Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt fluefiskeutstyr


nighthawk
 Share

Recommended Posts

Redington, Sage og Scott er stenger som leveres med kvalitet, meget bra garanti og hvor det står seriøse importører bak. Samtlige av disse får du nå for lavere pris fordi importørene tilgodeser kunden fordelen av lavere dollarkurs. Det finnes selvfølgelig andre merker også, men av prinsipp vil jeg ikke anbefale noen av disse.

Redington føres bla. av Nordisk fiskerutstyr i Oslo

Sage finner du bla. hos Gero i Lillestrøm og

Scott føres av Jarle&Bjørnar fluefiske i Lillestrøm.

Jeg ville anbefalt deg en ringerunde til disse tre forhandlerne, fortalt om ditt behov og bedt om et tilbud. Kom heller tilbake med dealen og be om et råd.

Den største ulempen er at jeg ikke aner om det finnes noen forretning i Bodø hvor du kan prøvekaste stengene (prøvekasting er etter min mening en forutsetning for å investere i en ny stang)

Vil bare få legge til at snellene fra Waterworks/Lamson antakelig er det beste du kan få, og at Danielson sine sneller (tidligere leverandør til Loop) også kan vurderes. Snører får du best hos enten Scientific Angeler eller Rio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Loomis? Er ikke det en vits?

Nei, vil anbefale deg set samme som gutta her... ellers så kan du jo titte på St Croix også da! Imperial eller Legend UltraElite alt avhengig av hvordan stang du liker. Destination Fishing feks...

Synes vel det første utsagnet er litt vel hovmodig Remy. Loomis en vits????? Overhode ikke vil jeg påstå!

Hvilket grunlag har du for å poste dette i ditt eget ÅPNE fora?[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg syns det, taler vel ikke for andre. Loomis er sprøe stenger som knekker bare man ser på de, hypet langt over sine egenskaper, det er nå min mening. Har knukket to, og mens jeg har fisket sammens med andre har 4 andre stenger brekt under kasting og kjøring av fisk. Noen som fisker med loomis??!!!?? Er av den oppfatningen at få gjør det om dagen, forstålig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loomis er også kjent for å lage gode stenger, men mitt ankepunkt for å ikke tilrå disse stengene er importørens prispolitikk og oppfølging av kunden når uhellet først skulle være ute.

St.Croix har jeg som sant er aldri kastet med, men et inntrykk av de stengene jeg har kjent på er greit nok, men bare det. Korken på disse stengene har gjennomgående vært av for dårlig kvalitet. Dessuten er korken såpass myke forut at det nødvendigvis ødelegger kastefølelsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Remy. Min erfaring er at Loomis ikke tåler at man holder i stanga før dem knekker. brukte det en del før.Greit nok at man får ny stang når den knekker,men hva hjelper det når man ikke kan bruke dem? oppskrytt rett og slett.

Jeg vil anbefale Thomas&Thomas og St. Croix. meget gode stenger etter mine erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Fordi jeg syns det, taler vel ikke for andre. Loomis er sprøe stenger som knekker bare man ser på de, hypet langt over sine egenskaper, det er nå min mening. Har knukket to, og mens jeg har fisket sammens med andre har 4 andre stenger brekt under kasting og kjøring av fisk. Noen som fisker med loomis??!!!?? Er av den oppfatningen at få gjør det om dagen, forstålig nok.

Her inne er det nok få som fisker med Loomis, men på andre flueforum er vel Lomis like mye eller mer fiska med enn noe annet.

Knekker, alle stenger knekker, det vet da alle. Vet ikke om dere har vært uheldige, men de jeg kjenner som har Loomis har ikke knukket ei eneste stang, eh...glemte en han knakk tohåndsen.

Poenget er at jeg oppfatter innlegget ditt som at Loomis er dårlige stenger. Vel, vi oppfatter stengr ulikt, men å finne noe mer fintfølende, progressivt og spenstig enn GLX, det er vanskelig.

Skal ikke trekke det noe lengre, men synes vel at innlegget ditt er usaklig Remy og kun basert på knekte stenger. Så lenge slike kommentarer slenges ut i en setning uten videre forklaring, ja det blir det intet annet enn useriøst.

Det blir som om jeg skal påstå at ST Croix er dritt, min mening, etter å ha kaste med Avid #4, slaskete og ujevnt + den knakk. Er St Croix dårlig generelt da?

