Gå til innhold
Fiskersiden

That's the story of my life 2008


Triturus
 Share

Recommended Posts

Mitt fiskeår 2008

Året 2008 har gitt langt mindre fisketid enn 2007, og derfor også færre gromfisker. Men alt i alt har det ikke vært så halvgærnt.

Som vanlig begynte året med gjeddemeite på Akersvannet i Vestfold. Det ble da noen gjedder, men dessverre ingen jätter.

Bilde%2520042.jpg

Liten sak på 3300 gram.

Rappport: Trirurus på glattisen (og tynnisen)

Vel oppe i Trøndelagen var det ennå ikke for seint for hvittingfiske, noe som kan gi store eksemplarer på denne tiden av året.

Bilde%2520005.jpg

Årets første trønderhvitting, 1940 gram. Foto: Arve

Rapport:NKMLs første fisketur i 2008

Jonsvannet måtte også forsøkes, den første turen endte med en liten gjedde.

Bilde%2520007.jpg

Etpar kg stor bartegjedde. Foto: Arve

Rapport: Bartemeite i Gjeddebyen, nei, gjeddemeite i Bartebyen!

IMG_3079.JPG

På neste tur fiska vi på en annen, antatt bedre plass, og en grei fisk var resultatet.

4100 gram og foreløpig pers i Jonsvannet. Foto: Arve

Rapport: Gjeddemeite på Jonsvatnet

En ukes tid i januar lå det is på Lygnin, og Arve og jeg var ikke seine om å utnytte oss av situasjonen. Eneste som la en demper på gleden var at fjorden kokte med pigghå, og det var ikke mulig å få noe annet.

Bilde%2520009.jpg

De kom til og med opp av hullet av seg selv.

Rapport: Rapporten til teaseren er her - ekte pigghåbonanza!

Sjøisen smeltet og det planlagte ismeitetreffet ble omgjort til kystmeitetreff, med Namsos som base. Det stilte opp mange trivelige folk og helgen ble ikke så værst likevel.

Bilde%2520032.jpg

Art nr 81, uer på 970 gram. Foto: Kjetil Lund

Bilde%2520044.jpg

Pers på havmus, 1820 gram. Foto: Jørgen Andersen

Rapport: Tidenes mildeste vinter, ismeitetreff -> kystmeitetreff

I mars var det tid for å prøve båtfiske igjen, denne gangen på en plass som visstnok skal være en god rødspetteplass.

Bilde%2520015.jpg

430 gram og eneste spette på turen. Foto: Christer

Rapport: Rødspettesatsing, fra MS Storm

Det vårnet stadig, og hva er ikke en bedre syssel på en solfylt lørdags formiddag, enn litt mikromeite i sentrum Trondheim

Bilde%2520027.jpg

Sikkert vårtegn, dvergulke sentralt i Trondheim.

Bilde%2520034.jpg

ble til og med ei lita ålekvabbe.

Rapport: Byulker, og andre raringer

Vinterns siste krampetrekning gjorde havet hardt igjen i Lygninfjorden. Isen var seig og bølget under oss, men hva gjør vel det når fisket er knall? Fikk opp etpar håndfull skater på noen timers satsing, fikk til og med en skate hele tre ganger på samme tur.

P3280101%25281%2529%252C%2520ny.jpg

Piggskatepers 5200 gram. Foto: Arve

Rapport: Siste ismeitetur til Lygnin for denne sesongen, - nye artar og persar og alt det der

Kom mai også videre, 17 mai har alltid vært en fiskedag for meg. Tydeligvis for Vilhelm også, ettersom han tok meg med til Hitra for å prøve lykken etter regnbueøøret i Snerketjønn.

Bilde%2520004%252C%2520ny.jpg

Ny art, regnbueørret 3580 gram. Foto: Vilhelm.

Bilde%2520021%252C%2520ny.jpg

Turens andre nye art, tangstikling

Rapport: Vår nasjonaldag, i øyriket

Morten i bymarka var ett av våren/sommerens store mål, og etter et par uker med foring skulle vi teste ut fisket. Det blev på første forsøk.

P5240021.JPG

880 gram og ny pers. Foto: Arve

Rapport: Morting # 1, - i serien seriøse turar

Etter Vilhelms sensasjonelle skjellbrosmefangst var det flere barteboere som ivret etter å gjenta suksessen. Ingen skjellbrosme denne gang, men en grei bonusfisk for min del.

