Gå til innhold
Fiskersiden

Kultivering av "myrtjern"


rug
 Share

Recommended Posts

Jeg er blitt den lykkelige eier av en hytte og til min kortvarige glede fant jeg et tilforsset vann nå nylig.

Det er ca 140 m langt og 70 m bred på det bredeste.

Og til nå har jeg funnet at det er ca 9 m dypt.

Vannet/ tjernet eller "myrpytten" som grunneieren omtaler den har engang huset abbor men etter tre turer på isen, borret MANGE hull, har jeg enda ikke fått ett napp.

Og også "overnattingsredskap" er prøvd.

Grunneier tror fisken har dødd ut grunnet mangel på gyteplasser.

Han mente at abboren trengte noen døde treær/ greiner i vannet for å gyte, noe som vel for så vidt stemmer.

Vannet har såpass stort tilsig at det er et "utløp" hvor isen enda ikke hadde lagt seg.

Noen her som har råd for kultivering?

Noen her som vet om abboren tåler å flyttes på vinteren?

Jeg tenkte kanskje å lage en artikkelserie med bilder over hva jeg gjør og hvordan fisken utvikler seg.

Men for å få en balansert bestand fra starten av skulle jeg da kanskje hatt en kilosabbor eller to og satt ut.

Noen av kilosborrejegerne her som har en å gi bort?

Artikkelserien vil fiskersiden.no få gratis dersom noen her bidrar med fisk.

Eller kanskje noen her allerede har gjort dette og at det finnes tråder om dette?

Jeg har også tenkt å "samle" tilsiget ved hjelp av grøfter og dreneringsrør og slik få til et mulig gytested for ørret.

Evt bruk av kalk for å få vannet mindre surt dersom det er behov for det.

Noen som har noe nyttig?

Ellers, er morten "gress-spiser"? Vil den bidra til ne bedre økologisk balanse i vannet?

Vannet ligger 750 m.o.h ca 18 mil nord for oslo.

Takk takk.

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Svært mye av det du spør om her må du ha tillatelse til, dvs bla all utsetting av fisk.

Jeg hadde begynt med skikkelig prøvefiske med garn og/eller ruser.

Du kan gjøre ganske mye for å kultivere en eksisterende bestand, men å sette ut ny fisk tviler jeg på du får tillatelse til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at siden vannet historisk har huset abbor så trenger jeg ikke søke om det. Desuten, grunneiern har tillatt det og det holder for meg :))

Men det blir garn til sommeren, men jeg tenkte kanskje å tjuvstarte, sette ut noen abborer nå i vinter men klippe sporen litt som merking.

;))

Svært mye av det du spør om her må du ha tillatelse til, dvs bla all utsetting av fisk.

Jeg hadde begynt med skikkelig prøvefiske med garn og/eller ruser.

Du kan gjøre ganske mye for å kultivere en eksisterende bestand, men å sette ut ny fisk tviler jeg på du får tillatelse til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at siden vannet historisk har huset abbor så trenger jeg ikke søke om det. Desuten, grunneiern har tillatt det og det holder for meg :))

Jeg er ikke sjokkert over at du kommer med slike uttalelser. Det er jo ikke noe overraskende at du viser slike holdninger.

1. Du må søke

2. Det spiller ikke noen rolle at du har fått lov av grunneier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gyting er grantræer veldig bra du sager dem bare ved roten og hiver de utt i det beste er jo og la det ligge en stunn til alle nållene er fallet av. Er vannet grumset hiver du utt et par halmballer da vil vannet bli mere klart. Kalkning kan jeg dsverre ingen ting om.

Det og flytte fisk om vintern kan jeg ikke se noe problem i så lenge tempen i det vann du har fisken i og vannet den skal i ikke er forskjelig. Men prøv med lidt mort og sørv som abborn kan leve av i tillægg hvis det er mulig og det ikke er mulig de kan rømme utt i andre vasdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok prøvefiske ordentlig for å se om det er fisk i vannet. Vent til våren og sett ut et par-tre garn med liten maskevidde.

