Gå til innhold
Fiskersiden

Balansepilker til bruk på sjøisen


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Gjest StadJon

Jepp, det er vel bare å innse at jeg har havnet på balansepilk-kjøret etter tredje forsøk totalt med bruk av balanse på sjøis. :)

Tok noen søk her men finner ingen konkrete forslag på hva slags balanser man bør teste på sjøen. Jeg mistet en Rapala knallrød/hvit buk i dag, den var veldig populær i alle vannlagene men til slutt tok noe som røyk fortommet. ;)

Ser at avkroken har et lass, noen som har tips/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Takk for tips så langt. Er det noen her som har tatt mange forskjellige fiskearter på balanse, forresten?

Jeg tror jeg skal ta meg en tur til G-Sport i dag og se om de i et innfall av villskap her utpå landet har tatt inn et parti balansepilker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips så langt. Er det noen her som har tatt mange forskjellige fiskearter på balanse, forresten?

Jeg tror jeg skal ta meg en tur til G-Sport i dag og se om de i et innfall av villskap her utpå landet har tatt inn et parti balansepilker. :D

Har fått hvitting, torsk og sild på balanse iår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil foreslå lange balansepilker, men ikke nødvendigvis tunge. Nils Master hadde noen tunge dråg før i tiden, de var for tunge for min smak. Bruker heller Rapala i største lengder, minimum 9 cm. Jeg snakker da primært om fiske etter jagende torsk. Fisk gjerne høyt i vannet, til og med helt oppunder isen.

Av farger har jeg hatt mest hell med blå/sølv.

Skift til en større og skarpere treblekrok under buken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Favoritten min på sjøisen er Strike pro sin balanse, strike ice. Jeg bruker de to største som er 70cm og 25g eller 90 cm og 36g. De har flere fine farger, den jeg bruker mest er en "papegøye" variant med innmari fin grøngråblå farge.(C38) ellers har torsken tidvis vert spess. glad i (a46 fl.glow). De har også en fin blå en (742). Fine pilker som går fint i vannet og fisker bra. Krokene er utmerket, men ta deg tid til å forsterke med ekstra epoxy under "plast vingen". Gå inn på seeberg sine hjemmesider for å kikke nermere på de.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte mine på intersport på Ski storsenter, har ikke sett de noe annet sted.

Kjøpte et par på ski jeg også, men da 7cm / 25g varianten. De er stygge å se på, men oppfører seg fint i vannet og er "gode" å pilke. :thumbsup: Bare så vidt fått testet dem. De virker, som tidligere nevnt i tråden, ganske tunge i forhold til størrelsen. Sikkert fine på større dyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg så noen slike digre Nils Master-balanser på Villmark og Fritid i Larvik for et par uker siden...

de har de på villmarksbutikken(er vel ikke samme butikken tror jeg?) i larvik også. hadde vel ikke mer enn to-tre farger og ikke akkurat de feteste fargene heller. var vel en av de som var lilla med rosa prikker hvis jeg husker riktig. kjøpte en fluo gul og hvit sjøl for et par måneders tid siden. har dog ikke fått testa den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke bare at plasthalen faller av, men at matrialet de bruker er for sprøtt så det bare knuses etter ett par fisk.

Vet ikke om du har vert uheldig, eller fisker steinbit :( det er tynn plast, så den kan selfølgelig knekke, men noe stort problem er det vel neppe.... Etter at jeg begynte å forsterke med epoxy har de ivertfall funka utmerket for meg, men karismax er sikkert glittrende balansepilker de også.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.