Dessuten blir kraften i det du sier forsterket siden de fleste vet du er opphavsmannen bak sida her...Det må da kunne gå an si ting mer saklig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at dette traff deg kjære Tres Bien!!!

Ok, Loomis er overpriset og overhypet i forhold til hva man får. Om man skal se på kasteegenskapene til stengene er de hipp som happ som med andre merker. GLX som liksom skulle være så utrolig innovativt og med splitter ny carbon var jo lureri fra en ende til annen. Uansett, stanga kastet godt, og den fortjente vel sitt rykte som en god stang (tar denne stangen som eksempel). Men prisen er for mye i forhold til hva man fikk, dessuten når de knekker så ofte som de gjør og man må attpåtil betale for frakten ved garanti saker, er ikke det holdbart. Jeg tror svakheten ligger i finishen deres, man skal ikke smelle mer enn en flue i emnet før den fort knekker, desverre. Jeg har da fisket med ihugga loomis fans ved flere anledninger, og siden jeg P E R S O N L I G ikke liker loomis sine stenger av div årsaker, bla noen som er nenvt, har det selvfølgelig blitt mye diskusjon rundt emnet. Resultatet er at ingen fisker med de lenger, ikke fordi de er dårlige stenger, men av dårlig kvalitet. Han ene brakk ikke mindre enn to stk på kort tid, sier vel sitt. Men for å glede deg litt TresBien, så har jeg faktisk knekt tre st croix stenger og, en #4 legend ultra, og to åttere. Alle gangene var det min feil, for holkene satt ikke skikkelig ved tilsalg. Så de spjæret i holkene.

At avid #4 er en mindre bra stang, helt enig. Den er dvask og slaskete. Så om du sier det, så har du rett, men at den knekker det tror jeg ikke med det første. Og om den gjorde, så ville ihvertfall ikke garantien kostet deg en krone.

Som sagt var det min personlige mening... Trekker den tilbake da, G-Loomis er ikke en vits, det er sant... de er der.. men J E G ville ikke hatt en til av de!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Tydelig at dette traff deg kjære Tres Bien!!!

Ok, Loomis er overpriset og overhypet i forhold til hva man får. Om man skal se på kasteegenskapene til stengene er de hipp som happ som med andre merker. GLX som liksom skulle være så utrolig innovativt og med splitter ny carbon var jo lureri fra en ende til annen. Uansett, stanga kastet godt, og den fortjente vel sitt rykte som en god stang (tar denne stangen som eksempel). Men prisen er for mye i forhold til hva man fikk, dessuten når de knekker så ofte som de gjør og man må attpåtil betale for frakten ved garanti saker, er ikke det holdbart. Jeg tror svakheten ligger i finishen deres, man skal ikke smelle mer enn en flue i emnet før den fort knekker, desverre. Jeg har da fisket med ihugga loomis fans ved flere anledninger, og siden jeg P E R S O N L I G ikke liker loomis sine stenger av div årsaker, bla noen som er nenvt, har det selvfølgelig blitt mye diskusjon rundt emnet. Resultatet er at ingen fisker med de lenger, ikke fordi de er dårlige stenger, men av dårlig kvalitet. Han ene brakk ikke mindre enn to stk på kort tid, sier vel sitt. Men for å glede deg litt TresBien, så har jeg faktisk knekt tre st croix stenger og, en #4 legend ultra, og to åttere. Alle gangene var det min feil, for holkene satt ikke skikkelig ved tilsalg. Så de spjæret i holkene.

At avid #4 er en mindre bra stang, helt enig. Den er dvask og slaskete. Så om du sier det, så har du rett, men at den knekker det tror jeg ikke med det første. Og om den gjorde, så ville ihvertfall ikke garantien kostet deg en krone.

Som sagt var det min personlige mening... Trekker den tilbake da, G-Loomis er ikke en vits, det er sant... de er der.. men J E G ville ikke hatt en til av de!!

Hadde dette vært din første kommentar skulle jeg ikke sagt så mye, har ikke mer å tilføye.

Har ingen Loomis selv, er Loop og Scott på meg, det er bare utsagnet og med tanke på den personen du er her inne.

Jaja, fair svar kom tilslutt[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en Loomis IMX #7 i snart 10 år og den har blitt en trofast venn etter bla SØ! Denne satnga er selvbyggd og av den grunn har den kansje blitt en favoritt! Men tro meg, denne stanga har fått mye juling, alldrig vært noe problem med, og vil bli brukt i mange år fremover! Har testet GLX litt, men sverger til gamle IMX.