Som andre nevner må du ha tillatelse til kultivering. Det bør du respektere. I tillegg ville jeg ikke satt ut en eneste fisk før jeg hadde prøvefisket vannet. Det kan jo være at det finnes noe artig der fra før...

Hvis vannet er fisketomt ville jeg sjekket oksygenforhold og pH før jeg hadde gjort noe mer.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flere gode svar her.

Forøvrig;

Jeg har aldri gitt inntrykk av å være den gode fe

Og om en kultiverer et dødt vann så gjør en vel heller naturen noen skade og ikke minst gjør en sportsfiskerene en tjeneste.

Om vann i norge så er enormt mange av vannene vi forlyster oss med idag vann som våre forfedre har kultiverte.

Og siden en 77 år gammel mann sier at han fisket abbor der da han var gutt og siden hytteselgeren fisket abbor der for 20 år siden så anser jeg det for det første som sansynlig at der er abbor enda og dersom jeg da slipper ut noen friske individer så gjør de ingen skade. Og dersom abboren av uviss årsak har dødd ut etter å ha vært der i 40-50 år i strekk så er det vanskelig å se at jeg gjør noe annet galt enn å mangle ett papir dersom jeg slipper noen ut. Ad andre arter så kan en selvsagt ta den diskusjonen. Ørekyte skal jeg ikke slippe ut, men ørret vil jeg mene er i tråd med fiskebestandene ellers i området, i tillegg til abbor.

Halmballene var jo interessante!

Tenker du da på vanlig tørr halm etter kornproduksjon eller halm som er tenkt brukt til dyrefor (slike hvote som ligger så vakkert til på åkrene våre om høsten)?

For vannet var noe "gult" da jeg borret fiskehull.

Det er forøvrig ingen rømningsveier fra vannet så den helt store skaden ved å slippe ut abbor i et vann som har huset abbor ser jeg ikke. Ei heller ørret.

For alt jeg vet svømmer det noen oldinger nedi der enda. Kanskje noen skikkelige sugger på 2-3 kg.

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men prøv med lidt mort og sørv som abborn kan leve av i tillægg hvis det er mulig og det ikke er mulig de kan rømme utt i andre vasdrag

Ikke bare jeg som blir litt provosert her regner jeg med. Hva i huleste er dette for slags råd??

I Norge er det forbudt å sette ut eller flytte fisk, og en som ikke har skjønt dette i det hele tatt blir anbefalt av en annen ignorant å flytte hele tre fiskearter til et nytt vann. Da hjelper det lite at det føyes til - dersom de ikke kan rømme ut i andre vassdrag.

Og Nordkarpe? alt du vet om vannet er at det ligger 18 mil nord for Oslo, 750 moh. Og så anbefaler du bla. å sette ut sørv! Som virkelig er kjent som en pest og en plage i mange norske vann den har spredd seg til.

Sukk og atter sukk? Hva med å følge litt med i timen?

Er det virkelig en jeg kunne mistenke for å drive med ulovlig fiskeutsetting etter dette så må det være Nordkarpe. Min varmeste anbefaling - slutt med det!

Dr. Fish

P.S men en ting skal du ha for. Dette må aspirere til det teiteste forslaget jeg noensinne har sett her på forumet - grattis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, vannet har huset abbor i iallefall 50 av de siste 70 årene.

Så jeg er rimelig sikker på at det ikke skjer noen skade ved å sette ut abbor der, enten som friskt blod til en mager bestand eller ved å på ny etablere en bestand.

Ad andre arter så er det høyst diskuterbart, men som skrevet øver, det er ørret overalt i området der så om jeg henter ørret i et tilliggende vann/ elv så er det vanskelig å se at også disse utgjør noen skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gitt inntrykk av å være den gode fe

Nei men du gir f*** meg inntrykk av å være en dum en.

Hvis det er noen som overhode har vært i tvil om hvorfor det ikke er fritt frem for gud og hvermann å sette ut fisk her her i landet så har det blitt til gangs illustrert nå. Det er for å beskytte norsk natur mot folk som ikke kan se noe galt i det de gjør.

