Gå til innhold
Fiskersiden

Hva pokker er dette her


Recommended Posts

Fikk denne raringen i dag :) har aldrig sett en slik før vekten var 1260 g og ble tatt på 180 m

http://img244.imageshack.us/img244/3667/fiskukjent005hj5.jpg

http://img244.imageshack.us/img244/8092/fiskukjent004se5.jpg

http://img244.imageshack.us/img244/4474/fiskukjent002jw6.jpg

Noen som har sett en slik skapning før?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de sikre på at dette er svartfisk?

For meg ser den meir ut til å likne Engelsk svartfisk (Schedophilus medusophagus).

Legg merke til den svakt bua sidelina og relativt lita brystfinne. Svartfisk (Centrolophus niger) har kraftigare bua sidelinje og større brystfinner. Det er ikkje så lett å sjå kor ryggfinna startar på biletet, men dette kan støtte Engelsk svartfisk. Pethon seier at dei vaksne ser ut til å berre livnære seg på maneter, men det treng jo ikkje vera heilt rett (eg reknar med at lina ikkje var egna med manetar). Om eg ikkje tek heilt feil indikerar også det latinske namnet at den et meduser, manetar.

EDITH: kul fangst!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de sikre på at dette er svartfisk?

For meg ser den meir ut til å likne Engelsk svartfisk (Schedophilus medusophagus).

Etter å ha lest/studert bilder i bøker osv, ser det nok ut som om det er en Engelsk Svartfisk.

Det passer i allefall best etter bestemelses-nøkkelen i boka til Pethon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp plasseringen av ryggfinna jeg så på da jeg gjetta på svartfisk og ikke engelsk svartfisk (dog ikke så lett å se på bildet hvor ryggfinnen ikke er "oppslått"), men kikka ikke på bilder på fishbase f.eks.

Jeg motsier ikke en fiskifilia-redacteus uten å være sikker som Goldman Sachs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også for engelsk svartfisk. Enig i at det er vanskelig å se ryggfinna ordentlig, men sidelinja stemmer dårlig med Centrolophus niger. Dette eksemplaret ser jo for øvrig nesten ut som broren til den engelske svartfisken som er "avbildet" i Pethon.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kikk på fishbase gjer meg berre meir forvirra. Me skulle ha talt finnestråler. Men utsjåandemessig kan det vera begge deler (start på ryggfinne, brystfinna). Knekken på sidelinja ser ikkje heilt påliteleg ut (forutsett at rett art er avbilda på fishbase).

Men det at engelske svartfiskar angivelig berre et manetar som vaksne, er jo eit argument for svartfisk.

Me får vente til artane er lagt ut på fiskipedia.no!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk svartfisk, indisk svartfisk, palestinsk svartfisk eller bare SVARTFISK , grattis uansett.

Ser ut som en Ørret dyppet i olje spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg la merke til var at halerota er kraftigere hos Engelsk Svartfisk og buen på sidelinja er ikke så høy som hos Svartfisk.

Greit at bildet som er lagt inn på forumet ikke er verdens beste, men de to punktene er lette å se.

Går ennå for Engelsk Svartfisk.

Edit; kanskje litt mer i tvil når jeg ser på bildet som Rudolf har lagt ut.

fiskukjent005hj51.jpg

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er denne sikkert bestemt som svartfisk?

Tror ikke tegningene i Pethon er helt til å stole på. Er usikker på det med sidelinjeknekken. Norgesrekorden på svartfisk (1,39 kg) har bare svakt buet sidelinje. Brystfinnen er spiss (som i Pethon) og ryggfinnen begynner et stykke bak (men holder mannen opp hele ryggfinna?).

Jeg har et bilde, men jeg vet ikke hvordan man setter det inn.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.