Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd for isfiske


Mrot
 Share

Recommended Posts

Hei!

Ser etter et enkelt is-ekkolodd. Trenger ikke være så veldig dyrt.

Loddet jeg ser etter bør vise dybde ned til 50 meter og vise fisk, stimer med småfisk er en fordel også.

Tar gjerne imot tips til nye ekkolodd. Vet ikke helt hvor mye jeg vil bruke på det, men ikke noe særlig mer enn 1500,-

Så, kanskje noen har et brukt? Hvordan er fishin buddy til dette?

Alt kan være interessant selv om ekkoloddet du har, og som du aldri bruker ikke oppfyller alle kravene ovenfor.

Blir takknemlig for svar og tips!

Takk :)

Endret av Mrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett ekkolodd du kan få kjøpt billig av meg. Det går ned til 150 meter. Merke husker jeg ikke.

Eneste som er litt negativt med dette loddet er at det er litt tungvint å bruke.

Jeg kan selge det til deg for 150 kr,-

Ønsker du derimot å kjøpe deg nytt, tror jeg de ligger på rundt 200 kr,- avhengig av tykkelsen på loddet.

Her står det litt om de foskjellige typene Her.

Har sett disse billigere på europris, men jeg vet ikke om det er samme kvalitet.

Du vil også trenge en av Disse, størrelsen avhenger selvfølgelig av antatt dybde for raskere avlsening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett ekkolodd du kan få kjøpt billig av meg. Det går ned til 150 meter. Merke husker jeg ikke.

Eneste som er litt negativt med dette loddet er at det er litt tungvint å bruke.

Jeg kan selge det til deg for 150 kr,-

Ønsker du derimot å kjøpe deg nytt, tror jeg de ligger på rundt 200 kr,- avhengig av tykkelsen på loddet.

Her står det litt om de foskjellige typene Her.

Har sett disse billigere på europris, men jeg vet ikke om det er samme kvalitet.

Du vil også trenge en av Disse, størrelsen avhenger selvfølgelig av antatt dybde for raskere avlsening.

kan jo muligens hvere litt vansklig og se fisk med det utstyret du refirerer til her men det er klart treffer du fisken i hue kan den jo flyte opp :):blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes spesiallodd for isfiske

Lowrance X-67C Ice Machine

Hvis du vil ha en rimeligere løsning kan du gå for et Eagle Cuda lodd og lage din egen brakett for å få svingeren ned i hullet.

Billigere lodd enn Eagle Cuda er typisk sørgelige saker.

Her er rimeligste portable variant

Eagle Cuda 168

Her er et med bedre skjermoppløsning

Eagle Cuda 242

Begge loddene finnes også som standard versjoner (ikke portable) De mangler da batterikasett/montasjeboks og sugekopp til svingeren. Sugekoppen kan jo være grei å ha til bruk på forskjellige båter. Hvis du går for standardversjonen vil du også trenge et "alarmsentral" batteri, disse får du rimelig fra Biltema, en lader trenger du også. Dette har det vært skrevet om tidligere her, søk på portabelt ekkolodd.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå lever tråden:)

Tusen takk for svar og tips!

Kjenner til cuda og det er jo et greit nok lodd. Har ikke sett det som portabel versjon, så det var

jo igrunn litt interessant. Hvis jeg vil sammenligne det med fishin buddy, som jeg får for samme pris på ebay, hvilket er best? (Noe høyere frakt pluss moms blir det nok fra ebay men)

- Uten å vite bedre så vil jeg tro at skjermene er nokså like.

- På fishin buddy er det ingen ledninger utenfor loddet og svingeren, men det er allikevel ikke trådløst.

- Det kan lett måle ned i hullet eller monteres på en liten robåt jeg har.

Hvem er best tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått det.

såvidt testet i tre hull og det virket jo i hvertfall!

Skikkelig testing vil foregå til helga.

Foreløpig er jeg veldig fornøyd med størrelse og vekt.

Skjermen virker også veldig fin, og større enn jeg hadde trodd.

Ting som gjenstår å se er hvordan det vil sitte fast på båtripa og hvor lenge batteriene holder i kulda.

Her er noen bilder:

72943_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28995/72943.jpg

72944_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28995/72944.jpg

72945_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28995/72945.jpg

72946_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28995/72946.jpg

72947_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28995/72947.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsetter vel stålis og ingen luftlommer?

Sorry for sent svar, men har testet den litt sammen med AtleI. Han har mye mer erfaring med den enn meg. Husker vi var på Lysern en gang etter en snøsmelte periode, den virket da og. Men med mye rusk i isen blir den kanskje litt kjipt å ha med å gjøre. Enkelt triks var vel å få litt vann mellom den og isen, eller enda enklere, bor ett hull og hold den i overflaten. Den er rask, enkel, liten og så absolutt mer brukbar enn noen andre løsninger jeg har sett. Den funker til og med oppå isen, det er det ikke så mange andre som gjør!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.