Rug og nordkarpe - kødder dere med oss?

Dr. Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell heller hva en galt gjør ved å sette ut abbor i et vann som beviselig har huset abbor i 50 av de siste 70 år.

Tja, trolig gjør du lite galt i å sette ut abbor, rent bortsett fra at det er forbudt! Så ja, du må søke. Når det er sagt, hvis vannet har et så stort tilsig som du antyder, og ergo god oksygentilførsel, vil det overraske meg veldig hvis fisken har dødd ut der, især abbor som jo pleier å overleve på de mest utenkelige steder. At man ikke får fisk på de første forsøkene behøver ikke bety at vannet er fisketomt. Og hvorfor skulle fisken ha levd der i 50 år for så bare å dø ut? Har det skjedd noe som skulle tilsi dette? Forklaringen med mangel på gyteplasser kjøper jeg ikke. Selv om abbor foretrekker sunkne greiner etc å henge eggene på, betyr ikke det at den ikke klarer å reprodusere uten slikt i vannet, på tross av økt eggdødelighet. Ja, hvordan kunne fiskebestand overleve så lenge som 50 år dersom den var avhengig av dette for å overleve. For jeg går vel ut fra at gyteforholdene ikke var særlig bedre tidligere heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piscator;

Det er jeg enig i og jeg sliter med å tro at det ikke svømmer noen pinner (eller sugger for den saks skyld) der.

Jeg skal prøvefiske med garn straks isen går, eller kanskje vente til de er ferdige med gytingen (hvis det er fisk der og de gyter).

Men det ble tidligere kastet ut greiner dann og vann for å forbedre gytingen. Men ingen har gjort det det de senere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ble tidligere kastet ut greiner dann og vann for å forbedre gytingen. Men ingen har gjort det det de senere år.

Ja, dette er jo et vanlig kultiveringsgrep i abborvann. Problemet mange steder er at det kan føre til for vellykket gyting, og påfølgende overbefolkning. Og selv om jeg tviler på at bestanden har dødd helt ut, så kan det jo hnde at formeringsmulighetene i praksis er så dårlige at bestanden er i klar tilbakegang, og KANSKJE vil dø ut, eller til og med KANSKJE har dødd ut? Men dette er i så fall svært sjelden i abborvann. Kanskje det kun er noen få store (og gamle) individer tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flere gode svar her.

Forøvrig;

Jeg har aldri gitt inntrykk av å være den gode fe

Og om en kultiverer et dødt vann så gjør en vel heller naturen noen skade og ikke minst gjør en sportsfiskerene en tjeneste.

Om vann i norge så er enormt mange av vannene vi forlyster oss med idag vann som våre forfedre har kultiverte.

Og siden en 77 år gammel mann sier at han fisket abbor der da han var gutt og siden hytteselgeren fisket abbor der for 20 år siden så anser jeg det for det første som sansynlig at der er abbor enda og dersom jeg da slipper ut noen friske individer så gjør de ingen skade. Og dersom abboren av uviss årsak har dødd ut etter å ha vært der i 40-50 år i strekk så er det vanskelig å se at jeg gjør noe annet galt enn å mangle ett papir dersom jeg slipper noen ut. Ad andre arter så kan en selvsagt ta den diskusjonen. Ørekyte skal jeg ikke slippe ut, men ørret vil jeg mene er i tråd med fiskebestandene ellers i området, i tillegg til abbor.

Halmballene var jo interessante!

Tenker du da på vanlig tørr halm etter kornproduksjon eller halm som er tenkt brukt til dyrefor (slike hvote som ligger så vakkert til på åkrene våre om høsten)?

For vannet var noe "gult" da jeg borret fiskehull.

Det er forøvrig ingen rømningsveier fra vannet så den helt store skaden ved å slippe ut abbor i et vann som har huset abbor ser jeg ikke. Ei heller ørret.

For alt jeg vet svømmer det noen oldinger nedi der enda. Kanskje noen skikkelige sugger på 2-3 kg.

