagstur på Trondheimsfjorden sammen med Frederic, Jørgen Larsson & co. Litt utpå ettermiddagen skjer dette:
70624_s.jpg

Og 25minutter senere ses dette.
70623_s.jpg
Med lengden 275 og et rundmål jeg ikke husker i farten ble fisken estimert til 192kg ifølge de nye tabellene. Grei skuring.

Videre utover i juli ble det ikke all verdens med fisking, men fikk tid til en kosetur sammen med dama og Ahamm. Hadde vel nærmest garantert Anders torsk over 10kg. Det strakk ikke helt til for hans del,men både jeg og dama fikk det. Hadde tidvis problem med voldsomt mye lyr i vannet. Trengte ikke slippe lenger ned enn 5 meter under båten, så var det lyr på. Gjennomsnittsvekta var rundt 2,5kg,men det ble mange over 4 også.
Dette ble den største på ca 5,2
70625_s.jpg

Største torsk ble denne på 14,4 på 6-12lbs stanga. Måtte vel innse at det ikke var mye rygg igjen på stanga under pumpinga av den laugh.gif
70626_s.jpg

Sleit også med å finne ueren i sommer, hadde vel et par forsøk der jeg kun var ute etter uer,men den var ikke på sine vanlige plasser. Men litt jobbing med sjøkartet ga til slutt uttelling med et bra knippe uer som tok på 30meter over bunn på 100meters dyp
1660g:
70627_s.jpg
1740g:
70628_s.jpg



Så var det tid for ei ukes håkjerringfiske med Råmundsen, Bekkevold, Hinriksson og Ånerud. Fisket var røv, og det kom kun opp tre fisk sett bort fra de vanlige hågjel og svarthådoubleene på samme krok.:
Jan åpner ballet:
70631_s.jpg
Resultatet:
70632_s.jpg

Leiren:
70633_s.jpg

Jan med agntjuvpers:
70634_s.jpg

Her pumpes det vi antar er brosme opp:
70635_s.jpg
Og joda:
Jan med Brosme på 10,2
62044_s.jpg
Foto:Enrico Wyrwa

8,68. min tredje brosme på den vekta.
62232_s.jpg

En tur til Vannøya uka etter resulterte vel i minimalt bortsett fra motorbrann og et par småkveiter. Mista ei kveite på 20+ som tok helt oppe ved båten og fikk gå med seien før jeg satte tilslag. Klappet på skuldra fra Cato hjalp dog ikke, fisken glapp etter første utras. Bittert. Fikk dog stifte bekjentskap med en art det er lenge siden jeg har hilst på. Det ble vel 7 eller 8 stk iløpet av noen timer. Den største datt selvfølgelig av i vannskorpa.
70636_s.jpg

70637_s.jpg


Vel hjemme var det tid for oppussing og jobb,men en tur til Trondheim igjen fikk jeg pressa inn.
Ble to fisker på 3 mann denne kvelden.

Mort 630/39,5cm.
70629_s.jpg

70630_s.jpg

920/43cm
64473_s.jpg
64472_s.jpg

Like etter ble det hvitfinnet steinulketur ettersom den var oppdaget i et vassdrag i Lierne ifølge lokalavisene. Da tok det ikke lang tid før Irvin,Trond og undertegnede satte seg i bilen med kurs for svenskegrensa.
Irvin var den første til å prikke arten i Norge. Her med sitt andre eksemplar.

70639_s.jpg

Min første
70638_s.jpg

Og her er den største hfsu tatt i Norge såvidt vi vet: 9,05g
70640_s.jpg

Etter dette gikk det om mulig enda tråere,selv om oppussing og mye jobbing satt en demper på fisket. Ble noen turer med Trond uten særlig resultat. Her er en uheldig bifangst:
70641_s.jpg

I slutten av oktober kom SFK Laken oppover, og de gikk hardt ut.
Stein starta med ei piggskate på 7070, den største skata tatt på kaia såvidt vi vet. I tillegg dro alle skater, Halvor fikk en fin pigghå på rundt 6,5kg, Ole Håkon dro en drøy knurr på 740g og Stein fikk både kveite og glassvar. Glassvaren var selvfølgelig mye større enn de vi har fått her selv laugh.gif
Piggskate 7070
70642_s.jpg
Glassvar 1240:
70643_s.jpg

Tipper gutta var fornøyde smile.gif

Så bar det nedover til det glade Vestland i håp om at det kunne bringe oss masse nye arter og perser. Vel...det slo vel ikke helt til.
Et kveldspass på Bontelabo slo ikke helt til. Kun 1(EN) fisk kom på land på 3 mann
Havmus 1440
68697_s.jpg
Foto: Irvin

Erling drar som vanlig havål:
68701_s.jpg

Jan fisker monsterkrabbe:
68715_s.jpg

Irvin prikker tefatpiggvar:
68716_s.jpg

Havål ble det ikke på noen av oss. På makrellfilet og hel akkar fikk jeg dog denne:
Paddetorsk på 750g/39cm. Drøy...
70644_s.jpg

70645_s.jpg

Irvin var så nære havålen:
70646_s.jpg

Se så fornøyd:lol:
68710_s.jpg

Det skulle så gå en måned før neste fisketur. Isen hadde lagt seg på Lygnin, tenk og få seg en sjøisfisketur før jul!
Med 25 blå var det alt annet enn varmt,men vi berga bra. Fisket var helt ok,med skater og pigghå. Største pigghå fikk Irvin med et eksemplar på 6,3kg, mens største piggskate var 6,2.

Irvin med pigghå på 6300:
69795_s.jpg

Feit huskate på 6200/89:
69796_s.jpg

Største hannskata jeg har fått:
69797_s.jpg



En liten oppsummering:
*77 arter i 2008
*9 nye arter
*63 fiskedager
*13 specimenfisk fordelt på 9 arter.

Jeg kan ikke si annet enn at det første halvåret tok helt av hva angår bra fangster, da skal det godt gjøres at siste halvdel blir ikke blir dårligere. For etter at håkjerringa ble landa, føler jeg det har gått litt trått. Sånn er fiske.
Jeg har truffet masse nye trivelige folk, og hatt flotte turer med gode venner.
Håper det blir tid til nye folk og impulser neste år også.

Vil med dette ønske dere alle en riktig god jul og et godt nytt år.

Vilhelm

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grom luke.

Du har fått arter og skjellbrosmer som de fleste kan drømme lenge om. :)

Størrelsen på skjellbrosme,hagjel,svarthå og paddefisken er missunnelse verdig.

Du glemte vel å nevne denne arten i farta?

Gullvederbuk. (Fisket på samme plassen.)

IMG_9140.jpg

Det at Jan napper opp spisskater er intet nytt desverre. Gutten har garantert gullhår i baken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.