Bilde%2520014%252C%2520nyny.jpg

Brosmepers fra land, 7620 gram. Foto: Vilhelm.

Rapport: Satsing på skjellbrosmeplassen

Hjem til Østlandet på feltarbeid - som selvsagt inkluderer endel fiskestopp. Første stopp var Langesund og telefonguiding av Trollmannen fra Telemark (Oz).

Bilde%2520008.jpg

Etter 6 timers fiske på feil plass satt lomra, 260 gram.

deretter bar det sydover til regnlaueland.

Rapport: Siste tids hendelser, fiske- og froskemessig

Oz var barmhjertig nok til å guide meg til stor suter, kikkmeite etter 2+ suter fristet til gjentakelse for å si det sånn.

CRW_3120-02.jpg

2330 gram og 50-dobling av suterpers. Foto: Oz

Rapport: Det tar aldri slutt med denne suteren, Nye perser på begge!

Så sto årets håkjerringtur for døren, og det ble en knalltur fra ende til annen. Tilsammen 1,65 tonn håkjerring fikk mannskapet ombord MS Gotland i løpet av fem dager i Trondheimsfjorden, fordelt på 6 fisker.

bade.jpg

Denne veide rundt 70 kg, vannet var kaldt.

IMG_0097.jpg

Spisskate, 6050 gram.

026.jpg

Men glemmer likevel ikke denne med det første, 640 kgsen til Pål var et minne for livet.

Rapport: Håkjerringsats i Trondheimsfjorden, 21.-25. juni '08

Sommern var over og Trøndelag sto atter en gang for tur. Avisoppslag om en uvanlig fiskeart i Nord-Trøndelag gav oss fiskeskjelven fra sofakroken. Denne hadde jo ingen fått før.

Hfsu%252C%2520Irvin.jpg

Norges første sportsfiskefangede hvitfinna steinulke. Foto: Trond

Rapport: Hvitfinnet steinulke, vellykket artstur

Trønderhøsten kan være sur derfor flyktet Vilhelm og meg ned til, eh, Bergen blink.gif Joda, det gjorde vi, med blant annet havål i blikket reiste vi over fjellet og innlosjerte oss i Rønsingen-residensen. Havål ble det ikke, selv om frekkasen Erling dro en rett foran øya på oss. Derimot ble det tid for to andre nye arter.

Bilde%2520007.jpg

Ny art, leirkutling fra mikrovika til Elin.

Piggvar1.jpg

Tefatpiggvar fra Sandvesanden. Foto: Vilhelm.

Hva som skjedde på Moljå forblir usagt i denne sammenheng...

Rapport: Trøndere kan ikke fiske, hvertfall ikke på Vestlandet..

Isen la seg tidlig på Lygnin, og hvorfor ikke kombinere klisseferie med litt fisking?

Bilde%2520060%252C%2520ny.jpg

Rapport: FS Julekalender 18.12, Førjulslyrikk

I jula var jeg hjemme i Vestfold, og de 14 milene til Jarenvannet er ingenting når en jakter på ny art. Siken kom etterhvert og art nr 90 kunne noteres. Jim Frode har bilder av den, så hvis du gidder sende over til arkivet Jimbo?

Akersvannet måtte selvsagt testes, og gjørs fra isen var noe jeg virkelig hadde lyst å få til.

1820 gram, og min første ismeita gjørs. Nr 2 kom litt senere.

Rapport: Hillestadvannet i Vestfold, 28.12 med aldri så lite gjørsgjennombrudd

Mål for 2009:

Jeg skal forsøke og ikke være like slem med artslistene deres, ref: Den mystiske mudderkutlingen, nå kommer jeg å raner artslistene deres igjen, ikke kverulere vedrørende Slimål og niøyer, ikke fisk? Men heller fortsette å gjøre fiskipedia.no til en enda bedre side, sammen med Arve og Tom Ole. Og selvsagt fortsette med det usammenhengende vrøvlet jeg lirer av meg her på fiskersiden, riktignok i noe mindre dose enn året før (mastergraden snører seg til). Vel, dett var dett, retter en stor takk til året som var og alle trivelige forumfolka jeg har hilst på i 2008. Håper det blir noen i 2009 også. Peace!

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til enkelte andre av oss har du i det minste fått såpass med fisk at det er verdt en årsrapport! Drøy variasjon da; fra kjerring til HFSU, fra ræbu til havmus, men når skal du begynne å svinge pisken igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.