Gå til innhold
Fiskersiden

Isesjøkongen 2009


TrophyHunter
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Skjeberg OJFF inviterer alle fiskeintresserte til Isfiskekonkurranse

på Isesjø søndag 18.januar.

Ta med familien og møt opp til en hyggelig dag på isen!

Alle barn får premie.

Sted: Isesjø v/Øbysaga, skiltet fra Iseveien (rv 111)

Påmelding : 09.30 - 10.30.

Senior: kr.100 Junior: kr.50

Kun abbor teller

Obs! Påbudt med ispigger !

Det vil bli salg av kioskvarer og M&M-fiske vil ha salg av fiskeutstyr.

Skulle det være behov for mer informasjon,

kontakt Lars Hansen på: 92633870 E-post: fiskeavd@skjebergojff.no

www.skjebergojff.no

Endret av TrophyHunter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ute i morges, som ble veldig kort grunnet en meget sur vind. Endte med en heller liten abbor.

Isen er trygg og fin i massevis, men hva er det som gjør at isen rundt hullet sprekker voldsomt like før borret er igjennom? Helt sikkert ufarlig, men jeg brårygget ihvertfall bort fra hullet når det begynte å sprake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ute i morges, som ble veldig kort grunnet en meget sur vind. Endte med en heller liten abbor.

Isen er trygg og fin i massevis, men hva er det som gjør at isen rundt hullet sprekker voldsomt like før borret er igjennom? Helt sikkert ufarlig, men jeg brårygget ihvertfall bort fra hullet når det begynte å sprake.

det er spenninger i isen som slipper hørte du ikke den sang på søndag når du kom utover ? det er pga att den vokser skvatt som h%&¤# flere ganger når den sprakk rett ved siden av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er spenninger i isen som slipper hørte du ikke den sang på søndag når du kom utover ? det er pga att den vokser skvatt som h%&¤# flere ganger når den sprakk rett ved siden av meg.

Joa, det har jeg hørt før. Det her var mer en knaselyd, som kom fra et område på ca 2 meter rundt hullet,

2-3 cm før borret var igjennom. Det skjedde på alle 4 hullene jeg borret.

Det med at isen vokser er vel en noe dypere lyd, og man kan merke vibrasjonene under beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spøker det for gjennomføringen av konkuransen nå kanskje, som det meldes om mildvær fremmover bortsett fra 2-3 dager før den 18. hvor det meldes rundt 0 til -2 grader.

Isen var vel på pluss/minus 15cm for et par dager siden. Nå har det vært mildt en dag eller to, samt at det har kommet 2-3 cm snø. Snøen er riktignok bare sørpe på isen. Ihvertfall slik jeg kan se oppe fra Bodalsvei.

Hvor fort taper 15cm stålis seg med et slik lag snø/slaps og en uke med 5-6 varme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre.. Usikker på om jeg selv har mulighet til å delta, men det arrangementet er utvilsomt populært.

Selv har jeg svært lite fartstid på isen, og trodde derfor at isen ville bli meget dårligere over en uke med 5-6 varme. Forøvrig tror jeg isen var nærmere 20cm enn 15cm når jeg var ute om tirsdagen.

Er det ingen som har en terio om hvorfor isen "sprakk" så voldsomt rundt hullet når jeg borret? Prøver å beskrive hva som skjedde lenger oppe i tråden. Det virket ikke som det var store sprekker, men veeldig mange små.. Skvatt noe vannvittig, og det skjedde som nevnt like før borret var igjennom. Altså, det var like før vannet kom opp i hullet, men det var enda tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du borrer hull hever ofte isen seg litt. Det er nok grunnen til at den kan sprekke ved hullet. I og med vann forandrer tetthet ved at det fryser blr det spenninger i isen som gjør at den må sprekke. Det er faktisk en "godlyd". :hailfs:

Isen tåler fint en bil stevnedagen. Ny stålis bruker en stund på å minke vesentlig. En uke med mildvær gjør ikke såpass tykk is usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kjøper den.. Men "godlyd" var det ikke, all den tid jeg ikke ante hvorfor det skjedde. Var aldri redd for at den skulle svikte, men f... som jeg skvatt :hailfs:

Som sagt, vet lite om hvordan isen påvirkes, men kan tenke meg den er lite moro å ferdes på dersom det blir mildt frem til en dag eller to før konken, og "sørpa" på 4-5cm får en hinne øverst med 1cm is som man trår igjennom hele tiden.. Blir kanskje slitsomt å traske på den i lengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort taper 15cm stålis seg med et slik lag snø/slaps og en uke med 5-6 varme?

Slapp nå av alle sammen. Er det 5 - 6 plussgrader konstant også natta med så holder den vel sannsynligvis i 14 dager, satt litt på spissen kanskje. Er det 15 cm is nå på ferskvanna så holder det garantert i lang tid framover. OBS som nevnt så ofte før; OS (og borr ved jevne mellomrom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jamen stille selv jeg.... Årets andre isfiske tur...

Er vel ikke Varmegradene som er det verste for isen, er mere bekymret for varm vind.

Men siden Trophy sier han har sjekket er den nok sikkert bra nok.

Takker for tillitten :)

Det blir nok både dobbelt og trippelsjekket dagene før,og på selve dagen, for å se om det blir noen eventuelle avsperringer o.l. Men konkurranse blir det! Håper på at alle er kjempe isfiske-sugene nå, å stiller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det hele vell overstått , og for et arrangement det ble :blush:

Vi i Skjeberg OJFF kan opplyse at det var 109 fiskende under stevnet, og den som ble kronet med isesjøkonge tittelen i år er Øystein Burud fra Halden Ajff med en samlet vekt på 5012g. Støste fiske under konkurransen var på 900gr"ish" (en av mine medarrangører kan sikkert komme med eksakte tall her, ey ted? :) )

Vinnerene av Lagkonkurransen var SFK Carnivora.

Været under konkurransen var litt kuling og overskyet, men en helt ok dag på isen. Snøværet kom først når konkurransen var over, noe jeg trur alle var glade for! Vi i Skjeberg OJFF takker alle for knall deltagelse i år også, og håper å se dere igjen neste år!

Takker også MMfiske for en knall utstyrsbutikk i år også!

Her er vinneren fra Halden AJFF Øystein Burud med Isesjøkonge trofeène!

isesjokongen.jpg

Endret av TrophyHunter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.