Gå til innhold
Fiskersiden

Minimum istykkelse for og klassifiseres som trygg is (ferskvann)


øysteiin
 Share

Recommended Posts

5cm stålis regnes for å være godt nok for en person, og en person regnes vel å være 75kg. (Selv har jeg rundet 0,1 tonn, og venter gjerne til isen nærmer seg 10cm :))

10cm regnes som trygt for de fleste, 15cm holder det meste og 20cm+ da kan du ta med bilen utpå, og hekte pilkesnøret i vindusviskeren og sette på varmeapparatet og god musikk og vente til vindusviskeren er på vei ned i hullet :lol:

Stålis er den gjennomsiktige isen, is som er grå har luftbobler, sørpe og/eller forurensing i seg og er svakere og man bør være forsiktig.

Snø isolerer isen fra kulden, og kan gjøre den dårligere.

Strømninger og temperaturforskjeller i vannet kan også lage forskjellig tykkelse, prøvebor derfor jevnlig til du er der du vil fiske.

Husk pigger, og gjerne flyteplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Lest en artikkel på nett som sa at hvis isen svikter på sjøen, så er det ofte et område som svikter og ikke bare punktet rett under føttene. Man kun da ofte føle/se at isen begynte å sige, samt at vann fra isborhullene startet å flomme ut over isen, før isen ga helt etter.

Jeg tipper det er en helt halvguffen følelse. :lol:

Jeg syns 8 cm is (som det var der jeg fisket i helgen) var i tynneste laget, ble litt vel mange lyder og knasing under føttene ved gange. Den var sikkert helt ok men jeg liker bedre is som har lagt seg ca 15 cm og tykkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest en artikkel på nett som sa at hvis isen svikter på sjøen, så er det ofte et område som svikter og ikke bare punktet rett under føttene. Man kun da ofte føle/se at isen begynte å sige, samt at vann fra isborhullene startet å flomme ut over isen, før isen ga helt etter.

Jeg tipper det er en helt halvguffen følelse. :lol:

Jeg syns 8 cm is (som det var der jeg fisket i helgen) var i tynneste laget, ble litt vel mange lyder og knasing under føttene ved gange. Den var sikkert helt ok men jeg liker bedre is som har lagt seg ca 15 cm og tykkere.

samme som skjedde meg og en kompis på slutten av året. Var ute på et vann og plutselig sprakk det opp en 2cm sprekk på et område rundt oss på en ca 300kvm, hele flaket vi stod på var løst og vippet frem og tilbake. Isen var da 3 - 4cm. Det var veldig spesielt. Måtte legge oss ned og åle oss vekk fra dette flaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme som skjedde meg og en kompis på slutten av året. Var ute på et vann og plutselig sprakk det opp en 2cm sprekk på et område rundt oss på en ca 300kvm, hele flaket vi stod på var løst og vippet frem og tilbake. Isen var da 3 - 4cm. Det var veldig spesielt. Måtte legge oss ned og åle oss vekk fra dette flaket.

Fytti... Hva gjorde dere på 3-4cm tykk is i utgangspunktet? Fikk vel iallefall blodpumpa igang når dere forsto hva som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går på tynn/variert/usikker is så har jeg svært god erfaring med å ha ispigger på skoene/støvlene.

Da kan man akselerere kjappere hvis det skjer noe skummelt.

Og, ikke minst, er det veldig praktisk på våris hvis man må hoppe over renna ved land. Det er ikke veldig enkelt å ta løpefart og sats på våt våris, uten pigger på fottøyet.

Flere ganger på våren jeg ikke ville klart/turt å komme meg på isen uten pigger på skoene. Typisk senario er jo å kaste utstyret utpå først, bare for sikre at man ikke feiger ut, så finne en plass hvor man selv får fart og lengde nok til å hoppe over renna. Og tilsvarende øvelse når man skal inn igjen.

