Gå til innhold
Fiskersiden

Innførte arters utbredelse i Norge


Recommended Posts

Karpekretsen er like lovlydig som folk flest. Stortinget hadde selv rundt 170 lovbrudd på samvittigheten.:)

Dette forsvarer selvsagt ingenting, men det viser heller at det blir vanskelig å sette på seg glorien.

Vel, selv om du sikkert har rett her, er den smale karpekretsen, overrepresentert av unge menn med en snever interesse, på INGEN måte representativ for befolkningen. Og poenget med å kritisere ulovlig utsetting av fisk er ikke å sette seg selv på noen glorie (lastenes sum ER konstant, eller?), men å påpeke det enkle faktum at uansett hvor bra de aller fleste karpefiskere er, så er det like liten tvil om at de ulovlige utsettingene har stigmatisert HELE karpefiskemiljøet, og bidratt til å sette denne saken flere år tilbake. Uansett hvor urimelig dette er, klarer vi ikke bare å bortdefinere dette enkle psykologisk funderte faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min intensjon med denne tråden var å sjekke faktiske forhold ,knyttet til innførte fiskearter i Norge.

Utgangspunktet var den listen DN selv hadde laget.

Håper derfor at diskusjonen her ikke skal dreie seg om ørret/ikke ørret,ulike miljøer eller myndighetene.

Faktiske forhold knyttet til de ulike artenes utbredelse,kunne derfor være interessant i seg selv.

Finnes det for.eks arter i Norge som ikke er med på listen ?

I likhet med andre trodde jeg regnlaue kun fantes i ett vann.Finnes den også på andre kanter av landet ?

Dvergmalle og solabbor har såvidt jeg vet bare lokaliteter i Asker/Røyken ? Finnes disse i lokaliteter utenfor Asker/Røyken ? Det skal jo ha vært dvergmalle i et par vann i Oslo i sin tid,men ettersom det ikke er sett eller tatt noen der på mange år må vel disse bestandene anses som utdød.

Også andre arter har vel også bare lokalutbredelse ? Eller har også noen av disse artene større utbredelse enn det som blir oppgitt i ulike kilder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min intensjon med denne tråden var å sjekke faktiske forhold ,knyttet til innførte fiskearter i Norge.

Utgangspunktet var den listen DN selv hadde laget.

Håper derfor at diskusjonen her ikke skal dreie seg om ørret/ikke ørret,ulike miljøer eller myndighetene.

Faktiske forhold knyttet til de ulike artenes utbredelse,kunne derfor være interessant i seg selv.

Finnes det for.eks arter i Norge som ikke er med på listen ?

Jo da, det er vel kanskje å beklage at diskusjonen flyter ut i forhold til utgangspunktet, selv om dette er noe av dynamikken i enhver diskusjon. Og det tildels "betente" forholdet mellom myndighetene og deler av fiskemiljøet er uten tvil en viktig årsak til at det er vanskelig å opparbeide den oversikten du etterlyser. Og det er blant annet derfor at jeg har hevdet at myndighetene har vært taktisk ukloke i forhold til disse problemene. De har oppnådd det stikk motsatte av det de ønsket, og de har frasagt seg enhver mulighet til å få en oversikt over hva som fins av fisk i norske vann. Uten at jeg derved forsvarer ulovlig utsetting av fisk...

og ja, det fins arter i Norge som ikke står på noen offisiell liste, det tror jeg man kan hevde med stor sikkerhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det tildels "betente" forholdet mellom myndighetene og deler av fiskemiljøet er uten tvil en viktig årsak til at det er vanskelig å opparbeide den oversikten du etterlyser. Og det er blant annet derfor at jeg har hevdet at myndighetene har vært taktisk ukloke i forhold til disse problemene. De har oppnådd det stikk motsatte av det de ønsket, og de har frasagt seg enhver mulighet til å få en oversikt over hva som fins av fisk i norske vann. Uten at jeg derved forsvarer ulovlig utsetting av fisk...

Men da forutsetter du at dette miljøet ønsker åpenhet rundt fiske og fiskevann, men den viljen har nok ikke vært særlig sterk. Vi vet jo alle at det er ikke mangel på karpevann som holder dette fisket igjen i Norge, det er mangel på åpenhet og infomasjon rundt mulighetene. Det er ingen sportsfisker som har så mange mulgheter pr.utøver i Norge som en karpefisker på østlandet :) Heldigvis har en siste årene sett at det delvis lettes på sløret på noen vann, og flere jobber jo for å spre infomasjon om både det praktiske ved fisket og gledene ved dette fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da forutsetter du at dette miljøet ønsker åpenhet rundt fiske og fiskevann, men den viljen har nok ikke vært særlig sterk. Vi vet jo alle at det er ikke mangel på karpevann som holder dette fisket igjen i Norge, det er mangel på åpenhet og infomasjon rundt mulighetene. Det er ingen sportsfisker som har så mange mulgheter pr.utøver i Norge som en karpefisker på østlandet :) Heldigvis har en siste årene sett at det delvis lettes på sløret på noen vann, og flere jobber jo for å spre infomasjon om både det praktiske ved fisket og gledene ved dette fisket.

Mange karpefiskere er schizofrene av natur! ;) Man må gjerne skrive om fisket og markedsføre dette, og skryte av egne bravader, men man skal aldri si HVOR! Nå fins det mange grunner til å holde kjeft om lokalitet, som at det fins folk som uten å nøle ville kakke karper, eller at norske myndigheter kunne tenke seg å fjerne karpene mange steder. Den nødvendige tillit er med andre ord ikke tilstede enda - begge veier. Men poenget er at dersom norske myndigheter hadde valgt en annen linje fra starten, ville vi ha unngått mye av de problemene vi nå ser. Tror ikke de fleste karpemeitere har noe i mot at det store flertallet av vann er offentlig kjente og tilgjengelige, selv om de ønsker å bevare noen smørhull for seg selv. Men når man ikke kan stole på den andre parten, uten utsikter til å få noe særlig tilbake, er det vanskelig å finne motivasjon for å dele informasjon. At mange norske karpemeitere selv er delansvarlig og har bidratt til å gjøre norske myndigheter mer skeptiske (som jeg påpekte i den andre tråden) er så, men det er likevel myndighetene som sitter på nøkkelen her. Det er de som har ressurser til å komme miljøet i møte, hvis det er det de ønsker...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gullfisk så skal det være ett lite vann i Kr.Sand som det er gullfisk i. Noen fjotter som har satt ut fisk fra akvariet som har klart og tilpasse seg. Jeg vet ikke dette med 100% sikkerhet, men det er vannvittig mange som sier det, men jeg har ikke sjekket selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.