Er forøvrig enig i at Loomis stengene er for høyt priset av importør osv, men det er Sage, Orvis og andre populære merker også! Til motsetning her så kan jeg si at jeg har knekt både Orvis(TT) og Sage(RPLXi) stenger under fiske, men den stanga jeg har brukt mest IMX'n har det aldrig vært noe tull med!

Bryr meg lite om hva som er STANG-TRENDEN i Oslo, eller trender hvor som hels. Og mener at folk bør ha testet setenger over tid før de uttaler seg om kavliteter osv.

Men det som ser ut til å bli et problem med stangprodusenter som blir like store som Loomis, Sage, Orvis osv er at man får masseproduksjonssykdommer. Masseproduksjonen fører vel til enkelte skavanker og hyppigere med dårlig kvalitet. Når de har fått et STORT navn tjener de penger uansett, og kan kjøre på med skyhøye priser og fete garantier. Dette er synd, men selger som hakka møkk!

Dette hindere ikke meg i planene om å kjøpe en StreemDance til en "billig penge" for det!

Til sammenlikning hva koster en T&T i forhold til en StreemDance GLX? Og hva med garantier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

Må si meg enig i mye her...

MEN

Meninger om stenger, kvalitet osv, er like mange som det finnes fiskere.

Jeg vil heller anbefale den som skal kjøpe stenger å prøve noen forskjellige merker i prisklassen som er aktuell...

Gi blanke F... i merke, finn heller en stang du liker...

Det finnes mange "ukjente" merker med gode stenger. Forskjellen er langt fra den samme i dag som for bare noen år siden.

Kjøper du en stang til noen tusenlapper, får du generellt en god stang. Men... selvfølgelig.... noen stenger er "kulere" enn andre. Og det er jo helt ok.

Personlig er jeg glad i Hardy Gem, men den er også en "smule" høyt priset i mine øyne, og garantiordningen er noe av det verste jeg har opplevd. Leverte en til reklamasjon i November, har enda ikke fått den tilbake, selv etter gjentatte purringer... Men men, det er lenge til elvene åpner, kanskje får jeg den innen den tid[ ;) ]

Kan bekrefte Remy's påstand når det gjelder mitt område. Har mye mindre etterspørsel etter Loomis nå enn for 2-3 år siden.

Det som er mest "pop" her nå for tiden er vel Scierra, Scott, Bruce & Walker og Loop. Så er interessen for de nye LTS stengene også stor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette dreier seg mer og mer om en diskusjon om Loomis så må jeg si meg enig i at urovekkende mange loomisstenger har knukket. Jeg er av den klare oppfatning at de fleste fluefiskere ikke hadde klart å skille mellom stengene hvis de IKKE hadde hatt prisen som bakgrunn. Det er de aller fleste rett og slett ikke dyktige nok til.

Det skulle vært uhyre interessant å bygget 10 forskjellige anonyme stenger for deretter å la et utvalg på 5-6 "gjennomsnittelige" fluefiskere teste disse. Testresultatene til Schive, Aas, Lilleheim og gutta tar jeg med en klype salt. De er kapable til å kjenne den lille forskjellen som kanskje eksisterer, men dermed ikke sagt at de såkalte "kastemaskinene" er gode fiskestenger. Enig med Remy, har dessverre sett altfor mange Loomisknekk opp gjennom tidene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Erlend

Jeg har en Loomis stang... den har bare knukket en gang.. :-) Tok den med til butikken og fikk ny uten spørsmål. Garantiordningen var i hvertfall en behagelig opplevelse den gangen..

Nettopp, det er slike garrantier som er gull når uhellet er ute! PS! Alle stenger knekker fra tid til annen!

Derfor velger jeg fortsatt stenger med gode garantier. Kastemessig er topp stengene ikke så alt for langt unna hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Erlend

Jeg har en Loomis stang...

den har bare knukket en gang.. :-)

Pokker Erlend.... det der var jo et dikt! [ ;) ]

Ellers vil jeg si at Remy har jo et godt poeng når det gjelder garantier... Alle med respekt for seg selv har gode garantier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Ok, regner med at det er TFO du sikter til!? TFO(skulle likt å teste noe av disse en dag) har bra garanti, men har ikke hørt om andre stenger i den prisklasen som har livstidgaranti!?

Correct me if i'm wrong!

Scierra fra kr 1600.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.