Gå til innhold
Fiskersiden

Ble kastet ut av Bocuse d’Or


Surfsmurf
 Share

Recommended Posts

oppdrettstorsken blir ofte fortrukket av kokkene fordi ryggfileten ("loinen") oftest utgjør en større del av oppdrettsfisken enn villfisken. Dette er den grommeste delen av fileten. Oppdrettsfisken har også en jevnere kvalitet og er ofte fastere i kjøttet.

Dr.Fish

Det er vel en myte som oppdrettsnæringen spiller på? Da tenker jeg hovedsakelig på fasthet i kjøtt. Oppdrettsfisk vokser generelt mye raskere enn villfisk, pga gjevnere tilgang på føde og mindre behov for aktivitet, og får derfor grovere, mer væskefylt muskelatur(kjøtt)? Det er vel også grunnen til at ryggfiletene generelt er større. Av personlig erfaring mener ihverfall jeg at villfisk av god kvalitet er overlegen oppdrettsfisk når det gjelder fasthet og tekstur i kjøtt, men det skal sies at jeg har minimal erfaring med oppdrettstorsk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettstorsk vokser ikke fortere en villtorsk. Biologien til torsken er såpass sær at den skaper problemer i oppdrett.

Ved gytetid går all næring med til å produsere rogn/melke. Etter gyting så vokser den ikke på flere måneder. I praksis så vokser torsk fra høsten til juletider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en myte som oppdrettsnæringen spiller på? Da tenker jeg hovedsakelig på fasthet i kjøtt. Oppdrettsfisk vokser generelt mye raskere enn villfisk, pga gjevnere tilgang på føde og mindre behov for aktivitet, og får derfor grovere, mer væskefylt muskelatur(kjøtt)? Det er vel også grunnen til at ryggfiletene generelt er større. Av personlig erfaring mener ihverfall jeg at villfisk av god kvalitet er overlegen oppdrettsfisk når det gjelder fasthet og tekstur i kjøtt, men det skal sies at jeg har minimal erfaring med oppdrettstorsk..

Så var dette med teori og praksis da... Jeg aner ikke om jeg har smakt på o-torsk enda. Men når det gjelder laks er jeg jevnt over ikke i stand til å kjenne forskjell på o-laks og villfisk. Og i den grad det er noen forskjell så er den i snitt MYE mindre enn variasjonen i kvalitet blant henholdsvis villfisk og o-fisk. Man kan få dårlig villfisk og god o-fisk. Ofte er o-fisken rødere i kjøttet enn villfisk fordi betakaroten blir tilsatt i foret, men jeg har fått fjellrøye/fjellørret med dypere rød kjøttfarge enn den rødeste o-fisk. Dette har åpenbart vært fisk med et spesielt høyt innslag av marflo og andre krepsdyr i kostholdet.

Var i Finland i forrige uke, og fikk der servert røye, muligens fra oppdrett. Ganske så ordinær i smaken, faktisk skuffende til røye å være. Men jeg har smakt villfisk som har vært langt verre. Men har jo også smakt villfisk som har vært langt bedre! Og jevnt over rangerer jeg røye foran både ørret og laks, men også her fins det en drøss av unntak. Men den beste røya jeg har smakt var utvilsomt bedre enn den beste ørreten eller den beste laksen.

Dagen før fikk jeg for øvrig servert torsk, kanskje det også oppdrett? Uansett var den langt bedre enn røya, selv om det blir litt feil å sammenlikne to så ulike fiskeslag som torsk og røye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettstorsk vokser ikke fortere en villtorsk. Biologien til torsken er såpass sær at den skaper problemer i oppdrett.

Ved gytetid går all næring med til å produsere rogn/melke. Etter gyting så vokser den ikke på flere måneder. I praksis så vokser torsk fra høsten til juletider.

det du sier stemmer ikke lenger de har nå klart og utvikle torske yngel som vokser fortere på mindre for. så bioligien er vist ikke så sær at de store gutta ikke klarer og tukle med den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du sier stemmer ikke lenger de har nå klart og utvikle torske yngel som vokser fortere på mindre for. så bioligien er vist ikke så sær at de store gutta ikke klarer og tukle med den

Jeg mener BAN har sitt på det tørre. Det stemmer nok at torsk (både yngel og voksen) vokser fortere på mindre fôr nå enn tidligere. Dette betyr imidlertid ikke at den vokser fortere enn villtorsken.

hvis det er noen som driver lakseavl som leser det jeg skriver nå vil de sikkert protestere, men faktum er at selv ikke oppdrettslaksen, etter noen generasjoner med avl har noen supervekst sammenliknet med villaks. Ja, den vokser mye fortere enn villaks vil gjøre i oppdrett, men den vokser ikke vesentlig raskere enn villaks i sjøen. Eller kanskje riktigere å si - den vokser innenfor rammene til villaks. I snitt vokser nok oppdrettslaksen bedre.

Ca. halvparten av oppdrettslaksen blir smolt på ett år. Dette klarer villaks i spesielle elver. Andre halvparten blir smolt på 1/2 år, vha lysmanipulering (den tror den gjennomlever et helt år på et halvt). Temperaturen i et settefisk anlegg er også høyere enn i naturen. Dette er med å øke veksten - som det ville gjort om villfisk ble satt på høyere temperatur. I oppdrett som i naturen starter den virkelige veksten når laksen settes i sjøen.

I naturen sier man 1-3 kg etter en sommersesong i sjø, 3-7 etter 2 sommersesonger i sjø og storlaks 7+ etter tre sommersesonger i sjø.

En oppdretter som setter fisken i sjøen i mai og har 2kg fisk ved juletider (en sjøsesong) har gjort sakene sine meget bra.

Det fiskeavlen gjør er å gjøre den opprinnelige villfisken bedre egnet til et liv som oppdrettsfisk. Her er rask vekst kun ett av avlsmålene. Sen kjønnsmodning og motstandsdyktighet mot sykdommer er andre.

Selv om jeg igjen sporer helt av er dette for å formidle at oppdrettsfisk slik vi kjenner den i Norge ikke er noen monsterfisk som vokser unaturlig fort.

Dr. Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en kjenning som har et lite o-anlegg for torsk på karmøy det er vell så vitt det er noen i gjenn han har vell sån sett gitt oppp for han sier torsk er en for krevene fisk og det vill alldrig svare seg. men her om dagen hadde han fått skriv at det var utviklet en ny art torsk som skulle få oppdrett på torsk til og svare seg mindre mat og kortere tid før slakting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de firmaene som påstår å ha en ny torsk på gang er i ferd med å gå konkurs i disse dager.

Har sett milioner av oppdrettstorsk. Hos omtrent alle har veksten stagnert på 3-4 kg. Det gir en sløyd vekt på ca 2 kg. All fisken bærer preg av å være flergangsgytere. Oppdrettstorsken har ikke optimale gytemuligheter, så de fleste tilbakedanner rogn og melke etter gyteperioden.

Markedet etterspør torsk på 4-6 kg, og det er ikke torskeoppdretterne i stand til å levere i dag. Det står småfisk på lager i hele europa som ikke blir solgt. Ordet torskeberg har blitt brukt av tradere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.