I "vannet mitt" er det smalest renne langs ett bratt fjell som jeg bruker når jeg skal i land. Det betyr løpefart og hoppe rett "i fjellet", for å så klore seg fast i brakebusker og lyng for å komme seg opp. Hadde aldri klart dette uten ispigger på skoa.

Ble akkurat nå litt i tvil om jeg øker sikkerheten ved å bruke pigger på føttene... :)

Ellers så er jo isen jevnere i tykkelse når den er "fersk". Is som er på retur er mye mer ujevn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevner dette, selv om det jo burde være innlysende; det er ikke kraften (hvor mye du veier), men trykket (kraft/areal) som avgjør om isen holder eller ikke. 40 kg ( 40 kg * ~9.1 ms^-2 =~400 Newton kraft) er mer enn nok til å gå gjennom 10 cm stålis, forutsatt at arealet kraften fordeles på er lite nok. Nettopp derfor er skøyteløpere og folk på spark mye mer utsatt for å gå gjennom is enn folk gående med isfiskestøvler. Selv om 2-3 cm stålis kan være nok om du går med sko, er situasjonen en helt annen på skøyter eller spark; trykket blir mange ganger høyere siden kraften fordeles på et mange ganger mindre areal på isen. En 10-åring skøyter gir mye større trykk på isen enn en 150-kilos mann med støvler. Meningsløst å snakke om at isen holder så så mange kg, det er trykket som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevner dette, selv om det jo burde være innlysende; det er ikke kraften (hvor mye du veier), men trykket (kraft/areal) som avgjør om isen holder eller ikke. 40 kg ( 40 kg * ~9.1 ms^-2 =~400 Newton kraft) er mer enn nok til å gå gjennom 10 cm stålis, forutsatt at arealet kraften fordeles på er lite nok. Nettopp derfor er skøyteløpere og folk på spark mye mer utsatt for å gå gjennom is enn folk gående med isfiskestøvler. Selv om 2-3 cm stålis kan være nok om du går med sko, er situasjonen en helt annen på skøyter eller spark; trykket blir mange ganger høyere siden kraften fordeles på et mange ganger mindre areal på isen. En 10-åring skøyter gir mye større trykk på isen enn en 150-kilos mann med støvler. Meningsløst å snakke om at isen holder så så mange kg, det er trykket som teller.

Det er ihvertfall totalt meningsløst å snakke om matematiske formler etc, når vi snakker om isfiske. Da går vi på bena og diskuterer når isen anses som trygg for å gå på. Ikke hypotetisk om man er 150kg tung og går på stylter, henda eller står på en finger :) Å gå igjennom 10cm stålis er så og si umulig, om du har lyst å motbevise det i praksis stiller jeg og ser på. Tror du må ha med deg motorsag og rifle for å komme deg igjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå gjennom 10 cm stålis er umulig ved all realistisk ferdsel på isen, helt enig i det. Selv om vesentlig tynnere is holder voksne menn med støvler betyr ikke det nødvendigvis at det er trygt for f.eks. barn på skøyter.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevner dette, selv om det jo burde være innlysende; det er ikke kraften (hvor mye du veier), men trykket (kraft/areal) som avgjør om isen holder eller ikke. 40 kg ( 40 kg * ~9.1 ms^-2 =~400 Newton kraft) er mer enn nok til å gå gjennom 10 cm stålis, forutsatt at arealet kraften fordeles på er lite nok. Nettopp derfor er skøyteløpere og folk på spark mye mer utsatt for å gå gjennom is enn folk gående med isfiskestøvler. Selv om 2-3 cm stålis kan være nok om du går med sko, er situasjonen en helt annen på skøyter eller spark; trykket blir mange ganger høyere siden kraften fordeles på et mange ganger mindre areal på isen. En 10-åring skøyter gir mye større trykk på isen enn en 150-kilos mann med støvler. Meningsløst å snakke om at isen holder så så mange kg, det er trykket som teller.