Som sagt, vannet har huset abbor i iallefall 50 av de siste 70 årene.

Så jeg er rimelig sikker på at det ikke skjer noen skade ved å sette ut abbor der, enten som friskt blod til en mager bestand eller ved å på ny etablere en bestand.

Ad andre arter så er det høyst diskuterbart, men som skrevet øver, det er ørret overalt i området der så om jeg henter ørret i et tilliggende vann/ elv så er det vanskelig å se at også disse utgjør noen skade.

Det spiller ingen rolle om du synes det ene eller det andre. Du har likefordømt ikke lov å gjøre det.

Tror ikke du har skjønt noe eller du vil ikke skjønne noe bortsett fra å ta deg tilrette når det gagner deg best.

Et godt råd til deg rug. Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piscator, det blir spennende å se.

Og slik sett har jeg ikke veldig lyst til å sondere med garn......synd HVIS det svømmer en gammel sugge eller tre nedi der.

Ad søknader og lover så er min formening at det er helt greit å kjøre i 100 i 80-sone noen ganger. Og ditto er min formening om dette temaet.

Antar at også du Hunter, ser forskjellen i det å sette ut abbor i et abborvann og det å sette ut ørekyte i et ørretvann....

Eller er du ikke mer nyansert enn det?

Jeg er av den formening at det alltid er best å gjør det rette heller enn å gjøre ting på den rette måten.

Således, det synes samstemt enighet om at jeg ikke får tillatelse til å sette ut abbor i det nevnte vannet.

Men så langt har ingen kommet med et argument mot å sette ut abbor der, annet enn at det er forbudt. Og forbudet er kommet fordi en vil forhindre uvettig utsaetting av fisk, som f. eks ørekyte i ørretvann...tror faktisk at folk har satt ut ørekyte i ørretvann med tanke på at kyten skulle være mat til ørreten..hehe....

Men på den annen side. Jeg vet av vassdrag/ vann i marka hvor ørreten spiser seg stor og feit på ørekyte. Så selv angående ørekyte må en være nyansert.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn rent teoretisk sett KAN det være flere årsaker som du ikke tenker på umiddelbart - f.eks parasitter og sykdommer på fisk osv... Skal vel ikke lengre enn gyro for å vise hvordan det går når man driver med ting man ikke helt har oversikten over konsekvensene av... Derfor KAN det være en god del flere legitime grunner til at du ikke bør flytte fisk utover det at det faktisk er forbudt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIS;

Neida, det kan være noe som forsvonner dersom jeg setter ut abbor. Men basert på historikken til vannet er det faktisk mer naturlig der med abbor enn uten.......

Eller?

Ad sykdom/ parasitt så er det et poeng.

Men så var det oddsen da......

Således, en måke kan fly over vannet og slippe en "skvett"....også der er det parasitter...bendelorm...eller kanskje måken døde og falt ned i vannet, noe som også er fullt mulig....og den er trolig betydelig mere parasitter i enn en levende abbor....

Men bunnlinjen har du helt rett i. En kan ikke være 100% sikker på noe som helst....ditto, tør du sitte på doen eller bare står du? Det hender at rotter kryper opp i avløpssystemet og ender i do-skålen...

Kanskje biter den i det som henger tilgjengelig....og....rotter er ofte bærere av rabies...så hvis da rotten har vandret fra nordsverige, finnland eller russland og sørover til Karmøy...da har du rabies...

Og skal vi dra den videre.....dersom du blir bitt av et dyr, en mus, villkatt eller noe....tar du da turen til legen for å få rabiesvaksine? For selv om norge pr def er frit tfor rabies, så KAN du ikke utelukke at ikke den som bet deg har rabies......

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta livet av historieaspektet du forsøker å allirere deg med... Dersom det har vært abbor i vannet de siste 50 av 70 år, ok, la oss ta godt i og si siste 200, så kan det godt være det IKKE har vært abbor i vannet noen millioner før det..... Fortsatt mest naturlig med eller uten abbor ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.