Gå til innhold
Fiskersiden

Samme gjedda på samme plassen tur etter tur!


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Persen er vel samme gjedda 4 ganger etter hverandre i Nitelva. Hver gang jeg slapp den ut ble den stående forran meg og vente til jeg sveivet inn ostebiten.... playfull little thing! Gjenfangster er jo standarden fremfor unntaket, mønsteret til fisken avsløres med gode bilder og vekstkurven kan følges fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenfangst av gjedder og annen fisk er ikke noe uvanlig. En jeg kjenner tok ei gjedde på 12 kg og 15 min etterpå fikk han den samme gjedde men da var vekta 12,2. Vektforskjellen låg i den agnfisken den hadde spist. Jeg selv har opplevd det samme på ei gjedde på drøye 11 kg. På mindre fisk er det enda mer vanlig.

I vårt fiskemiljø har til og med et par gjedder fått navn. selv om de nå har avgått døden som følge av alderdom.

Gjenfangst på samme sted 2-3 år etter første gangs fangst er alltid spennende. Man får fulgt med på gjeddas vekst og de små forflyttningene gjedda har på sitt revir.

Senest i høst hadde jeg gjenfangst på ei jeg tok for 3 år siden. Da tok den første gangen veide den 11.400 og var feit. I høst veide den 12120 og var mer "normal" til glommagjedde å være.

Jeg har mange slike eksempler på slike gjedder i alle størrelser.

JL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har fått den samme gjedda to ganger på et kvarter når jeg dorga i Leira. Den tok wobleren når jeg dorga nedover. Jeg satte den pent tilbake, og jeg merket meg en skade den hadde over det ene øyet. Jeg snudde og dorget oppover like etterpå, og jeg fikk hugg når wobleren passerte det eksakt samme stedet. Det var den samme lille gjedda med den samme skaden over det ene øyet(Gjeddas venstre øye). Desverre så hadde gjedda slukt denne gangen og måtte bøte med livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På torsdag landet Ole-Petter samme gjedda to ganger med 10 minutters mellomrom ved ismeite med mort. Den hadde et veldig karakterisitisk merke. I dag landet jeg selv ei gjedde 2 ganger på 10 minutter - først på balanse og deretter på agnfisk. Og det har skjedd meg med både harr og lake, ettersom jeg husker i farten, at en fisk jeg har mistet etter bunnnapp har jeg fått igjen 1-2 timer senere med kroken i munnen - takk for lånet. For ikke å snakke om laken på 4 kilo+ som ble landet to påfølgende dager av O-P og en kompis på samme plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.