Jeg tillater meg aa takke Deg for Du, som den foerste, endelig gir DEN info som, for meg i hvertfall, er vesentlig og innlysende. Jeg leste forleden i et annet traad her paa FS, at skribenten klaget paa av smaa fly landet og tok av paa isen bak ham og at det var en fyr med bil som presterte kjoering av "farligste klasse". Da tenkte jeg paa akkurat det Du beskriver og stillte meg spoersmaal om disse folk visste hva de egentlig utsatt seg (og andre) for!! Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 10cm burde holde fint det, om ikke Du tar med deg din bil eller fly :D

Og for de av dere som kunne lure paa hvorfor jeg (Gamlingen B)) uttaler meg om denne saken og er enig med SMS's uttalelse, kan jeg nevne at jeg jobbet tre aar paa rad i vinter maanedene i Yellowknife i Kanada! Hvert aar, var det flere tilfeller av biler eller lastbiler som gikk gjennom isen, mens de kjoerte litt for fort paa isen (som var mye mer enn 10cm tykk), til og med et helikopter en gang! Det har gitt meg den stoerste respekt for isen, selv om jeg har aldri hatt noe problemer de faa ganger jeg har vaert paa den i Norge! ;)

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10cm stål is kjører jeg bilen min utpå (det er jo ikke lov så jeg gjør det ikke, men du skjønner). At de går igjennom er fordi isen er ugjevn, se på Viasat 4, går program om de fra Yellowknife der hver uke...

Ja ugjevnhet er en av tingene, men selv om Du ler av det har trykket en stor role med vibrasjoner i isen. Stål is kan brekke som glass under visse betingelser og trykket og infralydene er noen av de. Jeg trenger ikke aa se paa Viasat 4 eller Discovery programmene, som sagt, jeg har vaert der og sett! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ugjevnhet er en av tingene, men selv om Du ler av det har trykket en stor role med vibrasjoner i isen. Stål is kan brekke som glass under visse betingelser og trykket og infralydene er noen av de. Jeg trenger ikke aa se paa Viasat 4 eller Discovery programmene, som sagt, jeg har vaert der og sett! ;)

Ingen som tvinger deg til å se på tv! Men jeg bryr meg lite i om soniske lyder, vibrasjoner, infralyder, semitrailer og jumbojetter som knuser og knekker isen, jeg har ALDRI opplevd hverken en semitrailer, 747, soniske lyder, infralyder, jordskjelv, vibrasjoner eller andre snple ting når jeg har vært på isen, så jeg føler at det er 99.999999999% usannsynelig at det kommer til å skje meg. Jeg er på isen og fisker, har med meg noen stenger, går med sko på føttene, ikke stylter, ikke skøyter, ikke synger jeg c-dur så høyt at isen sprekker. Nei, skal man være redd for det, kan man likeså godt være redd for meteoritten som slår ned på isen når du er der B) 10cm er SKUDDSIKKERT :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Kjære vene for noen svar! Minimum 10 centimeter, ferdig med det, og husk flytedress, ispigger og en god kamerat eller to i samme habitten.

Og hvis du virkelige er av det skeptiske slaget: Send denne kameraten eller to utpå først! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10cm stål is kjører jeg bilen min utpå (det er jo ikke lov så jeg gjør det ikke, men du skjønner). At de går igjennom er fordi isen er ugjevn, se på Viasat 4, går program om de fra Yellowknife der hver uke...

Du kan kjøre på sjøisen med god samvittighet hvis du vil. Men pass på å ikke kjøre over utmark for å komme utpå :) (et av de få stedene det er lov å kjøre snøscooter fritt i Norge :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil isen bli mye slankere/svakere over noen dager med rundt 3-5 plussgrader?

Skjønner at slikt kan variere veldig, men la oss si at man har en stålis på 15cm den ene uka, vil isen være ok en uke senere dersom temperaturen har ligget på pluss (la oss si 3-5 grader) hele uken? Og at det i tillegg ikke er spesielt kaldt om natten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.